Annons:
Etikettbibeln
Läst 1655 ggr
Highness82
2/17/14, 9:13 AM

Irenaeus av Lyons tro på Treenigheten!

I sin ena bok som heter:Bevis för den Apostoliska förkunnelsen skriver Irenaues såhär:

"…och därför sker vår pånyttfödelse i dopet med dessa tre huvudpunkter genom att det ger oss pånyttfödelse till Gud Fadern genom hans Son av Den Helige Ande. De som bär Guds Ande förs till Ordet, det vill säga Sonen.  Sonen för fram och överlämnar dem till Fadern och Fadern skänker den oförgängligheten.  Utan Anden är det alltså omöjligt att se Guds Ord, Och utan Sonen kan ingen närma sig Gud. Ty Sonen är kunskap om Fadern och genom den Helige Ande lär vi känna Guds son. Sonen ger efter Faderns behag och på hans uppdrag Anden till den som Fadern vill och såsom han önskar det." 

Något som är helt fantastiskt bra skrivet av Irenaeus är: "Till Gud Fadern, Genom hans Son, Av Den Helige Ande."  Jag tror att det är exakt så det är och fungerar med den Tre Enige Guden.  Till Fadern, Genom Sonen, Av Den Helige Ande.  Eller också: Från Fadern, Genom Sonen, Av Den Helige Ande.  Det blir: Till Gud. Genom Gud och Av Gud.    Det är så otroligt bra förklarat, anser jag. =)

Annons:
[Juel70]
2/17/14, 10:29 AM
#1

Amen och tack för den förklaringen. Det hjälpte mig också att se det på ett bättre sätt. 🌺

Highness82
2/17/14, 10:32 AM
#2

Juel70, Ja visst är det en bra förklaring?=)  Speciellt när man läser Paulus brev där han skrev mycket: "genom Kristus" eller "I Kristus" =)

[Juel70]
2/17/14, 10:39 AM
#3

Jag hade faktiskt funderingar kring det här igår och så kommer du med svaret idag 🙂

Woodland
2/17/14, 10:58 AM
#4

Bra citat High! I citatet kan man läsa hur han drar direkt ur Johannes 6:37, 39 44 och Matteus 11:27

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

UfosFinnsFaktiskt
2/17/14, 11:41 AM
#5

Vad menas med att sonen sitter på Faderns högra sida?

Highness82
2/17/14, 1:45 PM
#6

#3 Säkerligen Gud som ligger bakom.. 🙂  Visst har väl vi en fantastisk Gud?=)  

#4 Tack för att du visade bibelorden, och ja, det stämmer nog. =)  

#5 Det betyder att Sonen regerar tillsammans med sin Fader.  (tror jag)

Annons:
Woodland
2/17/14, 2:05 PM
#7

# 5 & #6

Håller med dig High.

Högra sidan är ett uttryckt för makt och position. Ingen annan än Gud kan ha den platsen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

UfosFinnsFaktiskt
2/17/14, 4:08 PM
#8

Vad jobbigt det blir om det är Luficer som skojat med oss.

Highness82
2/17/14, 8:51 PM
#9

En annan mycket intressant sak - är att Paulus kanske skriver om en Tre enig Gud i ett av sina brev.     I efesierbrevet kapitel 1 står följande:

"3Välsignad är vår herre Jesu Kristi Gud och fader. Han har välsignat oss med all den andliga välsignelse som genom Kristus finns i himlen, 4liksom han före världens skapelse har utvalt oss i honom till att stå heliga och fläckfria inför sig i kärlek. 5Han har förutbestämt oss till att få söners rätt genom Jesus Kristus och förenas med honom – det var hans viljas beslut – 6till pris och ära för den nåd som han har skänkt oss med sin älskade son. 7I honom och genom hans blod har vi friköpts och fått förlåtelse för våra överträdelser – så rik är den nåd 8med vilken Gud har låtit all vishet och klokhet flöda över oss. 9Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början 10och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden. 11I honom har vi fått vår arvslott, förutbestämda därtill av honom som låter allt ske efter sin vilja och sitt beslut: 12vi skall vara Gud till pris och ära, vi som redan på förhand hade satt vårt hopp till Kristus. 13I honom har också ni, sedan ni hört det sanna ordet, evangeliet om er frälsning – i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, fått den utlovade heliga anden som ett sigill. 14Den är en borgen för vårt arv, att Guds folk skall bli friköpt och Gud få pris och ära.

Jag har markerat tre saker här - men de säger en enda sak: "Till pris och ära."  Vid första delen från vers 1 till 5 så handlar det om Fadern.  Han har förutbestämt, han har utvalt, osv.  Och så säger Paulus: Till Pris och ära.  I vers 6-11 så handlar det om Sonen.  I Kristus och genom Kristi blod har vi fått förlåtelse.  Och sedan vers 12-14 så handlar det om Den helige Ande som är ett sigill.

Den här texten kan även läsas som en Bön, där Paulus försökte få församlingen han skrev till - att läsa sig in i den här bönen.  

Mikael Tellbe går in på denna text mer på djupet i denna undervisning vid 25:10 ungefär.  http://www.youtube.com/watch?v=aNi3n-77hSM

Mycket, mycket bra undervisning!

Upp till toppen
Annons: