Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1132 ggr
Imasy
2/10/14, 7:39 PM

Går någon i kyrkan numer?

Satt och funderade lite på detta med att gå i kyrkan, gör folk det nu förtiden, eller tunnas församlingarna ut?

Upplever det som att överlag är den kristna tron på väg bort, och att man numer bara går till kyrkan vid högtidliga ting, typ bröllop, begravning, dop, konfirmation osv.

Eller har jag helt fel?

Annons:
Woodland
2/10/14, 8:14 PM
#1

Jo, det är många församlingar som försvinner eller slås samman pga utflyttning på landsbygden. Hur det ser ut i det olika städerna, är jag inte kvalificerade att uttala mig om för jag har inte fördjupat mig i det. Kanske någon annan kan hjälpa till med den informationen. Den generationen som föddes i ett starkt statskyrkesystem är på utdöende. Men den kristna tron är inte död för det. Problemet är att många har genom tiderna tillhört olika församlingar/kyrkor men varken känner Gud eller lever för honom. Kyrkan används som en ceremoniell tillgång vid livets större händelser. Så du är helt korrekt i att många använder den för det. I de första kapitlen i den sista boken (99AD) i bibeln namnges olika kyrkor. Alla dessa kyrkors dåvarande geografiska lägen är idag muslimskt territorium. Nord Afrika var en gång ett starkt kristet område men idag är det området också muslimskt. Det är inte säkert att Europa kommer att bibehålla sitt kristna arv. Framtiden får utvisa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Imasy
2/10/14, 9:14 PM
#2

Jag är ju varken troende eller en flitig kyrkobesökare, så jag har inga erfarenheter att jämföra med heller.

Visst har du rätt i att tron inte behöver vara på väg bort, uttryckte mig kanske fel där, men jag tänkte väl mer att man inte längre går på gudstjänst och sådant på samma sätt som man gjorde förr i tiden.

Nu tycker jag (alltså mina egna reflektioner) att kyrkan mer verkar vara en hjälpande hand för människor i kris, t.ex hjälp med mat, kläder, julklappar och sådana saker. Är nog mer med sådant hjälparbete jag förknippar kyrkan med idag, än tro och gudstjänster mm.

Woodland
2/10/14, 11:06 PM
#3

Är nog mer med sådant hjälparbete jag förknippar kyrkan med idag, än tro och gudstjänster mm.

 Ja, du har rätt. Det kallas för det "sociala evangeliet". Det är bra, men ännu bättre är det eviga evangeliet som har med evigheten att göra. Det är det som egentligen är kyrkans uppgift och gör henne unik.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Forummedlemmen]
2/11/14, 1:46 PM
#4

Frälsningsarmén tänker jag mig mest som en välgörenhetsorganisation.

goliath
2/11/14, 2:38 PM
#5

Jag jobbar i oslo på två diakonala sjukhus.. Här finns oxå tex frälsningsarmen och någon som heter kyrkans bymission..

Skulle tro att max 10% av mina kollegor är troende. Tippar på att detsamma gäller på kyrkans bymission och frälsningsarmen. De flesta jobbar där för att de vill hjälpa andra människor.. Men de hamnar tydligen ändå i helvetet 🤔

[Juel70]
2/11/14, 10:03 PM
#6

Jag har för mig att det står att i den sista tiden ska det uppstå små cellgrupper med kristna, som samlas i hemmen, mer än att gå till kyrkan. (Inte ordagrant som jag skrev, men liknande) 

Nån som minns var något sådant kan stå?

Annons:
Woodland
2/12/14, 11:18 AM
#7

# 6 Jag tror inte det står i bibeln Juel. Jag kan inte minnas det i alla fall. Men det har varit så genom alla tider att de förföljda kristna har samlats i hemmen eller gömställen. Är det kanske någonting du har hört i en predikan?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2/12/14, 11:44 AM
#8

Woodland, det är mkt möjligt att jag hörde det i en profetia förut.

[Forummedlemmen]
2/12/14, 4:38 PM
#9

Juel 70

Kristna förföljdes ju i Romarriket. Det är kanske det du menar.

Innan konventikelplakatet i Sverige upphävdes 1858 hade Svenska kyrkan i praktiken "monopol" på kristendom i Sverige. Det året tilläts hemandakter, vilket varit förbjudet innan.

[Mustangcab]
2/12/14, 8:05 PM
#10

Det är också flera borgerliga begravning. Jag var på min första borgerliga begravning förra året. Allt fler går ur Svenska kyrkan. Själv gick jag ur 1977. Jag är uppvuxen och uppfostrad av en starkt troende mor. Min far trodde mer på Marx.

Woodland
2/12/14, 11:38 PM
#11

# 10 Din uppväxt måste har varit intressant. Du besitter kunskapar om hur det är att ha "båda sidor" nära inpå. Det var sånt som TS i tråden "tro är någonting bra" efterlyste. Borglig begravning verkar helt logiskt om den avlidne är ateist, agnostiker eller icke intresserad av religion. Men det är kanske de som lever kvar som bestämmer. Kyrkligt bröllop däremot verkar vara populärt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: