Annons:
Etikettjesus
Läst 2006 ggr
Mirrranda
2/9/14, 2:00 PM

Vad är att vara frälst och hur blir man det?

Jag undrar hur man blir frälst, Om jag försöker att tro på gud fast jag egentligen är lite tveksam. Är jag frälst då?

Jag ber till Gud regelbundet men är jag då automatiskt frälst? Eller är frälst någonting annat än att tro på Gud?

När jag var barn så hade jag en jämnårig tjej jag umgicks med. När vi var 15 år blev hon frälst. Jag minns att hon blev annorlunda. Det är svårt att förklara. Hon sa också att det var en speciell känsla att bli frälst. Det innebar inte bara att "tro på gud och be" Det var mycket mer sa hon.  Men sen ville hon inte prata så mycket med mig om det. Jag märkte att hon sökte sig till andra människor - likasinnade. Hon döpte sig också igen som vuxen. Det var i Pingstkyrkan som hon tillhörde. Jag följde med henne ibland på "möten" som hon kallade det. Men jag tyckte det var ganska obehagligt då. Det var inte vanligt språk de talade utan de talade i tungor, de tog fram personer upp på scenen som de skulle driva ut onda andar på. Hör det verkligen till kristendomen? Har verkligen vanliga människor "onda andrar" i sig?

De höll på med handpåläggning och jag minns att personen med de onda andarna föll ihop på scenen. Alla talade i tungor i munnen på varandra och jag som ung tjej som aldrig sett något liknande tyckte det såg otäckt ut. Men alla andra var helt lyriska och jag minns att min kompis ville att jag skulle gå fram dit jag också men jag var rädd och vågade inte.

Jag tappade senare kontakten med min kompis. Jag tyckte hon blivit så annorlunda och hon tog också avstånd från mig bit för bit i och med att hon blev frälst.

Jag har inte varit i Pingstkyrkan sedan den händelsen men vanliga gudstjänster har jag varit på i svenska kyrkan och jag tycker det verkar mer lugnt och sansat där.

Men bara för att jag går på gudstjänst ibland och ber regelbundet och försöker tro på gud, är jag då automtiskt frälst? Jag kan väl inte vara frälst utan att veta om det? 

Är det bara vissa människor som kan bli frälst kanske?

Annons:
[[tjattehonung]]
2/9/14, 2:08 PM
#1

Alla människor kan bli frälsta, det är inte bara de som växt upp i kristna familjer eller något sådant. Det står i Romarbrevet någonstans: Om du med din mun bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjäärta tror att Gud hsr uppväckt honom från det döda, skall du bli frälst. Så enkelt är det. Om du ger ditt liv åt Jesus, så kommer han att vara med dig och du kommer att få förlåtelse för dina synder.

Woodland
2/9/14, 2:49 PM
#2

Det var inte så roligt att höra att din kompis inte berättade mer för dig om Jesus. Det kan har varit Guds väg med dig just då. Vi handlar inte alltid så rätt mot andra, särskilt när vi är unga. (Det var länge sedan för min del 😉) 

Hör det verkligen till kristendomen? 

Jesus och apostlarna drev ut onda andemakter. Denna tjänst kommer ofta i bruk på missionsfälten på grund av människors naturreligioner. Vi kunde uppleva detta på missionsfältet särskilt när Jesus andra tillkommelse predikades från talarstolan. 

Det betyder inte att vad du blev vittne till var samma sak. Vi människor faller lätt för suggestion.  Allt som vi möter som gör anspråk av att komma från Gud måste prövas mot bibelordet. Även det som skrevs här. Den kristna kyrkan har i ca 1900 år ansett att Gud har dragit tillbaka extraordinära gåvor såsom apostel, profet och helande. Det är många som talar i "tungor" i de olika samfunden och kyrkor. Det tvistas om det verkligen är riktiga språk. Men allt detta är ett helt annat ämne. 

Har verkligen vanliga människor "onda andrar" i sig? 

Nej, det har varit ovanligt att människor blivit "besatta" av demoner. De som vänder sig till Kristus från det ockulta och New Age kan vittna om att de har behövt särskild förbön för att bli fria. Satan som är denna tidsålderns herre (världens furste Johannes ev. 12:31) arbetar genom världens anti-kristliga värdesystem och olika religioner för att förföra och förvilla människor. Världens ideal och idéer går ofta tvärtemot Guds befallningar.  Dessutom är vi föda med en natur som motstår  Gud. 

Men bara för att jag går på gudstjänst ibland och ber regelbundet och försöker tro på gud, är jag då automtiskt frälst? Jag kan väl inte vara frälst utan att veta om det? Är det bara vissa människor som kan bli frälst kanske?

Frälsning är inte en känsla utan ett tillstånd. Frälsningsögonblicket är i regel början på livets stora äventyr, om inte man blir frälst på dödsbädden det vill säga. Man kan bli lycklig och mer därtill av det ögonblicket man lämnar sig till Herren men känslor är inget bevis. Man upplever ofta frid inom sig därför att den helige Ande bearbetar samvetet och tankevärlden genom sitt ord i bibeln och man kommer till ro. Jesus ger oss då sin frid och friden består oavsett vad vi känner.

Gud kallar på de som Han frälser  Att du vill bli frälst är ett tecken på att Gud kallar på dig. Alla som Gud drar till sig blir frälsta. Hans dragningskraft är frälsande i sig.  Jag vet inte om du ha en bibel men i Johannes evangeliet 6 kan man läsa om det. (Det står särskilt tydligt i verserna 37- 51) Man kommer till Gud genom Jesus. Den som ber till Jesus, ångrar sina synder och vänder bort från dem tar Gud emot. Relationen till Gud Fader och Anden är genom Jesus.

Om du vill kolla inlägg # 1, 8, 22, 38, 42, 44 i denna tråd kan du ta del av detta i mer detalj.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: