Annons:
Etikettjesus
Läst 1406 ggr
Highness82
2014-02-08 23:12

Johannes 8:51-53

 51Sannerligen, jag säger er: den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden.” 52Judarna sade: ”Nu vet vi att du är besatt. Abraham dog och profeterna likaså, men du säger att den som bevarar ditt ord aldrig någonsin skall möta döden. 53Skulle du vara större än vår fader Abraham? Han dog, och profeterna dog. Vem tror du att du är?” 

Jag skulle vilja fråga: Vad exakt betyder detta, tror ni?:) Och då tänker jag främst på Jesu uttalande: "Att den som bevarar Jesu Ord skall aldrig någonsin se döden.

Annons:
Camillhe
2014-02-08 23:16
#1

Att den som tror på Jesus som Herre och Frälsare får leva i evighet med Honom. Död i detta fallet skulle betyda evig separation från Gud. Det kommer en kristen aldrig att uppleva.

MeBad
2014-02-08 23:17
#2

Den som vill bevara Jesus ord, bör kanskevutgå från rätt bok.

Highness82
2014-02-08 23:22
#3

Camillhe, skulle man då inte kunna säga att en Kristen aldrig dör andligen? :)  Och om svaret är ja, skulle man inte då kunna fråga den personen om förbön, trots att personen fysiskt sett är död?  

Det som jag känner att jag vill ta upp - är just detta att man aldrig är död i Kristus.  Om min fysiska kropp dör så lever anden kvar, fast hos Gud i Himlen.  Att vid pånyttfödelsen, så skedde något nytt genom den Helige Ande, och att denne ande som föddes på nytt i min kropp aldrig mer kommer att dö, även om min fysiska kropp kanske kommer att göra det.

Camillhe
2014-02-08 23:33
#4

En kristen dör aldrig andligen, det har du rätt i. Däremot så har döda inte tillgång till denna jorden och kan inte ha kontakt med oss människor efter döden från jordelivet. Och Bibeln ger flera exempel på att det inte är tillåtet för oss att ha kontakt med döda människor. Se vad som hände med Saul pga att han tillkallade Samuel.

1 Krön 10:

13Saul dog därför att han hade varit trolös mot Herren och inte följt Herrens befallning. Han hade också frågat en ande till råds 14och inte Herren; därför dödade Herren honom och överförde kungamakten till David, Jishajs son.

Highness82
2014-02-08 23:44
#5

Men nu tog du ju ett bibelcitat som skedde innan Jesus dog på korset.  Jag ska försöka förklara hur jag ser på detta - med hjälp av Bibeln.  

Jesus dog på korset för våra synder, han tog på sig våra synder och sedan dog han.  På den tredje dagen så uppväcktes Jesus från de döda och 40 dagar senare så färdades Jesus till himlen och satte sig på Faderns högra sida.  Tio dagar efter Kristi himmelsfärd, kommer Pingsten.  Det var då som Jesus sände Helig Ande till sina lärjungar.  Välsignelsen kom över dem.  Jesus hade nu utfört sitt uppdrag, satt sig på Faderns högra sida, och sett till så att det blev möjligt för den helige Ande att komma in i människorna.  Eftersom Den helige Ande är Helig och inte kan vara där synd är, så behövde Jesus först dö för deras synder, så att Helig Ande sedan kunde komma in i deras kroppar. 

Paulus skriver i Ef 1:9-10 

9Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början 10och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden.

Här står det att allt skall sammanfattas i Kristus, allt i himlen och på jorden.  Och vad är det som sammanfattas?  Jo att Den helige Ande som är i alla varelser i Himlen, också kommer ner till jorden och uppfyller oss människor.  I Kristus så kan vi alla nalkas Fadern i en och samma ande, både med varann här på jorden och med alla änglar, keruber, serafer och helgon som är i Himlen.    Så Kyrkan (tror jag) är inte bara på Jorden utan också i Himlen.  

Förstår du hur jag tänker här, Camillhe?  

Gud välsigne dig!

Camillhe
2014-02-09 00:00
#6

Nej jag förstår inte riktigt, jag kan inte se hur du kan få ihop sammanhanget i det hela. Du drar en paralell med att för att vi Kristna fått ta del av Guds Helige Ande så är vi samma ande med varandra och änglar. Tyvärr kan jag inte alls finna stöd för detta i Bibeln, däremot så är det något den katolska kyrkan fört fram.

Guds välsignelse till dig med vännen, kram

Annons:
Highness82
2014-02-09 00:12
#7

Vi har samma Ande i vår kropp - Den helige Ande.  Och genom att alla varelser i Himlen och vi på jorden har Kristi Ande i oss så sammanfattas vi i Kristus.     Det är detta - tror jag - som är Kyrkan.  

När du läser texten: " 9Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början 10och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden.

Hur tolkar du den texten då?  Vad tror du att det menas?

Camillhe
2014-02-09 00:40
#8

1. Återigen vill jag påpeka att endast Gud är allestädes närvarande. Om du tror att en död person eller ett s.k. helgon eller en ängel hör dig när du ber till den (om förbön) måste du då också ge "individen" samma attribut som Gud, dvs att den är omnipresent.

Du har också 1 Tim 2:5 som säger:

1 Timotheosbrevet 2:5

Svenska Folkbibeln (SFB)

5 Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus

Här står det klart och tydligt att endast en är medlare och det är Jesus Kristus. Inte änglar, inte helgon, inte döda människor.

Uppenbarelseboken 22:8-9

Svenska Folkbibeln (SFB)

8 Det är jag, Johannes, som har hört och sett detta. Och när jag hade hört och sett det, föll jag ner för att tillbe framför fötterna på ängeln som hade visat mig detta. 9 Men han sade till mig: "Gör inte det! Jag är tjänare liksom du och dina bröder profeterna och de som håller fast vid orden i denna bok. Gud skall du tillbe."

Highness82
2014-02-09 00:47
#9

Men isåfall borde det rimligtvis även gälla vi som är här på jorden också?  Att fråga om förbön borde vara bibliskt fel, då! 

Döda människor kan inte höra mig, men Kristna som befinner sig i Himlen, tror jag kan höra mig.    Jag skulle uppskatta om du i fortsättningen använder ordet: "fråga om förbön" därför att skriva: "Be om förbön" kan misstolkas av andra.  Jag tillber inte varken änglar eller helgon, men jag tror att man kan fråga dem om de kan be för mig.  På samma sätt som jag kan ställa frågan till er Kristna här: kan ni be för mig?

Camillhe
2014-02-09 00:56
#10

Om du sitter hemma hos dig och säger rakt ut i luften just nu, Camillhe, kan du be för mig?

Hur ska jag då kunna höra dig? Jag kan inte höra dig, trots att vi båda har del av Den Helige Anden.

När du ställer frågan här ställer du den på ett forum där människor i sinom tid kommer att läsa din fråga. Dvs ungefär samma sak som att tala till människor som befinner sig i samma rum som dig.

När en troende är död är den individen med Gud, inte med oss och vi har blivit upplysta av Gud flera gånger att vi inte ska ha kontakt med döda.

På engelska används ordet mediator (medlare) och detta innebär någon som ber för oss till Fadern. Och det står tydligt i Timothy att den enda som är medlare mellan oss och Fadern är Jesus Kristus. Om änglar eller döda människor kunde medla (vilket är var förbön är) så går det emot den versen.

Highness82
2014-02-09 01:06
#11

En Kristen person, Camillhe, kan inte dö.  Det är vad Jesus själv säger; "den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden.”  

Så en Kristen lever fortfarande hos Gud i Himlen.  Det kan ju även vara så att du har rätt här, eller snarare att Bibeln motbevisade mig i detta fall.  Och det vill jag tacka för.  Jesus är medlaren, så har jag alltid sett det. =)   Men betyder det då, att man kan fråga: "Jesus, be för mig?"  Jag brukar ju liksom be till Jesus och Fadern.  

Gud välsigne dig!  Och tack för att du vägleder mig rätt här - Camillhe!=)

Camillhe
2014-02-09 01:21
#12

Vi dör från jordelivet. Vi kommer att dö dvs vi kommer att sluta befinna oss här på jorden. Vi har en evig ande/själ som kommer att leva med Gud för evigt.

Jag ber personligen inte Jesus om att be för mig, tanken har aldrig slagit mig. Vi som kristna kan ju tala med Honom direkt.

Måste sova nu, är lite för trött för att fortsätta.

kram och godnatt

Highness82
2014-02-09 01:22
#13

Natti Camillhe!  Du får sova så gott =)

Annons:
[Juel70]
2014-02-09 17:33
#14

Nu har jag inte läst några svar här än, men jag tror att det hänger ihop med bibelordet :

"Samla inte skatter på här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, därkommer också ditt hjärta att vara." (Matteus 6:19-21)

Om man läser ordet och bevarar ordet i sitt hjärta ..(Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet. ords 4:23) …så samlar du skatter i himlen.  Det innebär alltså att när din jordsliga kropp dör, så återstår bara det som inte kan dö.. ordet!  Och det är Guds ord som ger liv.

Upp till toppen
Annons: