Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2872 ggr
[postmortum91]
2/8/14, 10:37 PM

Gud är kvinna

Gud är en kvinna!

Annons:
Mirrranda
2/8/14, 10:42 PM
#1

Det var något nytt för mig. Varför säger vissa GudFader om Gud är kvinna?

[postmortum91]
2/8/14, 10:44 PM
#2

Samma anledning som att vissa säger att Lasse Kronér är awesome - en subjektiv åsikt.

loas27
2/8/14, 10:45 PM
#3

Finns ju gudmor annars.

MrsGoldfire
2/8/14, 10:48 PM
#4

Varför skulle det vara en kvinna? När Bibeln skrevs kan jag inte tänka mig att det var många kvinnor med makt i samhällsstrukturen. Så som troende lär det ju vara en Fader!

Men du kanske är ung och öppen för en modernare version och alla har vi ju rätt att tro på vad vi vill med vår fria vilja.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[postmortum91]
2/8/14, 10:51 PM
#5

#4 Jo jag tänker så, att det var ju män som skrev boken, bibeln. Såklart gud då är en man, däremot tror jag att OM det nu finns en gud, så är gud en kvinna. Nej men jag tror helt ärligt att om GUD finns, så är gud en HEN, könslös. Varför skulle gud bestå av ett kön? är inte Gud större än så än att vara begränsad till en snopp eller snippa? 
Gud lär väl knappast ha en kropp, och då inte heller en snopp eller snippa.

MeBad
2/8/14, 10:52 PM
#6

Hmm. Gud finns inte! :p

Annons:
mejamylove
2/8/14, 10:53 PM
#7

#6 My thoughts exactly…

MrsGoldfire
2/8/14, 10:55 PM
#8

TS Bra svar! Men du ändrade dig ju nu helt plötsligt till att det blev en HEN…🤔

Fast en provokation eller en insikt/åsikt är ju en bra start, när inget annat händer.

Se bara på #6

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

MeBad
2/8/14, 11:02 PM
#9

Ja. Se bara på bråkstakiga 6. Själv ser jag på 8:ns trevliga Avatar. ;)

[postmortum91]
2/8/14, 11:05 PM
#10

Jag är inte kristen eller direkt troende på någon gud men däremot stör jag mig så på folk som ska idiotförklara troende. Jag känner flera som säger "kristna är så jädra korkade, gud finns ju inte, de tror på en påhittad figur". Mitt svar är: Så länge de inte kan bevisa motsatsen så har de ingenting att säga. Ingen har kunnat bevisa att gud inte existerar och ingen har kunnat bevisa att gud existerar heller, så jag ser det inte som något korkat med att tro. 

Jag vill gärna vara logisk av mig, men ändå kan jag ibland tro att det finns NÅGONTING som står över oss. Om jag vill kalla det gud, vet jag inte. Men en energi, ett öde, eller någonting som driver oss och påverkar livet. Men jag tror inte på en gubbe på ett moln som gav Maria sin son eller reinkarnation av sig själv. 

Jesus däremot fanns säkert, men att han var guds son är ingenting jag stödjer. Däremot har jag inget emot att folk tror det, det är bra att ha tro, det hjälper människor i svåra tider.

mejamylove
2/8/14, 11:05 PM
#11

Jag är så trött på att "gud" slängs i ansiktet på oss som vet att han inte finns.

Många säger till mig att gud alltid kommer att älska mig och att han finns där för mig, men när jag säger att gud inte finns så får jag massa högafflar efter mig… (no pun intendend, höhöhö)

Religion förstör bara vårt samhälle, vilket är synd :(

MeBad
2/8/14, 11:11 PM
#12

Det finns aldrig någon gud där, när hemska saker sker. Varför tro på något som ändå inte har någon verkan?

[postmortum91]
2/8/14, 11:24 PM
#13

#11 Det är inte logiskt att du kan VETA att gud inte finns. Du kan inte bevisa det. Jag tror inte heller på gud, men jag säger inte att gud inte finns. Det är lika dumt att påstå sig VETA att gud INTE finns som att påstå sig VETA att gud FINNS. Ingen kan motbevisa den andras påstående.

Annons:
MeBad
2/8/14, 11:28 PM
#14

Gud är ologisk. Om hen nu finns.

Kalli
2/8/14, 11:29 PM
#15

#13: Lika dumt som att påstå sig veta att Jultomten inte finns. Ingen kan motbevisa mig. :)

[postmortum91]
2/8/14, 11:30 PM
#16

Definiera Gud

[postmortum91]
2/8/14, 11:31 PM
#17

#15 Jo det kan man om du menar tomten som ska bo på nordpolen och ha renar som flyger och åker ner i skorstenarna. Där kan man motbevisa dig.

MeBad
2/8/14, 11:35 PM
#18

16 Det är er, inte min uppgift. :)

Kalli
2/8/14, 11:35 PM
#19

Huruvida han bor på Nordpolen vet ingen, flyger omkring på renar kan han mycket väl göra men han gör det såklart inkognito. Att ingen sett honom bevisar inte att han inte existerar, ingen jag känner har sett en levande enhörning heller men det finns massor om dem i olika berättelser och så länge ingen varit överallt på hela jorden är det omöjligt att veta att ingen finns kvar och gömmer sig. :)

MrsGoldfire
2/8/14, 11:36 PM
#20

MeBad: Såg bara att det finns en -iFokus-sida för Andlig skeptisism, här har jag förstått att det är Jesus som ska diskuteras.

Det blir ju lätt paj-kastning annars…

Saknar Avatar på dig ;-)

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Annons:
MeBad
2/8/14, 11:45 PM
#21

Jag tror att du saknar mer än min Avatar. Jag är inte intresserad av att vara Jesus-negativ. Tyckte att din Avatar varvtrevlig. :)

mejamylove
2/9/14, 12:08 AM
#22

#13 Jag vet att gud inte finns för det är min verklighet, precis som för troendes personers verklighet är att han finns.

Min uppfattning är att människor som inte klarar av tanken att dom sattes på jorden utan mening har en religion som de kan stödja sig mot. De klarar helt enkelt inte av tanken att mamma och pappa hade sex och skaffade barn för att de ville det utan de måste ha en invecklad förklaring av hur adam och eva, de enda personerna på jorden skapade hela världens befolkning.

Jag avskyr kristendomen och hur sexistisk den är, jag avskyr all religion för den delen. Religion har gjort mycket mer ont än gott här i världen och jag står för det jag tycker. 

Edit: sen kan jag inte förstå hur man kan ställa sig bakom en sådan hemsk religion som kristendom t.ex (när vi ändå är inne på det forumet) efter allt hemskt det orsakat världen-både i nutid och förr i tiden. Som till exempel när man brände häxor för att dom lagade medicin av örter..

MeBad
2/9/14, 12:15 AM
#23

21 var riktat till mrs 20. +rodnar lätt+

jossan84
2/9/14, 12:20 AM
#24

Anledningen till att gud är man är nog för att den skrevs av en man under en tid när kvinnor inte var så mkt värda, en kvinna kunde ju omöjligt bestämma allt ;)

vallhund
2/9/14, 5:14 AM
#25

Det är skillnad på att vara ateist o på att vara agnostiker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MeBad
2/9/14, 5:26 AM
#26

Det viktigaste är väl att få säga sin mening, utan att någon blirvsurn

Woodland
2/9/14, 7:49 AM
#27

TILL ALLA

Skrivregeln - 

Sajten har en kristen grund och du förväntas respektera detta även om du inte delar tron. 

TS - 

Det viktigaste är väl att få säga sin mening, utan att någon blirvsurn

Nej. Detta är ett diskussionsforum. Du har troligen hamnat fel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2/9/14, 8:25 AM
#28

# 11

Många säger till mig att gud alltid kommer att älska mig och att han finns där för mig,    

Bibeln säger något annat. Gud är kärlek, han är helig och Gud hatar också - 

De övermodiga består inte inför dina ögon,
du hatar alla ogärningsmän. Ps. 5:5

…den ogudaktige och den som älskar våld, dem hatar hans (Guds) själ. Ps 11

Gud avskyr folk också. 3 Moseboken 20:23

Sex ting är det som Herren hatar, ja, sju som han avskyr: stolta ögon, en lögnaktig tunga, händer som utgjuter oskyldigt blod, ett hjärta som smider onda planer, fötter som skyndar till det som är ont, den som främjar lögn genom att vittna falskt och den som vållar trätor mellan bröder.  Ords. 6:16-19

All deras ondska finns i Gilgal, där fick jag hat till dem.

 Hosea 9

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Lindyhop]1
2/9/14, 8:56 AM
#29

Gud fader finns och han är således en man. Jesus finns också. Jag är totalt övertygad och icke omvändbar. Ni som är av annan uppfattning kommer inte tro mig på mina ord och kanske kräva bevis men det går inte att bevisa på det sättet utan man måste söka i sitt eget inre. Å vill man verkligen så kan man.

vallhund
2/9/14, 9:13 AM
#30

Det är väl som en massa annat i bibeln, en metafor. Eftersom gud gjorde människan till sin avbild så är han både man o kvinna i ett, men på den tiden texterna skrevs kunde man inte tänka i de banorna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Woodland
2/9/14, 11:44 AM
#31

# 30

Gud är Gud.

Gud är inte man och kvinna i ett. Han skapade man och kvinna som ett. Detta står klart och tydligt  -

Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne*, till man och kvinna skapade han dem” (1 Mos 1:27). Gud i skapelsen är ande och har inget genus. Alla kroppsreferenser är antropomorfiska.     *människan

När den andra Personen i Treenigheten, Jesus Kristus, blev människa föddes han som son till en Fader. . .ergo den kristna Guden skall betraktas som maskulin därför att det är så han har uppenbarat sig inom GT för judarna och GT och NT för resten av oss. För den som vill läsa mer!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
2/9/14, 12:55 PM
#32

Varför säger man då fader?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

mejamylove
2/9/14, 1:37 PM
#33

boken är ju skriven av män eftersom kvinnor inte var ett skit värda på den tiden. Och bara det säger väl en och annan sak om kristendomen…

MrsGoldfire
2/9/14, 2:35 PM
#34

#33 Om Samhällsstrukturen, inte kristendomen.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Annons:
mejamylove
2/9/14, 2:42 PM
#35

#34 Ehh, joo?

MrsGoldfire
2/9/14, 2:47 PM
#36

Nä, håller med att kvinnorna var inte värda mycket då , men det var de säkert inte innan kristendomen heller? Då måste det väl ändå vara samhället som skapat den normen. Inte kristendomen, den följde bara dåvarande norm.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Woodland
2/9/14, 2:49 PM
#37

# 32

När den andra Personen i Treenigheten, Jesus Kristus, blev människa föddes han som son till en Fader.

Gud blir Fader till de som kommer till honom genom Jesus Kristus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mejamylove
2/9/14, 5:12 PM
#38

#36 Precis, kristendomen gjorde som samhället och fortsatte att klanka ner på kvinnor.

Upp till toppen
Annons: