Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 4341 ggr
jossan84
2/4/14, 9:05 PM

Varför religion?

Jag respektarar folks tro, men är lite nyfiken att få veta hur ni tänker. För mig skapades religion av människan för tusentals år sen som förklaring till allt man inte kunde förklara. Tex. att Tor hamrade med sin hammare så att det åskade och om det hände någon hemskt så var det guds straff och så. Men idag kan man ju förklara vetenskapligt sånt som man förr skyllde på olika gudar för. Sen har det fortsatt att existera även in i modern tid för att det skapat en gemenskap.

Men idag är ju forskning och vetenskap långt framskriden… Hur kommer det sig att folk fortsätter att tro på någon som det finns motbevis för och som ingen har sett?

Annons:
Novelia
2/4/14, 9:07 PM
#1

Vill bara följa tråden.

I have no sympathy for people without empathy

bubrik
2/4/14, 11:05 PM
#2

Man kan ha varit med om saker som inte kan förklaras med naturvetenskapen och då har man inte så mycket att välja på… Man vet att det finns nått mer än det som ögat (oftast) kan se! Det kan vara EN orsak till att man tror.

Woodland
2/4/14, 11:55 PM
#3

Jossan, Menar du religion allmänt eller kristen tro? Tor har ingenting med kristen tro att göra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jossan84
2/5/14, 12:16 PM
#4

I allmänhet tänkte jag :)

Jag är själv ateist och naturvetare. Jag tror på det som vetenskapen visat. Allt har man inte förklarat än, men man kommer på nya saker varje dag :)

[Juel70]
2/5/14, 12:58 PM
#5

Religion is a form of ungodliness and denying Gods' power. 

Jesus did not come so we can practice religion, he came to save and set free.

jossan84
2/5/14, 1:08 PM
#6

#5 Det där var inte helt begripligt…

Annons:
[Juel70]
2/5/14, 1:47 PM
#7

Ja, att tro är så lätt så det blir svårt för människor ibland, att dom måste göra "religion" av tron och lägga till ritualer och rabbla tomma böner osv osv och krångla till allting.

Men Jesus sade bara FÖLJ MIG.  När han botade sade han bara BLI HELAD. 

Jesus är vägen sanningen och livet.

jossan84
2/5/14, 3:47 PM
#8

#7 Ok, men om jag omformulerar… Varför finns tron? Hur vet du att han verkligen sa det där eller att han ens fanns?

iMrtin
2/6/14, 2:03 AM
#9

Jag är inte Juel men frågan om varför tron finns ser jag som uppenbar: att vi har en fri vilja.

Andra frågan är lite lustig i sammanhanget så den hoppar jag.


jossan84
2/6/14, 11:33 AM
#10

#9 Jag kan inte riktigt se sammanhanget mellan tro och vilja. Tron existerar för att folk vill ha något att tro på? Och om tro inte funnits hade alla varit tvingade att tro på evolutionen? Det fanns ju en tid när alla i vår del av världen var tvungna att vara kristna om de inte ville bli utanför och smutskastade. Alltså, för min del får ju folk tro på vad de vill, gud eller flygande spagettimonstret. Men varför tro på något där allt som finns av religionen är sånt som är skapat av oss människor? Har NÅGON träffat jesus?

[Juel70]
2/6/14, 11:38 AM
#11

Väldigt många har träffat Jesus på olika sätt. När man möter honom försvinner alla frågor och alla tvivel.

Prova sök på youtube, finns många vittnesbörd där. "I met Jesus" osv.

jossan84
2/6/14, 3:15 PM
#12

Ja, fast att någon säger att den sett jesus är för mig inget bevis för att den har det.

Om man tror tillräckligt mycket på något så börjar det att existera i huvudet på en. Man är så övertyga att man tror att man ser saker. Om jag kom och sa att jag sett en rosa elefant, skulle folk tro på mig då, bara för att jag säger det. Nej, det är för naivt. För mig är det tyvärr för mycket som är ologiskt för att bibeln ska vara sann och för att gud och jesus ska existera. Om gud skapat människan till sin avbild, varför ser inte alla människor ut som honom? I Afrika ser de inte alls ut som honom. Hur kan man vara säker på att det inte är människan som skapat gud till sin avbild? Det är mer logiskt eftersom han och jesus (om man ska tro målningar) ser ut som de gör i den del av världen där kristendomen skapades ;)

Woodland
2/6/14, 5:17 PM
#13

# 10

Jag kan inte riktigt se sammanhanget mellan tro och vilja. 

Vad menar du?

Tron existerar för att folk vill ha något att tro på? 

Vad baserar du det på? Faktum är att rent allmänt kan en tro på en religion medföra många svårigheter i livet för den som ansluter sig till den. Svårigheter vill man i regel inte ha. Det kan finnas roligare sysselsättningar.

Och om tro inte funnits hade alla varit tvingade att tro på evolutionen? 

? 😕

Det fanns ju en tid när alla i vår del av världen var tvungna att vara kristna om de inte ville bli utanför och smutskastade. 

Det fanns också en tid när människor offrade slavar till sina avgudar. Det har funnits många "tider". Det är ett lite väl enkelt sätt att avfärda kristendomen på. Folken var tvungna att vara döpta och registrerade i kyrko-stat systemet. Det var ett sätt att hålla reda på undersåtar.  

Alltså, för min del får ju folk tro på vad de vill, gud eller flygande spagettimonstret. 

Dawkins …igen.

Men varför tro på något där allt som finns av religionen är sånt som är skapat av oss människor? 

Hur vet du det? 

Har NÅGON träffat jesus?

Bibeln är fylld av ögonvittnesskildringar tillika flertalet antika skrifter. Jesus var välkänd genom sina lärjungars resande och arbete i antiken. Om du är intresserad, varför inte söka efter ämnet på nätet?

# 12

Ja, fast att någon säger att den sett jesus är för mig inget bevis för att den har det.

Nej. Inte för mig heller. I den akademiska världen är Jesus existens inte något man diskuterar eller tvivlar på. Vad som diskuteras är han roll - var han Guds son eller inte? Det finns mycket i ditt liv som du inte har bevis för och ändå tror på. Det finns i varje människas liv.  Man tar saker och ting för givet. Det är inte så ovanligt. Personligen tror jag för många tror sig har sett Jesus (men det är endast min bedömning). 

Om man tror tillräckligt mycket på något så börjar det att existera i huvudet på en. Man är så övertyga att man tror att man ser saker. Om jag kom och sa att jag sett en rosa elefant, skulle folk tro på mig då, bara för att jag säger det. Nej, det är för naivt. 

Jag håller med att jag inte skulle tro dig om du sade att du såg en rosa elefant eller Jesus. Men denna naiva inbillning du talar om - Skulle du vidhålla detta inför troende vetenskapsmän? 

För mig är det tyvärr för mycket som är ologiskt för att bibeln ska vara sann och för att gud och jesus ska existera. 

Det finns en hel del i livet som vi tar för givet fastän det är ologiskt - om inte det var så hade livet blivit outhärdigt. Men nu måste jag fråga dig: har du någonsin undersökt bibeln?

Om gud skapat människan till sin avbild, varför ser inte alla människor ut som honom? 

Uttrycket "avbild" har inte att göra med det fysiska. Gud är ande och hade inga kroppsdelar innan Gud blev människa i Jesus Kristus. Avbild betyder att människan kunde umgås med Gud till skillnad från resten av skapelsen som inte kunde. 

I Afrika ser de inte alls ut som honom. Hur kan man vara säker på att det inte är människan som skapat gud till sin avbild? Det är mer logiskt eftersom han och jesus (om man ska tro målningar) ser ut som de gör i den del av världen där kristendomen skapades 

Varför skulle Gud se ut som en Afrikan? Jesus var jude. Om du är intresserad av djur måste du vara insatt i hur olika djur klarar av sin omgivning genom sina egenskaper. En infödd  Afrikan med sitt mörka pigment har bättre förutsättningar att klara solen än jag som vit: men vi är likvärdiga människor både två. Om du dissekerar mig och vilken annan kvinna som helst ser vi likadana ut invärtes - ingen skillnad förutom vad vi ser på de yttre. Ingen vet med säkerhet hur Jesus såg ut, förutom att det inte var som vi ser i målningar. Och att avbilda Gud är egentligen förbjudet i bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
jossan84
2/8/14, 2:19 PM
#14

#13 Jag tror att du missuppfattat lite av det jag skrev. En del var frågor, inte påståenden.

Hur jag vet att allt som finns av religion är skapat av människor: Tänker på materiella ting. Bibeln är väl ändå skriven av människor? Papper och bläck finns väl inte i himlen. Det är ju uppfunnet av människor.

Har NÅGON träffat jesus?

Bibeln är fylld av ögonvittnesskildringar tillika flertalet antika skrifter. Jesus var välkänd genom sina lärjungars resande och arbete i antiken. Om du är intresserad, varför inte söka efter ämnet på nätet?

Ja men varför måste det som står i bibeln vara sant? Kan någon levande människa bevisa att den sett jesus? Eller exueterar hen bara i huvudet?

jossan84
2/8/14, 2:26 PM
#15

#13

Ja jag har läst en del av bibeln i samband med min konformation.

Ja, det finns säkert mycket jag tror på som är fel. Men om någon kan visa jag har fel så får jag ju ändra mig :) Och det finns ju många bevis för att saker som står i bibeln är fel :) Tex. så finns ju idag bevis för evolutionen. Tex. att männsikor utvecklats stegvis under hundra tusentalsår från att ha sett ut som apor, och att vi fortfarande förändras.

Woodland
2/8/14, 9:07 PM
#16

# 14 & 15

Bibeln är väl ändå skriven av människor? Papper och bläck finns väl inte i himlen. Det är ju uppfunnet av människor.

Gud bestämde att människan skulle skriva ner det han uppenbarade för mänskligheten, men människan är inte upphov till skriften. Där är skillnaden.  Gud kunde har skickat en ängel med det skrivna ordet färdigt och komplett men enligt Aposteln Petrus : Vi har alltså sett och fått bevisat att det som profeterna sa för länge sedan verkligen också har gått i uppfyllelse. Ni gör väl i att med största uppmärksamhet studera allt som de har skrivit, för deras ord är som ljus i mörker. De hjälper oss att förstå mycket som annars skulle vara dunkelt och svårbegripligt och när ni tränger in i den underbara sanningen i profeternas ord, kommer ljuset från morgonstjärnan Kristus att upplysa er i ert inre. Tänk på att de profetior som finns nertecknade i Skriften är ord från Gud. De kan varken framföras eller förstås av någon människa utan den helige Andes medverkan. 2 Petrusbrevet 1

Ja men varför måste det som står i bibeln vara sant? Kan någon levande människa bevisa att den sett jesus? Eller exueterar hen bara i huvudet?

Vad som står i bibeln är sant därför att Gud har sagt att det är det. Världen har alltid haft problem med att tro på Jesus även när han vandrade bland dem. Hans eget folk tog inte emot honom. Efter han uppstod från de döda var han med två av sina egna lärjungar en hel dag utan att de kände igen honom. Det var inte förrän deras ögon "öppnades" som de förstod vem han var. Det har alltid varit så. Jesus sade i Matteus 11: "Käre Far, du som är Herre över himlen och jorden, jag tackar dig för att du gömmer sanningen för dem som tror att de är kloka, men du visar den för dem som är som barn.  Ja, Far, så har du bestämt. Min Far har lagt allt i mina händer. Bara Fadern känner Sonen, och Fadern är känd bara av Sonen och de människor som lär känna Fadern genom Sonen."

När en utav lärjungarna ville ha bevis för att Jesus var uppstånden fick han det, men Jesus tillade: Lyckliga är de som inte har sett mig men ändå tror.

Det är bra att du är öppen för att Gud kanske vill visa dig vem Han är.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jossan84
2/9/14, 12:26 AM
#17

Jag tror tyvärr att jag kommer förbli ateist.

Liksom, hur förklarar gud dinosaurier? Och hur kunde Noa ha med alla djur på sin ark fast man än idag inte känner till alla djurarter?

OBS!

OT - ny tråd startade om ämnet Dinosaurier i Bibeln.

Välkommen dit! Woodland

EbbaHog
4/21/14, 7:19 PM
#18

''Det är inte en religion, utan en relation'' ;)

Jag är inte kristen för att jag tror att det som står i bibeln är det mest logiska, det som jag tror är mest troligt osv. Utan för att jag har känt/känner av guds närvaro, han är delaktig i våra liv osv. Det är inte bara nåt jag tror, utan något man märker av.

Och mängder av saker som det står hände i bibeln händer idag!:)

T ex har jag hört en väldigt massa människor som har berättat om både när de blivit helade när någon bett för dem och att de har bett för någon som då blivit helad! Både fysiska saker och t ex blivit befriade från depression och anorexia.

Men framför allt ät jag kristen för att Gud ÄLSKAR oss! Det är det hela kristendomen handlar om. Och i andra religioner (gillar inte att kalla kristendom av någon anledning men aja) så är det människan som söker guden, här söker Gud människan! Han vill vara med oss, han står inte ut att vara utan oss.

Jag vet inte om man kan förstå sig på kristendomen fullt ut fören man känt av den otroliga kärleken.

[Juel70]
4/21/14, 10:20 PM
#19

Håller med, det är en relation :)  Och Gud är med varje dag. Vi har fått DHA i vårt bröst som ett sigill på att vi tillhör Jesus.  Gud berör mig fysiskt genom sin ande varje dag, t ex när jag ber så känner jag Hans fysiska närvaro i mig.  Hoppas ni får uppleva den relationen! 🌺

Woodland
4/22/14, 10:11 AM
#20

# 19 Jag skulle säga att man förnimmer "känner" Guds andlig närvaro. Var det så du menade? Endast Jesus har en fysisk kropp och han har inte återkommit ännu.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
4/22/14, 10:39 AM
#21

#20 Skrev lite fel utan att tänka mig för. Jag menar att jag känner DHA i mig, fysiskt.. alltså.. jag känner beröringen av DHA i min kropp och själ

jossan84
4/22/14, 12:24 PM
#22

#21 Vad är DHA?

[Juel70]
4/22/14, 2:11 PM
#23

#22 Den helige Ande

[Mellma]
4/23/14, 5:56 PM
#24

Varken vetenskapen eller religionen sitter inne med exakt alla svar här i livet.  Att tro på något är individuellt. Något man upplevt och erfarit själv kan bli ens egen tro, oavsett vad det kan innebära. Ingen påhittad tro alltså.

Att bara tro på något som någon annan har upplevt, eller det som står nedskrivet i bibeln, blir automatiskt inte min tro, bara för att några upplysta människor inom olika områden har skrivit ner något.

Jag kallar mig definitivt inte kristen, eftersom jag inte alls samtycker till vad kristendomen lär ut. Men däremot kristusenergin känner jag väl till. och det är något helt annat. Den som är intresserad av att läsa en lite annorlunda variant av Jesu liv, tycker jag ska ta och läsa Anna Bergs >Dessa berättelser stämmer mycket mer överrens med min egen uppfattning om det hela, än hur det påstås i bibeln. Att Jesus faktiskt även var en man av kött och blod också.

Anna Berg föraktar absolut inte bibeln med hennes böcker, utan här har Jesus, Maria Magdalena och även hans mor Maria, själv berättat i olika böcker sin egen version om det hela som inte kom med när bibeln skrevs. Även Jesus Maria Magdalena, som han hade en egen familj med, är också kanaliserad och berättar om hur Jesus var som privatperson..

Mycket nöje 🙂

[Juel70]
4/23/14, 7:02 PM
#25

#24 Det är nog inte tillåtet att länka till den där länken i detta forum.

Woodland
4/23/14, 9:49 PM
#26

Helt rätt, Juel. Förresten Mellma, Jesus var en man av kött och blod. Att skriva om Jesus som Anna Berg gör är ett automatiskt påstående att bibeln har inte återgett Hans liv på rätt sätt och att kalla Gud för lögnare. Påstådda Visioner och uppenbarelser om/från Maria är inget nytt. Som bibeltroende kristna förkastar vi dem. De brukar alltid strida mot bibelordet. MEN Mellma du är välkommen att diskutera varför det anses att sådana "uppenbarelser" som Anna Bergs fantasier inte kan mäta sig med bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
5/3/14, 11:49 PM
#27

Det här med att "känna" Gud, DHA osv är problematiskt. Skälet till detta är att ni inte är ensamma om sådana upplevelser, detta förekommer inom precis alla religioner. Det samma kan naturligtvis sägas om allt ni upplever inom er religion, er övertygelse, hur starkt ni känner detta osv.

Den enda slutsats vi kan dra av detta är att antingen behöver vi förutsätta att alla religioner är sanna, eller så behöver vi dra slutsatsen att människan är mycket enkel att övertyga om upplevelser som dessa även om de är falska. Man kan påstå att den egna upplevelsen är sann medan andras är falska, men man kommer fortfarande inte förbi problematiken med hur enkelt vi övertygas om upplevelsens verklighet.

Bilden kompliceras ytterligare av att det finns över 3000 Gudar och gudaliknande ting dokumenterade genom historien, och tiotusentals religioner. Människan är uppenbarligen expert på att skapa religioner, vi har en väl dokumenterad benägenhet för detta. Så, funderingen bör inte utgöras av vilken som är "rätt", utan vad som istället bör ockupera våra tankar är varför vi skulle anta att någon är det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Woodland
5/4/14, 5:37 PM
#28

# 27

Intressant, men jag håller inte med din "enda slutsats". 

Människor är ofta mycket enkla att påverka, till exempel hela reklamindustrin vilar på det. Men oavsett om en människa är lättpåverkad eller ej kan inte det per sig definera sanningen i deras upplevelser eller sanningshalten i vad de tror på. Där gäller ett helt annat kriterium.

Enligt den evangeliska kristna tron är det bibeln som är mätstock för sanningshalten i trossatserna.

Bibeln själv noterar med eftertryck att de finns många "gudar" men bara en enda Gud, allts ursprung. Alla som bodde på jorden after Adam kände till Gud som den ende Guden. Aposteln Paulus kondenserade det så här i Romarbrevet 1 - 21 Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. 22 De påstod att de var visa, men de blev dårar. 23 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. 24 Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. 25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.

De lärda inom tron har genom tiderna visat ökningen av andlig blindhet. Först dyrkades solen, månen och stjärnorna och sedan de skapade varelserna i närområdet: så småningom tillkom människooffer. 

Naturligtvis är människan duktig på att hitta på religioner! Det säger bibeln också. Men mänsklighetens drev mot synd och uppror är ingen grund för att förkasta tron att Gud existerar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
5/4/14, 7:12 PM
#29

#28: Det du beskriver är ju inget unikt för kristendom. Kristendomens fäste är lite mer än en slump, hade inte romerska överhuvuden sålts in på kristendomens förträfflighet så hade du själv förmodligen aldrig hört talas om kristendomen, då hade det nog varit en helt annan religion som gällde, och du hade trott på den precis lika tvärsäkert som du gör på kristendomen.

För vad vi kan se är ju att dessa uppenbarelser och "självklarheter" är högst regionala. Spridningen av religiositet är kulturell, vilket i sig absolut inte kräver någon form av sanningshalt. Självklart visste kristendomens författare att deras religion inte var först, konceptet var inte nytt när religionen författades. Inte heller är kristendomen ensam om att hävda att det naturligtvis finns annat men att bara deras väg är den enda sanna vägen.

Om jag hela tiden bad dig investera i en verksamhet jag kommit på och ljög om förutsättningarna, skulle du då vid mitt tionde försök acceptera förklaringen att min tendens att alltid ljuga inte är grund för att anta att jag ljuger den tionde gången? Inom detta område är förmodligen din förmåga till kritiskt tänkande helt intakt, så du vore ju dum om du köpte det argumentet. Människans tendens att dupera sig själv och fabricera religioner är ett mycket gott skäl till att anta att ingen religion är sann.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
5/4/14, 8:25 PM
#30

# 29 Har du några källor för dina teser eller är detta såsom du tror? Kristendom är en fullbordan av uppenbarelsen mottagen av judarna. Den uppkom inte i ett vakuum. De kristna var allt annat än älskade av den romerska överheten. Trons framfart ägde rum genom de 12 apostlarna och de andra omvända judiska lärjungarna i början men också genom omvända hedningar. Det var inte så många högtstående samhällsmedlemmar utan ofta slavarnas vittnesbörd som nådde långt in i samhällena. De kristna var ofta en förföljd minoritet men hann ändå sprida evangelium och se konvertiter i Afrika, Asien, Europa. Martyrernas vittnesbörd var en framgång för tron, tvärtemot vad romarna ansåg med förföljelsen. Det var inte förrän Konstantins tillät religion som de kunde vara säkra från förföljelse. Kristus dog cirka år 37. Licinius och Konstantins edikt kom inte förrän år 313. Gud hann mycket på ett par hundra år.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
5/5/14, 7:59 AM
#31

#30: Endast studier är jag rädd, men man behöver inte vara en vidare seriös student av historien för att känna till vilket litet område kristendomens ursprung kommer ifrån. Detta är i allra högsta grad kulturell spridning, som jag sade. Dock är historia inget lätt ämne att diskutera, då den tenderar att vara revisionerad i någon grad.

Men, jag förstår naturligtvis att du vill tro att just din religion är känd för dig enbart för att den har någon grund av sanning som övriga religioner då av nödvändighet helt saknar, men så är naturligtvis inte fallet.

Hur många man lyckas övertyga är inte ett mått på sanning. Miljarder människor innan dig har haft en personlig relation med sina numera döda gudar. Det relevanta i sammanhanget är att det inte krävs en Gud för att du ska kunna vara så säker på din sak och din relation med en Gud.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
5/5/14, 12:34 PM
#32

# 31

Jag håller helt med dig om att kristendomens ursprung kom från ett litet område. Det är en del av det fantastiska när man ser på utvecklingen. 

Det finns alltid ett visst revisionistiskt tänkande i historiestudier men när saker och ting fastställs som obetvivlade historiskt sett bör man kanske ta det på större allvar. 

Jag känner absolut inget behov av "tro" för att hävda mig. Kristendomens ideal är inte att man hävdar sig själv utan följer i Mästarens fotspår vilka alltid leder till idealbilden av Hans ödmjukhet. Jag vill inte heller påstå att andra religioner nödvändigtvis helt saknar sanningselement. 

Saken är den att ingen har "övertygat" mig eller några av de andra miljoner som har trott eller tror på Jesus Kristus. Det är en uppenbarelse. Och min Gud är inte död - Jesus lever.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
5/5/14, 1:03 PM
#33

#32: Alla religioners ursprung kan spåras till geografiskt små områden, det är ju så de börjar. Ibland kan de till och med spåras till en enda person, som exempelvis inom Scientologin.

Även om du inte vill tro för att hävda dig så bör du ju nödvändigtvis anse att din tro är bättre och mer rätt än andras tro, eller hur? Så även om det finns människor som tror lika mycket som dig på något helt annat och är precis lika säkra på sin sak så är du lika säker på att de har fel. Men det är precis detta vi kan vänta oss av mekanismer som dessa, det är i sig inget märkligt beteende och heller inte konstigt alls att det förekommer. Vi människor är experter på att anta agens där ingen agens står att finna, vi tror att våra datorer bråkar medvetet med oss, osv. Allt är pusselbitar i den mänskliga psykologin.

Ingen tycks ju ha övertygat dig, nej, men du kan väl inte mena att ingen konverterar från kristendom till andra religioner? Jag skulle nog snarare påstå att detta är ganska vanligt. Siffrorna i sig är dock som sagt inget mått på sanningshalt, de vittnar bara, inom varje religion, om vår önskan att detta ska vara sant. De vittnar om våra behov, inte om verklighetens beskaffenhet. Och självklart lever din Gud, det gör han tills den dagen du dör. Gud lever i alla sinnen som tror på Gud, det gäller alla gudar, Gudarna tycks dock ha svårt att överleva bortfallet av den mänskliga fantasin. Det är därför din Gud inte kan påverka mig.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
5/6/14, 7:05 PM
#34

# 33

Det går inte att sammanfatta alla religioner och liksom "bunta ihop dem och slå ihjäl dem".😉 Man kan inte bortse från deras innehåll. De olika Gud/guds beskrivningarna går inte att spåra till en källa på långa vägar. De är total motstridiga i sina beskrivningar av de väsen som tillbes. Också deras komplexitet och djup varierar. I den mån anser jag att biblisk kristendom är överlägsen- ja, men inte på grund av någonting i mig.

Tro från Gud är en gåva. Naturligtvis "lever" Gud för mig i mitt sinne. Det kan vi säga om alla vi har en relation till. Det utesluter inte att han lever självständigt från mitt sinne. Att tro att han endast existerar i mitt sinne är att likna biblisk tro med New Ages inställning att gud finns i oss. 

När det gäller de som lämnar kristendom som religion för en annan så sällar jag mig till de som har förstått att bibeln vidhåller Guds bevarande kraft. Det vill säga att en som lämnar det yttre uttrycket av kristendomen i en organiserad kyrka, och inte återvänder, har aldrig ägt den sanna gudomliga uppenbarelsen. Jag grundar detta på flera bibelställen. En persons frälsning är i första instans mellan Gud Fader, Sonen och Anden.

Om "min" Gud kan påverka dig? - ja. Kommer han att göra det? - kanske. Det ligger utanför människans kontroll.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Davbjo
5/7/14, 9:59 AM
#35

#34: Självklart går det att hävda att Gud verkar utanför det egna sinnet, och jag förstår att du tror det, men man skulle rimligtvis kunna anta att sådan påverkan vore minst sagt spårbar och påtaglig. Åter igen kan du också hävda att den visst är just spårbar och påtaglig, men även åter igen så saknas det evidens för att detta sker i någon som helst form. Jag ser detta som problematiskt, för trons skull, dock är jag naturligtvis inte överraskad.

Alla gudstroende tenderar att ha en helt egen gud, vilket blir väldigt tydligt om man diskuterar ämnet med en rad olika troende. Gud vill diametralt olika saker beroende på vem som tror. Gud tycks också anpassa sig exakt till bäraren, men du kanske är den första jag stött på som har en hjärtefråga där du och Gud har helt olika åsikter?

ALLA troende har Gud på "sin sida", oavsett vem de hatar, älskar, föraktar, bespottar eller uppskattar så är Gud på deras sida. Inte alls märkligt i sig, men här kan vi snacka om "motstridiga beskrivningar". Bara alla de många, många motsägelser i Bibeln pekar väl om något på att dessa motsägelser knappast är unika för andra religioner. Om du vill göra gällande att inga motsägelser finns kan du få lite länkar.

Det här med att man ska ha fått den "sanna gudomliga uppenbarelsen" är intressant, kallas för ett "Ingen sann skotte"-argument, och det är ett logiskt felslut. Det finns en organisation i USA som heter The Clergy Project, de samlar präster som tappat sin tro och de har över 500 medlemmar i dagsläget. Att yttra sig om andras upplevelser är minst sagt vanskligt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Denna kommentar har tagits bort.
Davbjo
5/7/14, 4:58 PM
#37

Inlägget flyttade till ny tråd.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
5/7/14, 10:12 PM
#39

Thursday i största allmänhet här, tack för ditt kloka resonemang.

Woodland.

Min Jesus för mig är högst levande idag. Tyvärr sviker jag honom i många avseende, är för svag.

Men Han hjälper mig på traven.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
5/29/14, 4:35 PM
#41

# 35 Du efterlyser "spår av Gud". Spåren finns i alla de människor som äger frälsning i Jesus Kristus, som har sett och upplevt sina liv förvandlade. Som aposteln Paulus skrev att det de en gång älskade (sin synd och uppror) hatar de nu och de som de en gång hatade (Gud med allt vad det innebär) älskar de nu. Det vill säga det största av alla mirakel. Ditt påstående att bekännare formar sin egen Gud/gud är ingenting som jag bestrider. (Jag syftar endast till den kristna sfären) Faktum är att jag varnar ideligen för just detta. Det är väldigt lätt att tillverka en gud. En gud som vill vad jag vill och gör som jag vill ha gjort. Det är väldigt mänskligt att göra så. MEN om en människa verkligen har mött Gud tas han/henne snabbt ur denna föreställning. Man kan se att det har varit så genom tiderna. Läs till exempel Jesajas, Hesekiels, Jeremias böcker med dess vånda och plåga som de upplevde över Guds rättfärdiga tuktan av sitt folk. De ville inte att Gud skulle göra så, men de tillbad och lydde honom ändå. Den kristne fostras som sin Frälsare "Ske din vilja". Motsägelser i bibeln har vi tagit upp här ofta. Det är bara att söka på sajten. Jag behöver inga länkar. Jag har böcker om det men tack i alla fall. Faller folk ifrån en bekännelse? Naturligtvis. Oavsett om man är en Kung eller en tiggare finns det ett rike i varje hjärta sade John Calvin. Men min tro är inte baserad på andra människors erfarenheter - inte ens mina egna! Det är en vanlig missuppfattning. Min tro är en gåva och vad jag tror är baserad på bibelns lära. Oavsett vad jag upplever kommer jag att bevaras för Gud är utan begränsning och min Frälsare lever.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
5/29/14, 6:42 PM
#43

TS- "Hur kommer det sig att folk fortsätter att tro på någon som det finns motbevis för och som ingen har sett?"

Det finns inga motbevis. Det är många som har sett Jesus, bland annat hans lärjungar både före och efter döden.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Kathja]1
6/3/14, 2:12 PM
#46

Kan ha missats att det redan är skrivet men tro är inte det samma som religion. Tro handlar om att tro på Gud, eller något större än mig själv som ligger bakom, och som är, allt som är. Religion är en utformning av en tro som är skapad av människor. Här inne tror man enbart på Jesus och kristendomen vilket gör det, enligt mig, lite begränsande. Så frågan är om #0 vill tala tro eller religion?

Upp till toppen
Annons: