Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1971 ggr
[elmaek]
1/19/14, 9:22 AM

Tankar om religion

Jag vill bara skriva av mig om alla tankar jag har :) Jag hoppas det är okej! 

Jag tycker det är mäktigt hur världen blivit till, när jorden kom till fanns inte allt vi har idag. Utvecklingen är magisk! Hus, tv-apparater, datorer, sängar, byråer, hyllor, asfalt, skyskrapor, flygplan, skjutvapen (inget positivt dock), broar och så vidare! Hur häftigt är det inte?! 

Själv tror jag på nåt större än människan och inte enbart att vetenskapen har tagit oss dit vi är idag. Självklart, för mig, har vetskapen en stor del av vår värld som den är idag men då kommer jag till min undran: Vi människor har lärt oss vetskap på vägen. Det jag menar är att vetskapen fanns inte i oss människor huxflux när världen kom till, och dessutom känns det för komplicerat att vi bara kommit på vetskapen från ingenstans. Förstår ni hur jag tänker? :) NÅGONSTANS måste vi ha fått vetskapen att experimentera och komma på nya saker, precis som med allt annat med oss. Man lär sig på vägen, kanske får vetskapen som en gåva från Gud? Hoppas ni förstår hur jag tänker.. Jag står inte på någons sida, egentligen. Jag har förstått att vissa är emot vetskapen, då den går emot Gud och tvärtom. Men tänk om människan fått vetskapen från Gud, som en gåva? :) Vi har fått gåvan att forska fram botemedel för sjukdomar, vi har fått gåvan att forska fram vaccin och dylikt. Sen får folk det till att man antagligen tror på Vetskapen eller Gud. Tänk om dom sakerna hänger ihop? Vi har fått vetskapen från Gud. 

Jag kan inte tro enbart på att vetskapen fått fram världen och människan. Det känns för komplicerat. Hur kan vi ha utvecklats så mycket från en fisk (eller vad det nu är enligt just vetskapen)? Hur kan vi ha byggt så mycket i denna värld med enbart vetskapen som grund? Allt känns för komplicerat, vi är för komplicerade för att bara komma fram ut vetenskapen. Hur kan en explosion fått fram så mycket i denna värld? Och om Big Bang är grunden för allt, hur kan religion blivit en så stor del av människors liv? Om jag spekulerar lite mer… hur kan en människa ha kommit på Biblen och Gud och Jesus och fått så många människor att tro på det? Hur kan religion ha spridits så pass mycket som den gjort?

Jag älskar att spekulera, tänka mer ingående på saker och ting och det kanske märks :)

Annons:
iMrtin
1/19/14, 9:08 PM
#1

"hur kan en människa ha kommit på Biblen och Gud och Jesus och fått så många människor att tro på det?" Gud visste om hur det skulle bli från början om han sade X till person Y.. Utomjordiska krafter. Den helige anden. Och så givetvis alla vittnen.


Woodland
1/19/14, 11:04 PM
#2

Jag har förstått att vissa är emot vetskapen, då den går emot Gud och tvärtom.

Det finns många vetenskapsmän och kvinnor som tro på Gud. Du har vettiga funderingar, mycket bra. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[elmaek]
1/19/14, 11:13 PM
#3

#1 Jo men precis :) Det jag menade med den meningen var:
OM en människa ''kommit'' på religion, Jesus och Bibeln osv så är det en väldigt mäktig människa som gjort det.. som lyckats föra över religion år efter år utan att det dött ut. Och just det jag nyss skrev låter väldigt komplicerat, att en sådan mäktig person kan göra en sådan stor grej. Såklart det är MENINGEN att religion då ska finnas i denna värld.
Hoppas jag förklarade tydligt nog hur jag tänker :) Jag t.ex kan inte sprida ett budskap och få det att leva vidare tills Jorden går under, jag har inte den makten och jag kan inte tänka mig att (från icke-kristen syn nu) någon från förr hade den makten heller. Så det är en ren SJÄLVKLARHET att religion kom/kommer från nåt större än oss människor.

#2 Det är jag medveten om :) Men vet även att vissa som tror på Gud eller dylikt inte alls tror på vetenskap och vise versa.
Tack! :) Jag tycker detta är så intressant att spekulera i, att inveckla ens tankar och funderingar och till slut inser man hur stort detta är och att det finns så mycket sanning i religion som folk inte vill se för dom är nog en aning trångsynta om jag får uttrycka mig så :)

Mitralis
1/20/14, 10:05 AM
#4

#3 Det är fullt möjligt att en människa startar religioner som växer och lever vidare. Mormonernas Joseph Smith gjorde sin egna lilla tvist på kristendomen. Scientologernas grundare är Hubbard🙂



[elmaek]
1/20/14, 10:10 AM
#5

#4 Då är det helt magiskt ju! 🙂 Väldigt stort är det!

Mitralis
1/20/14, 10:22 AM
#6

#5 Sugen på att starta en egen religion? 😉



Annons:
[elmaek]
1/20/14, 10:24 AM
#7

#6 Haha nej 😛

Joppo
1/20/14, 11:39 AM
#8

"In the beginning man created God" 😉

Människan har sannolikt skapat flera tusen olika gudar. Jag har hört siffran 10.000 nämnas, men jag vet inte hur tillförlitligt den är. Det skulle inte förvåna mig om det är flera.

Ett intressant fenomen som tydligt visar människans inneboende förmåga att hitta på gudar är så kallade "Cargo cults". Det är religioner som uppstått när västerlänningar kommit till avlägsna platser och mottagits som gudar eftersom de med sin högre utvecklade teknologi framstått som gudomliga.

Varför människan genom tiderna hittat så många gudar och religioner antar jag att det inte finns något entydigt svar på. I vissa fall så har religionen fungerat som ett rent maktinstrument som använts för att styra folket. I andra fall så har den använts för att förklara saker som de primitiva civilisationerna inte hade kunskap eller möjligheter att förklara vetenskapligt(evolution, naturfenomen mm).

Sen finns det säkert en massa rent mänskliga faktorer också. Exempelvis som ett sätt att minska saknaden efter döda eller att minska ens egen dödsångest kan ju religionen fylla en funktion genom att erbjuda ett himmelrike eller paradis som följer efter döden. Vidare så kan väl religionen också användas som ett sätt att skapa hopp i svåra situationer genom att man kan be till sin(a) gud/gudar om hjälp via bön eller offer.

[Juel70]
1/20/14, 4:49 PM
#9

Ja människan har nog skapat många många gudar/avgudar, men det finns bara en skapare och allsmäktig gud, och ett försoningsoffer= Jesus.

Woodland
1/20/14, 6:11 PM
#10

#9 True, true!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mitralis
1/20/14, 6:19 PM
#11

#9 Fast det är ju iochförsig hörsägen, då ingen som var med då lever idag🙂



[Juel70]
1/20/14, 7:27 PM
#12

#11 När man har ett personligt möte med Gud/Jesus/heligande så blir man överbevisad tusen gånger om.  Frälsningsupplevelsen kan vara så olika för alla, eftersom vi alla är så olika individer.   Men ett har alla gemensamt, man söker/ber och Gud Svarar. Så om du inte fått svar än, ge inte upp utan fortsätt "banka på dörren".

Vissa kan uppleva hur Gud belyser och uppenbarar ordet i bibeln, andra får en övernaturlig frid , andra blir pang-bom-helade+ frid.. eller som Paulus; när Gud gjorde så att han föll till marken och blev blind (Senare helad) och inte kunde röra sig. 

Endast Gud vet, men jag tror vi får känna det som vi har tro för, klarar av, osv. Gud ger alla ett mått av tro.

Woodland
1/20/14, 9:36 PM
#13

TS

Det står i Psalm 19 - Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk.

Jesus sade till sina lärjungar - Ge akt på liljorna, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem.

Det står i Nya Testamentet - Ändå från världens skapelse ses och uppfattas hans (Guds) osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Rom. 1:20)

Dina tankar ryms under vad vi kristna kallar "allmän uppenbarelse." Den är gemensam för nästan alla människor som observerar det komplexa i sin omgivning. Bibeln säger att därför bevisen för Guds existens är uppenbara i naturen kommer ingen att kunna ursäkta sig inför honom.

Som du skrev i # 3 är det oundvikligt med religion därför att människan i grunden är religiös. Ateisterna är en minoritet bland världens befolkning. De stora trossytemen har andliga krafter bakom sig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
goliath
1/30/14, 12:45 PM
#14

@ TS

Fast är det så komplicerat? Om du skulle sätta dig ned idag och "komma på" människan så det vara ganska svårt. Men det är ju inte säkert att någon har "designat" människan..

Jorden och människan började kanske med en smäll.. Sen gick det några miljoner år.  Så stabiliserades klimatet.. Några miljoner år till.. Så började vissa atomer reagera och bilda enkla kolförbindelser.. Några miljoner år till.. mer komlexa enkla molekyler bildades.. Några miljoner år till.. Molekylerna började klumpa ihop sig.. Fler miljoner år… En cell bildas. 100 miljoner år går.. en plankton bildas.. 100 miljoner år till.. en liten räka bildas.. x miljoner år senare har man apor.. etc etc..

Det blir inte så himla avancerat om man tänker att dessa atomerna, molekylerna och omständigheterna på planeten haft 5 miljarder år på sig att bli en människa. Vi snackar 5 000 000 000 år! När man har så lång tid på sig blir det inte så otroligt att tillfälligheter kan ha skapat en människa. Tillfäligheter som börjar med ett par atomer och helt rätt temperatur och sammansättning i atmosfären..

[[tjattehonung]]
1/30/14, 2:44 PM
#15

#14 Ja, många tror att det har gått till så men många kan helt enkelt inte tro det. Jag menar, hur kan allting komma ur ingenting? Hur kan allting fungera så perfekt som det gör? Det är anledningen till att jag inte kan tro på evolutionen.

Joppo
1/30/14, 3:44 PM
#16

#15 Menar du att ditt resonemang blir mer rimligt om man först föreställer sig en gud som ploppar upp från ingenstans och sådan skapar allting? Hur tänker du då?

goliath
1/30/14, 4:33 PM
#17

#15 Men det finns ju ganska starka bevis för evolutionen.. Man kan ju idag analysera DNA i hos flera miljoner år gamla primatskelett som tex Lucy, och tydligt se att de är en del av människans evolution. Se på chimpanser och andra apor och alla likheter med människan. Man kan ju spåra våra gener många många miljoner år bak i tiden redan innan primaterna. Är inte detta en tydligt bevis för evolution? Hur kan man se bort ifrån dessa uppenbara bevis?

[elmaek]
1/30/14, 4:45 PM
#18

I vilket fall som helst så finner jag allt väldigt fascinerande! Hur världen, människan och alla materiella ting kom till.. det är stort och häftigt!

Joppo
1/30/14, 5:26 PM
#19

Bevisen för evolution är så pass starka att teorin bör hållas för sann. Att vi delar ett gemensamt ursprung är så pass sannolikt att jag anser man blundar för verkligheten om man hävdar motsatsen.

Gällande livet uppkomst så är det väl lite mer oklart. Mig veterligen har man inte lyckats konstruera ett experiment där man skapat liv från död materia. Men det skulle inte förvåna mig om det är närstående.

#18 Det håller jag med om!

[[tjattehonung]]
1/30/14, 6:08 PM
#20

#16 Det har jag inte sagt. När jag säger att jag tror på Gud, menar jag inte en gud som ploppade upp från ingenstans och skapade en jord. Jag har fått ett starkt personligt möte med Jesus, och det räcker för mig. Jag vet att han finns och att Gud skapade jorden. Hur mycket fynd som "bevisar" att evolutionen är sann så tänker jag inte ändra tro. Jag vet att Gud finns, och jag kan inte fatta hur allt liv ska ha kommit ur ingenting. Vetenskapen kan inte skapa liv, hur skulle då miljoner med år kunna det?

Annons:
goliath
1/30/14, 6:33 PM
#21

#20 "Vetenskapen kan inte skapa liv, hur skulle då miljoner med år kunna det?" Jättekonstigt argument. Det ena utesluter ju inte det andra. "Hur mycket fynd som "bevisar" att evolutionen är sann så tänker jag inte ändra tro" Blir inte det ganske trångsynt att säga? Ungefär som att säga "oavsett vad du säger så har du fel och jag rätt"…

Woodland
1/30/14, 7:02 PM
#22

# 14

Jorden och människan började kanske med en smäll.. 

Jag tycker det är bra du skrev kanske. Det är hedrande att du inte uttalar dig tvärsäkert. Evolutionen förklarar inte Big Bang.  När det gäller universum kan man för lite. Den enorma vidden som är vår "himmel" vet vi väldigt lite om.

# 14

Tillfäligheter som börjar med ett par atomer och helt rätt temperatur och sammansättning i atmosfären..

På en kurs hos John Pulkinghorn en professor i kvantumteori  på Queens College i Cambridge talade Professorn om picosekunder i universum. (Pikosekunder är enligt R.Z. tiden det tar för någonting som rör sig i ljusets hastighet att korsa ett hårstrås bredd! Det blir rätt så abstrakt).  När det gällde de tidiga picosekunderna i universums uppkomst talade Pulkinghorn om tillfälligheterna gällande materians expansions- och ihopdragningsratio (eng. contraction) (som jag uppfattar det, Poisson's ratio).

Han sade så här - "Ta expansions - och ihopdragningsration. Det behövde vara så exakt och felmarginalen så liten att det skulle vara som att ta sikte på ett objekt en "inch" i kvadrat (2,54 x 2,54 cm) på andra sidan av det kända universum 20 miljarder ljusår bort och träffa den mitt i prick."* 

Det låter inte som tillfälligheter.

* "Take the expansion/contraction ratio. It had to be so exact and margin of error so small it would be like taking aim at a one square inch object at the other known end of the universe 20 billion light years away and hitting it bullseye.”

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

  • Redigerat 1/5/21, 1:21 PM av Woodland
goliath
1/30/14, 7:22 PM
#23

#22 Håller med. Big bang är bara en teori :) Fast detta med tillfälligheter.. Det beror ju på omfånget. Om det sker enormt många reaktioner så blir ju sannolikheten för att en specifik reaktion ska inträffa större. Och vi vet ju inte hur stort universum är. Kanske det finns liv på en av hundra miljoner planeter. Försvinnande liten chans för liv kan det låta som. MEN, inte om det finns tusen miljarder planeter. Detsamma gäller gener och dna. Man kan tänka "detta är så komplext att det kan bara inte vara tillfälligheter". Jo det kan det. Evolutionen präglas av tillfälligheter varenda sekund. Och under extremt lång tid (miljoner år) så förändras generna vilket de gjort från dag 1. Tex så spontanmuterar gener hela tiden. Helt tillfälligt. Vi har en enorm pool med gener och en enorm mängd möjliga utfall. Och de utfall som förs vidare är de gener som tillfälligtvis passar bäst till omgivningen. Tex så hade de individer som hade gener som kodade för ljusare hy med större vitamin D omvandlingskapacitet större chans avv överleva när människan migrerade från solrika afrika till kalla och mörka europa. De som inte hade lika stark uttryck på denna gen dog sakta ut.. Detsamma hade hänt fast vice versa om man flyttade från mörka europa till soliga afrika. Fast allt sker ju mycket långsamt, under 100 000 tals år…

[Juel70]
2/3/14, 1:39 PM
#24

En vän till mig sade idag: 

Religion is a form of Godliness and denying Gods' power. Jesus did not come so we can practice religion, he came to save and set free.

Rättare än så kan man nog inte säga det.

Morphogenesis
2/4/14, 2:02 AM
#25

#22 "Evolutionen förklarar inte Big Bang."

Mycket riktigt, och det är heller ingenting som ingår i evolutionsteorin.

MrsGoldfire
2/7/14, 9:29 PM
#26

Jag har just upptäckt denna i Focus-sida och vill som så många andra bara komma med inlägg för att det är intressant med tankar om saker och ting.

TS skrev: Och om Big Bang är grunden för allt, hur kan religion blivit en så stor del av människors liv? Om jag spekulerar lite mer… hur kan en människa ha kommit på Biblen och Gud och Jesus och fått så många människor att tro på det? Hur kan religion ha spridits så pass mycket som den gjort? 

Jag vill bara få er att dra tanke-paralleller med Internet…vår tids stora "Gud" som vi alla tillber dagligen, mer eller mindre. Vilken människa kom på det, hur kan det ha blivit en så stor del av människors liv…🙂

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Woodland
2/8/14, 9:05 PM
#27

# 26

Du är så välkommen med dina tankar och frågor. 🙂

Internet är ett instrument som används av folk över hela världen. Guds ord går ut över världen genom det. Men man kan också förstå att det finns en fara om kontrollen över Internet skulle falla i orätta händer.

Det är ett redskap men jag skulle inte kalla det för en "Gud". 

Jag håller med dig om kristendomens storhet. Jag har lärt mig lite under mina år men när jag ser hur mycket som är kvar … och anar att det finns mer än så, ja, det är mäktigt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
goliath
2/10/14, 4:33 PM
#28

#26

Fin tankeparallell :)

Jag tänker att det är otrolig lätt att få fattiga och oupplysta människor att tro på precis vad som helst. Om man dessutom skrämmer upp dem med evigt brinnande i helvetet är det ännu lätta att få kontroll över de.

Vem som helst av oss kunde rest till en afrikans stam som aldrig varit utanför djungeln, slaktat halva befolkningen, bränt upp alla deras religösa symboler, trollbundit dem med västenländska gadgets och fått alla till att tro det bara finns en gud och att du är hans sändebud..

Och precis på detta vis har har miljoner av människor slaktats i guds namn genom historien ;)

Upp till toppen
Annons: