Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1912 ggr
Mitralis
1/10/14, 5:31 PM

Förste prästen

När "uppfanns" den förste Prästen?



Annons:
Woodland
1/10/14, 6:22 PM
#1

Adam var den förste prästen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjrn.blm
1/20/14, 1:42 PM
#2

Förlåt, men jag blev väldigt nyfiken nu…
På vilket sätt är Adam den första prästen?
Rent spontant skulle jag tänka att det var typ Aron eller Petrus eller liknande…
Jag tvivlar inte på att ni har rätt, jag är mest nyfiken.

Woodland
1/20/14, 6:24 PM
#3

En präst är någon som bl.a. förmedlar kontakt med Gud. Adam var den förste som kände Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
1/24/14, 11:14 PM
#4

Det teologiska svaret är kanske att Adam var den förste prästen, meeen…

När blev en kristen för första gången vigd till kristen präst (inte judisk präst)? 

Jag är alltså ute efter ett historiskt svar om första kristne prästen.

[Juel70]
1/25/14, 10:26 AM
#5

Adam blev ju vigd av Gud kan man säga.

Woodland
1/25/14, 12:47 PM
#6

# 4 Juel har helt rätt i att Adam utsågs av Gud. I NT är översteprästen Jesus Kristus och alla troende är präster och konungar i position. Så ifrån första början fastslogs det att alla är präster i Guds rike. Men jag antar att du syftar på den "funktion" som vi förknippar med titeln. Kyrkan i NT bestod av självständiga församlingar under en pastor (biskop) och med en skara av äldste, (presburteros) och diakoner. Ordet presbuteros översätts till präst i vårt språk. Så de tidiga församlingar hade "präster" enligt språkbruk även om vi nu förtiden förknippar titeln med någonting annat. Ämbeten utvecklade sig såsom kyrkan växte till och århundraden gick. Biskopar fick mera makt allt eftersom deras ansvarsområden växte. I början var syftet att hålla trons enhet mot irrläror och risk för avvikande praxis.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
NiklasTyreso
1/25/14, 8:40 PM
#7

Som f d frikyrklig är jag fullt införstådd med äldste/presbyteros där äldste är vanliga.

Äldste i den första kristna kyrkan brukade väll inte ha sin inkomst från den religiösa tänsten?

Paulus var ju inte bara teolog utan tjänade sitt uppehälle som tältmakare. När vigdes de första prästerna som hade sin inkomst från prästtjänsten?

Woodland
1/25/14, 11:16 PM
#8

Jag vet att du är kunnig gällande församlingsledares ordning men jag vill förklara lite ifall någon annan som läser inte är insatt. De forskare jag läste håller med dig angående inkomst för de äldste. De tog emot gåvor men hade ingen regelbunden inkomst. Girighet är ett universellt problem så Paulus varnade för det i 1 Tim 3 och Titusbrevet 1. Du har helt rätt att Paulus tjänade sitt egen uppehälle. Hans direktiv till de äldste i Efesos var att de skulle göra likadant. Enligt Frank Viola var det Cyprian (200-258) som argumenterade att eftersom leviterna avlönades så borde pastorerna också få betalt, men det finns inget bevis för att församlingarna lydde hans råd. Viola anser att det kom i bruk efter 300 talet. Jag är inte säker på hur tillförlitliga hans uppgifter är. (Med tanke på församlingarnas fattiga tillstånd och förföljelsen de fick utstå är det troligt att regelbunden inkomst var en senare utveckling.)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: