Annons:
Etikettinspiration
Läst 3523 ggr
iMrtin
1/10/14, 2:43 AM

Den helige Anden och meditation

Brukar ni höra Gud(och eller Jesus)när ni mediterar

Min upplevelse är att Den heliga anden hjälper mig att komma i ett zen-tillstånd och då kan jag höra eller snarare känna vår kommunikation i hjärtat.

Blir även påmind i det vardagliga livet, typ "tänk på vad du tänker på" osv.


Annons:
spettannettan
1/10/14, 10:14 AM
#1

Vad är ett zen-tillstånd?

iMrtin
1/10/14, 4:43 PM
#2

har inte läst om det på länge utan menade noll tankar. tänker inte på att tänka


Woodland
1/10/14, 6:33 PM
#3

Ett passivt tänkande är inte av Gud. Människan är skapad med intelligensen att umgås med Herren. Guds tillbedjan är det högsta rationella tillståndet. Man är mentalt aktiv i bön.

Den helige Anden är inte verksam i ett zen-tillstånd. Han talar genom att man får ett bibelord i tankarna. Han resonerar med oss.

Snart kommer första delen av en artikelserie om den helige Ande här på sajten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
1/10/14, 6:51 PM
#4

Amen woodland,  håller med dig så klart! Du skriver saker bra.

Woodland
1/10/14, 7:08 PM
#5

Tack.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/10/14, 7:15 PM
#6

#3; inte i min bön men precis, det passiva tänkandet är från min vilja men jag hör Fadern när jag inte tänker någonting i min mediation. Känslan är som bäst solstrålar rakt på hjärtat. (börjar jag tänka när jag känner så så händer det att jag hör mina egna tankar men då säger Den helige anden åt mig. Här tror jag  att många tror sig ha mött "sig själva" fast de lurar sig bara -undrar om inte alla såna är otroende ) Bibeln läser jag (oftast) på kvällen innan och det händer att samtalet handlar om vad jag läst. Den helige anden var det som lärde mig meditera nästan helt från början och påminner mig ofta om saker medans jag läser. Jag vågar tro att zen ändå är av Gud trots det du skriver.

Ser fram emot din artikel. men som du ser finns det många olika sätt Gud verkar. Han är stor. ❤️


Annons:
Yon
1/10/14, 7:31 PM
#7

Missförstår jag nu? Är den heliga anden enbart aktiv genom en kanal - genom den mentala rösten som pratar inom oss?

iMrtin
1/10/14, 7:49 PM
#8

knappast. jag hör i vinden och när jag är ute och går i mina fotsteg och när jag diskar. (men oftast är det bara på skoj då)


Woodland
1/10/14, 11:15 PM
#9

Egentligen kan man kalla vilken ande som helst för helig. Ordet "helig" betyder åtskild.

Men om man menar den Gud som bibeln förmedlar är han inte en mental röst. Han talar genom bibelordet och bibeln är inte en bok av magi. Den är berättelsen om Gud genom Hans Son Jesus Kristus.

Gud är stor, jag håller med! Men han har själv bestämt hur och när han talar. I forna tider talade Gud till sitt folk genom profeterna, och till sist talade Han genom sin son(Heb. 1)

Han talar genom det bibelordet vi har lärt oss. Oftast kommer ordet till oss i vårt sinne i vardagslivets olika skeenden men det bör absolut inte dras ut från sitt sammanhang i texten. Många har tagit bibelverser och uttryck och fått ut precis tvärtemot vad dessa menar i sina sammanhang, så att de till slut letts in i villfarelse. De flesta irrläror och några falska religioner har börjat på det viset.

Satan vill gärna ha tillbedjan, som det står i artikeln om honom. Vi måste vara på vår vakt! All andlighet leder inte till liv. Alla andar är inte av Gud. Om inte Jesus Kristus är vår fokus i vår tillbedjan, meditation och bön är vi utanför bibelns ramar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/10/14, 11:52 PM
#10

Nu handlade tråden främst om mediationsteknik och att få hjälp av Gud men jag förstår din tvivlan.

Vart står det att han till sist pratar (och aldrig mera) till Jesus?

Jag tror bara anden från Gud får kallas helig. Kan inte riktigt få grepp om det finns två, Jehovas ande och Den heliga anden och möjligen en tredje, Jesus Ande. Alla bör dock vara heliga.

Vart står det nånstans att han _inte_ kan tala som en röst i huvudet? Jo, det finns många mirakel i bibeln. Magi/ockult ska man dock inte hålla på med säger Jehova, Jesus och Den helige anden (och jag). Här på iFokus har ni många häxor och trollkarlar har jag märkt(syftar inte på jesus.ifokus). 

For we are not fighting against flesh-and-blood enemies, but against evil rulers and authorities of the unseen world, against mighty powers in this dark world, and against evil spirits in the heavenly places. Ephesians 6:12

Man ska testa om det är den helige anden står det i bibeln och jag har hittat om hur man kan göra här: http://www.gty.org/Resources/Questions/QA147

Conviction by the Holy Spirit. John 16:8 says that when the Holy Spirit comes, He will convict the world of sin, righteousness and judgement. In the same fashion, let's say you were about to say something really nasty to someone. You suddenly either feel a "pulling back" by the Holy Spirit to not say that nasty thing, or you sense the Lord tap you on the skull and say, "Son, that's not nice. Don't say that." The word "to convict" is also translated as "to reprove." We must be humble and accept God's reproof of our actions! http://www.tamil-bible.com/god_vce.html


Yon
1/11/14, 11:41 AM
#11

Men den enda kommunikativa relationen man har med den heliga anden är väl inte bibelcitat, eller ens den inre dialogen, som dyker upp som en röst i huvudet.. Förlåt om jag missförstår..

Woodland
1/11/14, 5:26 PM
#12

# 10

Vart står det att han till sist pratar (och aldrig mera) till Jesus?

I forna tider talade Gud till sitt folk genom profeterna, och till sist talade Han genom sin son(Heb. 1)

Du länkade till John MacArthurs sajt "Grace to You". En utmärkt källa! Han citerar i sin tur Johnathan Edwards som var en framstående kristen filosofer och teolog. Ta du del av deras undervisning kan du inte hamna fel. 🙂 Edwards verk som MacArthur citerar är en studie E. gjorde efter hans iakttagelser under de stora väckelserna i New England.

Men som sagt, vi diskuterar meditationsteknik, och det två ovannämnda herrarna hade hållit med mig till fullo - eller rättare sagt, det är jag som fullt håller med dem i deras undervisning. Varken MacArthur eller Edwards är mystiker eller anser att mysticism i någon form är ett sätt att nalkas Gud. Lägg märke till vad MacArthur skrev i länken - It cannot be some mystical, fantastical Christ, such as the "inner light" extolled by the Quakers*. This imaginary christ diminishes their esteem of and dependence on Jesus as He came in the flesh. The true Spirit of God gives testimony for that Jesus alone. (*mysticism Woodlands kommentar)

Andlig utveckling och kristen tro är inte samma sak. All meditationsteknik med källor i österländska filosofier och religioner (som zen) har ingenting med kristen meditation att göra. Jag vill inte såra dig eller någon annan som läser detta - tvärtom!

Vi som är troende är helt förbjudna att "tömma" våra sinnen för att "höra" Gud. Ett sunt sinne är en gåva av Gud och en människa som följer Herren är klar i sitt resonemang och kan förklara sin tro. En människa som är Andefylld är fylld av Guds ord och leds av Herren in i ett liv som behagar Honom. 

Kväckerna (Quakers) söker andlighet genom ett tomt sinne och tar det som kommer upp i deras tankevärld för att vara från Gud. De tar deras intuition, ingivelser och känslor att vara Guds ledning. Detta är helt emot bibelns direktiv. Denna kult, grundad av George Fox, är genomsyrad av irrläror och det är till stor del pga denna praxis.

Inom kriterier av hur Gud leder kan man säga att vi som är troende kan se Guds perfekta plan för oss genom att titta bakåt till hur det gick igår. Det som menas med att vandra i tro är att man lever fullt ut för Guds ära enligt hans ord och direktiv i bibeln. Vi måste ser rationellt på våra möjligheter för varje dag och gör de bästa beslut vi kan göra. Gud leder de sina i allt. Han som inte skonade sin egen Son, utan offrade honom för oss alla, ska han då inte ge oss allt med honom? Rom 8:32 

Den andra länken är skriven av en anonym författare. Hans slutsatser dras genom att rycka bibelcitat och händelser utanför sina sammanhang. Ta t.ex. Adam och Eva. De levde i en ansikte-mot-ansikte relation med Gud, deras skapare i lustgården. Han frågar om Gud kan tala till människor. Ingen kan hindra Gud från att göra som Han vill.

Exemplet av Eli i grottan är en händelse av en mycket speciell profet  som med sin efterföljare Elias utförde många mirakler för att vända folket tillbaka till Gud. Det är inte vardagsmat för en kristen.

"Rösten i örat" från Jesaja gäller i de kommande riket när varken Satan eller synd finns till.

Den överbevisande kraften i Jesus ord i Johannes gäller världen. Inte den kristne. He will convict the WORLD. Denna överbevisande kraft har att göra med Jesus vittnesbörd.

Den helige Ande talar inte genom en hörbar röst, fastän många påstår det. Det är oftast våra egna tanker, suggestion eller t.o.m. fienden. Vilket det är som har talat ser vi oftast i resultatet.

Under punkt 2 i How Come We Can't Hear?  anser författaren att det är ett kyrkligt samfunds miss att inte ta emot "tilltal" från Gud. Men det har genom hela den kristna tiden varit så att Guds ord är den absolut och slutfärdiga uppenbarelsen för människan: sola scriptura - endast skriften.

Att anse att Gud talar idag med något annat än vad som står skrivet är att helt underminera bibelns ställning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
1/11/14, 5:26 PM
#13

# 11

Fråga på bara! Det är ingenting att be om ursäkt för. Vill du förklara vidare vad du menar med ditt svar, dvs hur upplever du att Gud talar till dig utöver det jag har berört i mina svar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Yon
1/11/14, 7:28 PM
#14

Jag är mest intresserad av mysticism oavsett kristen inriktning, och min misstanke är att en sådan inriktning definierar flera andra (förhållnings)sätt… därav tanken.

iMrtin
1/12/14, 12:28 AM
#15

"Andlig utveckling och kristen tro är inte samma sak." 

"All meditationsteknik med källor i österländska filosofier och religioner (som zen) har ingenting med kristen meditation att göra."

"Vi som är troende är helt förbjudna att "tömma" våra sinnen för att "höra" Gud." 

vill gärna se källor på ovanstående påståenden.  Jag vet att det varnas för österländsk tro, ockultism och magi i bibeln men meditation?  

"Jag vill inte såra dig eller någon annan som läser detta - tvärtom!" 

Ingen fara. 

"Den helige Ande talar inte genom en hörbar röst, fastän många påstår det. Det är oftast våra egna tanker, suggestion eller t.o.m. fienden. Vilket det är som har talat ser vi oftast i resultatet."

Du skriver "oftast". jag har oftast inte rösten i huvudet utan jag känner anden i kroppen. Jag är döpt, konfirmerad och frälst för inte länge sedan. Slutat missbruka. Jag har tagit emot Jesus som min frälsare och fått ett renat hjärta. När jag började med mediation så trodde jag inte på evangelierna om Jesus och visst har jag vart med lite knasigheter p.ga det vi talar om men jag trodde det var för att jag när jag började även rökte cannabis.

Det står om att höra Gud i bibeln, hur tolkar du det? http://www.openbible.info/topics/hearing_god

Jag tror det finns två typer av tankar. Bra eller dåliga. Från Gud eller Satan. Vi finns här fria att välja. 

Angående andar så tror jag Den heliga anden beskyddar oss från sådana tanketroll. Det kan bli lite märkligt men eftersom den är en gåva från Gud  av kärlek och Jesus syndfria sinne så kan man vara lugn.


iMrtin
1/12/14, 1:27 AM
#16

"Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. 21 Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud. " - http://www.folkbibeln.net/chapter/search?bok=2+Petr&kapitel=


iMrtin
1/12/14, 4:02 AM
#17

Får korrigera mig själv. Zen (som jag inte kommer ihåg mer än noll tankar) är väl knappast vad jag håller på med i min mediation för jag försöker tyda vad jag känner och då dras orden upp. Blir svårare och svårare hela tiden att urskilja rösten i hjärtat och det sades till mig från början. Förresten hör jag min mage prata med rätt ofta. 

Kan lika gärna dra min historia. Var intresserad av buddhism för många år sedan men aldrig blivit av. Rökte cannabis och lyssnade på rasta (där många verkar tro att Gud inkarnerade i en människa rätt nyligen) en del i somras. Som jag skrev innan så trodde jag inte på evangeliet när jag började. Då nångång kändes det som att jag fick hjälp av något att meditera. Trodde inte på andar då vad jag vet. Tog nån vecka och upplevde en kundaliniresning.  Upplevde hur många tokigheter som helst några veckor och sen låg jag på psyket några månader där tokigheterna fortsatte (är inte korkad o fattade många ggr att nån drev med mig men oftare så var det overkliga mer verkligt än verkligheten..). Min tro har  testast på hur många sätt som helst, fortsätter än idag och jag antar att det ska vara så för att sitta inne med sanningen om annat än min historia är ju knappast  min uppgift. 

"kosmologen" martinus känner jag igen mig en del i faktiskt. Fast jag  lyder varningen av Den helige anden att fortsätta på den heliga skriften (och har iaf en liten förmåga att se vad som är fantasier) och läser bibeln (det missade han tror jag). Även andra irrläror har jag fått "känna av" kanske som varning eller läxa från Gud för jag ser det som att Den helige anden, Fadern och Jesus väglett mig hela tiden. Jag tror jag har fått hjälpt för att jag är döpt och det är även vad de sagt till mig.


[Juel70]
1/12/14, 9:11 AM
#18

Jag började med meditation också innan jag blev frälst. Håller dock inte på med det längre. Men det finns ganska enkla och tydliga instruktioner på hur man ska göra när man kommer inför Gud i bön. Människan vill gärna ibland göra en "ritual" av allt, det är vad fariseerna gjorde oss, dom levde mer efter ritualer än av tro.

-Var stilla inför Gud.

-Sök hans ansikte.

-Gå in på ditt rum, knäpp händerna. 

Det står också att man ska bekänna sina synder inför Herren, förlåta dom som man har något emot, så att Jesus förlåter oss.

Tacka Herren är också en mkt viktig del i allt. 

När jag mediterade så skulle man fokusera på en punkt i pannan och rensa tankarna. Men man ska alltså söka Guds ansikte i sitt inre.

Jag eftersträvar att hela tiden försöka att "vara i anden" och tacka Herren. Det är som honung för själen 🙂 och frambringar Guds övernaturliga frid och glädje. 

Ibland om jag ryckts bort att vara i anden av olika skäl, saker som händer omkring mig i livet, känslor som får mig ur balans osv…så brukar jag läsa bibeln, lyssna på lovsång.  Går det för lång tid då jag inte varit i kontakt med anden så brukar det kännas motigt att hitta tillbaka. Då är det bästa att bara gå in på sitt rum, läsa bibeln, be, vara stilla inför Gud. 

Om man inte vet vad man ska be, så kan man be Fader vår, för den gavs till oss av Jesus och är en bön som är helt RÄTT att be.

Ingenting är omöjligt för vår käre Gud.

Woodland
1/12/14, 8:06 PM
#19

# 15

Vad underbart att du har blivit räddad till Livet genom Jesus Kristus! 🙂

Du är därmed ett föremål för Guds omsorg och den helige Andens vägledning. Det är på vilket vis detta sker som vi diskuterar.

Bibeln är inte emot meditation och det är inte jag heller. Tvärtom, vi bör kontinuerligt tänka på Gud och Hans verk som visas oss genom Ordet. Vad jag är emot (och de flesta kristna bibellärare håller med mig) är zen och andra österländska meditationstekniker. Psaltaren är fylld av sånger med meditation av David och andra. Ordet Selah innebär paus för att betänka.

Biblisk meditation kan ske, som Juel skrev, i avskildhet men likväl när man arbetar och är mitt upp i "livet" så att säga. Vi är ett tempel av den helige Anden och har alla möjligheter till kontinuerligt umgänge med Gud.  

Meditation inom bibliska ramar är aktivt och inte ett passivt mottagande. Den helige Ande talar till oss genom att t.ex. påminna oss om ett bibelord, bibelstycke vi har läst eller predikan vi har hört. Tron kommer genom att höra Guds ord, vilket görs levande i vårt intellekt, inte i vår kropp.  

Bibelverserna du hänvisade till säger samma sak. Jesus predikade Guds ord till Israel ännu renare än de tidigare profeterna Fadern skickade till dem. Apostlarna predikade Guds ord. För dem var GT Guds ord. Sedan fick de uppleva det som står i Joh. 14:26, att den helige Ande påminde dem om saker Jesus hade sagt till dem under de tre år de gick tillsammans på jorden. Paulus hänvisade alltid till Ordet för de kristna. De skulle hålla sig till GT och breven och de evangelium som de hade tillgång till. Det är detta Ordet som Petrus skrev om i sitt brev i länken du postade.  

Det är sant att den helige Ande beskyddar oss, men inte ifrån Satans giftpilar i vår tankevärld. Det är därför hoppets hjälm och trons sköld behövs (Ef. 6) Vi bör inte underskatta fienden. 

Får jag föreslå att du inte blickar inåt och försöka känna efter utan tar fram bibeln och läser t.ex. Johannes evangeliet vers för vers och hittar en bra kommentar till det? Du kan säkert hitta undervisning på gty.org. Sedan som du lär dig dessa djupa saker om Kristus kommer du att begrunda dem och vända runt dem i ditt sinne. Du kommer att få frågor som du blir tvungen att fråga andra om och så kollar du i Guds ord om det står så och sedan begrundar du vidare. Så är det. Det är hårt arbete men väl värt. It's not downloading from the cloud. 😉

Ser du skillnaden i österländsk teknik kontra det jag beskrev här ovan? Paulus skrev i sitt avskedsbrev till Timoteus (2 Tim. 3:14-17) Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det, och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandas av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudamänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/16/14, 2:02 AM
#20

18; tack då är jag inte ensam

19; Tron kommer genom att höra Guds ord, vilket görs levande i vårt intellekt, inte i vår kropp.

Precis, är väl därför bibeln finns och Anden lever i våran kropp._

Får jag föreslå att du inte blickar inåt och försöka känna efter utan tar fram bibeln och läser t.ex. Johannes evangeliet
_Tack, jag läsen bibeln nästan varje dag. När jag mediterar så passar jag på att blicka inåt och är för att komma närmare Gud

När Guds rike och Människosonen kommer

20Tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma svarade han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. 21Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.”

och jag hör mycket annat än bibelverser men det är mest diskussion och så får jag lära mig vad min tro är värd. När jag startade tråden och tänkte på meditationsteknik så syftade jag på att Anden hjälpt mig med detta på ett väldigt märkbart sätt. Förstår att det såklart måste se väldigt indivuellt ut nu.


Annons:
Woodland
1/16/14, 1:23 PM
#21

# 20

_Förstår att det såklart måste se väldigt indivuellt ut nu. 
_

Detär sant att alla Hans barn är högt älskade av Gud som individer och Han undervisar oss i vår vardag. Han har gett oss information om hur Han förmedlar visdom och det måste vi alla hålla oss till. Det är så lätt att komma på avvägar. Det finns inget fel i att stilla sig inför Gud men att blicka inåt är mystikernas sätt att försöker blidka och närma sig Gud. Jag förstår fullt ut att det kan bli svårt att bryta med det om man har ägnat mycket tid år den vanan. Man läser i Psalm 73 hur Asaf, i svåra omständigheter, ser sig omkring (3-12), sedan inåt (4-16) men till slut när han gick in i templet fick han insikt pga Guds rådledning (v 24). Om diskussionerna du upplever i ditt sinne är olika funderingar du själv brottas med är det inget fara. 

Precis, är väl därför bibeln finns och Anden lever i våran kropp.

Du har säkert läst om templet i Jerusalem och tabernaklet i öknen. De är typbilder (skuggbilder) av försoningen, församlingen och Kristus. (Hebreerbrevet ger detaljer om detta.) Däri kan man se att Guds härlighet kom ner och bosatte sig i det allra heligaste och i sin initiella ankomst fyllde härligheten hela tabernaklet och vid det senare tillfället templet. Men därefter var den närvarande endast i den innersta kammaren. Dock kallades hela templet för heligt. Det är en bild för oss också. Vi är, som individer och som kyrka (den utvalda skaran), också ett tempel åt den Helige Anden. Som individer bor Han inte i vår kropp utan i vårt förnyade sinne.

Guds ord och befallningar är så pass klara att vem som helst kan läsa däri vad Gud begär av människan. Men för de frälsta är det mer än så.  "Var till sinnes som Kristus Jesus var" Fil. 2:5

Det är därför Paulus skriver till församlingarna att de bör få "vishetens och uppenbarelsens Ande så att ni får en rätt kunskap om honom. osv" Ef. 1:17-18 Sann evangelisk teologi är Guds visdom som inte världens barn kan ta emot för att den ges av Gud direkt till de som föds på nytt.  Allt detta berör och äger rum i det förnyade sinnet. Vi har fått ta del av "Guds rikes hemlighet" (Markus 4:11)

Denna nya visdom kallas för "alla sanning" 1 Joh. 2:20; "allting" v.27, "Guds hemliga vishet som är fördold .." 1 Kor 2:7; "hemlighet ….som var dold i Gud." Ef. 3:9.  Det är intressant att när Paulus skriver till de kristna i Kolloserbrevet för att motverka gnostiska irrläror som börjar florerar bland dem (som dagens New Age) skriver han att undervisningen ger "rätt insikt i Guds hemlighet, Kristus." och påminner dem att "I honom är vishetens och kunskapens alla skatter gömda." Kol 2:2-3 

Den helige Ande leder oss in i "djupen av Gud." 1 Kor. 2: 1-15.

John Owens (1616-1683) skrev så här: "This wisdom, by which the reborn mind is illuminated with knowledge of gospel mysteries, gradually reforms the entire person in the image of heavenly truth."

"Denna visdom, genom vilken det pånyttfödda sinnet är upplyst med evangeliskt hemlig vishet, reformerar så småningom hela personen i den himmelska sanningens avbild." Bok 6, Kap 6 "The History of Theology from Adam to Christ" (övers. Woodland)

Även om detta är helt klart för dig är det bra att upprepa att det är med den helige Andes upplysning av Ordet till vårt sinne (dvs förstånd, intellekt osv) som vi tar del av Guds kunskap. Om vi bryter av tankar, fraser osv från bibelordet utan hänsyn till sammanhanget och mediterar över dem gör vi våld på skriften. Vi måste läsa sammanhanget för att förstå vad det är som Gud vill förmedla oss. Vi bör också underordna oss de lärare Han har tillsatt i tjänst i kroppen (t.ex. pastorer i församlingarna) och lära av dem, och testa allt det som lärs ut mot det skrivna Ordet. Guds sanning gäller alla tider. Vad Han förmedlade till apostlarna gäller ännu idag. Som kristen måste man vara beredd att vända på direkten om Gud visar oss att "så står det skrivet."

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
1/16/14, 1:38 PM
#22

Jag kan höra Gud ge mig tankar (bibelbaserade) Den "rösten" är svag och mild. Men det fanns faktiskt en gång när jag var runt 16 år och precis tagit emot Jesus. 

Jag var störtförälskad och jag bad hela tiden inne på mitt rum. Jag ropade på Jesus i mitt inre. Och då hör jag för mig en tydligt röst i mitt öra:

-Här är jag. Vad vill du?

Jag blev helt paff och visste inte vad jag skulle svara. Det är enda gången jag hört hans röst. Den var säkerligen inte hörbar för andra, utan bara för mig. Men jag håller med Woodland, man ska hämta Guds ord från bibeln och inte hänga upp sig på upplevelser, för ordet är viktigare.  Men när det händer att Gud räcker ut sin hand på ett övernaturligt sätt, då kan man inte annat än att bli ödmjuk och tacksam. Det hände väldigt mycket under och mirakel under denna tid och jag tror det var dels pga min tro och sen för att Gud ville verkligen visa för mig vem han är. 

❤️Ingenting är omöjligt för Gud.

iMrtin
1/17/14, 12:55 AM
#23

Händer mycket märkligheter för mig med och jag vet inte om jag borde kalla mig kär men visst är det nog bara en själv som hör när det är riktat emot en från Gud, men det gör inte saken mindre ovärdslig egentligen. Hoppas det aldrig försvinner.

#20; Det finns inget fel i att stilla sig inför Gud men att blicka inåt är mystikernas sätt att försöker blidka och närma sig Gud. Jag förstår fullt ut att det kan bli svårt att bryta med det om man har ägnat mycket tid år den vanan. 

tack, jag är ingen expert i bibelverser och det lär du märkt. Inget är helt klart för mig, ens det jag hör i min mage., Förstår att du delar med dig av rädslan för meditation av andra kristna som inte förstår bättre. Jag är som man säkert förstår nyfrälst men jag är ändå döpt, frälst och har Herren som frälsare och detta har kommit genom jag tagit emot anden genom mediation. Säkerligen hade jag tur, då det möjligen finns många andar därute, eller snarare jävligt tur om jag får säga vad jag tror och anden brukar påminna mig om det. Men jag kommer fortsätta blicka inåt för att få kontakt med Fadern genom Jesus Kristus och Den helige anden's hjälp. Det är inte att man blickar inåt som man varnar för inom kristendomen utan andra Gudar, det finns ju bara En, men många har problem med att förstå allsmäktigheten. Guds rike är som sagt inom en. Jag tror att om man är riktigt enveten och inte vacklar av så får man veta mycket saker som inte står skrivet i bibeln, men det gäller att ha tid. Sen ska man nog inte få för sig att skriva fortsättning på den heliga skriften heller för då blir det som "martinus", dvs. en massa fantasier.

Visst, du kanske tycker det är mystiskt att jag hör Helig ande utspela teater i min mage men om man tänker på att Gud är allsmäktig så är det inga problem för honom. Jag hör även i vinden när jag ute och går. Att "gå i anden" är för mig ett begrepp som betyder att jag kommunicerar med anden vart jag än går, märkligt, visst men kanske jag inte skulle trott på allsmäktigheten annars, vem vet. En teori jag har om varför jag fått en talande mage är för att den försöker få upp mig på morgonen, jag är rätt lat av mig. :D Och har inte kommit iväg till kyrkan än fastän det är snart ett halvår sedan jag började läsa bibeln. :p

Guds sanning gäller alla tider.

Iallafall tills våran ankomst till himmelen (om du syftar på bibeln), om jag förstått det rätt.  För i nästa så lever vi ju i evighet och andra regler bör gälla.


Woodland
1/17/14, 1:46 PM
#24

# 23

Vad glad jag blev att du inte avskräcktes av mitt långa inlägg. Här kommer en till! 😉

Men jag kommer fortsätta blicka inåt för att få kontakt med Fadern genom Jesus Kristus och Den helige anden's hjälp. Det är inte att man blickar inåt som man varnar för inom kristendomen utan andra Gudar, det finns ju bara En, men många har problem med att förstå allsmäktigheten. Guds rike är som sagt inom en.

Är vi Herrens så är vi! Det är han som leder de sina därför att han har förpliktat sig till att bevara de som Fadern har gett honom. Gud öppnar våra andliga ögon (förståndet) så att vi kan se Guds rike och vårt behov av Gud. (Joh. 3:3-6) Gud visar oss vår totala brist och hur syndiga vi är inför honom därför att vi är så olika honom och han kan inte godkänna oss på någon punkt. Han godkänner endast Jesus. Så vi flyr till Jesus och ber om förlåtelse och att Han tar oss till sig. Allt detta är Guds verk i vår person på det osynliga planet. Vi föds in i hans rike och däri växer vi. Vi ska leva av tro och inte känslor och efter ett tag börjar han fostra oss i det.

Vi är alla egoister i grunden och vill tro att vi är "speciella" bland de troende. Detta får uttryck i att man kanske tror man har upplevt Gud mer än andra, har gåvor som är förmer än andra, har en högre uppenbarelse än den som Gud redan gett sitt folk osv. Det är ett vanligt problem och därför påminner Paulus i ett brev att vi ingenting har som vi inte har fått. Sedan frågar han varför någon tycker att den är förmer än någon annan.(1 Kor 4:7)  I Guds fostran tar Gud detta ur oss undan för undan. Det är ingen lätt sak, för våra egna hjärtan (den fallna naturen) är så fördärvade att vi t.o.m. vill göra Guds verk för vår egen ära. Man gör väl i att vara rädd för sig själv! 

Jesus sade - Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna rå för era själar. Så från första början är ödmjukhet nödvändig för oss att kunna ta emot Guds undervisning. Om Gud i mänsklig gestalt är mild och ödmjuk så hoppas jag att jag blir lik honom till slut. Det betyder inte att man är ryggradslös, feg eller kompromissande utan att man är läraktig.Satan föll p.g.a. högmod. Det är ett varnande exempel för mig och alla andra.

Jag har vandrat med Herren sen 1968, tjänat i församlingar på olika nivåer, assisterat på missionsfältet och studerat ordet hela vägen. Jag har gjort misstag och felsteg och blivit tillrättavisade av Herren, och rättat med kraft! Jag är väl insatt i olika religioners och kulters läror och känner väl till vad de olika grejer inom kristendom lär ut.  Ingen av de olika grenarna av kristen bekännelse anser att Gud talar till någon genom magen. (Det du talar om kan var en rest av din kundalini upplevelse.) I Kristus är du fri från den men du måste också lämna utövningen av den tekniken och vända blicken till bibelordet. Det är endast i mysticism som man blickar inåt. När vi är Herrens så korrigerar han oss ständigt. (Heb 12:3-12) Upplever vi inte hans tuktan (tillrättavisning) tillhör vi inte Honom.

Det är i bönen som vi vänder oss i vårt sinne till Fadern i himlen och ber i Jesus namn för Jesus "sitter" i en maktposition som segerherre och överstepräst på Faderns högra sida. Den helige Anden bär fram våra böner och leder oss i vad vi bör be om. När vi inte vet hur vi ska be eller om vad vi bör be om kommer  Anden oss till hjälp i den osynliga världen.  (Rom 8:26-27) 

Ingen av oss förstår Gud den Allsmäktige till den grad än vad vi förstår av hans ord. I bibelordet delar han med sig av sina tankar, principer och befallningar. Ingen kan känna Gud till fullo. Det gjorde han klart för stackars Job.

Bibelversen du citerar om Guds rike bör tolkas i sammanhanget som den är skriven. Det är Jesus fiender Fariséerna som frågar Jesus när Guds rike skulle komma. Det var detta Israel väntade på. De väntade på en segerherre till räddare. Men i Lukas 17 svarade Jesus - 

"Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Inte eller skulle man kunna säga 'Se här är det, eller: Där är det.' Se Guds rike är mitt ibland er." Sedan talar Jesus om sig själv! Jämför med Matt 12:28. 

Guds rike kom med Jesus och han visade det med övernaturlig kraft. 

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/17/14, 11:40 PM
#25

Jo, tack. Jag är medveten om egots existens (i mig). Kan fortfarande inte se det varningen om att man inte ska blicka inåt som något Gud vill men alla är ju saliga i sin tro, som det heter. Jag läser gärna långa meddelanden om de har vettigt innehåll och det har dina, så tack än en gång.


Woodland
1/18/14, 4:03 PM
#26

#25 Du nämnde att du inte hade kommit iväg till kyrkan ännu. Villen kyrka (samfund) har du möjlighet att besöka? Meditation är inte fel, M, om man håller sig till rätt "teknik". Har du lust att dela med dig om någonting du har kommit fram till i dina meditationsstunder? (Absolut inget tvång om inte du vill) Med vänlig hälsning, W.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/18/14, 11:34 PM
#27

Flera stycken faktiskt, på söndag tippar jag att det blir av. Vanlig katolsk heter det väl.

Har fått uppleva en del irrläror så att jag slipper ha sånt i tankarna. T.ex trodde jag förr på att alla gudar var från samma. och att det var Ra eller som jag trodde Solguden den första då. Var rätt dålig på bibeln som du säkert förstår. Ganska snart efter kundaliniresningen så gjorde jag en del grejjer som ledde till psyket men nu i efterhand så tror jag det var för att jag ska känna igen mig när jag läser bibeln. T,ex jag är ju inte Messias men det har jag i princip trott hela tiden när jag låg inne. Att det fanns en annan planet där jag var stjärna och att Gud lät denna finnas kvar enbart för min skull.. sen trott att alla andra var "robotar" som ändå skulle försvinna..  Anden pratade till mig och sade ofta att jag var Guds närmaste människoson. Sjukhuset var "Guds hus" och jag satte mig ibland vid utgången för att höra vibrationerna från andra människor som bokstavligen ropade "tack för att du släppte in mig".. Jag frälsade hela mänskligheten till slut när jag mediterade och kände energin i min kropp som stora bågar. Jag och rösten skulle gifta oss. Även trott att jag var en utomjording och "min familj" skulle hämta mig med sin rymdfarkost när jag låg inne, himmelen stängde sig och det blev oväder. Men jag ville inte för jag älskade människor mer och Jehova var sur på mig för att jag trodde på det så jag var tvungen att springa naken genom korridoren. Fått erbjudande att bli en stor kung men tackat nej alla ggr. Innan jag åkte in på psyket var det många tillfälligheter som satte sig i minnet, t.ex syner om att jag hade betjänter..

Det är ju lite blandat mediation+"verklighet" men jag har kommit fram till att Människosonen föddes och återuppstod jordligen för att vi ska fatta att det omöjliga är möjligt för Gud. Jo, fick även mitt hjärta reparerat eller om det var uppgraderat för att få in Jesus där.

luk14

_26 »Om någon kommer till mig, och han därvid ej hatar sin fader och sin moder, och sin hustru och sina barn, och sina bröder och systrar, därtill ock sitt eget liv, så kan han icke vara min lärjunge.

27 Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge._


Annons:
iMrtin
1/19/14, 12:53 AM
#28

Jo, det märkligaste jag upplevt under meditation var garanterat när det skulle kännas som att jag var nån Gud(inna?, jag är man) för först kändes det som att det blåste på min kropp (inomhus) och så började det blåsa utomhus, när blåsten slutade så kändes det som att det laddades upp och precis innan blåstvinden kom utomhus så kändes det som att energin i min kropp släpptes. Jag blev pissenödig men ändå tillräkligt skumt för att inte gå på dass, så började det strax regna utomhus och då kändes det som att jag hade en vagina och pisset strömmade ner för mina ben. Började sen storma och jag låg där i min säng och följde med vädrets makter.. Det hela varade nån timme. 

Eller jo, samma kväll som min första kundaliniuppdragning var märkligast. Det var som att en stor orm kom upp ur jorden och jag kände den, men gick inte att se. Bordet började skaka och jag kände sen en fågel som ville åt mitt hem, så jag gick dit. Ormen dök upp på mitt rum och jag försökte hålla taget i den för allt annat kändes som att mitt hjärta skulle gå sönder. Klättrade bokstavligen på väggarna, över och under möbler..Sedan utomhus bland kompisar kändes det som att mina hjärnhalvor byttes plats och jag såg för en sekund som att det var en annan värld. Andra personer än de jag var med såg jag och de sade att ajg såg vilsen ut.. På natten kände jag krafte ville ta mig ut i skogen så jag gick ut dit och där stod jag och väntade på att jag skulle med upp i himmelen(kändes inte som jag kunde röra mig därifrån iofs) och såg massa människor(som inte var där egentligen) men de ville stanna kvar på planeten. Jag stod rätt konstigt.. slängde ifrån mig mobiltelefonen.. Där stod jag tills det blev morgon. Blev en del att städa. Det hela blev inte bättre av att den musiken jag lyssnade på för tillfället alltid handlade om det jag upplevde, fast i melodin då. 

Nu blev det inte så mycket mediationsteknik men jag har inte haft nån sån heller mer än att bara ligga stilla, blunda, inte tänka på något och oftast med musik i bakgrunden.


Woodland
1/19/14, 12:09 PM
#29

Är detta någonting som hände när du var i new age eller dyl? Vad anser du om Jesus Kristus?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/19/14, 6:47 PM
#30

hur "är man i new age"? Nej, jag har aldrig pysslat med magi eller ockulta saker. Jag tycker det verkar vara en snubbe som är död men att vi troligen har tur för att han är kvar däruppe i himmelen på Faderns högra sida.


Woodland
1/19/14, 10:24 PM
#31

OK, det är bra att du svarar rakt av. Enligt vad du har berättat har du varit inblandad i paraplybetäckningen "New Age". Det är en blandning av gammal hednisk tro och gnostisk livsåskådning. Att tillbedja Solen eller Solguden tillhör det äldsta avsteget från tillbedjan av den sanna Guden: dvs den första avgudadyrkan. Kundalini-upplevelsen är Hinduisk. Men det verkar som du har fattat att detta är något du bör vända ryggen till. Det är så här inom kristen tro: den helige Ande förkunnar Jesus. Endast Jesus, Guds Son och sitt folks Frälsare. Jesus är inte en bisak. Han är ALLT. Endast Han kan befria oss från synd och Satan. Känner du inte Honom som Frälsare har du behov av det. För att bli fri är det Honom du skall be till och åkalla. Leta gärna i artiklarna här på Jesus i Fokus. Läs om Honom. Sedan bör du troligen leta upp en kyrka med folk som du kan prata med. En Baptist- eller Metodistkyrka har pastorer och äldste som kan hjälpa dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/19/14, 11:13 PM
#32

Ok, inget nytt som du kommer med tyvärr.  Anser att det är BS att kalla mina upplevelser som "new age". Vad har du för belägg för påståendet? Blev varnad för "new age" i början.. Utan "Kundalini-upplevelsen" så skulle jag inte trott det jag tror idag så BS på den med samt att jag tillbett nån solgud. Men tack ändå för din tid.


iMrtin
1/20/14, 1:38 AM
#33

btw, hittade att "nothinness mediation" även finns inom judaism.

"the righteous sit with their crowns on their heads and receive pleasure from the radiance of the Divine Presence" (Tractate Kalah Rabati 2:3).

Keter (Crown)(occasionally called Keter Elyon [the Supreme Crown])represents the first stirrings of Will within the Godhead, a primal impulse that precedes even thought but which is essential for any action to take place. It is also called Ayin (Nothingness),for it was out of the infinite void that the Almighty created. When a Jew seeks a oneness with God through ecstatic prayer or meditation, it is to this state of Nothingness, the annihilation of all ego, that she aspires. 

http://www.myjewishlearning.com/beliefs/Theology/God/The_Middle_Ages/The_Kabbalists_on_God/The_Sefirot.shtml?p=2


Woodland
1/20/14, 10:31 AM
#34

# 33 Tagga ner! Skrev du inte att du trodde på Ra (Solguden) i # 27? Och skrev inte jag i mitt sista svar att du har fattat att du måste vända ryggen till detta och därmed erkände jag att du verkade ha gjort det? Våra misstag och felsteg i livet är ofta dyrköpta erfarenheter som vi lär oss av. Om du vill ha definitionen för vad som underordnas beteckning "New Age" finns det mängder av källor på internet. Du behöver inte tro på vad jag skriver om det. Kom ihåg att vi alla måste hålla en ödmjuk inställning till vad Gud har visat i sitt ord om vi vill kalla oss kristna. Vad jag skrev är inte "BS" som du tror utan Guds visdom som finns i bibeln och som har bevarats och predikats av de kristna i tusentals år. Kabbalisterna är en mystisk kult inom judendomen fylld med vidskepelse : Inte ens rätttroende judar godkänner deras praxis. Popstjärnan Madonna följer dem . . . .så man kanske fattar hur det ligger till med den inriktningen. Jag tror inte det är det du är ute efter eller hur? När man söker efter stöd för vad man tror kan man säkert finna det hos en grupp eller annan. Frågan är bara om de olika källorna har sanningen. Vi bör alltid fråga oss själva om vad vi tror på överensstämmer med vad den kristna kyrkan lär ut om Gud och kontakt med honom. Även vissa grupperingar inom den romerska katolska kyrkan praktiserar zen teknik i meditation. De har ett annat namn för det men det är samma skräp. Och det är ingenting som ens den kyrkan godkänner. Bäste M - ingen av oss föds med sanning eller visdom. Vi måste alla underordna oss Guds ord. Din resa har nyligen börjat. Det finns svar redan givna men svaret är inte inom den fallna människan utan hos han som är i en makt position i himlen- Jesus Kristus. Jag vädjar till dig att vara beredd att ändra din inställning till meditation. Finner du Kristus kommer du inte att behöva detta blickande inåt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
1/20/14, 4:46 PM
#35

"Jag vädjar till dig att vara beredd att ändra din inställning till meditation. Finner du Kristus kommer du inte att behöva detta blickande inåt."

Håller med, när man väl fått ett personligt möte med Jesus/Gud, så bara VET man att "this is it". 🙂 Då vet man att man hittat rätt.

Bönen är ju väldigt viktig då, så att man får SVAR där Gud rör vid en.

iMrtin
1/20/14, 7:09 PM
#36

Woodland:

 Du vänder dig emot att "blicka inåt" vid mediation, ok då vet vi det. Jag gör tvärtom eftersom det är så jag hittat min tro på Gud fadern. Du kallar "zen" för skräp men jag har som sagt vid närmare eftertanke nog inte hållt på med "zen". Däremot tror jag inte det är skräp för många som utövar det. Jag trodde man var tvungen att vara läskunnig när man är moderator här. Jag har aldrig skrivit att jag tillbett Ra! Däremot att jag skrivit att jag en gång i tiden trott att alla gudar var "en" och att då Ra var den första i ledet. Sen den den "lilla" detaljen att anden visade mig till Kristus,Fadern och Anden har jag också berättat om vid minst ett tillfälle. Mina upplevelser är inte New Age bara för att du tycker det. Bevisbördan ligger liksom på dig eftersom du kom med påståendet och såna påståenden bemöter inte jag med mer ödmjukhet än så här, trots din långa erfarenhet av kyrkomöten osv. så är det …. När det gäller kabbalismen så verkar det som att det kanske var dessa som slängde sina böcker i elden när de mötte Jesus. Något jag snappade upp igår men glömde att tillägga. Poängen var att källan går lite längre än nyandlighet. Vem skapade kundalinin om inte Gud? 

redigerat av Woodland

Enligt skrivreglerna på iFokus är det inte tillåtet att  använda svårdomar eller annat ovårdat språk och här är förkortningar inkluderade i det.


Woodland
1/20/14, 9:53 PM
#37

# 36

Jag har aldrig skrivit att jag tillbett Ra! 

Jag har aldrig påstått det. 😐 Mitt svar ang Ra i # 31 är endast allmänt, som att solen går upp i öster. Information. Vad jag skrev om Kundalini är konkret. Det är lätt att missförstå i diskussionens hetta.

Sen den den "lilla" detaljen att anden visade mig till Kristus,Fadern och Anden har jag också berättat om vid minst ett tillfälle.

Intressant. 

Jag skrev #31 -  Det är så här inom kristen tro: den helige Ande förkunnar Jesus. Endast Jesus, Guds Son och sitt folks Frälsare. Jesus är inte en bisak. Han är ALLT. Endast Han kan befria oss från synd och Satan.

Du påstår att anden visade dig till Kristus. Men när jag frågade dig om vad du ansåg om Jesus Kristus svarade du - Jag tycker det verkar vara en snubbe som är död men att vi troligen har tur för att han är kvar däruppe i himmelen på Faderns högra sida.

Du skrev - Mina upplevelser är inte New Age bara för att du tycker det. 

Du har rätt i att jag personligen inte är någon du kan grunda äktheten av dina upplevelser på. Samtidigt är det så att det finns absolut ingenting kristet i dina kommunikation med din mage. INGEN kan ändra vad Gud har visat igenom sitt ord och kyrka. Tyvärr värkar du inte förstå att det inte är mina personliga sanningar du ifrågasätter. 

Du skrev - Bevisbördan ligger liksom på dig eftersom du kom med påståendet och såna påståenden bemöter inte jag med mer ödmjukhet än så här, trots din långa erfarenhet av kyrkomöten osv. 

Uttrycket "bevisbörda" används när någon går emot vidtagna sanningar. Här är det tvärtom. Du verkar vara rädd för New Age och det är bra, men i och med att du inte förstår hur bred den definitionen är kan du ha missat min poäng. Denna wikipedia sida visar vilket stort omfång New Age har och hur avvikande det är från kristen andlighet. Om dina upplevelser har med den helige Anden att göra som han beskrevs i bibeln bör du ha en klar bild om vem Jesus är och ditt behov av honom. Det är det första Anden visar oss.

Du frågade - Vem skapade Kundalini? 

Enligt indisk mytologi lärde guden Shiva sin maka Parvati denna yoga. Shakti tillbeds som den högsta varelsen. Hinduism och inte kristet. Att den skulle komma från den kristna Guden hade ingen guru hållit med om. Yogatypen med upplevelsen av Kundalini Shakti, som väcker den slumrande ormkraften, låter det bekant?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/20/14, 10:03 PM
#38

Lustigt, har precis på en låt om Shiva  (lyssnat på gospel nonstop i flera veckor annars). Förstår det som att det är Skaparen, Gud av Gud. Jag tror bara det finns en Skapare, därför har han även skapat kundalinin. Men kanske lite tidigt att gå över till hinduism (även om jag inte tror det är det som syftas på i versen) :

Deuteronomy 12:31 “You must not worship the Lord your God in their way, because in worshiping their gods, they do all kinds of detestable things the Lord hates. They even burn their sons and daughters in the fire as sacrifices to their gods.”

  Du säger att Jesus är ALLT och från en som inte gillar "alltet" så det låter lite konstigt men okay, alla är väl lite märkliga på sitt sätt.

 Ja, New age är skräp. Där är vi ense. :)


[Juel70]
1/20/14, 10:08 PM
#39

Måste bara dela denna starka personliga möte med Jesus.. mäktigt!

http://youtu.be/59mRZ1Vj8ZU

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
1/21/14, 8:56 AM
#41

# 39

Off Topic vännen!  😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
1/21/14, 12:42 PM
#42

# 38

Jag upprepar -  Det är så här inom kristen tro: den helige Ande förkunnar Jesus. Endast Jesus, Guds Son och sitt folks Frälsare. Jesus är inte en bisak. Han är ALLT. Endast Han kan befria oss från synd och Satan.

Jag vidhåller inte att Jesus är som världsalltet i New Age.

Okej….så enligt dig är Shiva och bibelns Gud desamma? Och bibelns Gud gillar kundalini? Och du kanske övergår till hinduism i ett senare stadie? Har du mer att dela? 

Som detta samtal fortsätter tror jag inte du och jag är ense om någonting egentligen. 😐

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/21/14, 3:55 PM
#43

Ja, du missförstår en del. Jag tror på universums skapare. Olika religioner kallar Honom för olika saker och jag har inte forskat i ämnet men du missförstod mig brutalt om du trodde att jag ska byta religion. (jo, jag tror på Jesus också för tredje? gången)

Jag tror inte att skaparen "gillar" kundalini som man gör på facebook men "bibelns" Gud förbjuder inte att man får blicka inåt vid meditation vad jag sett, förutom vissa på nätet då som försöker inbilla sig det. Att Gud är emot det kan jag i min vildaste fantasi inte tro.


Woodland
1/21/14, 5:36 PM
#44

# 43 Vad jag vet är det endast Bahía, en sekt ursprungligen inom islam, som har en gudssyn nära den du förespråkar. Vill du förklara vilken Jesus du tror på; för de finns många? Vill du lägga fram bevis (förutom din "vildaste fantisi") för att Bibelns Gud godkänner kundalini? Vill du förklara hur du har kommit till dina slutsatser och vad du baserar dem på?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/21/14, 6:10 PM
#45

Vadå förespråkar? Du lägger ord i min mun hela tiden. Jag tror att Jesus levde för länge sedan. Kristus är vid Fadern's högra sida på himmelen, ävt alltet och dömer här&där och väntar nu på att få komma ner för att hämta oss. Troligen skapade Fadern sonen för att vi ska få kontakt med Gud och han med oss. "14 For all who are led by the Spirit of God are sons[a] of God. 15 For you did not receive the spirit of slavery to fall back into fear, but you have received the Spirit of adoption as sons, by whom we cry, “Abba! Father!” 16 The Spirit himself bears witness with our spirit that we are children of God," Som det också står i bibeln så säger han att han och du/vi lever i honom och han i oss. Det tror jag med, andligen då. Och att folk anklagade och fortfarande gör, Jesus för att vara en sekmedlem ser jag som synnerligen troligt.

Nej, jag har inte läst något om kundalini i bibeln. Menar du att allt som inte står där är förbjudet? (fast det står väl att Jesus mediterade och han hade väl inte en bibel.) En teori jag har är att hans kundalini drogs upp innan han begav sig ut i öknen med anden.

#39: tack, inte hunnit kolla dem än men det blir


Woodland
1/21/14, 8:05 PM
#46

# 45

Nej jag "lägger inte ord" i din mun. Du skriver påståenden som strider emot all vedertaget religös kunskap och jag fråga efter belägg för dina slutsatser. Lugnt och logiskt. 

Du citerar bibeln men utesluter det som kvalificerar anspråk på "Abba Father" uttrycket. (För den som läser med i tråden betyder Abba-uttrycket "Pappa" och belyser Guds barns nära förhållande med Gud.) Barnaskap med Gud kommer av förlåtelsen genom Jesus Kristus. Jesus Kristus är Gud och har inte skapats. 

När det gäller kundalini - på beliefnet.com skriver en hindu, Rajiv Malhotra, under rubriken 'Holy Spirit' is not the same as 'Shakti' or 'Kundalini'.* Jag håller inte helt med honom om hans detaljer angående kristendomen men det är 100% klart att som Hindu håller han med mig - Kundalini kommer inte från den kristnes Gud.

*'Helig Ande' är inte desamma som 'Shakti' eller 'Kundalini'

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
1/21/14, 10:10 PM
#47

Visst, troligen fanns Jesus där fadern är även innan tiden fanns. Den missade jag.

Den kristna Guden är som sagt skapare och då måste även kundalini vara skapad av Honom.  Kundalini är inte samma som en påse med snabbnudlar heller..  Att jag skulle satt likhetstecken på kundalini och Helig ande kan du leta i sjön efter.

Hur skulle du förklara följande verser:

For I have come down from heaven not to do my will but to do the will of him who sent me. John 6:38

 "No one knows the Son except the Father, and no one knows the Father except the Son and any one to whom the Son chooses to reveal him."

"So then, when the Lord Jesus had spoken to them, He was received up into heaven and sat down at the right hand of God."

_""Stop clinging to me, for I have not yet ascended to the Father. But go to my brethren and say to them, 'I ascend to my Father and your Father, and my God and your God.' " (John 20:17)" (Jn 20:17)"
_

_"[Messiah] received honor and glory from God, the Father … an utterance made to him by the Majestic Glory: "This is my Beloved Son with whom I well pleased." (2 Peter 1:16-17)"
_


Woodland
1/22/14, 3:12 PM
#48

# 47 Du har fått fakta att kundalini tillhör hinduism från en hindu i länken #46. Kundaliniyttringar är ingenting som har att göra med bibelns Gud. Det förkommer kundaliniyttringar inom extrema karismatiska rörelser men dessa godkänns inte av de kristna i världen. Dessa yttringar anses vara demoniska. Vill du har någon tolkning av bibelverserna du listade ovan är det bäst att starta en ny tråd och var specifik om vad du undrar över.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Svenne123
1/22/14, 10:06 PM
#49

så kan det gå. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
copse
1/23/14, 1:07 PM
#52

Jag har låst tråden på grund av personliga förolämpningar och överträdelse av skrivreglerna i två inlägg som nu är borttagna.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: