Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1948 ggr
[ElisabethToll]
2013-12-19 19:02

Frälsning..

Hej jag undrar hur man blir frälst? JAg har ingen aning om jag är det eller inte så jag antar att jag inte är det.. Fast jag tror på Gud och jag är kristen. Jag vill verkligen bli frälst men det känns som att någonting är i vägen mellan mig och Jesus. Jag vill verkligen leva bara med JEsus, om ni förstår vad jag menar. Men ändå gör jag saker som är fel och tänker "äsch jag kan be om förlåtelse för det seare".. Det får mig att känna mig jätte dum efteråt.. och mina böner känns inte som att dom når fram till Gud ibland. Fast ibland när jag ber kan jag känna mycket glädje innombords, och jag vet att det är Guds närvaro. JAg är i alla fall jätte rädd för att inte få komma till himlen, och att min familj inte ska komma dit.. det känns typ som en vägg mellan mig och Jesus/Gud/Anden som jag bara vill ska försvinna haha… i alla fall, jag vill läsa bibeln för att lära känna Gud mer, men jag tänker alltid "nää jag orkar inte, jag gör det någon annan gång". liksom.. vad ska jag göra??  🤔

Nu blev hela det här inlägget rätt så slarvigt och konstigt men men!

Annons:
Woodland
2013-12-19 19:35
#1

Hejsan! Vad roligt att du skrev om din längtan här! Frälsning är inte en känsla. Det är så lätt att tro det för det skrivs väldigt mycket om känslor. Visst bli man glad som kristen men ens känslor är ingenting att lita på. Herren säger i sitt ord att om man tror på Jesus Kristus som Herre och Gud och vänder sig bort från synd och till honom tar han emot. Det är bibelordet man skall ha tillit till. Gud underviser sina barn på olika sätt. Han vill att vi alla ska förlita oss på vad som står skrivet och inte på vårt humör och våra omständigheter. Det är svårt för oss men med Guds nåd och i den helige Andens kraft går det. Sedan vill du kunna be och läsa bibeln mer. Det är ett bra tecken att ditt sinne är vänt mot Gud. Du vill leva i ett nära förhållande till Jesus. En sådan "önskan" föds i oss av självaste Guds Ande. Har du något hjälpmedel när det gäller bibelläsning? Om du vill kan du ställa frågor eller diskutera här med andra trossyskon. Välkommen åter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[ElisabethToll]
2013-12-19 19:46
#2

Tack så mycket för ditt svar! Jag läser bibeln lite ibland genom en app som jag har på min mobil. Där kommer dagens bibelord samt vers upp osv och det är nog det enda hjälpmedlet jag har tror jag! När jag var yngre läste jag "barnes bibel" vääldigt ofta. Jag tänkte att om jag läser den igen kanske jag "orkar" läsa den riktiga bibeln också.

Kram!

Woodland
2013-12-19 22:10
#3

Av de 66 böcker som är bibeln är Johannes evangeliet en bra bok att börja med. Jesus talar däri på ett sätt som är väldigt direkt och trösterikt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[ElisabethToll]
2013-12-19 22:19
#4

Okej tack så jätte mycket! :D

[Juel70]
2013-12-20 01:52
#5

Så underbart att höra att du har en sådan längtan efter Gud, det ska du veta, kommer inte av sig självt, utan då har Gud utvalt dig, du fanns till i hans rike innan du var född. 

Denna längtan har han skrivit på ditt hjärta och därför känner du den!

Du har sökt hela ditt liv efter svar och jag lovar att du hittar alla svar hos Gud, men alla svar får man inte på en gång.

Som en gång Jesus sade till mig:

-Du får veta det du behöver veta och inte det du vill veta.

Välkommen hit ElisabethToll 🌺

[ellenhellstrom]
2014-01-04 23:31
#6

Jag vet inte heller om jag är frälst, men jag jobbar på de 😃 Tycker också det är svårt att veta hur man ska göra. Jag både ber, går till kyrkan och läser bibeln varje dag men ändå hör jag inte Guds röst, och ser inga tecken. Men jag har hört att man lär sig med tiden att se vilka tecken han ger dig.

Så fortsätt med att be och läsa bibeln och försöka leva som Jesus. 

Jag började läsa bibeln nyligen och då började jag med Matteusevangeliet, när Jesus föds och sen tills han dör osv. Mycket intressant!

Lycka till

Annons:
[Juel70]
2014-01-05 00:26
#7

Elllen, härligt att höra att du söker honom. Ge inte upp, han kommer att svara dig. Det kanske ske på så olika sätt hos alla. Vissa känner bara en enorm frid inom sig.. man får liksom som en fridfull uppenbarelse inom sig, andra får  mer märkbart och kännbart.. det går inte att bestämma eller säga hur du får svar, det är nog mer upp till dig och hur "hungrig" du är efter Gud.

Men ge inte upp. Bulta på dörren och den ska öppnas. Var envis.

iMrtin
2014-01-12 01:35
#8

"Herren säger i sitt ord att om man tror på Jesus Kristus som Herre och Gud "

- det har inte jag läst nånstans förrän nu vad jag vet. Däremot att Jesus kristus sitter på Faderns högra sida i himmelen och har ärvt herreskapet på jorden. Och vad jag förstått när det gäller tro på Jesus så är elementärt i kristendomen att han dog för våra synders skull och att han återuppstod. Och Jesus säger nånstans att all ära ska till Fadern.


[Juel70]
2014-01-12 09:17
#9

Kan förresten rekommendera www.voxbiblia.se där man kan LYSSNA på bibeln gratis när man inte orkar läsa.

Jätteintressant att lyssna medans man diskar eller nåt 🙂

Nypåkaniner
2014-01-16 15:08
#10

Såhär står det i bibeln: Om du med din mun bekänner att Jesus är herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från det döda blir du frälst/räddad. 

Jo såhär är det, om du gör så som jag skrev så blir du frälst, då kommer Jesus flytta in i ditt hjärta och du kommer känna hans frid vad som än händer. Du kanske inte kommer märka något direkt men efter hand kommer du att märka att Jesus bor inom dig.

När jag behöver hjälp så ropar jag på Gud att han skall komma med sin frid och hjälpa mig och jag blir överväldigad av hans frid och jag känner att han löser alla mina problem. 

Meningen med livet det är att följa Jesus och bli mer lik honom. 

Vi som redan känner Jesus vi vet att han alltid svarar på bön.

Jag hade olika långa ben förut, min mamma bad till Jesus att dom skulle bli lika långa och vi såg hur benet växte ut.

Upp till toppen
Annons: