Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1525 ggr
[Juel70]
12/5/13, 3:04 PM

Liten förmaning till dom...

.. som ännu inte hittat vägen till Jesus. 

Denna text har även talat till mig en gång i tiden och förmaning till mig själv att hålla mig på den rätta vägen. Detta är alltså inte någon kritik utan kärleksfull förmaning. 

Från Andra timoteusbrevet:

…förkunna ordet, träd upp i tid och otid, vederlägg, tillrättavisa, vädja – tålmodigt och med ständig undervisning. 

Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar.

 De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna. Men håll alltid huvudet kallt, var beredd att slita ont, gör vad som åligger en förkunnare och fullfölj din tjänst.

Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. 

Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. 6Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen. De har mist förståndet, deras tro håller inte måttet. Men det är snart slut på deras framgångar; deras galenskap kommer att stå klar för alla, så som det gick för de båda andra.

Så kommer var och en som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus att förföljas. Onda människor och svindlare kommer att gå allt längre på vägen mot fördärvet, på en gång bedragare och bedragna. 

Stå kvar vid det som du har lärt dig och fått visshet om. Kom ihåg vilka lärare du har haft och att du ända sedan dina barnaår är hemma i de heliga skrifterna; de förmår ge dig den kunskap du behöver för att bli räddad genom tron på Kristus Jesus. 

Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.

Har ni fler bibelord om förmaningar, så lägg gärna till 🌺

Annons:
[[tjattehonung]]
12/5/13, 5:21 PM
#1

Jag har ett bibelord men ingen bibel….Får vänta tills jag kommer hem.

[Juel70]
12/6/13, 11:17 AM
#2

Gudsfruktan är inte något dåligt. Det är vördnad, respekt och bävan inför Hans helighet och storhet och det mynnar ut i något gott. Jag fick bara till mig att så många saknar Gudsfruktan.

Min hand har ju gjort allt detta,

och så har allt detta blivit till, säger HERREN.

Men till den skådar jag ned,

som är betryckt och har en förkrossad ande,

och till den som fruktar för mitt ord. Jess 66:2

Hittade en video om just gudsfruktan och dess icke existens.

https://www.youtube.com/watch?v=hcVHaG5H_Dg

Matt 12:20

Ett brutet rör skall han icke sönderkrossa,

och en rykande veke skall han icke utsläcka,

intill dess att han har fört rätten fram till seger.

[Juel70]
12/6/13, 11:25 AM
#3

Mose svarade: ”Var inte rädda! Det är för att sätta er på prov som Gud har kommit, och för att ni alltid skall frukta honom och inte synda.” 2 mos 20:20

Tänk om de kunde bevara samma sinnelag, alltid frukta mig och hålla alla mina bud! Då skulle det för all framtid gå väl för dem och deras ättlingar. 5 mos 5:29

Må hela jorden bäva inför Herren,

alla som bor där frukta honom. ps 33:8

Kom, mina barn, lyssna på mig,

jag vill lära er att frukta Herren. ps 34:12

Ty Herren, den Högste, är värd att frukta,

en stor konung över hela jorden. ps 47:3

Var inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet. Matt 10:28

Det finns alltså en god fruktan. Ibland kan Gud leda en in i en ödmjuk förkrosselse, Gudsbävan som resulterar i nåd och barmhärtighet.

[Juel70]
12/6/13, 11:42 AM
#4

Hittade en till, finns många fler, men här kommer en till.

Om ni säger Fader när ni åkallar honom som dömer var och en efter hans gärningar utan hänsyn till person, lev då i gudsfruktan under den tid ni vistas här.

1 petr. 1:17

Woodland
12/6/13, 1:32 PM
#5

Bra video Juel!

Två träffsäkra citat som berörde mig - 

1. Vi har blivit så vänliga* med Jesus att vi har förlorad vår vördnad för honom.

* (kanske bättre översätt. vänskapliga)

2. Guds nåd som inte inkluderar gudsfruktan är en falsk nåd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: