Annons:
Etikettbibeln
Läst 3377 ggr
Gesus Pettersson
2013-12-03 15:09

Hjälp med djävulen

Hej - undrar om någon kan och vill hjälpa mig och upplysa om hur många djävulen dödat - vilka det är och varför han dödat dom?

Ska vara till ett inlägg på min blogg sen…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
[Ragdoll123]
2013-12-03 15:13
#1

Jag tror inte djävulen dödat någon O.o Vad tänker du på egentligen ?

[Ragdoll123]
2013-12-03 15:17
#2

Människor dör inte för att djävulen dödat dem, det är ju Gud som har mest makt. Han bestämmer om ens liv (sjukdomar och hur länge man lever,lycka sorg eller nåt sånt) . Om man är ond kommer man till helvete-djävulen men om man är god kommer man till himmelen-gud

[sara888dormina]
2013-12-03 15:19
#3

satan kan inte skada oss på fysiska, och ja nu kan det vara svårt och förstå men satan behöver tillåtelse av gud för att skada någon, men då blir det genom tankar och sen satan finns inte på en plats det är mer som energi eller snarare antimateria är satan ja du kan kalla den vad du vill

[sara888dormina]
2013-12-03 15:23
#4

men när satan ligger bakom skada eller skapa lidelse så är det egentligen bra för oss om du går djupare så är det som test av gud eller påminnelse

Gesus Pettersson
2013-12-03 16:36
#5

Ja jag vet att "gud" dödat sjukt många, bla för att dom bara "kommit i onåd" med honom, vad det nu är - och har för mig jag sett/läst att djävulen dödat typ bara tio eller något sådant…

Undrar om någon vet mer om det, och isåfall tex vilka och varför mm

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[sara888dormina]
2013-12-03 16:48
#6

jag har svårt och förstå detta, de är en fråga som ingen kan svara på det, du ska inte tro på allt du läser vem kan veta sånt hur många satan dödat och hur skulle satan komma in på fysiska och döda någon det är svårt och föreställa sig sånt, vill du gå djupare så fungerar inte det på detta sätt, han kan använda någon annan till att döda, men det går ju inte att satan personligen för han existerar inte så som du tror kommer och dödar någon, det handlar mer om tankar och ja han kan manipulera eller skicka tankar det är hans vapen,

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2013-12-03 17:57
#8

G.P. Döden tillhör livet. Människor dör därför att Adam syndade. Alla föds i "onåd" hos Gud. Vi kommer i gemenskap med honom genom tro i Jesus Kristus. Satan står bakom alla icke bibliska religioner och filosofier. Människor fixar resten av eländet som mord osv själva.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-12-03 20:56
#9

Amen!

Gesus Pettersson
2013-12-04 00:31
#10

#6 "de är en fråga som ingen kan svara på"

Varför det - står det inte någonstans att djävulen dödat någon?

Har han inte dödat någon kanske..?

"du ska inte tro på allt du läser"

Ehhh… Nej det gör jag knappast!

"vem kan veta sånt"

Tja, dom som påstår dom vet vad tex gud och änglar med flera gjort - kan dom "veta" det, borde dom kunna "veta" vad djävulen gjort, eller?

"hur många satan dödat och hur skulle satan komma in på fysiska och döda någon det är svårt och föreställa sig "

Nje det kan väl inte vara svårare än att "veta" samma sak om gud/Jahve och att han gjort det..!

"men det går ju inte att satan personligen för han existerar inte"

Ehhh, igen… Existerar inte - du tror alltså inte på gud och bibeln?

"ja han kan manipulera eller skicka tankar det är hans vapen"

Återigen ehhh… Hur menar du här. Först existerar han inte - men han kan manipulera med mera..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-04 00:34
#11

#8 "Satan står bakom alla icke bibliska religioner och filosofier"

Vad menar du här - satan/djävulen är i bibeln en ängel som gjorde uppror mot Jahve…

Han har bla där blivit beskylld för det med ormen och Eva + han är ju tom ute i öknen och frestar Jesus!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[sara888dormina]
2013-12-04 00:46
#12

#10

Det är så att i bibeln så beskriver de satan så vi på fysiska ska förstå, satan är antimaterian och det är ingen ängel så som bibeln beskriver, vill du gå djupare så är satan bakom miljarder eller triljoner mord, inte 10 mord, 

Och att tro på gud räcker inte, det är inte genom att tro vi kommer till gud, vi måste söka gud på riktigt för att han ska leda in oss på rätt väg

[Juel70]
2013-12-04 09:30
#13

Gesus- Som woodland skrev: Människor dör därför att Adam syndade. 

Djävulen förstör människor på olika sätt idag och leder dem till döden. Genom att inte ha Jesus i ditt liv, så blir din livsfrukt slutligen evig separation från Gud. 

Men det märks ju överallt hur djävulen påverkar människan genom droger, våld, självmord, mord osv. På dessa sätt agerar den onde. Det finns inget gott i den onde, inget ljus.

Annons:
Morphogenesis
2013-12-04 12:39
#14

#12. "satan är antimaterian" 

Är det inte lite onödigt att använda ett uttryck som faktiskt betyder någonting specifikt? Antimateria är ingenting ondskefullt. Eller du kanske menar någonting annat än vad jag förstår med ordet?

Morphogenesis
2013-12-04 12:40
#15

#13. Jag blir nyfiken här, ser du satan/djävlen osv som en reell kraft?

[[tjattehonung]]
2013-12-04 15:35
#16

Jag skulle säga att djävulen dödar alla som inte tar emot Jesus och på så sätt blir starkare än honom.

Gesus Pettersson
2013-12-04 17:15
#17

#13 "Som woodland skrev: Människor dör därför att Adam syndade."

Nej så är det inte bara. Jahve/gud är ju en massmördare och har dödat massor av människor, typ över 24 miljoner - det är väl inte bara för att Adam syndade. (Adam f.ö skapad av just gud, att vara som han var)

För att nämna några, t.ex Onan dödades av gud för att han körde "avbrutet samlag", och inte gjorde sin brors fru/änka med barn! Även brodern, Er, dödades tidigare av gud, för han "väckte Herrens misshag"!

Gud dödade alla förstfödda i varje hem i Egypten, bara för att tvinga Farao att ge vika!

Gud "förgjorde" städerna Sodom och Gomorra "i vredesmod", dödade alla där + dödade Lots fru bara för att hon vände sig om och tittade på det!

42 barn/ungdomar dödades för att dom kallade en gubbe skallig!

Med flera, med flera - det/dessa har väl inget med Adam att göra.

Och sen att Adam syndade, det var ju som sagt gud som skapade Adam så - så att han syndade, och det visste ju gud om att Adam skulle göra. Tja, vad är meningen med det…

Men det handlar inte om att folk dör och varför här - jag undrar om någon kan tala om hur många djävulen/satan dödat..!

Alltså, jag undrar hur många har satan/djävulen dödat, vilka och varför isåfall - på samma sätt som gud/Jahve har dödat t.ex dom jag nämner ovan, vilket står i bibeln! 

Vad jag kan hitta, när jag nu kollar om det, så är satan/djävulen skyldig till ca 10 dödade - Jobs barn, enligt bibeln..!

Jobs tio barn, som f.ö dödas med guds tillåtelse, utan att Job gjort något illa/fel, bara för att gud vill visa satan/djävulen hur "rättrådig" Job var.

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-04 17:17
#18

#15 Nej jag ser satan som en påhittad figur som dom flesta andra i bibeln

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-04 17:19
#19

#12 "vill du gå djupare så är satan bakom miljarder eller triljoner mord, inte 10 mord"

Jepp det är det jag gör här - jag undrar om någon kan säga vilka satan/djävulen dödat, och varför..!

Kan du säga vilka dessa miljarder, "triljarder" dessa är och varför satan dödat dom

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-04 17:22
#20

#12 "satan är antimaterian och det är ingen ängel så som bibeln beskriver"

Ehhh.. Stämmer inte det som står i bibeln om satan/djävulen och att han är en "fallen ängel"?

Vem är satan i bibeln då?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Morphogenesis
2013-12-04 17:23
#21

#18. Där tycker/tror vi lika.

[sara888dormina]
2013-12-04 17:32
#22

#20

Bibeln är skriven så vi på fysiska ska förstå, det är mer om energier och på fysiska kommer du inte hitta någon som ens fått sig en smäll av satan, 

Satan är mycket smartare än så, han lurar oss hur lätt som helst

Morphogenesis
2013-12-04 17:36
#23

#22. "det är mer om energier"

Vad menar du?

[sara888dormina]
2013-12-04 17:40
#24

vill helst inte utveckla på en öppen forum, är du intresserad så får du söka

Morphogenesis
2013-12-04 18:00
#25

#24. Jag är bara intresserad av vad du personligen menar.

Woodland
2013-12-04 18:42
#26

# 20 

Vem är satan i bibeln då?

Hoppas detta inlägg svarar några av dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[sara888dormina]
2013-12-04 21:01
#27

#25

Svarta ljuset

Annons:
Morphogenesis
2013-12-04 21:10
#28

#27. Du lär ju förstå att det inte säger mig speciellt mycket.

[sara888dormina]
2013-12-04 21:13
#29

"Jepp det är det jag gör här - jag undrar om någon kan säga vilka satan/djävulen dödat, och varför..!

Kan du säga vilka dessa miljarder, "triljarder" dessa är och varför satan dödat dom"

Du ska inte förknippa dina tankar med dig själv, så smart är satan

Gesus Pettersson
2013-12-04 21:35
#30

Jag sammanfattar detta med att ingen här kan säga vilka satan/djävulen dödat och varför - förutom då Jobs 10 barn, (vilket jag själv fick leta fram) som satan f.ö dödar med guds tillåtelse, endast för att gud ska visa hur rättrådig Job är..!

Alltså satan/djävulen har "bara" dödat 10 st, som är "dokumenterat" i bibeln - jämfört med gud/Jahve som dödat över 24 miljoner människor enligt samma källa, bibeln!

Man undrar ju här vem som är den onde..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Woodland
2013-12-04 21:50
#31

# 30

_Jag sammanfattar detta med att ingen här kan säga vilka satan/djävulen dödat och varför . .. 
_

Gud är den yttersta orsaken till allting.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[8sara888dormina]
2013-12-04 23:05
#32

#30

Tro inte gud är bara kärlek och godhet

[Juel70]
2013-12-05 09:36
#33

Ett splittrat rike kan inte bestå. Det finns inget mörker hos Gud.

Woodland
2013-12-05 10:07
#34

# 32 Gud är alltings ursprung och på grund av det definierar han godhet och kärlek. Och uppenbarelsen av Hans personlighet finns endast i bibeln. Men det är klart om man menar att ingen bör straffas för deras ondska så kan man tolka det som att Gud är mindre "god". Det som de flesta missar är att just därför att Gud är god och kärleksfull är det nödvändigt för Honom att straffa ondskan. Det sista man bör söka hos Gud är rättvisa. Men man bör söka Hans barmhärtighet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Gesus Pettersson
2013-12-05 10:15
#35

#31 "Gud är den yttersta orsaken till allting."

Tja, ytterligare som visar hur ond han då är - eftersom han tillåter såååå mycket ondska och lidande med mera…

Eller är han bara inkompetent och kan inte förhindra det..!

Om nu denna gud skulle vara så kärleksfull och allsmäktig med mera som det påstås - varför inte göra så att allt blir bra istället för allt elände bara. Vad är problemet med det?

Jag har faktiskt svårt att se något som han gör som är "kärlek" och gott och på det hållet - men ser galet mycket lidande och elände överallt

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Morphogenesis
2013-12-05 10:26
#36

#33. Ursäkta om jag blir lite tjatig Juel70, jag blev bara så nyfiken på om du ser satan/djävulen etc som en reell kraft?

[Juel70]
2013-12-05 11:10
#37

#36 Jag fokuserar inte på satan utan på Jesus. Jag märker ju av honom som en reell kraft i människor som han attackerar och förgör, genom droger, hat och genom personliga attacker.

Man kan se mycket ont och grymt som pågår i den här världen som inte kommer från Gud, utan från förgöraren. Och tyvärr ska det bli värre 😕  Den sista tiden.

Morphogenesis
2013-12-05 11:14
#38

#37. Okej, då har jag fått svar. En reell kraft.

Woodland
2013-12-05 12:38
#39

Om nu denna gud skulle vara så kärleksfull och allsmäktig med mera som det påstås - varför inte göra så att allt blir bra istället för allt elände bara. Vad är problemet med det?

Låt oss ha ett litet filosofiskt resonemang gällande Gud som han visar sig i bibeln gentemot hans skapelse och mest av allt människan. För det är detta Guds handlande som du ifrågasätter eller hur?

Gud är upphov till allt och han skapade allt i ett perfekt tillstånd. I egenskap av hans suveränitet, total kunskap och allmakt har han absolut rätt att kräva total kärlek och lydnad av människan som han skapade. Den första människan som var överhuvud för mänskligheten, Adam, medvetet gjorde uppror mot Gud och lydde Satans råd. Gud hade all rätt att tillintetgöra hela skapelsen p.g.a. det. Straffet blev att hela skapelsen lyder under en förbannelse och att alla i slutändan dör.

Men Gud hade och har en plan som skulle visa hur kärleksfull han är för all evighet inte bara för människor men för alla varelser. Människan i sin tur är född med ett sinne i uppror mot Gud och hans rättmätiga auktoritet.  Han kan inte låta synd och uppror gå utan straff för då hade han inte varit en kärleksfull Gud för bestraffning är också en del av hans kärlek till rättfärdigheten.

Människan förtjänar det yttersta straffet för hennes fortsatta olydnad men vad gjorde Gud?

För att tillfredsställa sin absoluta rätt till juridisk tillfredsställelse som alltings upphov tog han mänsklig gestalt, levde fattig och dog på ett kors för att uppfylla rättfärdighetens krav - dvs Gud i Jesus Kristus bar straffet för människans totala brist på godhet fastän han själv var/är totalt syndfri.

Det kommer en dag när allt skall ställas tillrätta men det är inte ännu. Gud har redan bestämt när det kommer att ske och det blir när de som skall frälsas är fulltaliga. Tills dess står Gud ut med människans gärningar i stort tålamod.

Men bibeln är också väldigt klar med att denna dag innebär upprättelse av vissa och förgörelse av andra genom dom. För att undgå dom måste man vara förlåten av Gud genom tro på Jesus Kristus.

Din oförmåga att se något kärleksfullt från denna Gud har att göra att du har ännu att bli berörd av honom. Det är mycket enkelt att har att göra med Gud - det är bara att vända sig till Jesus.  Jesus sade att endast de som bli "födda på nytt" kan se hans rike, och han är absolut Kung i det riket i varje troendes omvända sinne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Morphogenesis
2013-12-05 12:45
#40

#39. "Låt oss ha ett litet filosofiskt resonemang gällande Gud som han visar sig i bibeln gentemot hans skapelse och mest av allt människan."

Närmare bestämt din och de dinas specifika tolkning utav den saken.

[Juel70]
2013-12-05 13:05
#41

Det står i Galaterbrevet 1:6 och framåt…

Jag är förvånad över att ni så snart överger honom som har kallat er genom sin nåd, för ett annat evangeliumfast det inte finns något annat; det är bara några som ställer till förvirring bland er och söker förvränga evangeliet om Kristus. Men om någon, vore det så jag själv eller en ängel från himlen, skulle förkunna ett annat evangelium än det jag har förkunnat för er – förbannelse över honom!

Annons:
Gesus Pettersson
2013-12-05 13:54
#42

#37 "Jag märker ju av honom som en reell kraft i människor som han attackerar och förgör, genom droger, hat och genom personliga attacker."

Hur vet du att det är just satan som gör detta?

"Man kan se mycket ont och grymt som pågår i den här världen som inte kommer från Gud"

Jaha, varför stoppar inte gud detta - kan han inte, eller det ingår i hans "plan" kanske..? För satan med mera elände måste ju ingå i den planen, eller hur…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[8sara888dormina]
2013-12-05 14:02
#43

#42

jag måste bara säga något, guds plan kommer vi aldrig förstå, och jag tror att satan måste finnas för att vi ska kunna utvecklas, om vi levde på absoluta så hur skulle vi utvecklas, vi måste genom lidelse för att kunna växa och där kommer satan in, det är frågor som ingen kan svara på till dig så till den absoluta sanningen kommer du aldrig till när det gäller guds plan, för det finns så många dimensioner i universum så vår fysiska hjärna aldrig kommer förstå hur allt hänger ihop

[Juel70]
2013-12-05 14:04
#44

Gesus, Du känner igen på frukten och trädet. Det finns inget ont i Gud.

 Akta er för de falska profeter, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. Ni skall känna dem på deras frukter. Kan man plocka druvor på törnen eller fikon på tistlar?

. Likaledes bär varje gott träd bra frukt, men ett ruttet träd bär dålig frukt. Varje träd, som inte bär bra frukt, är bara bra till att huggas ner och kastas i elden. Därför, på frukterna ska  ni skilja det goda från det dåliga. (Kap. 27, 8-9)

[Juel70]
2013-12-05 14:05
#45

Gesus, fråga nummer två, där kan jag hänvisa till Woodlands senaste svar. Du kan läsa lite längre ner i det inlägget.

Gesus Pettersson
2013-12-05 14:07
#46

#39 Tja nu är jag inte intresserad av vad DU tror och hur du försöker "rättfärdiga" det med en massa text…

Jag var intresserad av satan/djävulen i bibeln, vilka han dödat, hur många och varför - vilket var anledningen till tråden här.

Men det verkar ingen av "er troende" kunna svara på, vilket jag tycker är underligt, för jag hoppas ni kan er bibel fast det inte verkar så.

Det jag misstänker du "svarar" på - var inte menat som någon direkt fråga från mig. Mer ett påstående om hur denna gud som sägs vara så allsmäktig, men inte kan förhindra tex lidande utan tvärtom skapar det, och så kärleksfull men har dödat typ över 24 miljoner människor. Medans satan, den som ska vara den onde, "bara" dödat tio st - och det med guds tillstånd för ett "vad"…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[8sara888dormina]
2013-12-05 14:10
#47

Jag har svarat på alla dina frågor, du kanske inte fått hela men du kan väl själv analysera

[Juel70]
2013-12-05 14:11
#48

#46 Tja.. hur ska vi troende kunna eller vilja ha reda på hur många satan dödat?  Men jag tror säkerligen att ALLT han gjort uppdagas och avslöjas på domens dag.

Däremot jublas det i himmelen varje gång en människa hittar frälsning och omvändelse 🙂

Annons:
[8sara888dormina]
2013-12-05 14:14
#49

satan har inte gett en ens en liten smäll på kinden till någon, det är inte så han fungerar han är mycket smartare än så

[8sara888dormina]
2013-12-05 14:17
#50

du måste ta reda på vad onda andar är och sen kan du kanske diskutera om satan, du har hoppat på ett område som är svårt och förklara till dig,

Woodland
2013-12-05 14:25
#51

#40 Precis så.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2013-12-05 14:50
#52

# 46

Du ställde två frågor i inlägg # 35!  😐

Målet med mitt inlägg (#39) var en nyansering av detta med godhet och ondska. Mitt inlägg var ett försök att resonera med dig på en lite djupare nivå. Du verkar inte vara intresserad av en mer nyanserad kunskap gällande bibelns Gud.

Även om du inte gillar vad du läser hade det kanske varit bra för dig ur bildningsaspekten att ta del av den. När man diskuterar är det bra om man försöker förstå var motparten står utan att raljera för mycket även när man inte håller med.

Du ställer en fråga vars svar egentligen inte är av betydelse för om det står direkt att Satan har dödat någon i boken är det ändå Gud som tillåter det. Gud säger själv i GT - Vet att jag är Gud, jag och ingen annan. Det är jag som ger död och liv, jag som sårar och läker, ingen kan rycka något ur min hand. (5 Mos. 32:39)

Så du kan skriva i din blogg att Gud dödar alla . . . mig och dig inkluderade en dag.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
2013-12-06 18:10
#53

Så här tror jag , ser på de.

Människan föds med en fri vilja. Man välja väljer  följa guds vilja. Man väjer att döda eller annat ont.

Djävulen kan leda en fel. Men de är människan sm dödar.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

jonnaponny21
2013-12-12 22:39
#54

Det är gud som har nyckeln till det döda inte djävulen.

jonnaponny21
2013-12-12 22:44
#55

#5 öö gud har inte dödat nån. Han bestämer bara vilka som ska komma hem till. honom .man vet ju inte så my ! Ket om döden och vad där efter det står inte så mycket om det i bibeln. Men det som står är ju att dom döda ska uppväckas när jesus kommer tillbaka. ( som är snart). Man ska inte gå in i såna djupa fråger låt det bara va och lämna det åt gud han har allt under kontroll. Vrf ska vi veta det?

Annons:
Woodland
2013-12-13 07:51
#56

# 55

Vi bör lämna de "hemliga" sakerna åt Gud - ja. I detta fall har han redan berättat att han är Herre över livet och därmed döden.

Det är jag som ger död och liv, jag som sårar och läker, ingen kan rycka något ur min hand. (5 Mos. 32:39)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnaponny21
2013-12-13 14:25
#57

#56 Mm

Woodland
2013-12-13 14:57
#58

# 57

Hoppas du läste # 34, 42 och 56 ihop för att få en större bild. Dessa saker har kristna diskuterat länge.Det gäller att inte gå bortom vad Gud har uppenbarat i sitt ord. 

Men det är inte nödvändigt att gå djupt i ämnet om man inte vill. Låt dig inte oroas om du vill låta saker vara. Huvudsaken är att man har det bra med Gud, ber, lever det kristna livet och läser sin bibel. Alla vill inte "forska". 😉Vi är som lemmar i Kristi kropp har olika uppgifter och gåvor. Alla behövs.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
2013-12-14 13:22
#59

#52 Woodland "Gud säger själv i GT"

Menar du att det är guds ord i bibeln - att gud har skrivit (fått dikterat) det?

Jag förstår inte grejen med att slänga ur sig en massa bibelcitat - ska det ge typ tyngd eller något..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

jonnaponny21
2013-12-14 19:46
#60

#59 Slänga ut?? Man sätter en grund. Och visar att det står i bibeln. En självklarhet. En fråga tror du på gud. Tror du på att han har skapat världen Tror du på att han älskar dig. Tror du på att han bestämmer över liv och död.

Woodland
2013-12-14 19:59
#61

# 59 Du ställer frågor om Gud här i detta forum. Det välkomnar vi! Detta forum grundar sin syn om Gud på vad som finns i Hans ord - bibeln. (Vi är inte muslimer, buddhister osv.) Jag antar, baserat på dina tidigare inlägg, att du är helt medveten om att vi diskuterar Guds person och verk utifrån bibeln. Jag kan dra denna slutsats i och med att du enligt eget utsago i t.ex. #17 har granskat bibeln för att räkna ut hur många Gud "har dödat". Du gjorde klart och tydligt i dina inlägg att du s.a.s. vill sätta dit "Gud" som om han var som vilken annan människa som helst. Du vet också att vi tror på honom och ger stor vikt med bibelordet. Så med det sagt, vad hade du förväntat dig?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnaponny21
2013-12-14 21:48
#62

Jag fattar inget. Sätta ditt gud! Aldrig! Jag sagt att gud bestämmer över liv och död och vilka som ska komma hem till han inget annat fattar inte.

Annons:
Woodland
2013-12-14 22:24
#63

#jonnapony Jag tror det har skett ett missförstånd! Gesus Pettersson skrev ett replik till mitt tidigare i lägg och jag svarade honom. Det var inte riktat till dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnaponny21
2013-12-14 22:39
#64

Jaha! Då förstår jag;-)

Gesus Pettersson
2013-12-16 17:51
#65

Nja, jag var nu iofs intresserad av satan/djävulen och hur många han dödat enligt bibeln, det var det jag undrade och frågade om, men det verkar ingen "troende" vilja snacka om

det ledde in på dödade i bibeln och vem som dödat dom och varför - där det visar sig att gud dödar hejvilt, men inte satan…

"sätta dit gud", ehhh vad/hur menar du..? Nu tolkar och vrider du det som du själv vill bara. Jag bara frågade hur många satan hade dödat enligt bibeln. Men INGEN "troende" har svarat på det än, det fick jag leta upp själv…

Jag förstår inte (jo egentligen gör jag det) varför "ni" inte kan svara på frågor - som här igen, varför svarar du inte på vad jag frågar i #59!

Men för att svara på din fråga #61 "vad hade du förväntat dig?" - så var det att någon skulle våga svara på frågor här, i ett forum som väl är till för just det!

En fråga om bibeln tex - det borde väl vara rätt plats att ställa den, här, eller..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Woodland
2013-12-16 20:01
#66

# 65 Svaret till dina frågor om bibeln i # 59 är JA - Gud har "dikterat" bibeln och vi citerar den eftersom den är grunden för kristendomen. Jag svarade dig i # 52 ang de som dödas. Grundläggande - bibeln innehåller inte alla siffror, händelser eller personer som någonsin hänt eller levt. Bibelns syfte är att visa människor vem Gud är och vägen tillbaka till honom. Därför finns det inga helomfattande siffror ang de som dödats naturligt eller av pest, krig, svält, Satan osv. Så siffran du fick fram är endast de som finns skrivna för att ingå i Guds berättelse.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[[tjattehonung]]
2013-12-16 20:32
#67

#65 Ja, det låter ju som om du vill "sätta dit Gud" när du säger att satan bara tycks ha dödat 10 medan Gud dödar hej vilt……

Joppo
2013-12-17 11:36
#68

#55 " öö gud har inte dödat nån. Han bestämer bara vilka som ska komma hem till. honom .man vet ju inte så my ! Ket om döden och vad där efter det står inte så mycket om det i bibeln. Men det som står är ju att dom döda ska uppväckas när jesus kommer tillbaka. ( som är snart). Man ska inte gå in i såna djupa fråger låt det bara va och lämna det åt gud han har allt under kontroll. Vrf ska vi veta det? "

Hur tänker du nu? Jahve har ju dödat flera miljoner människor(och djur också för den delen). Har du inte historien om Noaks Ark? I den så utraderar hen allt liv på Jorden(förutom de varelser som råkar befinna sig på Arken). Kvinnor, män, unga, spädbarn och djur… Alla får de smaka på den gudomliga vreden.

Jag har alltid tyckt att det är väldigt konstigt de kristna prompt hävdar att Jahve är god med tanke denna händelse och alla andra grymheter som hen utför i GT. Om man anser att det är kompatibelt att dränka spädbarn och samtidigt vara god så har man en VÄLDIGT konstig moralsyn.

[Juel70]
2013-12-17 12:26
#69

Gud är vred på synden, inte människan. Han är ju skaparen." Den som inte samlar med mig, han skingrar"

Jagar man inte bort vargen från fårhagen? Är det grymt?

Gud ÄR god mot sina får. Han låter det regna över både gudaktiga och ogudaktiga. I detta fall betyder regn välsignelser.

Annons:
Gesus Pettersson
2013-12-17 12:28
#70

#66 Nej du har inte svarat på min fråga "hur många djävulen dödat - vilka det är och varför han dödat dom?" (enligt bibeln)

Ingen annan heller, det bara kommer en massa annat om annat - INGEN har ens nämnt Jobs barn, som tydligen är "dom enda" som satan ska ha dödat enligt bibeln, vad jag vet, kan hitta

Du "svarar" vagt: "Du ställer en fråga vars svar egentligen inte är av betydelse för om det står direkt att Satan har dödat någon i boken är det ändå Gud som tillåter det."

Eller är ditt "svar" noll/ingen, att satan inte dödat någon - och att det INTE står i bibeln att satan dödade Jobs barn..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-17 12:29
#71

#66 "JA - Gud har "dikterat" bibeln och vi citerar den eftersom den är grunden för kristendomen."

Det innebär att ALLT i bibeln kan citeras och gäller då, med samma "tyngd"..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-17 12:32
#72

#68 "Jag har alltid tyckt att det är väldigt konstigt de kristna prompt hävdar att Jahve är god"

Jag kan inte heller se något gott som en gud gör, bara att det hela tiden sägs att han gör det - MEN jag kan se galet, riktigt galet mycket, ont som görs överallt hela tiden…

Och är det inte då så att antingen:

Kan gud inte hindra att t.ex barn våldtas och mördas

Vill gud inte hindra att t.ex barn våldtas och mördas

Bryr sig gud inte att t.ex barn våldtas och mördas

Är det gud som gör så att t.ex barn våldtas och mördas

Varför t.ex våldtas och mördas barn annars - VAD är meningen med det..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Joppo
2013-12-17 13:31
#73

#69

"Jagar man inte bort vargen från fårhagen? Är det grymt?

Gud ÄR god mot sina får. Han låter det regna över både gudaktiga och ogudaktiga. I detta fall betyder regn välsignelser."

Jag tycker din liknelse med vargen haltar eftersom Jahve i detta fall även dräpte fåren och förstörde deras hage. Om vi rent teoretiskt låtsas att det är moraliskt försvarbart att massmörda Jordens befolkning så hade det väl räckt med att döda de som syndat? Varför var hen tvungen att döda alla djur, barn och rättrogna människor också? Agerar verkligen en varelse som är god på detta sätt?

[Juel70]
2013-12-17 15:55
#74

Joppo,  var står det som du syftar på? (fåren+ hagen)

Gesus Pettersson
2013-12-17 18:46
#75

Jag är inget får (fårskalle) därför behöver jag ingen fåraherde/gud ;-]

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Joppo
2013-12-17 19:01
#76

#74 Jag spann vidare på ditt (bibel?)citat med vargen som jagades bort av fårdherden. Jag trodde att det var ett svar på mitt inlägg om Noaks Ark. Om så inte var fallet kan du bortse från det.

Hursomhelst så påstås  ju er gud ha dödat alla människor samt merparten av alla djur på Jorden, vilket jag räknar som att döda vargen, fåren och förstöra hagen. Detta tror jag de flesta som inte är bokstavstroende kristna definierar som mycket grymt, eftersom en stor del av de som dog var oskyldiga till det som ni menar är syndigt och rent objektivt inte gjort speciellt onda saker i sina liv.

Annons:
[Juel70]
2013-12-17 19:02
#77

Gesus, att gå till nedlåtande kommentarer är inte särskilt moget.

[Juel70]
2013-12-17 19:05
#78

Joppo, enligt bibeln så lär det hända igen pga att människan väljer andra gudar att tillbe och leva ett liv i synd och lössläppthet istället för att vända sig till skaparen. (När Jesus kommer tillbaka)

Woodland
2013-12-17 20:11
#79

#72 Du påstår att: Det innebär att ALLT i bibeln kan citeras och gäller då, med samma "tyngd"..! Har du hört talas om hermetik?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2013-12-17 20:16
#80

Joppo Vi har gått igenom detta förut. Gud är inte på samma nivå som oss och kan inte ställas inför vårt rättsväsen. Läste du #34, 52 och 56?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2013-12-17 20:48
#81

#80 Eftersom är gud är det högsta hönset kan han väl bete sig hursomhelst hen behagar. Dock är det inte det som jag ifrågasätter.

Jag reagerar mest på att ni framhåller er gud som god trots alla grymheter som han påstås ha utfört. GT är ju rena skräckläsningen som får Pol Pot att framstå som en mysfarbror i velourdräkt.

[Juel70]
2013-12-17 21:29
#82

Joppo, läs om krukmakaren i Jeremia 18.

[Juel70]
2013-12-17 21:31
#83

Då gick jag ner till krukmakarens hus och fann honom i arbete vid drejskivan. 4Ibland misslyckades lerkärlet som krukmakaren formade med sina händer, och då gjorde han om det till ett nytt kärl, så som han ville ha det.

5Herrens ord kom till mig: 6Skulle jag inte kunna göra med er, Israels folk, så som denne krukmakare gör, säger Herren. Som leran i krukmakarens händer, så är ni i mina händer, Israels folk. 7Ena gången hotar jag att rycka upp, vräka omkull och förstöra ett folk och ett rike. 8Men om det folk jag hotat vänder om från sin ondska, ångrar jag mig och gör inte det onda jag tänkt tillfoga dem. 9En annan gång lovar jag att bygga upp och plantera ett folk och ett rike. 10Men om de gör det som är ont i mina ögon och inte lyder mig, ångrar jag mig och gör inte det goda jag lovat dem.

11Säg nu till männen i Juda och invånarna i Jerusalem: Så säger Herren: Som krukmakaren formar leran, så skapar jag en olycka åt er och tänker ut en plan mot er. Lämna er onda väg! Ändra era liv och era gärningar! 12Men de kommer att svara: ”Lönlöst! Vi följer våra egna planer och handlar var och en efter sitt eget onda och hårda hjärta.”

Annons:
jonnaponny21
2013-12-17 21:35
#84

#75 Det var en liknelse. Men nu tycker jag att vi avrundar här, vi har gett han bibelord på bibelord men han har inte tagit imot det, vi har förklarat och förklarat men han har inte tagit imot det. Mina bröder och systrar ni ska inte glömma bibel ordet: kasta inte pärlor till svin- det menas på att vi inte ska ge dyrbara ord till en männsika som inte änns lyssnar och inte tar imorn. Ge då denna tid till en sökare i ch som vill lyssna. Vi har försökt men han tar inte imot. Gud välsigne er.

Gesus Pettersson
2013-12-17 22:46
#85

#79 Så du vill inte svara på om man kan kasta ur sig bibelcitat och att det ska ha någon sorts tyngd..! Kanske läge för en egen tråd?

#83 Jag kan nog plocka fram några "historier" också… Förstår inte grejen med att plocka vissa saker som passar en ur bibeln..!

#84 "vi har gett han bibelord på bibelord"

Samma här - vad har det med saken att göra och varför slänga ut sig en massa bibelord istället för att svara på frågorna..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-17 22:50
#86

Eftersom det verkar som dom flesta "troende" här tycker att det är gud som dödar alla (och att det är OK)

Kom att tänka på - vem dödade Abel, var det Kain eller då gud?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

jonnaponny21
2013-12-17 22:57
#87

Svaret kanske kommer genom ett bibel ord.

Gesus Pettersson
2013-12-17 23:03
#88

#87 men då frågar jag dig - kan man välja vilka/vilket bibelord man vill - och dom ska då ha "samma tyngd"?

Och du vill inte heller uttala dig om Jobs barn - vilket tråden typ handlar om..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

jonnaponny21
2013-12-18 14:47
#89

Alla personer har siba egna åsikter, och öven så med bibelord. Sen får man ju pröva själv, och be till gud. Sen samma tyngd, visst om man har två bibel ord som passar till ett och samma ämne, då kanske ena bibel ordet är "tyngre".

[[tjattehonung]]
2013-12-18 16:11
#90

#86 Det var ju djävulen som gav Kain lusten att döda. Sen var det han själv som gjorde det.

Annons:
[[tjattehonung]]
2013-12-18 16:11
#91

#86 Det var ju djävulen som gav Kain lusten att döda. Sen var det han själv som gjorde det.

[[tjattehonung]]
2013-12-18 16:11
#92

#86 Det var ju djävulen som gav Kain lusten att döda. Sen var det han själv som gjorde det.

Woodland
2013-12-18 16:15
#93

# 79

Så bör jag dra slutsatsen att du inte har hört talas om hermetik?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2013-12-18 16:16
#94

# 81

Eftersom är gud är det högsta hönset kan han väl bete sig hursomhelst hen behagar

Svar: JA.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
2013-12-18 21:23
#95

#94 Misstänker du menar hermetism (?) annars vet jag inte vad du menar - vad har det med något i denna tråden att göra..!

Du kan alltså inte svara på mina frågor till dig här..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2013-12-18 21:24
#96

#92 Men flera troende har ju här sagt att det är gud som dödar allt och alla..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Woodland
2013-12-18 22:43
#97

#95 Hermeneutic har allt att göra med din fråga om bibelns tyngd osv. Bibeltolkning är en vetenskap i sig. När det gäller din fråga om Kain och Abel . . .Du har redan fått förklaring om Gud som den ultimata orsak till allt. Du få nöja dig med det. Jag tycker du bör tagga ner. Du har fått många svar och det är en artighet i sig. Fetstil (käll) är inte acceptabelt. Ta det som en varning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Morphogenesis
2013-12-18 23:07
#98

#97. På svenska kallas det hermeneutik, och är ett begrepp som även används inom vetenskapsteori. Men det kommer från bibeltolkning från början.

Woodland
2013-12-18 23:29
#99

#98

Tack.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Morphogenesis
2013-12-18 23:43
#100

#99. Varsågod =)

[[tjattehonung]]
2013-12-19 16:33
#101

#95 Woodland har ju visst svarat dig! Hon svarade dig i inlägg #8.

Gesus Pettersson
2013-12-23 16:54
#102

Alltid lika känsligt att fråga om saker som folk tror på som dom inte kan svara på - sorgligt tråkigt…

Ingen mer än jag har f.ö nämnt Job och hans barn som tråden skulle handla om - bara kommit med en massa annat svammel

"tagga ner" - allvarligt, ha ha

Så jag får inget svar på om  man kan kasta ur sig bibelcitat hur man vill då heller. Vilken överraskning..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

jonnaponny21
2013-12-27 23:54
#103

Ja, om man tycker att det handlar i ämnet man pratar i.

[Juel70]
2013-12-28 10:49
#104

Självmord och impulser att mörda andra är djävulens verk, då kan du förstå hur många han dödat och fortfarande dödar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: