Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2659 ggr
siaames
2013-11-23 11:53

Meningen med livet

Vad tycker ni är meningen med livet?

Annons:
Woodland
2013-11-23 14:35
#1

Att vi skall älska Herren Gud av hela vårt hjärta och av hela vår själ och av hela vårt förstånd och vi skall älska vår nästa som oss själva.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[[tjattehonung]]
2013-11-23 17:32
#2

Jesus är meningen med livet för mig!

Woodland
2013-11-23 18:23
#3

🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-11-24 16:11
#4

Att överlåta sig till Jesus och vara rädd om hjärtat, ty därifrån utgår livet. vara sann mot sig själv och andra, Älska dom människor som Gud skickar i din väg, Förlåta .. ja massor!

hummeboi
2013-11-26 12:44
#5

Att utvecklas

NiklasTyreso
2013-11-30 23:05
#6

Jag håller med Woodland om att meningen med livet är att älska Gud och sin nästa som sig själv, men hur man gör det det är det svåra. 

Om jag är mig själv fullt ut som Gud skapat mig, då hedrar jag skaparen, men en annan person hedrar inte skaparen genom att försöka vara som mig!

Hur man älskar Gud och våra medmänniskor måste var och en själv komma underfund med och göra på sitt sätt.

Annons:
[Juel70]
2013-12-01 10:04
#7

Hur kan man älska sin nästa om man inte älskar sig själv? 

Den frågan har jag fått några gånger. Men jag vet hur det är, speciellt under tonåren och uppåt så kände jag hat mot mig själv, Jag tyckte inte om någonting hos mig, men mycket berodde ju på en jobbig barndom.

Men efter jag tog emot Jesus, så blev jag långsamt bättre. Men iallafall, jag fick svar på den frågan en gång. Du ska älska din nästa som dig själv. Du kan inte ge mer än du har. Du kan be om mera kärlek från Gud, så att du kan växa till i kärlek både till dig själv och andra. 

Men om du är i en sån situation att du hatar dig själv av nån anledning.. så är det allt du kan ge just nu, men det blir bättre med åren! ❤️

Woodland
2013-12-01 14:02
#8

# 7

men det blir bättre med åren!

Bra poäng. Vi växer till och förändras i vår vandring med Gud och utrustas allteftersom till välsignelse för vår nästa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[[tjattehonung]]
2013-12-01 14:38
#9

#6 En människa KAN inte älska alla människor själv. Man måste be Gud om hjälp, och Han hjälper.

[kajmal"]
2013-12-07 08:41
#10

att lära oss förstå att vi har en andlig kropp, som går vidare efter kroppens död

[8sara888dormina]
2013-12-07 09:44
#11

att utvecklas och förändra sig själv, och minnas vem man egentligen är, och bli ett med själen

Joppo
2013-12-10 17:34
#12

Ur en ren biologisk synvinkel är meningen med vår existens att vi fortplanta oss.

Ur ett egoistiskt perspektiv så anser jag att meningen med livet handlar om att vara lycklig. Det kluriga att lista är snarare hur man blir lycklig. Härinne verkar de flesta anse att lyckan skapas genom att hänger sig åt en påstått gudomlig varelse, men det ligger inte riktigt i min natur att tro på något så osannolikt.

För mig handlar istället lycka om kärlek, kunskap, att utvecklas, min familj, kreativitet, konst och att vara en god människa. Vidare tror jag inte att själen överlever döden, vilket innebär att jag anser att det är viktigt att försöka ta till vara på den korta tiden som jag kommer att existera här på Jorden.

Ur en troendes perspektiv är det möjligt att detta synsätt ter sig märkligt och kanske lite "fattigt", men för min egen del så är jag glad och nöjd. Min gudslösa tillvaro fungerar alldeles utmärkt 👍

[Juel70]
2013-12-10 18:53
#13

Joppo, skulle du VILJA att livet fortsatte efter döden?

Själv tycker jag att det skulle vara meningslöst att bara finnas till i några år och sen försvinna och inte ens komma ihåg att man funnits eller vad man upplevt för glädjeämnen.

Annons:
Joppo
2013-12-11 10:27
#14

#13 Det beror väl på HUR det skulle fortsätta 😉Men visst vore det trevligt att leva i förvissningen om man skulle få återse döda familjemedlemmar och döden skulle antagligen te sig mindre skrämmande när man ligger på dödsbädden om man visste att livet inte upphör definitivt.

Dock verkar det väldigt osannolikt att så är fallet. Att livet skulle fortsätta efter döden anser jag vara en mänsklig konstruktion utan verklighetsförankring. I min värld är er "Himmel" en saga på samma sätt som Valhall eller Underjorden i den grekiska mytologin.

Det beror väl på hur man definierar meningslöst. I det större perspektivet anser jag att är livet meninglöst, eftersom människans existens på vår obetydliga planet inte spelar någon roll i det stora loppet. Jorden är ju i princip ett litet meningslöst sandkorn sett till Universum i stort och vi människor är en obetydlig organism på detta sandkorn som existerat här en väldigt kort tid. Med detta i åtanke känns det ganska så fånigt att hävda att vi utgör en kugge i en större meningsfullhet. 

Dock tycker jag inte att det är meningslöst i det mindre, mänskligare perspektivet. Allt det som jag upplever i mitt liv, samt människorna och miljön runtomkring mig skapar ju en mening för mig som individ. Bara för att det råkar vara tidsbegränsat så försvinner ju inte meningsfullheten. Jag tycker snarare den sporrar mig att leva livet fullt ut under min livstid.

[Juel70]
2013-12-11 10:36
#15

#14 Men visst vore det trevligt att leva i förvissningen om man skulle få återse döda familjemedlemmar och döden skulle antagligen te sig mindre skrämmande när man ligger på dödsbädden om man visste att livet inte upphör definitivt. 

Jag hoppas att Gud ska uppenbara livet, vägen och sanningen för dig. 🌺

Det kan lika gärna vara en människas konstruktion att det "inte finns liv efter döden".

Joppo
2013-12-11 16:34
#16

#15 Jag hoppas att sanningen uppenbarar sig för dig också 😉

Fizzy
2013-12-12 11:53
#17

Äta gott, skratta gott, uppleva kärlek och skaffa familj. Sen lägga mig i en kista och sova tills jorden går under. Ganska lugnt. Inte troende men förstår fullt er här :)

May the Gerbils be with you :3

Gesus Pettersson
2013-12-17 23:07
#18

Meningen är nog att LEVA livet nu och här

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Upp till toppen
Annons: