Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1537 ggr
Woodland
2013-10-21 22:47

Nya Ärkebiskop Antje Jackelén

Valet av en kvinnlig ärkebiskop mottogs med blandade känslor bland Svenska kyrkans medlemmar. Det verkar som om skärningspunkten gäller inte det vanliga, könsbaserade, utan är en av ett mer läromässigt innehåll.

Den nya ledaren har hittills uttryckt en tvivelaktig ståndpunkt gällande två av de grundläggande lärorna i kristendomen: Jesus jungfrufödsel (därmed hans gudomlighet) och hans ställning som exklusiv Sanning. 

När hennes ställning i dessa läror verkar underminera två av de starkaste dogmerna inom kristendomen har hon då något berättigande överhuvudtaget?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Melonclementin
2013-10-22 00:01
#1

Nej det tycker ja inte. Men det är väl precis så de vill ha det i guess.

Woodland
2013-10-22 17:02
#2

Det som är mest anmärkningsvärt är att kyrkan skall vara fri men de olika politiska partierna blandar sig i. Till slut reagerar inte merparten av medlemmarna för konsekvenserna, som när en muslim delade ut information för det Socialdemokratiska partiet i kyrkovalet. Strävan verkar vara politisk korrekthet på bekostnad av innehåll. Det är troligt att just den politiska inblanding har orsakat den läromässiga urvattning vi ser idag. Vad som behövs är en sann andlig ledare bland prästerskapet som kan gå i bräschen för en återgång till en biblisk bekännelse även från dess ledare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[rolnor]
2013-10-22 19:25
#3

Det är ju uppenbart att hon inte tror på jungfrufödseln men samtidigt inte kan säga detta rakt ut, hon vill både äta och ha kakan…

[Juel70]
2013-10-23 14:52
#4

Avfallet börjar i kyrkan…

Woodland
2013-10-23 15:43
#5

# 3 Håller med. #4 Ja du, det stämmer och den kommer genom flera olika aktörer. Mera om det i en uppkommande artikel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-10-23 21:49
#6

Vad jag kommer ihåg att jag läst, så kommer den sista tidens rättfärdiga kristna att samlas i hemmen istället för i kyrkan, men jag kommer inte ihåg var jag läst det. Men jag kan tro att det stämmer.

Annons:
Woodland
2013-10-25 13:21
#7

Javisst, det finns husförsamlingar i olika länder där religionsfrihet är begränsad.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: