Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1767 ggr
famgoth
10/10/13, 10:31 PM

Kristen ateist

Hej!

Blir man medlem i Svenska Kyrkan direkt efter dopet?

Många döps ju som bebisar och väljer det ju inte själva.
Kan man då kalla sig kristen ateist om man inte tror på Gud men är medlem i Svenska Kyrkan? 😃

Lite konstig fråga…vet :P

Annons:
[Juel70]
10/11/13, 9:46 AM
#1

Eller en ljum kristen? vet inte faktiskt :)

Woodland
10/14/13, 6:58 PM
#2

Man döps in i Svenska kyrkan.

Man kan kalla sig vadsomhelst nuförtiden men det betyder inte att det låter vettigt som med uttrycket "kristen ateist". Det är en motsägelse. 

Kan man inte hålla med om bekännelsen eller stadgarna i en organisation (vilken som helst) bör man vara så pass renhårig att man lämnar den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
10/18/13, 6:36 AM
#3

Kortare sagt: man blir inte kristen för att man som spädbarn döps in i en kyrka. Är man ateist är man inte kristen.

"Every point of view is a view from a point."

Geru
11/4/13, 10:21 PM
#4

Klart du kan tillhöra organisationen(kyrkan) och vara ateist, fast jag förstår inte riktigt varför man skulle göra så? Du är ju dock inte kristen då, eftersom du inte hör till den kristna religionen.

Jag har några kompisar som är ateister men som fortfarande är med i kyrkan. De har helt enkelt inte gått ur då.

Jag vet att Judiska familjer kan göra så, för att fortfarande vara en del av gemenskapen, men har inte hört något om kristna som gör så.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Alenzi
11/13/13, 2:00 PM
#5

Man kan ju vara med i svenska kyrkan av andra skäl än religiös övertygelse.. Jag, till exempel, tänker att det är fint att stötta och värna om arbetet med framför allt kulturhistoriskt värdefulla miljöer och byggnader (kyrkor), traditioner, samt allt socialt arbete som kyrkan faktiskt står för.


[Juel70]
11/13/13, 2:02 PM
#6

En gammal vän till mig började arbeta inom Svenska kyrkan. Hon var ateistiskt lagd. Idag har hon hittat tron och till och med gift sig med prästens son. 🙂

Annons:
Alenzi
11/14/13, 10:29 AM
#7

#6 Haha! Som det kan gå :D


Upp till toppen
Annons: