Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1585 ggr
Monsva
2013-10-04 19:44

Varför tror ni?

Tänker ibland att jag skulle vilja ha en tro på Gud, men det gör jag inte.

Inbillar mig att ni som är troende har en stor trygghet som kanske många andra människor saknar.

Om varför Gud inte hjälper människor som har det svårt, sades det så här i en film. 1. Han kan inte. 2. Han vill inte. 3 Han finns inte. Det är väl lite så jag känner också.

Jag köper inte tugget om att " vi förstår inte Guds mening" osv. Hur kan ha låta barn våldtas "och ha en mening med det?

Nä, jag tror på nåt annat, universum och att vi vid vår död återvänder till den gemensamma "själ" vi föddes ur.

Annons:
Internettan
2013-10-04 23:32
#1

Då tror du på reinkarnation och att vi lär oss av våra liv? För annars blir det ju lika meningslöst att barn får lida i din tro som du menar att det är i kristendomen.

"Every point of view is a view from a point."

Monsva
2013-10-05 16:09
#2

Kanske. Det är svårt det här.

[Juel70]
2013-10-06 17:52
#3

Monsva- Den onde regerar här i världen just nu. Det är ju inte Gud som låter barn våldtas osv. Våld är något som i sista dagarna kommer att öka. Men Gud har många människor som han sänder för att hjälpa dom som har det svårt på olika sätt. 

Det sker också en splittring inom kyrkan, där man bland annat överger den sanna tron och blandar in new age och andra gobitar för att det ska passa en människas smak.

Det finns sanna kristna. Dom känner du igen på "frukten". 

Uttrycket kommer från Paulus som i Galaterbrevet 5:22–23 räknar upp följande nio frukter:

  • kärlek
  • glädje
  • frid
  • tålamod
  • vänlighet
  • godhet
  • trofasthet
  • ödmjukhet
  • självbehärskning
Woodland
2013-10-07 18:22
#4

Det är sant att Satan är andemakten som utövar inflytande i olydnadsmänniskan (Ef. 2 ) men han kan endast verka så länge som Gud tillåter honom. Jesus har ALL makt (Matt 26). Satan är inte okontrollerbar utan tvärtom tjänar Gud som ett redskap i Guds plan. Han kan inte räddas men han gör som han blir tillsagd som i Jobs bok. Som en predikant sade Satan är som en hund på ett långt koppel. Flera olika hemskheter dras upp över och över igen som en undanflykt från ens egen ställning som syndare och som en anklagelse mot Gud. Många tycker att de är så mycket mera utvecklade så de kan bedöma Gud p.g.a. allt det hemska som händer i världen. De behöver inte tro därför att de har ett mera överlägset synsätt. Ingenting kan vara mer fel. Jag blev påmind om detta igår när predikanten sade att Gud genom ett konkret beslut och plan såg till att människor utförde den största av alla synder: dödandet av hans egen son! Apg. 2:22-24

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Monsva
2013-10-07 19:50
#5

Jag tycker detta är väldigt intressant men jag kan tyvärr vare sig tro på Gud eller satan. Det onda och goda tror jag finns inom varje enskild människa. Sen beror det på vad som händer oss här i livet, om vi begår onda eller goda gärningar.

Det fanns en tid då jag ville tro på Gud och jag bad om ett tecken. Det kom aldrig.

Vore intressant att veta hur ni som tror, började tro? En "uppenbarelse" eller vad?

Woodland
2013-10-07 21:27
#6

#5 Tro är en gåva som man får när man ber om den. Att sätta upp villkor som ett tecken är att fresta Gud enligt bibeln. Det kan hända att du får överge sådana tankar. Det är inte att rekommendera att man nalkas bibelns Gud på det viset. Det har dock funnits människor som har fått sina "villkor" uppfyllda. Konstigt nog har Gud svarat på ett sådant vis och det har gett en bitter eftersmak, som Israel i öknen när de bad Moses om kött. De fick sin önskan uppfylld men betalade ett pris för det. Det är mycket bättre att man närmar sig Herren helt villkorslöst. Ja, du har rätt i att ondskan finns i oss. Bibeln säger så. Människan ger efter för sina drifter och vi gör det även i de bästa av yttre omständigheter. Hur många rika lurar staten på skatterna, bedrar sina nästa? Äkta hälfter bedrar sina vackra, kärleksfulla partners? Det finns de som sitter i fängelse som har haft en helt normal uppväxt och har vänt allt gott i sitt förgångna ryggen. Listan kan göras lång. Det är olika hur folk kommer till tro. Det är en uppenbarelse, ja, men det sker på det sättet Gud har planerat för individen. Alla är vi olika. För det mesta är bibelordet inblandat. Det kan ofta vara en inre förnimmelse av tomhet och att något saknas och så påbörjas ett intellektuellt arbete. Gud resonerar med personen i fråga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2013-10-08 12:57
#7

Du skrev så bra Woodland i #4 🙂

En man sade till Gud:

-SHOW me and I will believe you!

Gud svarade:

-Believe me and I will show you.

Woodland
2013-10-14 19:01
#8

# 7

Gud är god! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: