Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1145 ggr
Bamsebebis
9/24/13, 11:13 PM

Högtider

Hej! Jag har börjat läsa bibeln och är väldigt intresserad av den kristna tron och nu undrar jag om det finns något korrekt svar hur man ska fira högtider som jul och påsk mm? Vet inte viken kategori jag skulle välja men hoppas det går bra. Tack för svar :)

Annons:
Woodland
9/25/13, 11:28 AM
#1

Svar - Nej. Firande av högtider är inte fastställda i Nya Testamentet. När Jesus fullbordade lagen genom sitt liv och död på jorden behövdes inte längre högtiderna. Detta kan man läsa om i t.ex. Galatierbrevet. Det firandet vi ägnar oss åt idag är kulturbaserat. En kristen har frihet i denna fråga. Närmast vi kommer en säker högtid är nattvarden som Jesus instiftade.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
10/4/13, 9:57 PM
#2

Det dubbla kärleksbudet är kristendomens främsta riktmärke för hur man bör agera. (Tyvärr har buden i Apostlagärningarna 15 glömts bort inom kristenheten). 

Det kan vara en kärlekshandling gentemot Gud att fira Gud och det Gud gjort vid högtider, men hur du firar ärsom sagt inte föreskrivet i nya testamentet.

Jag skulle föreslå att du tänder ljus vidhögtiderna och ber och läser en bibeltext som anknyter till högtiden. Besök gärna en gudstjänst. Gör högtidens firande festlig genom att äta en god måltid i glädje med familj eller vänner.

Upp till toppen
Annons: