Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3806 ggr
Candela
9/16/13, 2:46 PM

Häda den Helige Ande

Vet att det här är en svår fråga för de flesta, men vad innebär det egentligen att häda? Och då att häda den Helige Ande?

Jag hade en period i livet då jag valde att lämna min tro. Eller ja, jag trodde fortfarande men valde att inte leva efter tron och bibeln. Jag sa direkt till Jesus att jag inte vill leva enligt hans regler, att jag ville göra som jag själv ville. Att jag sket i vad han tyckte om den saken.

Har jag hädat? Kan jag få förlåtelse för detta, det jag sa och hur jag levde under den perioden? Att jag valde att leva ett liv i synd, för att jag själv njöt mer av det än att leva som kristen.

Annons:
Woodland
9/16/13, 7:21 PM
#1

Har jag hädat? Kan jag få förlåtelse för detta, det jag sa och hur jag levde under den perioden? Att jag valde att leva ett liv i synd, för att jag själv njöt mer av det än att leva som kristen.

Var vid gott mod! Även om du har hädat (och många gör det innan Gud griper in i deras liv) kan du få förlåtelse. Att du njöt av ett liv i världen är bevis på att du inte hade blivit omvänd fastän du kanske trodde det. Man kan ha avgett ett löfte eller bett "syndarens bön" men det är livet man lever som är beviset att Gud har gjort någonting i ens liv. När/om ett Guds barn faller är den personen miserabel och lider oerhört i sitt samvete  därför att den tuktas av den helige Ande. Ingen rolig sits precis. 

Vi har diskuterat hädelse av den Helige Anden förut som här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kerstin Johansson
9/16/13, 8:32 PM
#2

Att häda mot den helige ande är väl att man precis som du gjort gått emot hans önskemål. Och att strunta i Guds önskan om hur vi ska leva. Men om man ber om förlåtelse och bekänner sina synder. Och uppriktigt vill bli förlåten så blir man det. Man måste tro på att Gud e villig att förlåta. Så var lugn i din tro. Du blir förlåten.

Camillhe
9/16/13, 8:56 PM
#3

När det talas om att häda den Helige Ande så vänder sig Jesus till de skriftlärda som anklagade Honom för att vara en falsk profet, för att vara fylld av demoner, de stod och såg Sonen göra underverk i Guds namn och trots detta anklagade de Honom för att göra de i djävulens namn.  Detta måste ses i sammanhang och jag tror personligen inte att det är möjligt att häda Den Helige Ande på detta sätt idag. Den enda synden som idag inte går att få förlåtelse för, det är om man dör utan att tro. Dvs dör utan att vara frälst. Då kan man inte få evigt liv.

[Juel70]
9/18/13, 8:52 AM
#4

Det står nånstans (minns inte) att den som har Guds Ande kan inte förbanna Gud. 

Men det finns alltid chans till förlåtelse om man ångrar sig och ber om sina synders förlåtelse och Jesus älskar dig och vill inget annat hellre än att ha gemenskap med dig. Han är FÖR dig och inte emot dig. Så du behöver inte vara orolig. Säger som Camillhe att det är värre att dö utan att vilja tro. 

Guds ord förklarar vad synd är: -Att inte tro på Honom (Jesus) som är sänd av Gud.

[Juel70]
9/18/13, 8:59 AM
#5

Jag har förresten själv glidit iväg från Gud en period i mitt liv och ägnat mig åt allt möjligt som inte kommer från Gud. 💔

Personligen tror jag det berodde på allt tumult i mitt liv och att jag inte fick en chans att gro och växa. "Jag hörde Guds ord utan att förstå"

Men Gud ledde mig tillbaka ❤️ in på den rätta vägen. Jag fick "hoppa på tåget" igen i farten och fortsätta där jag sist slutade. Nu studerar jag Guds ord med hjälp av Guds Ande och FÖRSTÅR äntligen.

Jag fick förstås gå igenom ångest, syndabekännelse och en "andlig rening" och det var väl inte som att åka på en räkmacka direkt🙂 Men jag vill följa Jesus av hela mitt hjärta, för jag vet att Jesus är vägen, sanningen och livet ❤️

Woodland
9/18/13, 12:02 PM
#6

# 5

Jag fick förstås gå igenom ångest, syndabekännelse och en "andlig rening" och det var väl inte som att åka på en räkmacka direkt🙂 Men jag vill följa Jesus av hela mitt hjärta, för jag vet att Jesus är vägen, sanningen och livet.

Du upplevde vad jag skrev i # 1 - När/om ett Guds barn faller är den personen miserabel och lider oerhört i sitt samvete  därför att den tuktas av den helige Ande. Ingen rolig sits precis. 

Herren bevara sina barn. 🙂
❤️

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Kerstin Johansson
9/19/13, 10:56 PM
#7

Ja undrar hur jag bäst kan studera Guds ord ned hjälp av den helige ande som du skriver Joel? Jag vill bara komma GUD och JESUS närmre och närmre. Då jag bara varit kristligt aktiv i ca ett år. Så är det en sån längtan att få komma GUD närmre. Det är en sån underbar känsla…kkram på er…

[Juel70]
9/20/13, 3:10 PM
#8

Hej Kerstin! 🌺

Jo, ibland kan man ju läsa bibeln om och om igen , utan att riktigt ta in eller förstå vissa kapitel eller ord från Guds ord. Men jag brukar be att den helige Ande ska öppna upp förståelsen/kasta nytt ljus över det jag läser, så att jag förstår.

Jag har märkt att det ofta finns flera lager av hemligheter bakom Guds ord. Ena gången kanske man bara läser en mening rakt av.. nästa gång kanske du får en aha-upplevelse… och ibland kan hjälparen påminna mig eller ge ett exempel på ett bibelord, t ex när jag är ute och går och på ett bildligt sätt visar mig något som har direkt samband med ett bibelord i bibeln.

Men det kan ju hända att Gud pratar med dig på bara ett sätt som du förstår. Ja, det är underbart när Gud talar till ens inre och man bara växer inombords.  Skrev förresten en dikt om just det. KRAM

Gud luktar kanel

vågor av förnimmelser

Lukter av vanilj

och en känsla av honung

Ljuvliga dofter sprider sig

när Gud bakar

och bullarna gräddas

i mitt inre

Kerstin Johansson
9/20/13, 3:50 PM
#9

Oki då förstår ja.. Att man mer går på djupet.. Ska börja läsa Bibeln mera. Jättefin dikt… Kramis :)

Woodland
9/20/13, 6:20 PM
#10

# 9

Är du ny i tron?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kerstin Johansson
9/22/13, 12:49 AM
#11

Ne de e ja inte. Jag har sen långt tillbaka trott på Gud och Jesus. Men det är först på sista året som jag börjat söka efter Honom. Jag har haft många jobbiga år bakom mig då jag mått fruktansvärt dåligt. Hade sorg och tappade även kontakten med min då enda släkting. Min syster. Flyttade sen ihop med en kille som behandlade mig mkt illa under många år. Så jag började mitt sökande efter hjälp. Annars hade ja kanske inte levt idag. Mådde sååå dåligt. Och jag känner vilken styrka jag får från Gud. Vill därför komma honom ännu närmre. Han ersätter allt jag förlorati livet och ger mitt liv en helt ny innebörd. Och jag e såååå tacksam… Kram på er alla…

Upp till toppen
Annons: