Annons:
Etikettjesus
Läst 1643 ggr
Thomthom
2013-08-28 23:15

Redigerade inlägg

En av de svenska grundlagarna är yttrandefrihetsgrundlagen. Vid Jesus i fokus tillämpas andra lagar. De godtyckliga. Att redigera inlägg är lika dumt som lönslöst. Det har sagts att man ska iaktta tystnad i de fjäll där laviner lurar. Det har sagts att alla får uttrycka sin åsikt.

Backa upp det, tack.

Vänligen,

Thomas

Annons:
Calcifer
2013-08-28 23:18
#1

Men yttrandefrihetslagen betyder inte att man får säga vad man vill till vem man vill när man vill. Det är en illusion att det betyder det. På iFokus på det hela godkänner man vissa regler när man blir medlem, och de gäller, oavsett om man vill hänvisa till Jesus eller yttrandefrihetslagen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Thomthom
2013-08-28 23:26
#2

Du refererar till de lokala, av några bestämda reglerna för ett särskilt forum. Du tror att jag misstar mig, men nej, faktiskt inte. De lokala föreskrifterna som råder här bär ingen substans. De kan alltså i synnerliga fall om de tillämpas felaktigt vara ett lagbrott. Det är ingen illusion. Om du ändå vidhåller uppfattningen av att grundlagarna inte inträngs forum likt dessa, är du ute på djupt vatten.

Vänligen,

Thomas

Calcifer
2013-08-28 23:32
#3

#2 Det var ord och inga visor det. Och felaktigt också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Thomthom
2013-08-28 23:38
#4

Jag har förstått att du tror det ja.

Vänligen,

Thomas

Calcifer
2013-08-28 23:39
#5

Jag har förstått att du är av uppfattningen att om man uttrycker sig komplicerat så har man rätt. Men du är fri att tro det, det har du rätt till. Man har alltid rätt till sin tro, men det där med freedom of speech bör du nog läsa på lite mer om. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Thomthom
2013-08-28 23:41
#6

Tips: Ta reda på egentlig fakta och inte vad du tror är det. Presentera det om du vill.

Jag bemöter dig gärna hela vägen.

Vänligen,

Thomas

Annons:
Thomthom
2013-08-28 23:43
#7

Uttrycker sig komplicerat, det var ju ett sätt att bemöta mig på. Jaja, okej

Vänligen,

Thomas

Calcifer
2013-08-28 23:43
#8

Nej, det har du redan visat att du inte gör. Sådana diskussioner lägger jag mig inte i. Ha're bra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Morphogenesis
2013-08-29 01:12
#9

"Men yttrandefrihetslagen betyder inte att man får säga vad man vill till vem man vill när man vill." Det säger det mesta.

#2. Har du nåt exempel på felaktig tillämpning som kan vara ett lagbrott?

Camillhe
2013-08-29 07:19
#10

Det är ett vanligt missförstånd att yttrandefriheten betyder att allas åsikter har rätt att bli publicerade överallt. Det är inte alls vad den står för. Detta är ett forum och ägaren till ett forum har laglig rätt att bestämma vad som ska få bli publicerat eller inte.

Man kan läsa mer här: http://www.backendmedia.se/2009/02/26/regler-vid-publicering-pa-natet-yttrandefrihet-och-utgivningsbevis/

Woodland
2013-08-29 07:51
#11

TS!

Läs gärna skrivreglerna!

Har man gått med som medlem väntas man följa dessa regler. I välkomstmedellandet står det - Vi förväntar oss ett vårdat språk och att iFokus skrivregler följs.

Jag tycker att det är onödigt att ta bort ett helt inlägg pga en mening som bryter mot reglerna, därför redigerar jag. Jag håller också hårt på att motparten skall inte förolämpas.  Jag tror inte att någon Sajtvärd vill behöva redigera men ibland finns ingen annan utväg. 

Dessutom tillhör allt material man skriver här och i de andra forumen iFokus! Man "äger" inte inlägget när det väl har publicerats. Även artiklarna som medarbetarna skriver på sina sajter tillhör iFokus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2013-08-29 10:52
#12

Kan inte låta bli…

Per se har jag inte "skrivit under" på Jesusifokus egna regler om jag inte är medlem i just denna grupp. Då är det, enbart iFokus övergripande regler som gäller. 😉

Woodland
2013-08-29 12:54
#13

# 12

_Då är det, enbart iFokus övergripande regler som gäller.
_

Det räcker i detta fall!

Som medlem på sajten godkänner du samtliga regler nedan.

Det är inte tillåtet att:

Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2013-08-29 13:58
#14

Som sagt, jag vet ju inte vad som var skrivet just i detta falla så det kommenterade jag inte. Kommenterade bara det andra, kring vilka regler som faktiskt gäller vem. Era jesusifokus regler gäller er som är medlem här inne, men inte oss andra. Om nu rätt ska vara rätt. 😎

Thomthom
2013-08-29 21:04
#15

Hade väntat mig precis det.

"Det är ett vanligt missförstånd att yttrandefriheten betyder att allas åsikter har rätt att bli publicerade överallt. Det är inte alls vad den står för. Detta är ett forum och ägaren till ett forum har laglig rätt att bestämma vad som ska få bli publicerat eller inte"

Ja, mer fel kan det knappast bli.  "De kan alltså i synnerliga fall om de tillämpas felaktigt vara ett lagbrott." - om det råder inga tvivel.

Men för all del, tjattra på med grundlösa ord om så önskas.

Vänligen,

Thomas

Woodland
2013-08-30 00:11
#16

# 14

Enligt iFokus Niklas

Utöver de generella skrivreglerna kan varje Sajtvärd ha ytterligare regler. Värdarna styr de enskilda sajterna och kan i princip ha vilka regler som helst, som inte står i konflikt med de generella. De är högst ansvariga för sajterna och behöver ha friheten att sätta regler som på bästa sätt gör sajterna så bra som möjligt för så många som möjligt. Sajternas regler följer också svensk lag, men med skiftande ämnen kan det behöva lyftas fram olika delar på olika sajter.

Som en extra möjlighet att hålla ordning på sajterna finns det en modereringsfunktion. Den bestämmer värdarna själva om de vill utnyttja eller inte. Vill de använda den bestämmer de hur många röster som krävs för att ett inlägg ska tas bort. Det är Insider-medlemmarna som styr modereringsfunktionen. Om de uppfattar att ett inlägg eller en kommentar bryter mot sajtens, eller iFokus, Skrivregler kan de flagga det genom att klicka på "anmäl" under inlägget/kommentaren. Om tillräckligt många har anmält inlägget tas det bort och ett meddelande skickas till värden, den som skrev inlägget och de som anmälde det. Värden kan då kontrollera att den bortmodererade texten faktiskt bröt mot reglerna.

Värdar kan, utöver genom modereringsfunktionen, stänga av medlemmar under kortare eller längre tider om de uppfattar att de skadar sajten eller iFokus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2013-08-30 08:55
#17

Men rent juridiskt så har man inte "skrivit under" på en sajts regler om man inte är medlem. Om sedan reglerna är samma som forumets - ja då behöver man ju inte ha dem som sajtens egna, då gäller de redan. Och skulle sajtens regler redan gälla som allmänna lagar och förordningar ute i samhället, ja då behöver man inte heller ha dem på pränt, annat än för att förtydliga.

Därför kan jag tycka att det kanske är lämpligare att moderera utifrån att här inne vill vi ha det på detta sättet, inte moderera utifrån att du bryter våra regler. Får dina regler ÄR inte mina regler, alltid.

Bara som ett förtydligande i all välmening.  😉

[Juel70]
2013-08-30 10:18
#18

Regler är regler, svårare än så är det inte.  Man ska väl ta hänsyn till en familjs regler om man går in i deras hus.  Om man inte kan göra det, så kan man låta bli att gå in i huset, också det av hänsyn.

[Kathja]1
2013-08-30 10:31
#19

Självklart! Men det var inte vad jag kommenterade, faktiskt. 😉

[Juel70]
2013-08-30 11:15
#20

Jag svarade rent generellt :)

Annons:
[Kathja]1
2013-08-30 11:39
#21

Då har vi rett ut det. 😃

Camillhe
2013-08-30 12:54
#22

SÅ nu har jag ändrat i reglernas formulering, så det som gäller nu är att skriver du inlägg på denna sajt, följer du våra regler. Detta borde vara en självklarhet att förstå och jag ser det som ytterst omoget med detta tjafs. Tråden låses, är det något som är oklart eller svårt att förstå så pma mig.

Ang yttrandefrihet så uppmanar jag till att läsa igenom artikeln jag länkade till, den borde vara behjälplig att reda ut de missförstånden som råder.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: