Annons:
Etikettjesus
Läst 4487 ggr
Woodland
8/26/13, 8:25 PM

Arvsynden/Generationssynd

Detta är en avgrening från en annan diskussion.

Yes, i allra högsta grad. Jag kan inte ändra vad som står skrivet. (Woodlands replik)

Att du köper idén om arvssynden är mycket skrämmande och oroväckande. Tänk igenom konsekvensen av detta som dör innan fem års ålder och som med ditt synsätt skulle hamna i helvetet. Du har alltså inga problem med det?

Och eftersom du antyder att det som står skrivet är oföränderligt så måste jag fråga om du också stöder människohandel och barnmisshandel? (mwetterstrand replik)

Först och främst måste vi specificera vad termen arvsynden innebär. Vill du förklara hur du uppfattar den så att vi vet att vi talar om samma sak?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[mwetterstrand]
8/26/13, 8:35 PM
#1

Kortfattat uppfattar jag den som att människan ärver Adams synd och därför redan vid födseln står i skuld. Att man utan dop och frälsning därför hamnar i helvetet.

[Juel70]
8/26/13, 9:30 PM
#2

Följer tråden. Jag undrar också lite över arvssynden. Kan det inte menas snarare som generationssynder? Tex att man kan nedärva  tex lögnens ande, spådomens ande osv osv.

Har hört talas om det.

Camillhe
8/29/13, 1:48 PM
#3

Jag tror varken på arvssynd eller generationssynd. Människan syndade och iom det kom döden in i vår värld, men den kom sjukdom, och allt annat. Ett barn som föds tillhör Gud och frälsningen behöver man först vid det stadiumet då man blivit gammal nog för att förstå synd. Jag tror på verkssynd.

Woodland
8/29/13, 8:48 PM
#4

Jag har ändat rubriken på detta inlägg för att bredda ämnet. Arvsynden är inte d.s. som generationssynd, Juel.

När det gäller generationsynd: 

Det finns mycket därute om generationsförbannelser (generational curses) men det grundas inte i ordet. Har du har läst att en generation skall bekänna sina förfäders synder och därigenom bryta någon sorts förbannelse? Flera Word of Faith lärare lär ut detta som Joel Osteen, Joyce Meyer osv. Detta gäller inte inom det nya förbundet och är inte enligt skriften.  Det tragiska är att i flera kristna grupper håller de på att bekänna sina förfäders överträdelser och tror att de måste göra så för att bli fria. Men det finns ingen fördömelse för den som är i Kristus Jesus. (Rom 8:1) Man är en ny skapelse i Kristus och allt har blivit nytt. (2 Kor. 5:17)

Bibeln talar om att förfaderns synd kan drabba efterkommande generationer och grunden till det finner man i 2 Mos. 20:5 -6 Du skall inte tillbe dem eller tjäna sådana (avgudar enligt vers 4), för jag, Herren din Gud, är en Gud som inte vill dela din tillbedjan med andra gudar! När jag sträffar folket för deras synder och när man hatar mig, låter jag straffet drabba också barn, barnbarn och barnbarnsbarn.  Men jag slösar min kärlek över dem i tusentals generationer, när man älskar mig och lyder mina befallningar.

Lägg märke till att det är de som hatar Gud som straffas i tredje och fjärde släktled men man läser också i 5 Mos. 7:9 Ni bör alltså förstå att Herren, er Gud, är en trofast Gud som håller sina löften i tusen generationer och alltid älskar dem som älskar honom och leder hans befallningar.

Dessa varningar gavs till Israels folk. Det finns bibellärare som anser att dessa gäller ännu idag men jag har inte studerat detta så mycket. Det jag upplever är att Gud frälsar många stora syndare (som jag) fastän bakgrunden är lite bråkig. Så när det gäller just detta lyfter jag på hatten och går förbi, som Martin Luther sade. 

När det gäller arvsynden

Egentligen var det Eva som syndade först men Adam, den första mannen i skapelsen, representerade mänsligheten  Det är därför jag deler synpunkten att vi alla föll i honom baserad på  Rom. 5:12  När Adam syndade kom synden in i hela människosläklet. Hans synd spred döden i hela världen, eftersom alla syndade. 

Hans fallna natur ärvs av alla som föds.   Vi är enligt bibeln "födda i synd" dvs med en moralisk och andlig korruption. Det betyder inte att alla människor lever ut hemska gärningar som mord osv. utan att vår mänskliga natur flyr Gud. Vi är skadade på de moraliska och andliga planen. I och av oss själva vill vi inte ha med Gud att göra. Gud söker de som är förlorade om han griper in i en människas liv, som varje person som försonas med Gud upplever. 

Vi ärver inte Adams syndgärning men hela skapelsen tar del av dess konsekvens (förbannelse). Den mest synliga konsekvensen är döden. Pelagius lärde ut att Adam var endast ett dåligt exempel och att alla människor föds i samma tillstånd som Adam. Augustinus lärde ut att människor ärver den naturliga korruptionen av Adam.

Vi har Jesus ord att barnens änglar skåda hans Faders ansikte.  Dessutom välsignade Jesus de små och visade dem särskild hänsyn. T.o.m. i GT i Jonas bok hade Gud omsorg om de som inte kunde skilja vänstra handen från den högra. (Så står det i den engelska översättningen) Gud räddar den han så vill. 

Men när Jesus kommer tillbaka kommer denna fallna natur att rättas till.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
8/30/13, 9:31 AM
#5

Tack Woodland. Ni är ovärderliga här ❤️ 🌺 Jag fick svar på mina frågor om det. 

Jag PM ar dig en fråga. Full av frågor just nu ☝️

Upp till toppen
Annons: