Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2873 ggr
omgudfinns
8/13/13, 1:07 PM

Varför?

Hej

Jag har en undring

Om Gud och Jesus finns och har förmågan att hjälpa människor som har det svårt. Varför gör han då inte det? Varför lät han mig bli mobbad först hela grundskolan i 9 år och därpå 3 år i gymnasiet innan värsta helvetet äntligen tog slut.

Och ja. jag bad till Jesus/Gud flera gånger dagligen. Jag ville verkligen tro att han hörde och skulle kunna hjälpa mig. Tyckte han verkligen att jag förtjänade 12 år av utfrysning, sparkar, slag, huvudet nedtryckt i toan, sönderrivna kläder, glåpord mm. Varför låtsades han inte om att jag bad om HJÄLP!?

Javisst nu är mobbingen äntligen över men hur mår jag nu? Har jag ett bra självförtroende och mår bra efter denna tid? Nej verkligen inte! Jag har mycket svårt att ta kontakt med människor och träffa en partner verkar helt omöjligt. Min tillit till människor är helt raserad.

Jag förstår att det är människor och inte Guds fel att mobbing krig osv existerar. Men NÄR JAG BER TILL GUD OM HJÄLP, VARFÖR HAR HAN DÅ ÄNDÅ LÅTIT MIG MÅ SÅHÄR I SÅ MÅNGA ÅR?

Inte har jag då blivit mer kristen av att aldrig någonsin fått minsta lilla tecken på att gud velat hjälpa mig under alla dessa år.

Tacksam för svar

Annons:
[Juel70]
8/13/13, 3:33 PM
#1

Hemskt tråkigt att du blev utsatt för mobbing 😕 Jag tror Gud har en mening med allt, och om det inte är Gud, så ser han till att vända allt till gott till slut.🙂

Jag har själv blivit mobbad, varit med om hemska saker i barndomen, blivit våldtagen, misshandlad, sviken. Jag hade hemskt dåligt självförtroende och det fanns en tid då jag inte ville leva mer.

Men jag har insett att Gud vill använda mina upplevelser till att hjälpa andra, så att jag förstår vad dom själva går igenom. Gud vill ge upprättelse och helande. 

 Ofta verkar det som om vi måste gå igenom svårigheter här i livet för att vi ska förstå meningen med livet. Jesus led för oss också, så han förstår precis vad vi går igenom. 

Har du tagit emot Jesus i ditt hjärta ännu? Har du någon kontakt med andra kristna IRL? Tänkte så du kan ta emot den Helige Ande - Hjälparen,  i ditt liv. Det sker genom bön och handpåläggning.

Gud välsigne dig!

[[tjattehonung]]
8/14/13, 12:01 PM
#2

För att riktigt få känna Guds kärlek och välvilja måste man inse sina synder och be om förlåtelse för dom. Alla människor har syndat, och alla människor behöver förlåtelsen lika mycket.

Gud har en plan med ditt liv, och Han vill inte att du ska dö.

Kickancola
8/18/13, 8:30 PM
#3

Gud gör sitt bästa, men även han kämpar emot en ond makt, nämligen satan.


Kickan

Woodland
8/19/13, 1:48 PM
#4

Jag förstår att det är människor och inte Guds fel att mobbing krig osv existerar. Men NÄR JAG BER TILL GUD OM HJÄLP, VARFÖR HAR HAN DÅ ÄNDÅ LÅTIT MIG MÅ SÅHÄR I SÅ MÅNGA ÅR?

Ångesten du kände/känner är äkta och det är avskyvärt när mobbare får hålla på som de gör. Jag känner verkligen med dig men svaret kan vara att Gud gör inte vad människan kan göra själv.

Bad du människor om hjälp? Berättade du detta för dina föräldrar, lärare, rektor osv? Om ditt svar är "ja" då är det inte Gud som har svikit dig utan de vuxna som var runt omkring dig.

Om ditt svar är "nej, jag har inte berättade detta för någon" var det ett medvetet val i din svåra situation. För detta kan man inte lasta Gud. Men Herren tar säkert emot dig om du vänder dig till honom och med tiden kommer dessa känslor och minnen att förblekna. Men det är hög tid att prata ut med din familj om dessa händelser.

Sedan kan det vara så att en konfrontation med plågoandarna är i sin ordning. Tala med en advokat eller psykolog angående dina svåra upplevelser och se om någonting konkret kan göras. Andra som har mobbats har skrivit av sig, talat med en journalist och berättat sin "story", flyttat från orten, stämt sina förföljare eller konfronterat dem.

Javisst nu är mobbingen äntligen över men hur mår jag nu? Har jag ett bra självförtroende och mår bra efter denna tid? Nej verkligen inte! Jag har mycket svårt att ta kontakt med människor och träffa en partner verkar helt omöjligt. Min tillit till människor är helt raserad.

Men du är INTE vad mobbarna ville få dig att framstå som. Dina känslor definierar inte dig som person. Du är troligen någon de inte förstod sig på och pga deras egna rädsla tryckte de ner dig. Det är oftast så i mobbnings fall att offret är mer intelligent och begåvat än förövarna.

Så länge du är fast i det förflutna så länge håller de på att trakassera dig och dessa upplevelser har makt över dig.  Du bör förstå att det är endast du själv som kan ta dig ut ur denna sinnesstämning. Sök hjälp av de redskap som finns i samhället. Kom ihåg att de kan inte skada dig mer om inte du tillåter det genom att förbli passiv i ditt förhållningssätt.

Jag hoppas alla de troende som läser om dig här ber för dig. Gud förlåter och upprättar människor! ❤️

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
8/20/13, 3:29 PM
#5

Jag blir uppriktigt illamående och förbannad när jag läser antydningar i tråden om att du förmodligen inte står utan synd och att du måste förstå att gud har en mening med allt.

Säg samma sak till föräldrarna till de 9 miljoner barn under 5 som varje år dör av svält, sjukdom eller våld. Föreställ er hur dessa människor har bett och bett om att gud ska förskona just deras barn. Samtidigt som människor världen över tackar gud för att de kom in på högskolan, blev av med sin lunginflammation eller förenades med nära och kära under några sommarveckor.

Woodland kom ändå med några konkreta och bra förslag. Tala med en psykolog. Tala med någon som kan hjälpa dig bearbeta det du gått igenom. Jag hoppas innerligt att du får rätsida på ditt liv, det fick jag. Men jag kommer inte be för dig eftersom det inte har någon som helst effekt och underförstått bara innebär att jag önskar dig välgång så länge jag slipper anstränga mig.

Woodland
8/20/13, 7:02 PM
#6

# 5

Din reaktion till detta bibliska fakta att vi alla är syndare och allting har en mening delas inte av oss som tror utan just denna visshet har gett hopp till trons människor genom alla tider. Vi litar på Jesus ord. När vi vet att döden inte är slutet och att en dom och rättfärdighet kommer att uppenbaras när Jesus kommer tillbaka ser man bortom vad vi bedömer som nederlag. Detta påverkar våra gärningar och liv.

Det innebär inte att de kristna är passiva. Tvärtom! att bistå människor i deras lidande har kännetecknat mission i alla tider. Jag kan säga att när jag tänker på de miljontals abortoffren mår jag illa. Att se bort från en själv och ta sig an andra är en grundsyn i den kristna tron.

Som du påpekade kan de olika saker som folk ber om kan variera, från liv och mat till 13 rätt på stryktipset.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Ciwifrukt
8/20/13, 11:12 PM
#7

Jag är egentligen inte kristen, men är troende ändå. Jag tror att Gud har en mening med allt. Han prövar oss och vi kommer ut på andra sidan starkare, eller inte alls. Du skulle inte vara den person du är idag om du inte blivit mobbad. Du kommer repa dig och bli starkare än alla de andra. Så tror jag. Jag vet att jag inte skulle ha varit den jag är om jag inte fått cancer och gått igenom allt jag gått igenom de senaste åren. Jag vill inte uppleva det igen, jag önskar inte att någon annan upplever det, men jag har växt som människa. Och det är det jag tror Gud vill att vi ska göra. Han hjälper oss på det sättet istället för det självklara direkta sättet. 

Jag hoppas ingen tycker att jag klampar på här :) Jag berättar bara vad jag tror och hur jag upplever det.

MVH Ciwi

[mwetterstrand]
8/21/13, 12:37 AM
#8

#5

Din reaktion till detta bibliska fakta att vi alla är syndare och allting har en mening delas inte av oss som tror utan just denna visshet har gett hopp till trons människor genom alla tider.

Jag är osäker på vad du menar, men om du menar att du inte köper arvssynden eller syndafallet så är jag glad, trots att många kristna ser detta som centralt i deras tro. Själva idén är inte bara absurd utan högst omoralisk.

Det innebär inte att de kristna är passiva. Tvärtom! att bistå människor i deras lidande har kännetecknat mission i alla tider.

Skitsnack! Visst finns det kristen mission idag vars främsta syfte är att hjälpa till, men då pratar vi främst mission som utgår från liberalt kristna kyrkor, som i Sverige. Men man släpar alltid med sig indoktrineringen. Hjälp till utan snack om omvändelse!

Och ska vi sen ta upp den mission som i modern tid bedrivs av katolska kyrkan i Afrika så ändrar din kommentar karaktär från komisk till imbecill. Det onödiga lidande den kristna missionen i Afrika orsakat är av horribla proportioner. Och skulle jag tillåta mig resa tillbaka i tiden ända till korstågen så är frågan om den kristna missionen saknar motstycke till bärare av ont.

Jag kan säga att när jag tänker på de miljontals abortoffren mår jag illa.

Va?

Som du påpekade kan de olika saker som folk ber om kan variera, från liv och mat till 13 rätt på stryktipset. 

Och ser du inget konstigt i en gud som istället för att hjälpa miljoner människor i nöd hjälper Gunnar med sitt stryktips så har du allvarligare moraliska värderingar än jag kunde föreställa mig. Det är inte medmänskligt att förklara det med att gud har en plan.

Vakna!

[mwetterstrand]
8/21/13, 12:42 AM
#9

#6

Jag är egentligen inte kristen, men är troende ändå. Jag tror att Gud har en mening med allt. Han prövar oss och vi kommer ut på andra sidan starkare, eller inte alls. Du skulle inte vara den person du är idag om du inte blivit mobbad. Du kommer repa dig och bli starkare än alla de andra.

Det är möjligt att somliga finner tröst i den typen av resonemang, men det rättfärdigar ju samtidigt det hon gått igenom. I detta fallet rör det sig "bara" om mobbning. Men ser du på samma sätt på de tiotusentals barn som varje dag dör av svält, sjukdomar och våld. Menar du att dom, eller deras föräldrar skulle komma ur detta starkare?

Woodland
8/21/13, 9:56 AM
#10

# 8

Jag är vaken.

Du verkar ha lite problem med den katolska kyrkan men jag tillhör inte den.  Fastän jag vill inte rentvå KK tror jag att den belgiska regeringen hade del i det förtrycket du nämner men inte i modern tid utan mer på 1800 talet och framåt. Den KK har också slaktat andra kristna när den har knutits till världsliga regeringar.

I och med att Guds ord är grunden för de flesta moraliska värderingar som våra västerländska samhällens lagar vilar på blir din slutsats att arvsynden är omoraliskt absurd.   Om du kan ifrågasätta med ett "Va?" att en människa blir ledsen över aborterade barn måste jag tvivla på din moraliska kompass.

Min sista mening i inlägg # 5 var ironi - synd att du missade det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
8/21/13, 10:21 AM
#11

#7 Tack för din berättelse. Jag tror precis som du, man skulle inte vara den man är idag om man inte hade gått igenom de svårigheter man haft. 

Det är som att föda barn nästan, man har födslovåndor i prövningarna som snart vänds till glädje och välsignelse.

Gud vänder nederlag till seger ❤️ Men livet är verkligen inte alltid lätt att leva.

[mwetterstrand]
8/21/13, 11:06 AM
#12

#8

Då medger du att den kristna mission du nämnde i ett tidigare inlägg inte kan sägas vara god i många fall? Har du inga problem med den kristna mission som KK bedriver?

I och med att Guds ord är grunden för de flesta moraliska värderingar som våra västerländska samhällens lagar vilar på blir din slutsats att arvsynden är omoraliskt absurd.

Nämn en väsentlig lag i Sverige som har sitt ursprung i den kristna tron.

Om du kan ifrågasätta med ett "Va?" att en människa blir ledsen över aborterade barn måste jag tvivla på din moraliska kompass.

Hur kan du överhuvudtaget dra några slutsatser om mig från ett enda ord och efterföljande frågetecken. Vet du ens verför jag skrev va? Lite god argumentationssed efterlyses tack!

När efter samlag övergår det från att vara en cellklump, ett embryo, foster eller barn som aborteras?

Min sista mening i inlägg # 5 var ironi - synd att du missade det.

Jag tycker inte det är det minsta ironiskt att gud skulle välja en stryktipsseger framför förhindrandet av massmord på barn.

Ciwifrukt
8/21/13, 11:42 AM
#13

#9 jag tror att vi människor har ställt till det mycket för oss själva. Och det inte alltid är de som ställt till det drabbas. Jag tror som sagt inte på en kristen Gud, men jag tror att de blir starkare av att deras barn dör, ja. Men det betyder inte att någon ska behöva gå igenom det. Det är bara det som kommer med allt ont. att man blir starkare eller så klarar man inte av det.  Jag tror att om man låter honom, så hjälper Gud en att ta sig upp, även efter barndöd. Och jag tycker det är dålig ton att säga "bara mobbnig". Mobbning är en skräckinjagande verklighet för väldigt många barn nu. Vet inte om du är för gammal för att förstå sånt eller om du bara inte bryr dig.

MVH Ciwi

Annons:
[mwetterstrand]
8/21/13, 12:07 PM
#14

#9

Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Men jag tycker det är positivt att du skriver att ingen ska behöva gå igenom lidandet det innebär att förlora sitt barn på det sättet. Men det betyder samtidigt att den gud du tror på omöjligt kan vara omnipotent. Gott så.

Jag skrev "bara" mobbning eftersom det i jämförelse med barnens lidande på ex. Afrikas Horn är ganska lindrigt. Det innebär naturligtvis inte att det är en bagatell för de som drabbas. Hur kan du tolka det på något annat sätt?

Woodland
8/21/13, 12:12 PM
#15

# 12

När det gäller olika kyrkorörelser drar du alla över en kam. V.g. läs mitt svar. Det finns en hel del inom den KK som jag har problem med och det framgår om man är insatt i diskussionerna vi har haft här på forumet.

Nämn en väsentlig lag i Sverige som har sitt ursprung i den kristna tron.

Är du inte medveten om att västerländska lagar har haft sina grunder i de judiska/kristna värderingsgrunderna? 

När efter samlag övergår det från att vara en cellklump, ett embryo, foster eller barn som aborteras?

Embryon är mänskligt liv och värda beskydd som sådant. Det är p.g.a. en anpassad lagstiftning som gynnar abort som samhället särskiljer dessa termer i modern tid. Livets uppkomst i befruktning var aldrig ifrågasatt innan dess. Du behöver inte bli så upprörd över min kommentar till din "va?" därför att om man inte tror på en högre varelse faller mycket annat på sidan om vägen.

Jag tycker inte det är det minsta ironiskt att gud skulle välja en stryktipsseger framför förhindrandet av massmord på barn.

Tillåt mig förklara att det är inte Guds fel att människor ber om fel saker. Det var syftet med min ironi.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
8/21/13, 12:18 PM
#16

# 7

Tack för det du skrev! ❤️

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
8/21/13, 12:35 PM
#17

#15

När det gäller olika kyrkorörelser drar du alla över en kam. V.g. läs mitt svar. Det finns en hel del inom den KK som jag har problem med och det framgår om man är insatt i diskussionerna vi har haft här på forumet.

Jag är medveten om att jag drog alla över en kam. Men jag skrev det som en reaktion på följande grovt felaktiga generaliserande du gjorde i din kommentar.  "Att bistå människor i deras lidande har kännetecknat mission i alla tider". Är vi bara överens om att detta är felaktigt är jag nöjd.

Är du inte medveten om att västerländska lagar har haft sina grunder i de judiska/kristna värderingsgrunderna?

Nej, det är en myt! Som jag sa, nämn en väsentlig svensk grundlag som har sitt ursprung i kristendomen. Om du inte kan det kanske du kan redogöra för hur "de tio budorden" återspeglas i svensk eller västerländsk lagstiftning.

Embryon är mänskligt liv och värda beskydd som sådant. Det är p.g.a. en anpassad lagstiftning som gynnar abort som samhället särskiljer dessa termer i modern tid. Livets uppkomst i befruktning var aldrig ifrågasatt innan dess.

Gäller det alla embryon? Även de tusentals som dagligen förstörs vid konstgjord befruktning? Gäller samma skydd alla de befruktade ägg som aldrig får fäste i livmodern och försvinner genom vanlig menstruation.

Du behöver inte bli så upprörd över min kommentar till din "va?" därför att om man inte tror på en högre varelse faller mycket annat på sidan om vägen.

Jag blir upprörd därför att abortmotståndare förenklar frågan på ett obehagligt sätt utan hänsyn till kvinnor eller annat potentiellt liv. Jag tycker aldrig det är en bra lösning med abort, men jag är för kvinnans rätt att bestämma, inom gränser vi gemensamt sätter baserat på vetenskap och empati.

Tillåt mig förklara att det är inte Guds fel att människor ber om fel saker. Det var syftet med min ironi. 

Då förstår jag, tack. Men det är väl upp till gud att besvara de böner han vill?

Woodland
8/21/13, 2:29 PM
#18

# 17

"Att bistå människor i deras lidande har kännetecknat mission i alla tider". Är vi bara överens om att detta är felaktigt är jag nöjd.

Tyvärr kan jag inte hålla med dig och det är kanske p.g.a. mitt eget engagemang i missionsarbete och på missionsfälten. Man kan tillägga att de kristna värderingarna stod i starkt kontrast till sederna i många missionsländer. Och för att vara rättvis har jag träffat hårt arbetande katoliker som har gjort mycket praktiskt gott där de var.

Nej, det är en myt!

Vilka filosofiska grunder vilar enligt dig lagarna på: vikingarnas, romarrikets, hinduernas, buddhisternas, m.m.?

Som jag sa, nämn en väsentlig svensk grundlag som har sitt ursprung i kristendomen. Om du inte kan det kanske du kan redogöra för hur "de tio budorden" återspeglas i svensk eller västerländsk lagstiftning.

Jag talar inte om religionen per sig. Utan mina exakta ord var - de judiska/kristna värderingsgrunderna. De moraliska värderingar som judendomen och kristendomen är eniga om såsom förbuden mot mord och misshandel, äganderätten, förtal m, fl. som sammanfattas i allmänna kärlekshandlingar mot sin nästa som den gyllene regeln. 

Gäller det alla embryon? Även de tusentals som dagligen förstörs vid konstgjord befruktning? Gäller samma skydd alla de befruktade ägg som aldrig får fäste i livmodern och försvinner genom vanlig menstruation.

Ja, till din första två frågor.

Nej till den sista frågan för att det är en naturlig process.

Men det är väl upp till gud att besvara de böner han vill?

Ja. Vilket sätt Han svarar på är efter Hans plan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
8/21/13, 3:18 PM
#19

#18

Tyvärr kan jag inte hålla med dig och det är kanske p.g.a. mitt eget engagemang i missionsarbete och på missionsfälten. Man kan tillägga att de kristna värderingarna stod i starkt kontrast till sederna i många missionsländer. Och för att vara rättvis har jag träffat hårt arbetande katoliker som har gjort mycket praktiskt gott där de var.

Det beror på att du redan bestämt dig för en åsikt och en tro istället för att faktiskt inhämta och opartiskt bedöma fakta.

Vilka filosofiska grunder vilar enligt dig lagarna på: vikingarnas, romarrikets, hinduernas, buddhisternas, m.m.?

Jag förstår att det blev svårt att svara på min fråga, men det var du som kom med påståendet och då är det upp till dig att styrka det.

Ja, till din första två frågor. Nej till den sista frågan för att det är en naturlig process.

Ska jag då dra slutsatsen att du är emot det vi idag gör för par som inte kan skaffa egna barn?
Ska jag dra slutsatsen att du är emot stamcellsforskning som potentiellt räddar miljontals liv varje år?

Betyder din kommentar om naturliga processer att alla sådana är bra och ska tillåtas samt att alla andra, onaturliga, ska undvikas? Tänk efter innan du svarar nu!

Inbilla dig inte att det finns ett barn i livmodern strax efter befruktning och den första celldelningen. Ett fyra dagar gammalt embryo (används vid utvinnande av stamceller) innehåller ett hundratal celler. Det finns ingenting annat, inget nervsystem, ingen hjärna, inga organ etc. Det finns endast en potential. Och är det ditt argument så begår du folkmord varje gång du petar dig i näsan.

Jag tycker abortdebatten är intressant och värd att hålla. Men tyvärr är många förblindade av religiösa dogmer och felaktiga antaganden om vad som kan sägas vara och inte vara en människa. Men den verkliga människan, kvinnan, har man inte mycket respekt för.

Ja. Vilket sätt Han svarar på är efter Hans plan.

Det är ett cyniskt och synnerligen inhumant synsätt! Också ett bevis på att du är fast i religiösa dogmer och styrs av dom snarare är rationellt tänkande.

Woodland
8/21/13, 10:36 PM
#20

# 19

Jag efterlyser en vänligare ton i denna diskussion.  Skärpning tack!

Dessutom läser du inte vad jag skriver. När jag själv har erfarenhet av missionsarbete (Afrika, Mellanöstern och Filippinerna) anklagar du mig for att "redan bestämt dig för en åsikt och en tro." Har du i så fall erfarenhet av hjälpverksamhet där du kan kontra med egna erfarenheter eller vill du bara dissa andras insatser och erfarenheter från en teoretiskt hög häst?

En diskussion om abort är Off Topic här. Vill du diskutera vidare angående det ämnet går det bra att starta en ny tråd.

Och din sista kommentar är lite tja. . vad skall jag säga? Vi diskuterar bibelns Gudsbild och ja, det är dogmer och religiöst tänkande. Vad hade du väntat dig? Rationellt tänkande a la dig är av underordnad betydelse. Du tror inte på Guds existens därför är det omöjligt att mötas. Jag kan inte ändra vad som står skrivet för att det inte passar dina kriterier. Men om jag använder samma bedömningssätt som du skulle jag säga att ditt tillsynes hat av kristendomen omöjliggör en konstruktiv diskussion för den färgar av sig i  dina repliker.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[mwetterstrand]
8/22/13, 9:39 AM
#21

#20

Jag efterlyser en vänligare ton i denna diskussion.  Skärpning tack!

När man som svar på frågan om varför gud väljer att välsigna någon med lotterivinst eller goda skolresultat framför barn och föräldrar i svält, krig och sjukdom, skriver att det är en del av hans stora plan, då har man rätt och skyldighet att bli förbannad! Jag vidhåller att det är ett cyniskt och inhumant synsätt att se på verkligheten.

Dessutom läser du inte vad jag skriver. När jag själv har erfarenhet av missionsarbete (Afrika, Mellanöstern och Filippinerna) anklagar du mig for att "redan bestämt dig för en åsikt och en tro." Har du i så fall erfarenhet av hjälpverksamhet där du kan kontra med egna erfarenheter eller vill du bara dissa andras insatser och erfarenheter från en teoretiskt hög häst?

Eftersom fakta visar på att kristen mission historiskt inte alls präglats av godhet och viljan att hjälpa människor kan jag inte dra någon annan slutsats . Du kan ju fråga vilken renommerad teolog som helst. Din erfarenhet av mission speglar inte den sammantagna bilden. Du vill att den ska vara god och det är möjligt att det arbete du bedriver är av den typen, men det är inte det vi diskuterar!

En diskussion om abort är Off Topic här. Vill du diskutera vidare angående det ämnet går det bra att starta en ny tråd.

Jag vet var den diskussionen slutar. Jag har haft den så många gånger tidigare. Min önskan är att du olikt den stora majoriteten abortmotståndare faktiskt tar in vetenskapliga fakta och andra humana aspekter i dina funderingar till förmån för murade religiösa dogmer.

Och din sista kommentar är lite tja. . vad skall jag säga? Vi diskuterar bibelns Gudsbild och ja, det är dogmer och religiöst tänkande. Vad hade du väntat dig? Rationellt tänkande a la dig är av underordnad betydelse. Du tror inte på Guds existens därför är det omöjligt att mötas. Jag kan inte ändra vad som står skrivet för att det inte passar dina kriterier. Men om jag använder samma bedömningssätt som du skulle jag säga att ditt tillsynes hat av kristendomen omöjliggör en konstruktiv diskussion för den färgar av sig i  dina repliker.

Precis, rationellt tänkande är av underordnad betydelse. Den kommentaren är klockren. - Tänk inte, det har vi redan gjort åt dig.

Jag hatar absolut inte kristendomen. Och jag hatar framförallt inte kristna människor. Faktum är att jag inte hatar någon på det sättet. Jag är humanist och älskar mänskligheten. Men jag ogillar en skev och felaktig historiebeskrivning som endast görs för att passa sina egna syften. Och jag anser att människors idéer om verkligheten måste få kritiseras, speciellt om de bygger på tro mer än på fakta. Människor styrs av sina idéer och har man en idé om att morula är samma sak som människa kan det leda till obehagliga konsekvenser, lagar och regler, och följaktligen onödigt lidande i verkligheten.

Titta på vad religiösa idéer från medeltiden lett till i Ryssland alldeles nyligen!

Dessutom saknar jag fortfarande belägg för att den svenska samhället och våra lagar skulle vara uppbyggt på kristen tradition och kristna värderingar. Detta är en populär myt som snabbt vittrar sönder vid närmare granskning. Vårt sekulära samhälle bygger i huvudsak på humanistiska värderingar.

Fundera över vart och ett av tio guds bud, som ju är centrala i kristendomen, och försök hitta något som har koppling det moderna svenska samhället. Att dräpa var inte tillåtet innan kristendomen, likaså att inte stjäla, så dessa kan du bortse ifrån. Lycka till!

Woodland
8/22/13, 9:33 PM
#22

# 21

När man som svar på frågan om varför gud väljer att välsigna någon med lotterivinst eller goda skolresultat framför barn och föräldrar i svält, krig och sjukdom, skriver att det är en del av hans stora plan, då har man rätt och skyldighet att bli förbannad! Jag vidhåller att det är ett cyniskt och inhumant synsätt att se på verkligheten.

Det är helt OK enligt mig att du håller på din sak men det är inte schyst att blanda ihop mina kommentarer och dra dem utanför deras sammanhang. Min kommentar var ironisk därför att folk ber till Gud för olika saker. Det var inte till ett försvar om bön för lotterivinster - tvärtom. Jag kan endast hoppas att de som läser har fattat min poäng.

Sedan gällande mitt svar om Guds plan. Guds plan finns oavsett om du är för det eller inte. Den är till största delen hemlig för mänskligheten i sina detaljer och vi kan som bäst skönja den bara i efterhand. Det är ingen cyniskt och inhumant sätt att se på verkligheten därför att den påverkar inte de kristnas gärningar inför sina medmänniskor. Vi har skriften att leva efter och resten lämnar vi i Guds hand. Det erfordrar tro på Gud som du inte har. Det har alltid utmärkt Guds folk.

Eftersom fakta visar på att kristen mission historiskt inte alls präglats av godhet och viljan att hjälpa människor kan jag inte dra någon annan slutsat .

Källor tack.

Du kan ju fråga vilken renommerad teolog som helst. Din erfarenhet av mission speglar inte den sammantagna bilden. Du vill att den ska vara god och det är möjligt att det arbete du bedriver är av den typen, men det är inte det vi diskuterar!

Det är inte ens säkert att teologen tror på Gud. Har jag förstått dig rätt att om människor i generationer har bistått andra är det en illusion de håller på med?

 Min önskan är att du olikt den stora majoriteten abortmotståndare faktiskt tar in vetenskapliga fakta och andra humana aspekter i dina funderingar till förmån för murade religiösa dogmer.

Jo, jag kan ta in vetenskapliga fakta (och det finns mängder med vetenskapligt utbildade människor som tror på Gud). Det är inte säkert att jag håller med om de ändringar som görs för att möjliggöra vissa saker men det kan vi diskutera i en ny tråd. Det kan finnas fler som vill vara med på det. Vi beaktar en auktoritet i bibeln som är främmande för dig. Dogmer är inte bara religiösa.

Precis, rationellt tänkande är av underordnad betydelse. Den kommentaren är klockren. - Tänk inte, det har vi redan gjort åt dig.

Ännu igen drog du mitt svar utanför sitt sammanhang. Du verkar tro att endast Gudsförnekare kan tänka rationellt och dra en korrekt slutsats. Även du bygger dina beslut och tycke på ett arv. Ingen är född i ett vakuum.

Jag hatar absolut inte kristendomen. Och jag hatar framförallt inte kristna människor. Faktum är att jag inte hatar någon på det sättet. Jag är humanist och älskar mänskligheten.

Det finns bara en person som fötts som inte hatade Gud och det var Jesus Kristus. Vi alla föds med en vrånghet inbyggd i oss. Och vi är alla egoister. . .vi älskar oss själva först och främst.  Endast Gud kan ändra det och sätta oss fria. Du påstår att du inte hatar, men handen på hjärtat, hade du inte blivit lite glad om du kunde övertyga någon om att Gud inte finns eller att deras tro är en tro på en myt och få dem att överge den?

Men jag ogillar en skev och felaktig historiebeskrivning som endast görs för att passa sina egna syften. Och jag anser att människors idéer om verkligheten måste få kritiseras, speciellt om de bygger på tro mer än på fakta.

Vi kan ogilla en massa saker men man måste besitta en nästan outtömlig kunskap om man mäktar med att korrigera så många om så mycket. Men här kan vi få lite problem för att ”fakta” ändrar sig beroende på vem som presenterar dem och vem det är som gör redigeringen. Vissa fakta och kära teorier omkullkastas eftersom tiden går.

Titta på vad religiösa idéer från medeltiden lett till i Ryssland alldeles nyligen!

Som? Allvarligt – jag läser faktiskt det du skriver. Du behöver inte understryka och skriva i fetstil. Jag lovar.

Vårt sekulära samhälle bygger i huvudsak på humanistiska värderingar.

En sorts värderingsmoralisk grund menar du?  Grundad på vad?

Fundera över vart och ett av tio guds bud, som ju är centrala i kristendomen, och försök hitta något som har koppling det moderna svenska samhället. Att dräpa var inte tillåtet innan kristendomen, likaså att inte stjäla, så dessa kan du bortse ifrån. Lycka till!

Jag anser att jag redan har svarat dig angående lagarna. Det är sant att dräpa var inte tillåtet innan kristendom men frågan är vem gällde det? Inte krigsslavar här i norden som offrades till avgudar t.ex. eller barnoffer i andra kulturer som skulle blidka avgudarna, m.m.. Att dräpa är illa men Kristus skärpte det och sammanställde mord med hat.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
8/22/13, 11:17 PM
#23

#22

Ditt svar på varför miljoner och åter miljoner barn tvingas lida och dö medan gud välsignar dig är att det är en del av guds stora plan, som ingen kan förstå. Det är ett cyniskt och fasansfullt sätt att förklara och bemöta orättvisorna i världen!

Men samtidigt som jag förkastar det synsättet så beundrar jag människor som genom sitt missionsarbete faktiskt gör något för att ändra på detta. När troende människor hjälper sina medmänniskor gör dom det för att dom är goda människor, inte för att dom är kristna, muslimer eller judar.

Eftersom fakta visar på att kristen mission historiskt inte alls präglats av godhet och viljan att hjälpa människor kan jag inte dra någon annan slutsats.

Källor tack.

The Crusades, av Bernard Hamilton.

The Missionary Position, av Christopher Hitchens.

Påvens, Benedict XVI om tvångskonverteringen i Sydamerika - http://www.nytimes.com/2007/05/24/world/americas/24pope.html?_r=0

Katolska Kyrkans missionsarbete i Afrika leder till ökad spridning av HIV/AIDS - http://www.consultancyafrica.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1135:the-catholic-church-versus-hivaids-in-africa-&catid=61:hiv-aids-discussion-papers&Itemid=268

Om du gillar att titta på video istället kan jag tipsa om denna utmärkta debatt på Intelligence2 där Stephen Fry & Christopher Hitchens debatterar med bl.a. ärkebiskop John Onaiyekan om den katolska kyrkans påverkan på världen - http://www.intelligencesquared.com/events/the-catholic-church-is-a-force-for-good-in-the-world/

Betyder detta att all kristen mission är av ondo? Absolut inte! Min svärmor är involverad i kristen mission som är fantastisk och bygger på en annan doktrin.

Jo, jag kan ta in vetenskapliga fakta (och det finns mängder med vetenskapligt utbildade människor som tror på Gud). Det är inte säkert att jag håller med om de ändringar som görs för att möjliggöra vissa saker men det kan vi diskutera i en ny tråd. Det kan finnas fler som vill vara med på det. Vi beaktar en auktoritet i bibeln som är främmande för dig. Dogmer är inte bara religiösa.

Problemet är att troende har en otäck tendens att refusera vetenskapliga fakta som inte passar ihop med deras religiösa övertygelse. Läs gärna om NCSE och deras parodiska projekt "Project Steve".

Ännu igen drog du mitt svar utanför sitt sammanhang. Du verkar tro att endast Gudsförnekare kan tänka rationellt och dra en korrekt slutsats. Även du bygger dina beslut och tycke på ett arv. Ingen är född i ett vakuum.

Nej, din kommentar var inte tagen ur sitt sammanhang. Jag citerade hela stycket. Jag har inte sagt att jag är gudsförnekare, men jag delar inte din syn på gud. Skillnaden är att jag trots mitt arv strävar efter att vara just rationell, logisk och konsekvent.

Det finns bara en person som fötts som inte hatade Gud och det var Jesus Kristus. Vi alla föds med en vrånghet inbyggd i oss. Och vi är alla egoister. . .vi älskar oss själva först och främst.  Endast Gud kan ändra det och sätta oss fria. Du påstår att du inte hatar, men handen på hjärtat, hade du inte blivit lite glad om du kunde övertyga någon om att Gud inte finns eller att deras tro är en tro på en myt och få dem att överge den?

Aha, arvssynden! Delar du inte de liberalteologiska tolkningar som finns inom svenska kyrkan? T.o.m. pingstkyrkan har väl övergett den tron? Jag vill inte tro att du faktiskt köper idén om arvssynden. Då har du en del att förklara för en knapp miljard hinduer som då skulle vara dömda för att dom fötts i fel land av fel föräldrar.

Som? Allvarligt – jag läser faktiskt det du skriver. Du behöver inte understryka och skriva i fetstil. Jag lovar.

Den nya ryska lag som förbjuder homosexuell propaganda, vad det nu är? Den är sprungen ur en medeltida religiös idé om verklighetens beskaffenhet.

En sorts värderingsmoralisk grund menar du?  Grundad på vad?

Jag förstår inte vad du menar eller frågar efter. Humanistiska värderingar hittar du lätt i Humanisternas idéprogram.

Jag anser att jag redan har svarat dig angående lagarna. Det är sant att dräpa var inte tillåtet innan kristendom men frågan är vem gällde det? Inte krigsslavar här i norden som offrades till avgudar t.ex. eller barnoffer i andra kulturer som skulle blidka avgudarna, m.m.. Att dräpa är illa men Kristus skärpte det och sammanställde mord med hat.

Nej, det har du inte! Du har inte någonstans visat exempel på detta! Eftersom jag visat god debattsed och svarat på din fråga om källor längre upp så hoppas jag att du nu ger exempel på var i det moderna västerländska samhället vi kan hitta avtrycken från de tio budorden, den mest centrala moralkompassen i kristen tro.

Sen måste jag fråga. Har du verkligen läst bibeln? Glöm GT som är full av stöd för både slaveri och barnmisshandel. Även NT innehåller en del godbitar som får en att fundera över godheten hos Jesus.

[mwetterstrand]
8/22/13, 11:41 PM
#24

#22

Det är inte säkert att jag håller med om de ändringar som görs för att möjliggöra vissa saker men det kan vi diskutera i en ny tråd.

Missade att fråga vad du menar med detta? Vad är det för ändringar du skriver om? Vetenskap ändras konstant utifrån att nya fakta kommer fram. Det ligger i vetenskapens natur, där saknas dogmer. En "dogm" är en bindande formulering och några sådana gör vetenskapen inte anspråk på om nya fakta framkommer. Finns det dålig vetenskap som klamrar sig fast vid "dogmer"? Absolut, men då är det inte vetenskap i dess rätta och sanna betydelse.

[Juel70]
8/23/13, 7:21 AM
#25

Jag har varit med i diskussion med ateister. Tyvärr är det så att dom egentligen inte vill ha några svar, utan söker efter att tvista och anser det vara deras dagliga nöje.

[mwetterstrand]
8/23/13, 8:29 AM
#26

#25

Jag antar att du syftar på mig när du hänvisar till ateister. Jag har inte gett uttryck för att jag skulle vara det och jag skulle heller inte sätta den etiketten på mig själv.

Jo, jag söker svar men jag vill också få människor med vad jag anser vara potentiellt farliga idéer att tänka själva. Se det som min mission 😉

[Juel70]
8/23/13, 3:15 PM
#27

#26 Vi har religionsfrihet i Sverige, så det är ganska lönlöst att försöka se det som en mission. Troende kristna har gjort ett medvetet val att tro på Gud och Jesus.  Jag har varit i många lönlösa diskussioner med  människor som inte tror och inte vill tro och det är ganska dumt att tro att man kommer att sluta tro på Gud, när ni kommer med era underligheter.

Det är väl bara att acceptera att det finns troende människor och var sådan som du själv vill vara utan att försöka pracka på humanism och vetenskap på oss.

Annons:
[Juel70]
8/23/13, 3:17 PM
#28

 jag vill också få människor med vad jag anser vara potentiellt farliga idéer att tänka själva. Se det som min mission 

Det är också farligt nära att detta kan utvecklas till  förföljelse av kristna.

[mwetterstrand]
8/23/13, 3:40 PM
#29

#27

Vi har religionsfrihet i Sverige, så det är ganska lönlöst att försöka se det som en mission. Troende kristna har gjort ett medvetet val att tro på Gud och Jesus.  Jag har varit i många lönlösa diskussioner med  människor som inte tror och inte vill tro och det är ganska dumt att tro att man kommer att sluta tro på Gud, när ni kommer med era underligheter.

Jag förutsätter att du såg "smileyn" och därmed kan uppfatta ironin kring användandet av ordet mission. Jag bryr mig inte om huruvida du tror på gud eller inte, eller ens vilken gud du tror på. Men jag bryr mig om vilka idéer om verkligheten och världen du har. Dessa idéer styr ditt agerande och därmed vårt gemensamma samhälle.

Har du en idé om att 4 dagar gammalt embryo skulle vara en människa och att dess existens därmed bör vara oantastlig så leder detta potentiellt till inskränkande av kvinnors rättigheter och begränsningar i forskningen kring sjukdomar likt Parkinson etc. DÄRFÖR kritiserar jag uppfattningar och idéer som bygger på dogmer snarare än vetenskap och rationellt tänkande.

Ingen skulle väl komma på tanken att inte försöka tala om för en rasist att dennes idéer om världen och människor dels saknar stöd i etablerad vetenskap och dels riskerar leda till mänskligt lidande och ett sämre samhälle. Det är rätt att ifrågasätta "underliga" idéer!

Du kan säkert själv räkna ut vilka följder andra dogmatiska idéer kan få om vi inte vågar diskutera och kritisera. Exempelvis idén om arvsynden eller idén om att människors lidande är en del av guds stora outgrundliga plan.

[mwetterstrand]
8/23/13, 3:45 PM
#30

#28

Det är också farligt nära att detta kan utvecklas till  förföljelse av kristna.

Att det sker en förföljelse av kristna och andra troende på många platser i världen är välkänt, men att försöka likställa min kommentar med det är tragikomiskt.

Varför skulle vad du tror inte vara öppet för ifrågasättande och kritik?

Internettan
8/24/13, 12:56 AM
#31

mwetterstrand:

Skillnaden är att jag trots mitt arv strävar efter att vara just rationell, logisk och konsekvent.

…medan vi troende strävar efter att få reda på sanningen. 

Rationalitet, logik och konsekvens leder till den sortens kunskap som värderas högt i världen, den vi kan räkna ut själva - men den leder inte till de stora sanningarna om tillvaron och om vår existens.

Har du en idé om att 4 dagar gammalt embryo skulle vara en människa och att dess existens därmed bör vara oantastlig så leder detta potentiellt till inskränkande av kvinnors rättigheter och begränsningar i forskningen kring sjukdomar likt Parkinson

Vad spelar det för roll om ett embryo är en färdig människa eller inte? Det är ju ändå någon som ska bli en människa. Du kan inte gärna hävda att detta embryo inte är menat att leva med mindre än att du påstår att du VET att Gud inte finns. Alltså är det ett helt acceptabelt antagande att ett embryo är menat att leva och alltså har lika stor rätt till sitt liv som vilken annan människa som helst. Att bedöma värdet av ett liv enbart genom att titta på hur mycket medvetande det besitter just nu eller hur stort lidande som riskeras just nu är inget givet. Det är ju bara en åsikt att det är så vi ska bedöma meningen med ett liv och dess värde.

Vad menar du med kvinnors rättigheter? Att de ska få ha sex hur, när och med vem de vill - och sen ska samhället fixa bort konsekvenserna utan frågor?

När det gäller sjukdomar är min personliga åsikt att vi dels själva ställer till med många av våra sjukdomar och om vi hade förstått det kunde vi skippa majoriteten av den forskning vi sysslar med inom det medicinska området. Hade vi litat på Gud hade vi haft ännu mindre anledning att försöka klura ut hur vi ska bli friska. Sen lever vi i en fallen värld där sjukdomar är ett faktum. När vi inser att jordelivet inte är det enda liv vi har och inte är slutet kanske vi också slutar vara så rädda för sjukdomar. Jag anser inte att människan ska ha rätt att orsaka andra varelser lidande, vare sig djur eller aborterade foster, eller leka Gud bara för att hon tror att allt hänger på henne. 

Så länge vi envisas med att klara oss själva så låter Gud oss göra det. Och då ser det också ut som det gör i världen, med död, lidande och sjukdomar.

"Every point of view is a view from a point."

[Juel70]
8/24/13, 7:07 AM
#32

Förstår ni inte? orka? Och vad leder detta till.. jo dagligt nöje och pärlor till svinen. Raka enkla ord. Precis som Jesus kallade Fariseerna för huggormsyngel. Detta står jag personligen för. Så anklaga mig.

[Juel70]
8/24/13, 7:12 AM
#33

Ty visserligen finnas somliga som genom födelsen, allt ifrån moderlivet, äro oskickliga till äktenskap, andra åter som av människor hava gjorts oskickliga därtill, men somliga finnas ock, som för himmelrikets skull självmant hava gjort sig oskickliga därtill. Den som kan taga emot detta, han tage emot det.»

Matt 19:12

Den som hava öron.. må höra.. den som hava ögon, må se……………

[mwetterstrand]
8/24/13, 10:11 AM
#34

#31

…medan vi troende strävar efter att få reda på sanningen.

Den når man inte genom att tillskriva obekräftade idéer sanningsstatus endast baserat på tro.

Rationalitet, logik och konsekvens leder till den sortens kunskap som värderas högt i världen, den vi kan räkna ut själva - men den leder inte till de stora sanningarna om tillvaron och om vår existens.

Jo, precis så är det!

Ge exempel på något som religion bidragit med som kan sägas ha höjt och fört oss närmare sanningen om vår tillvaro eller existens.

Vad spelar det för roll om ett embryo är en färdig människa eller inte? Det är ju ändå någon som ska bli en människa. Du kan inte gärna hävda att detta embryo inte är menat att leva med mindre än att du påstår att du VET att Gud inte finns. Alltså är det ett helt acceptabelt antagande att ett embryo är menat att leva och alltså har lika stor rätt till sitt liv som vilken annan människa som helst. Att bedöma värdet av ett liv enbart genom att titta på hur mycket medvetande det besitter just nu eller hur stort lidande som riskeras just nu är inget givet. Det är ju bara en åsikt att det är så vi ska bedöma meningen med ett liv och dess värde.

Det här har du fått rejält om bakfoten min vän. Om du hävdar att potentialen till liv är heligt så får du sluta klia dig i hårbotten.  Distinktionen mellan vad som kan sägas vara en person och inte må vara svår, men det är den och inte potentialen som ska avgöra dessa frågor.

Vad menar du med kvinnors rättigheter? Att de ska få ha sex hur, när och med vem de vill - och sen ska samhället fixa bort konsekvenserna utan frågor?

Vad menar du? Ska människor inte få ha sex med vem dom vill? Och var har jag påstått att detta skulle kunna ske utan personligt ansvar.

När det gäller sjukdomar är min personliga åsikt att vi dels själva ställer till med många av våra sjukdomar och om vi hade förstått det kunde vi skippa majoriteten av den forskning vi sysslar med inom det medicinska området. Hade vi litat på Gud hade vi haft ännu mindre anledning att försöka klura ut hur vi ska bli friska. Sen lever vi i en fallen värld där sjukdomar är ett faktum. När vi inser att jordelivet inte är det enda liv vi har och inte är slutet kanske vi också slutar vara så rädda för sjukdomar. Jag anser inte att människan ska ha rätt att orsaka andra varelser lidande, vare sig djur eller aborterade foster, eller leka Gud bara för att hon tror att allt hänger på henne. 

Din personliga åsikt bygger inte på fakta och forskning. resten är för dumt att kommentera.

Så länge vi envisas med att klara oss själva så låter Gud oss göra det. Och då ser det också ut som det gör i världen, med död, lidande och sjukdomar.

Det var kanske det mest cyniska och inhumana jag hittills läst i denna tråd. Du kan väl ta upp det med de barn som nyligen avled i USA efter att deras föräldrar valde att lägga deras tillfrisknande i guds händer istället för att söka medicinsk vård!

Red. av Woodland

Annons:
[mwetterstrand]
8/24/13, 10:25 AM
#35

#33

Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män hemma, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten.

1 Kor 14:35

Internettan
8/24/13, 11:03 AM
#36

#34:

Den når man inte genom att tillskriva obekräftade idéer sanningsstatus endast baserat på tro.

Det är inte självklart att man når den genom logik heller. Absolut inte när det gäller Gud och meningen med livet i alla fall. Så vad jag egentligen säger är att du sitter i samma båt som vi gör. Du har dina föreställningar baserat på arv mm, och hur mycket du än strävar efter att vara rationell så kan du inte rationalisera det du inte vet. Frågor om meningen med livet och Gud och rätt och fel kan du inte klura ut på det viset. Om Bibeln är sann så är den sann och då spelar det ingen roll att jag använder den som mitt rättesnöre. Då är jag gärna en sådan som tänker utifrån vad andra säger att jag ska tänka. När det är Gud som säger det är det inte att förakta.

Problemet med dig är att du inte tror på Gud. Och då förvandlar du förstås vårt sätt att tänka till något osjälvständigt och knäppt. För det är det ju då. Håller helt med. Men bara om Gud inte finns. Och det är ju där du inte har tolkningsföreträde och kan bedöma det. Faktum är att vi som troende har fler bevis på att Gud finns än en icke troende har bevis på att han inte finns. Vi har ju ändå det konkreta på vår sida.

Ge exempel på något som religion bidragit med som kan sägas ha höjt och fört oss närmare sanningen om vår tillvaro eller existens.

Du menar den sortens sanning som det sekulariserade samhället erkänner och bygger sin värld på? Det kan jag i så fall inte svara på. Eller menar du Sanning med stort S? Allt i Bibeln är i så fall något som för och fört oss närmare sanningen om vår existens. Den helige Ande är också någon som för oss närmare. Och Jesus. För att inte tala om Gud Fader själv. 

Sen är ordet religion problematiskt. För det avser ofta människors beteende inom en viss tro, och de flesta troende brottas med sin "köttsliga sida", en del mer än andra. De gör ofta fel med andra ord.

Om du hävdar att potentialen till liv är heligt så får du sluta klia dig i hårbotten.

Det är väl ändå skillnad på obefruktade celler och ett embryo som redan börjat växa? Att avbryta något som håller på att bli människa är inte samma som att bara rensa bort potentiellt möjliga människor? Jag tror bestämt att du fått saken om bakfoten. Även embryon kan vara potentiellt möjliga människor som inte är menade att leva. Men det vet bara Gud i så fall. Vi ska inte se på embryon som bara potentiella.

Vad menar du? Ska människor inte få ha sex med vem dom vill? 

Om man har sex med någon man inte vill ska bli far till ens barn så har man redan från början ökat risken för en abort. Preventivmedel är inte 100 % säkra och det tror jag alla vet.

Och var har jag påstått att detta skulle kunna ske utan personligt ansvar.

Jag vet inte. Vad menar du med kvinnors rättigheter i sammanhanget? Du behöver nog förtydliga. Är det alltså bara våldtagna kvinnor samt de som riskerar sin hälsa och sitt liv som ska få abort? 

Din personliga åsikt bygger inte på fakta och forskning.

En del av den gör definitivt det. 

resten är för dumt att kommentera.

Resten jag säger är sådant som inte går att forska fram. Där kan inte ens du säga att jag har fel. Om Gud finns så är det faktiskt din åsikt som är dum. Har du tänkt på det?

Det var kanske det mest cyniska och inhumana jag hittills läst i denna tråd. Du kan väl ta upp det med de barn som nyligen avled i USA efter att deras föräldrar valde att lägga deras tillfrisknande i guds händer istället för att söka medicinsk vård!

Alltså dör barn både till troende och till icke troende. Både de som litar till forskning och rationalitet och de som litar på Gud dör ibland. Så är det och jag kan naturligtvis inte veta någonting om enskilda fall. Död och smärta ingår i det här livet så att ge exempel på människor som dör säger ingenting. Jag kan ge massor av exempel på människor som blivit helade istället.

"Every point of view is a view from a point."

[mwetterstrand]
8/24/13, 12:26 PM
#37

#36

Faktum är att vi som troende har fler bevis på att Gud finns än en icke troende har bevis på att han inte finns. Vi har ju ändå det konkreta på vår sida.

Det var nog bland de dummaste jag läst. Det finns inte ett enda konkret bevis för guds existens! Finns det absoluta bevis för hans icke existens? Nej, men det saknas också bevis för att enhörningar inte existerar.

Du menar den sortens sanning som det sekulariserade samhället erkänner och bygger sin värld på? Det kan jag i så fall inte svara på. Eller menar du Sanning med stort S? Allt i Bibeln är i så fall något som för och fört oss närmare sanningen om vår existens. Den helige Ande är också någon som för oss närmare. Och Jesus. För att inte tala om Gud Fader själv.

Som jag skrev, ge exempel, inte dravel!

Det är väl ändå skillnad på obefruktade celler och ett embryo som redan börjat växa? Att avbryta något som håller på att bli människa är inte samma som att bara rensa bort potentiellt möjliga människor? Jag tror bestämt att du fått saken om bakfoten. Även embryon kan vara potentiellt möjliga människor som inte är menade att leva. Men det vet bara Gud i så fall. Vi ska inte se på embryon som bara potentiella.

Vet du hur många befruktade ägg som aldrig fastnar i livmodern och som istället sköljs bort. Är detta då per din definition döda barn?

Vet du hur många embryon som förstörs i processen vid konstbefruktning? Ska konstbefruktning förbjudas?

Om man har sex med någon man inte vill ska bli far till ens barn så har man redan från början ökat risken för en abort. Preventivmedel är inte 100 % säkra och det tror jag alla vet.

Det var inte svar på min fråga.

Resten jag säger är sådant som inte går att forska fram. Där kan inte ens du säga att jag har fel. Om Gud finns så är det faktiskt din åsikt som är dum. Har du tänkt på det?

Om vår verkliga skapare är det flygande spaghettimonstret är det du som har fel, har du tänkt på det? Kan du presentera bevis för att det flygande spaghettimonstret inte existerar och är vår skapare?

Jag kan ge massor av exempel på människor som blivit helade istället. 

Nej, det kan du inte!

Woodland
8/25/13, 1:17 PM
#38

# 37

Det var nog bland de dummaste jag läst.

Enligt skrivreglerna - Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
8/25/13, 1:49 PM
#39

# 23

Betyder detta att all kristen mission är av ondo? Absolut inte! Min svärmor är involverad i kristen mission som är fantastisk och bygger på en annan doktrin.

Jag är inte katolik och anser mig inte behöva svara för den kyrkans oförrätter i +1000 år. Med ditt uttalande här ovan kan jag hålla med om.

Problemet är att troende har en otäck tendens att refusera vetenskapliga fakta som inte passar ihop med deras religiösa övertygelse.

Ännu en gång en generalisering. Detta kan vara sant i vissa fall men kan inte vara normalt för alla troende vetenskapsmän/kvinnor.  (Det kan också vara så att icke-troende vägra accepterar det som inte kan förklaras vetenskapligt - som under t. ex.)

Skillnaden är att jag trots mitt arv strävar efter att vara just rationell, logisk och konsekvent.

Det förstår jag och det räcker inte inför Herren. Fastän vi i bästa fall begåvas med intelligens och logik finns det en sfär där dessa egenskaper inte räcker till. 

Jag vill inte tro att du faktiskt köper idén om arvssynden.

Yes, i allra högsta grad. Jag kan inte ändra vad som står skrivet.

Den nya ryska lag som förbjuder homosexuell propaganda, vad det nu är? Den är sprungen ur en medeltida religiös idé om verklighetens beskaffenhet.

Jag känner inte till lagen mer än vad media har nämnt. Men jag tror inte medeltiden är den tidsepok som är avgörande för ämnet i och med att förbud har funnits både före och efter. 

Sen måste jag fråga. Har du verkligen läst bibeln? Glöm GT som är full av stöd för både slaveri och barnmisshandel. Även NT innehåller en del godbitar som får en att fundera över godheten hos Jesus.

Vi har diskuterat allt detta och bibelversen i # 35 i andra trådar, sök bara på sajten. I denna tråd* under Kriterierna i inlägg # 10 nämns lite om bibeltolkning.

Jesus var ingen mes. När man anser att man kan bedöma hans karaktär efter 21 århundradens kriterier är man illa ute.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
8/25/13, 2:19 PM
#40

#39

Jag är inte katolik och anser mig inte behöva svara för den kyrkans oförrätter i +1000 år. Med ditt uttalande här ovan kan jag hålla med om.

Den här diskussionen har sitt ursprung i din kommentar: Att bistå människor i deras lidande har kännetecknat mission i alla tider. Det jag velat påvisa är att detta är långt ifrån sant. Jag hoppas du har studerat länkarna jag gav dig tidigare och därmed insett det gravt felaktiga i detta uttalande.

Och problemet är att det fortfarande finns mission som inte alls tjänar mänsklighetens bästa, ex. KK missionerande i Afrika om att inte använda kondomer.

Ännu en gång en generalisering. Detta kan vara sant i vissa fall men kan inte vara normalt för alla troende vetenskapsmän/kvinnor.  (Det kan också vara så att icke-troende vägra accepterar det som inte kan förklaras vetenskapligt - som under t. ex.)

Absolut, det är en generalisering. Men till slut måste även troende vetenskapsmän (och kvinnor) komma till insikt att deras tro på en högre makt inte bygger på rationella argument, logik och fakta. Samma värden man högaktar i sitt övriga arbete. Det är denna inkonsekvens jag tycker är beklämmande.

Yes, i allra högsta grad. Jag kan inte ändra vad som står skrivet.

Att du köper idén om arvssynden är mycket skrämmande och oroväckande. Tänk igenom konsekvensen av detta för att barn som föds i Indien eller Afrika som dör innan fem års ålder och som med ditt synsätt skulle hamna i helvetet. Du har alltså inga problem med det?

Och eftersom du antyder att det som står skrivet är oföränderligt så måste jag fråga om du också stöder människohandel och barnmisshandel?

Jag känner inte till lagen mer än vad media har nämnt. Men jag tror inte medeltiden är den tidsepok som är avgörande för ämnet i och med att förbud har funnits både före och efter.

Då tycker jag du ska läsa på i ämnet och fundera på om "det som står skrivet" verkligen tjänar mänskligheten.

Jesus var ingen mes. När man anser att man kan bedöma hans karaktär efter 21 århundradens kriterier är man illa ute.

Jag trodde gud stod utanför tid och rum? Och du väl att det saknas andra samtida dokument som bekräftar Jesus existens, än mindre vad han gjorde.

Internettan
8/25/13, 8:35 PM
#41

#37:

Vet du hur många befruktade ägg som aldrig fastnar i livmodern och som istället sköljs bort. Är detta då per din definition döda barn?

Nej, det är döda embryon. Kanske de inte var tänkta att bli barn? Vi människor har inte kunskap att avgöra det.

Vet du hur många embryon som förstörs i processen vid konstbefruktning? Ska konstbefruktning förbjudas?

Jag vet inte. det känns inte så naturligt i alla fall. Det känns som att människan har skaffat sig mer makt än vad hon kan hantera. 

Det kan tänkas att embryon som människan själv "skapat" som "reserv" inte är tänkta att bli människor? Kanske "själen" inte hamnar i embryot innan en viss tid? Vi vet ju inte. Men att tillåta abort i vecka 22 är helt groteskt. Där har gränsen gått för länge, länge sedan.

Det var inte svar på min fråga.

Det var det väl? Du frågar om man inte får ha sex med vem man vill? Ja, men då kan inte kvinnan senare hävda sina rättigheter och göra abort om hon blir med ett barn hon inte vill ha. 

Och återigen: Vad menar du med kvinnors rättigheter? Vill du inte svara eller glömde du bara?

Om vår verkliga skapare är det flygande spaghettimonstret är det du som har fel, har du tänkt på det? Kan du presentera bevis för att det flygande spaghettimonstret inte existerar och är vår skapare?

Det där med spaghettimonstret har jag hört från flera olika (?) icke troende personer under åren . Är det du varje gång, fast med olika namn?

Och varför ska jag presentera bevis? Det var ju du som menade att det jag säger är dumt. Eftersom inga bevis finns så kan det lika gärna vara det du säger som är dumt. Men jag säger inte att det är så. Så jag behöver heller inte bevisa någonting.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
[mwetterstrand]
8/25/13, 9:23 PM
#42

#41

Nej, det är döda embryon. Kanske de inte var tänkta att bli barn? Vi människor har inte kunskap att avgöra det.

Ett embryo är ett befruktat ägg. Tidigare i tråden skrev Woodland: Embryon är mänskligt liv och värda beskydd som sådant. Samt: Livets uppkomst i befruktning var aldrig ifrågasatt innan dess. Har du samma uppfattning?

Antingen får man i debatten bestämma sig för vad som faktiskt kan definieras som människa, även om det är svårt. Annars kan man bara diskutera utifrån vad som potentiellt skulle kunna bli en människa. Med den hållningen är t.o.m. användande av kondom ett mord eftersom det innebär en avbruten naturlig process som potentiellt kan leda till ett mänskligt liv.

Tycker jag att det är bra med abort. Nej, varje abort är ett misslyckande, men debatten vrids fel av religiösa dogmer och okunskap i ämnet.

Jag vet inte. det känns inte så naturligt i alla fall. Det känns som att människan har skaffat sig mer makt än vad hon kan hantera.

_Det kan tänkas att embryon som människan själv "skapat" som "reserv" inte är tänkta att bli människor? Kanske "själen" inte hamnar i embryot innan en viss tid? Vi vet ju inte. Men att tillåta abort i vecka 22 är helt groteskt. Där har gränsen gått för länge, länge sedan.
_

Läs på om IVF som hjälper massor av barnlösa föräldrar varje år. Rätt väsentligt att känna till om man vill diskutera mänskligt liv.

Jag känner en antydan i dina kommentarer att du invänder mot sådant som inte kan sägas vara naturliga processer i detta ämne. Betyder det att vi inte ska hjälpa foster som har skador? Jag menar, dom kanske inte var tänkta att bli barn?

Men jag tycker också att gränsen för abort alltid måste vara föremål för debatt. Ju mer vi lär oss om mänskligt medvetande, desto klokare regler kan vi skapa och desto klokare beslut kan vi ta. Men blanda inte ihop en morula med en person.

Det var det väl? Du frågar om man inte får ha sex med vem man vill? Ja, men då kan inte kvinnan senare hävda sina rättigheter och göra abort om hon blir med ett barn hon inte vill ha.

Du invände i kommentar #31 att man inte ska få ha sex med vem man vill. Om jag tolkar dig rätt så är du av uppfattningen att man får det, bara man är beredd att ta konsekvenserna. Jag håller med. Men din konsekvens är att man ska tvingas behålla barnet om man blir gravid, jag håller inte med. Tror du att ett abortbeslut för en kvinna ungefär är som att ta en återställare efter en blöt natt. Det är möjligt att en del kvinnor har den inställningen, men definitivt inte de flesta! Det absolut bästa vore att antalet aborter var lika med noll.

Och återigen: Vad menar du med kvinnors rättigheter? Vill du inte svara eller glömde du bara?

Kvinnans rätt att välja.

Det där med spaghettimonstret har jag hört från flera olika (?) icke troende personer under åren . Är det du varje gång, fast med olika namn?

Om du inte känner till "The Church of the Flying Spaghetti Monster" kan du inte ha debatterat tro så särdeles mycket. Men det är ofta ett återkommande drag i debatter med troende tycker jag. Dom kan som regel mindre om både sin egen tro och andras icke tro.

Och varför ska jag presentera bevis? Det var ju du som menade att det jag säger är dumt. Eftersom inga bevis finns så kan det lika gärna vara det du säger som är dumt. Men jag säger inte att det är så. Så jag behöver heller inte bevisa någonting.

Du påstod att det finns konkreta bevis för guds existens. Jag har inte påstått att gud inte existerar. Fram med bevisen. Kommer du med extraordinära anspråk får man vara beredd att lägga fram extraordinära bevis!

Kan du bevisa att det INTE kretsar en flygande tekanna runt solen någonstans mellan Jorden och Mars. Om du inte kan det, betyder det då att det finns goda skäl att tro att det gör det?

Och jag saknar fortfarande empiriska bevis på att människor kan bli helade av guds försorg. Kan du visa det är det bara att kvittera ut en miljon dollar.

http://www.randi.org/site/

Internettan
8/26/13, 6:26 AM
#43

#42:

Ett embryo är ett befruktat ägg. Tidigare i tråden skrev Woodland: Embryon är mänskligt liv och värda beskydd som sådant.Samt: Livets uppkomst i befruktning var aldrig ifrågasatt innan dess.Har du samma uppfattning?

Ja och nej. Eftersom vi inte kan veta vilka embryon som i slutänden kommer att bli människor om naturen får ha sin gång, så är inte vi i det läget att vi kan ta beslut om att utsläcka dessa liv. Egentligen kan vi heller inte hålla på med konstgjord befruktning och "skapa" en massa embryon eftersom det kan vara så att de redan är människor för Gud.

Jag vet för lite om hur det fungerar. Och det vet du också. Men att abortera embryon/foster som sannolikt är friska och kommer att bli människor är för mig helt fel.

Antingen får man i debatten bestämma sig för vad som faktiskt kan definieras som människa, även om det är svårt.

Jag kan inte bestämma någonting som jag inte vet. Menar du att jag ska gissa och sen argumentera för det? Det kan jag ju inte göra. Jag kan bara argumentera för det jag tror på. 

Med den hållningen är t.o.m. användande av kondom ett mord eftersom det innebär en avbruten naturlig process som potentiellt kan leda till ett mänskligt liv.

Där tycker jag man går för långt. Då kan man lika gärna säga att man mördar massor av människor om man lever i celibat. Det är ju också att förhindra äggceller från att träffa spermier. Och det tror jag alla förstår är en orimlig ståndpunkt. Man kan bara tala om redan befruktade ägg, anser jag.

Tycker jag att det är bra med abort. Nej, varje abort är ett misslyckande, men debatten vrids fel av religiösa dogmer och okunskap i ämnet.

Vad är fel och hur bedömer du vad som är fel? Och vad är det för kunskap du har som religiösa inte har?

Läs på om IVF som hjälper massor av barnlösa föräldrar varje år. Rätt väsentligt att känna till om man vill diskutera mänskligt liv.

Varför ska jag göra det? Att folk blir glada är inte ett automatiskt skäl att det man gör är rätt. Sen kan jag också tillägga att vi människor till stor del själva orsakar vår barnlöshet. Ofta genom att äta fel men också genom miljögifter och annat. Inte så att jag tycker barnlösa får skylla sig själva utan mer att om man intar flygperspektiv så ser man att människan skapar kaos i naturen och sen hittar hon på onaturliga sätt att komma runt problemet. Det är inte så idealiskt och rätt alla gånger.

Jag känner en antydan i dina kommentarer att du invänder mot sådant som inte kan sägas vara naturliga processer i detta ämne. Betyder det att vi inte ska hjälpa foster som har skador? Jag menar, dom kanske inte var tänkta att bli barn?

Foster som inte blir aborterade naturligt blir ju barn. Så dem ska vi hjälpa om vi kan. Vi ska väl alltid hjälpa om vi kan, vi vet ju inte vad Gud tänkt sig. Om vi är kristna och blir vägledda av den helige Ande så har vi lättare att förstå hur vi ska handla i olika situationer.

Nu hinner jag tyvärr inte skriva mer. Får återkomma senare.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
8/26/13, 8:24 PM
#44

# 40

Den här diskussionen har sitt ursprung i din kommentar: Att bistå människor i deras lidande har kännetecknat mission i alla tider. Det jag velat påvisa är att detta är långt ifrån sant. Jag hoppas du har studerat länkarna jag gav dig tidigare och därmed insett det gravt felaktiga i detta uttalande.

Du skrev i # 5  Visst finns det kristen mission idag vars främsta syfte är att hjälpa till, men då pratar vi främst mission som utgår från liberalt kristna kyrkor, som i Sverige. Men man släpar alltid med sig indoktrineringen. Hjälp till utan snack om omvändelse!

Sedan fortsatte du - Och ska vi sen ta upp den mission som i modern tid bedrivs av katolska kyrkan i Afrika så ändrar din kommentar karaktär från komisk till imbecill.

I min följande replik klargjorde jag att jag inte tillhörde KK. Fastän du fick svar fortsatte du att trumma för din åsikt.

Jag hade inte KK i tankarna när jag skrev det jag skrev om mission därför att jag inte har haft direkt kontakt med dem på missionsfältet.  Men i all rättvisa vill jag inte svartmåla alla som arbetar inom den KK med mission och sociala problem osv. Det har varken jag eller du befogenhet att göra. Om du tror att det som hör Gudsrike till sker såsom en ängel är i farten har du fel. Det är bristfälliga människor Gud använder.

Absolut, det är en generalisering. Men till slut måste även troende vetenskapsmän (och kvinnor) komma till insikt att deras tro på en högre makt inte bygger på rationella argument, logik och fakta. Samma värden man högaktar i sitt övriga arbete. Det är denna inkonsekvens jag tycker är beklämmande.

Som jag skrev i # 39-  Fastän vi i bästa fall begåvas med intelligens och logik finns det en sfär där dessa egenskaper inte räcker till. –  Det är ingenting inkonsekvent med deras tro. Tron ligger på en annan nivå eller dimension och är en gåva. Gud ger den gåvan till vem han vill efter hans behag. Intelligens och logik räcker mestadels till för att orientera oss i denna värld men i evigheternas rike hjälper inte vår begränsade intelligens. Tron är i första hand inte en fråga om intelligens utan vilja.

Yes, i allra högsta grad. Jag kan inte ändra vad som står skrivet. (Woodlands replik)

Att du köper idén om arvssynden är mycket skrämmande och oroväckande. Tänk igenom konsekvensen av detta som dör innan fem års ålder och som med ditt synsätt skulle hamna i helvetet. Du har alltså inga problem med det?

Och eftersom du antyder att det som står skrivet är oföränderligt så måste jag fråga om du också stöder människohandel och barnmisshandel?

Nu har denna tråd för många avgreningar. Vi kan diskutera detta i en ny tråd här om du inte blir för skrämd eller oroad. Jag vill inte ställa till problem för dig.

Då tycker jag du ska läsa på i ämnet och fundera på om "det som står skrivet" verkligen tjänar mänskligheten.

Du tycker? Och vem är det som bestämmer vad som ”verkligen tjänar mänskligheten”?

Jag trodde gud stod utanför tid och rum?

I Jesus inkarnation trädde Gud in i mänsklighetens tid och rum.

Och du väl att det saknas andra samtida dokument som bekräftar Jesus existens, än mindre vad han gjorde.

Det finns inte en historiker värd namnet som tvivlar på att Jesus har levt här på jorden. Det är passé att betvivla det.

Vad kan du om antikens dokumentation? Har du någon kunskap alls om hur antikens böcker har behandlats genom årtusenden när det gäller att avgöra deras vederhäftighet?  Detta är också OT och vidare diskussion få föras i en egen tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
8/26/13, 8:32 PM
#45

#44

Jag hade inte KK i tankarna när jag skrev det jag skrev om mission därför att jag inte har haft kontakt med dem på missionsfältet.  Men i all rättvisa vill jag inte svartmåla alla som arbetar inom den KK med mission och sociala problem osv. Det har varken jag eller du befogenhet att göra. Om du tror att det som hör Gudsrike till sker såsom en ängel är i farten har du fel. Det är bristfälliga människor Gud använder.

Befogenhet? Men du får väl stå för det du skriver? Det du skrev var inte sant vilket jag visat belägg för.

Det finns inte en historiker värd namnet som tvivlar på att Jesus har levt här på jorden. Det är passé att betvivla det. Vad kan du om antikens dokumentation? Har du någon kunskap alls om hur antikens böcker har behandlats genom årtusenden när det gäller att avgöra deras vederhäftighet?  Detta är också OT och vidare diskussion få föras i en egen tråd.

Det finns flera historiker som hävdar just detta. Framförallt gäller detta hans gärningar och och beskrivning, men i mindre omfattning även hans existens. Avsaknaden av samtida vittnesskildringar är en av de stora historiska problemen med bibeln. Läs på! Det har jag gjort.

Jag tror att Jesus som historisk figur existerat.

Resten av din kommentar är religiöst flum som saknar förankring i den verkliga världen och som endast tjänar som reträtt när logik, konsekvens och sanning inte längre överensstämmer med din tro.

Internettan
8/26/13, 9:00 PM
#46

#42:

Men din konsekvens är att man ska tvingas behålla barnet om man blir gravid, jag håller inte med. Tror du att ett abortbeslut för en kvinna ungefär är som att ta en återställare efter en blöt natt.

Spelar ingen roll om kvinnan har svårt att fatta beslutet. Det gör det ju inte mer rätt för det. Tycker du att känslorna hos en mördare kompenserar för brottet? (Menar inte att kvinnor som gör abort är mördare, vill bara visa en poäng.)

Kvinnans rätt att välja.

I alla lägen? Det är inte att ta konsekvenserna. Det är att smita från dem.

Du påstod att det finns konkreta bevis för guds existens.

Ja, det finns det också. Inte mitt fel att du inte accepterar dem. Har jag objektiva bevis? Nej. Har jag vetenskapliga bevis? Nej. Men konkreta bevis finns det gott om.

För den som inte vill tro på något är inte ens vetenskapliga bevis några bevis. Man kan ju alltid säga att forskarna ljuger. Och det gör de ibland… Eller så är de klantiga och gör misstag.

Kan du bevisa att det INTE kretsar en flygande tekanna runt solen någonstans mellan Jorden och Mars. Om du inte kan det, betyder det då att det finns goda skäl att tro att det gör det?

Nej, eftersom det inte finns något/någon som säger att det finns. (Vad jag vet.) När det gäller Gud finns MASSOR av vittnesmål som tyder på att Gud finns. Så de två sakerna är icke jämförbara. Jag har aldrig någonsin sagt att vi ska tro på saker som ingen har vittnat om eller som bara någon enstaka person säger. Men när 1000-tals personer säger samma sak, när en tjock skrift säger samma sak och när närstående man litar på får konkreta upplevelser - då finns det anledning att tro. Inte så att det rör sig om vetenskapliga bevis - men anledning finns det. Eller hur?

"Every point of view is a view from a point."

[mwetterstrand]
8/26/13, 10:09 PM
#47

#46

Spelar ingen roll om kvinnan har svårt att fatta beslutet. Det gör det ju inte mer rätt för det. Tycker du att känslorna hos en mördare kompenserar för brottet? (Menar inte att kvinnor som gör abort är mördare, vill bara visa en poäng.)

Vilken poäng vill du visa? Jag är förvirrad. Om inte abort är mord, varför antyder du att det är fel med abort? Eller har jag misstolkat din ställning?

Ja, det finns det också. Inte mitt fel att du inte accepterar dem. Har jag objektiva bevis? Nej. Har jag vetenskapliga bevis? Nej. Men konkreta bevis finns det gott om.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Vad är konkreta bevis? Skärp dig!

Nej, eftersom det inte finns något/någon som säger att det finns. 

Jag säger det. Bertrand Russell säger det.

När det gäller Gud finns MASSOR av vittnesmål som tyder på att Gud finns.

Det finns massor av vittnesmål från människor som säger sig blivit bortförda av rymnvarelser också.

Du får tro på vad du vill, du får ha vilken knasig ogrundad uppfattning om livet, dess mening och uppkomst som du vill.

MEN, när du tar med dig dessa idéer in på arenan där vi fattar politiska beslut, där vi utvecklar medicin, där vi diskuterar sociala normer och omvårdnad, där vi fattar beslut om lag och straff, där vi utvecklar bättre energiproduktion, där vi beslutar om skola och utbildning etc.  måste din tro följa samma regler som alla andra idéer. Rationalitet, logik, konsekvens och empirisk validering. Då duger det inte hänvisa till bibeln eller andra ogrundade föreställningar om verkligheten.

…och jag saknar fortfarande empiriska bevis på att människor kan bli helade av guds försorg.

Woodland
8/27/13, 7:08 PM
#48

# 45

Befogenhet? 

Vi är inte de som skall döma individens gärningar.

Men du får väl stå för det du skriver? Det du skrev var inte sant vilket jag visat belägg för.

Jag står för det jag skriver.  Vad du visade var att den KK har bedrivit en aggressiv politik med krig, förföljelse och tvångskonvertering i vissa fall. Detta är inget nytt. Jag kan min kyrkohistoria.  Men jag kan inte döma alla individer inom KK för vad en stat i kyrka har genomdrivit. 

Avsaknaden av samtida vittnesskildringar är en av de stora historiska problemen med bibeln. Läs på! Det har jag gjort.

Jodå, du har läst på! Jag känner igen kommentarerna från andra som har läst samma böcker som du.  

Har du tänkt på att du kanske inte har alla fakta gällande detta? Du har inte svarat på mina frågor ang. antikens dokumentation i # 44. 

Jag tror att Jesus som historisk figur existerat.

Tror du? 

Resten av din kommentar är religiöst flum som saknar förankring i den verkliga världen och som endast tjänar som reträtt när logik, konsekvens och sanning inte längre överensstämmer med din tro.

Hela den kristna världen har genom tiderna ägnat sig åt vad du kallar  “religiöst flum”. Denna sajt är ägnat åt detta “flum”. Eller har du trott att det var hemsidan för humanisterna du landade på? Du och jag är bevis för att den är förankrad i verkligheten.

Efter många inlägg här på JiF från agnostiker, atiester, skeptiker osv. kan jag säga med säkerhet att dina repliker genomsyras av en arrogans som vida överträffar alla andra. Du låter gärna din verbala bila drabba de du diskuterar med genom att dumförklara dem och förlöjliga dem. Den aggressiva tonen kan tolkas som hat fastän du i början av vår diskussion förnekade att du hade sådana känslor. Allt detta färger av sig på hela diskussionen. Kan inte du framföra dina åsikter utan dessa negativa aspekter eller känner du att du måste använda dem för att förstärka din sak?  Så för sista gången påminner jag om skrivreglerna här på sajten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
8/27/13, 10:06 PM
#50

Med sitt förvända sätt att tänka säger de:

”Kort och bedrövligt är vårt liv;

när slutet kommer finns ingen bot,

vi vet ingen som har återvänt från dödsriket.

2Vi har kommit till av en slump,

och efteråt är det som om vi aldrig funnits.

Vår andedräkt är flyktig som rök,

och vår tankeförmåga en gnista, tänd vid hjärtats slag.

3När den släcks blir kroppen aska,

och anden förflyktigas som den tunnaste luft.

4Vårt namn glöms bort med tiden,

och ingen minns vad vi uträttat.

Vårt liv försvinner spårlöst som ett moln;

det löses upp som dimman

när den drivs bort av solens strålar

och förföljs av dess hetta.

5Vår livstid drar förbi som en skugga,

och vårt slut är oåterkalleligt:

sigillet sätts på plats och ingen återvänder.

6Kom, låt oss njuta av det goda som bjuds

och utnyttja världen med ungdomlig iver.

7Dyra viner och parfymer skall vi ha i överflöd.

Vårens blomning får inte gå oss förbi,

8bind kransar av rosenknopparna innan de vissnar.

9Ingen äng skall förbli orörd av vårt överdåd,

överallt skall vi lämna spår av festglädjen.

Detta är vad vi har, vår rättmätiga lott.

10Den fattige rättfärdige skall vi trampa på.

Inte tar vi hänsyn till änkan,

inte bryr vi oss om den gamles grånade hår.

11För oss skall styrkan vara lag och rätt -

svagheten visar själv att den är värdelös.

12Vi skall lägga försåt för den rättfärdige,

ty han står i vägen för oss:

han motarbetar våra planer,

han skymfar oss som lagbrytare

och smädar oss för brott mot skick och sed.

13Han ger sig ut för att ha kunskap om Gud,

Herrens tjänare kallar han sig.

14Han står där som en anklagelse mot vårt tänkesätt -

redan att se honom är obehagligt.

15Hans liv är inte som andras,

hans vägar leder åt annat håll.

16Oss betraktar han som falska mynt,

och det liv vi lever skyr han som orenhet.

De rättfärdigas slut kallar han salighet,

och han skryter med att Gud är hans far.

17Nu vill vi undersöka om hans ord är sanna

och se hur det blir vid hans död.

18Är den rättfärdige Guds son

skall ju Gud ta sig an honom

och rädda honom från hans fiender.

19Vi skall pröva honom med misshandel och plågor,

så att vi får veta hur fridsam han är

och får se hur det är med hans tålamod.

20Vi skall döma honom till en neslig död;

han skall ju få beskydd, efter vad han säger.”

21Så tänker de, men de bedrar sig,

ty deras ondska förblindar dem.

22De förstår inte Guds hemligheter,

de hoppas inte på lön för fromheten

och tror inte på belöning åt fläckfria själar.

23Gud skapade människan till odödlighet

och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen,

24men genom djävulens avund kom döden in i världen,

och de som är hans egendom får erfara den.

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
8/28/13, 3:40 PM
#52

Det är från apokryferna. Salomos vishet.

Thomthom
8/28/13, 9:13 PM
#53

Det är inte så allvarligt, allting. Oppositionella kommentarer bygger på att påvisa sin egen uppfattning, vilja och tro. Sådant måste tillåtas, här och överallt. Med respekt och förståelse ska jag bemöta andra människor och djur.

Vänligen,

Thomas

Woodland
8/29/13, 7:08 AM
#54

# 53

Med respekt och förståelse ska jag bemöta andra människor och djur.

Håller helt med dig där Thomthom!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
8/29/13, 7:15 AM
#55

Jag tror inte att Gud har en mening med allt. Jag tror inte att Gud orsakar hemska saker att hända i våra liv. Däremot så tillåter Han de att hända pga att vår värld är som den är. Och Han kan vända sådant som händer oss till att ge oss erfarenheter, att vi växer.

Men jag tror inte att det är Hans plan eller vilja att vi ska må dåligt, bli utsatta för hemska saker etc. Men Han är med oss genom allt det hemska.

Annons:
[Juel70]
8/29/13, 7:32 PM
#56

Den rättfärdige måste lida mycket, men Herren räddar honom ur allt.

Internettan
9/1/13, 12:16 PM
#57

#47:

Vilken poäng vill du visa? Jag är förvirrad. Om inte abort är mord, varför antyder du att det är fel med abort? Eller har jag misstolkat din ställning?

Poängen var ju den jag skrev: att bara för att det är svårt att ta ett beslut så innebär det inte att det är rätt. Det lät som att du tyckte det i #42: Men din konsekvens är att man ska tvingas behålla barnet om man blir gravid, jag håller inte med. Tror du att ett abortbeslut för en kvinna ungefär är som att ta en återställare efter en blöt natt. 

Även om abort är mord så vill jag inte gå så långt att jag vill anklaga kvinnor som gör abort för att vara mördare. Jag tror inte de inser vad de gör. De är inte medvetet mördare. Samhället har lärt dem att det är okej med abort.

Jag säger det. Bertrand Russell säger det.

Ni påstår att det finns en tekanna som kretsar runt i rymden? Förlåt, jag trodde bara att det var ett exempel. Förstod inte att du hade en tro på det. Du får gärna utveckla närmare.

Det finns massor av vittnesmål från människor som säger sig blivit bortförda av rymnvarelser också

Ja? Menar du att det är bevisat att de har fel?

MEN, när du tar med dig dessa idéer in på arenan där vi fattar politiska beslut, där vi utvecklar medicin, där vi diskuterar sociala normer och omvårdnad, där vi fattar beslut om lag och straff, där vi utvecklar bättre energiproduktion, där vi beslutar om skola och utbildning etc.  måste din tro följa samma regler som alla andra idéer. Rationalitet, logik, konsekvens och empirisk validering. Då duger det inte hänvisa till bibeln eller andra ogrundade föreställningar om verkligheten.

Jag följer spelreglerna för det mesta. När det inte krockar alltför mycket med verkligheten (den kristna). Och jag måste ingenting. Jag kan ta med mig vilka idéer jag vill vart jag vill. Sen om andra människor hänger på - det är ju en annan fråga. Om Gud vill så gör de det.

…och jag saknar fortfarande empiriska bevis på att människor kan bli helade av guds försorg. 

Om du letar på rätt ställe så hittar du bevis. Besöker du någonsin en kyrka eller en samling där helande kan ske? Eller sitter du och väntar på att stekta vaktlar ska susa in i munnen? Hur vetgirig är du? Vill du verkligen veta eller vill du hellre få rätt?

"Every point of view is a view from a point."

why
9/6/13, 12:36 PM
#58

du har helt rätt i att "han" inte varken kan el vill lyssna,

religion har använts som ett kontrollerande medel i alla tider.

Jag bad också om hjälp när jag var barn och blev utsatt för övergrepp på alla håll och kanter.

"Han" gjorde inget…

jag fick hjälpa mig själv,läste fader vår minst hundra gånger innan jag gick och lade mig (försökte sova) men de människor som säger t.ex. att gud har en tanke och mening med allt,det är inte sant du bara du och de människor du släpper in i ditt liv som vuxen nu kan påverka.

När man är omyndig kan man inte riktigt styra över sitt umgänge men när du (om du redan inte är det)  är myndig kan du dels ignorera dom som gör dig illa dels anmäla obehagligheter och ha ditt eget filter som rensar bort. önskar dig all lycka

[Juel70]
9/6/13, 2:55 PM
#59

#58

Då lät han mig gå igenom samma sak för att jag ska hjälpa dig.

Woodland
9/6/13, 7:47 PM
#60

# 58

Har du läst alla inlägg eller bara TS?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kerstin Johansson
9/15/13, 12:40 AM
#61

Mycket bra skrivet Juel 70 och du Woodland.. Ni har helt rätt i att människor styrda av DEN ONDE INTE HAR FÖRMÅGAN ATT LYSSNA… De vill inte heller då de är i den ONDES GREPP…. Tyvärr för dem… Riktigt otäckt hur "denna" killen hela tiden höll på att argumentera med er.. Men ni som är rättfärdiga visste vad ni skulle svara utan att tappa besinningen… Detta  kännetecknar en sann kristen.. Som svar på varför inte Gud ingripit i många människors liv då de fått lida kan diskuteras hur länge som helst då vi vanliga dödliga inte har svaren på allt.. Det har endast Gud… Så det är en MYCKET svår fråga… Men jag har hört nåt bibliskt uttryck som att: Där ni samlas mer än två i mitt namn där finns jag…  Jag har börjat gå i en frikyrka för nåt år sen då jag mådde dåligt och där fick jag höra att: Vi ska inte bara be till Gud och Jesus i nöd… Utan det är också mycke viktigt att tacka Honom för små saker som sker i vardagen för att få en fruktbar relation med honom… Viktigt är också att bekänna sina synder i sin bön…. Att man visar att man "vill bli bättre" för att få en god relation. Många ber bara om ATT FÅ…. UTAN ATT GE…. och då funkar det inte så bra.. Det är som med andra relationer… Envägskommunikation fungerar tyvärr inte… VI MÅSTE GE AV OSS SJÄLVA FÖR ATT FÅ…. Att vilja ge något tillbaks till Gud… Annars blir vi tyvärr giriga och det uppskattar inte Gud…. Självklart vill han inte att vi ska lida men vi är själva ansvariga i relationen till Honom och att se till att deen växer.. Att ge och ta… Jag går i en frikyrka i Huddinge och i samvaro med andra kristna växer min relation till Gud… Det känns helt underbart. Och jag och min vännina har fått många bönesvar…. Gud vare med er… <3

Internettan
9/15/13, 8:50 AM
#62

Det kan nog finnas flera olika "bönespärrar" (enligt Bill Hybels).

T ex att man inte ber regelbundet och har en relation med Herren, som Kerstin här ovanför skriver. Man ser på Gud som på tomten som kan komma då och då när man behöver honom eller vill ha något, men glömmer honom däremellan.

Likaså att inte bekänna sina synder:

Se, HERRENS hand är inte för kort, 
så att han ej kan frälsa, hans öra är inte tillslutet, 
så att han ej kan höra. 
2 Nej, det är era missgärningar som skiljer er och er Gud från varandra, 
**era synder döljer hans ansikte för er, 
**så att han inte hör er
3 Ty era händer är fläckade av blod, era fingrar av missgärning. 
Era läppar talar lögn, er tunga bär fram orättfärdighet.  (Jes 59:1-3)

Eller att man har ouppklarade konflikter i relationer. 

23 Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, 24 så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. (Matt 5:23)

Om vi gör gott mot våra systrar och bröder är det som att göra gott mot Jesus själv (Matt 25:31-46). Eftersom Gud förlåtit oss , bör vi också förlåta andra. (Ef 4:32, Kol 3:13)

På fler ställen står det om hur vi ska vara mot varandra och man kan förstå hur viktigt det är.

Själviskhet är en annan bönespärr:

Ni ber men får inget, därför att ni ber illa - för att slösa bort allt på njutningar. (Jak 4:3)

Den femte bönespärren: hjälpa andra:

_Den som tillsluter sitt öra för den fattiges rop 
_skall själv ropa utan att få svar. (Ords 21:13)

Bristande tro:

5 Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. 6 Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden. 7 En sådan människa skall inte tänka att hon kan få något av Herren, 8 splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar. (Jak 1:5-8)

Till sist kan man tillägga att Gud ibland säger "vänta" och att svaret ibland kommer senare. Alltid pga en vettig anledning som vi inte kan se just nu. Eller så svarar Gud men på ett annat sätt än det vi tänkt oss.

Kort sagt: om vi inte får svar från Gud kanske det inte är Gud vi ska vara arga och besvikna på? Vem är ärlig nog att titta på sig själv?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Woodland
9/15/13, 3:56 PM
#63

# 61

Vad roligt att du hittade hit, har gemenskap med andra kristna och ett stort tack för dina uppmuntrande ord.

Som Jesaja skrev - Det var vi som gick vilse som får. Det var vi som lämnade Guds stigar för att gå våra egna vägar. 

Och det är endast pga Gud's nåd som vi är försonad med honom Ef. 2:4-8.   

Vi var alla blinda men nu ser vi!  Ingen är utanför Guds nåds räckvidd. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
9/16/13, 8:45 PM
#64

#62

Jag håller inte alls med Hybels synsätt i detta ämne. De olika punkterna du/han räknar upp är absolut saker som är viktiga i vårt liv men eftersom vi är imperfekta människor så kommer vi nog alla att behöva jobba med de problemen från och till resten av vårt liv,  Gud är inte beroende av att vi nått till en viss nivå eller har klarat av att göra upp i alla dessa områden för att svara på våra böner eller för att våra böner ska ha " effekt".  Skulle det vara så handlar det om oss och hur vi kan "styra " Gud och inte om Honom. Det Gud vill är att vi alltid ska prata med Honom, om allt, och Han hjälper oss igenom allting, även när vi inte själva kan se att Han gör det.

Kort sagt: om vi inte får svar från Gud kanske det inte är Gud vi ska vara arga och besvikna på? Vem är ärlig nog att titta på sig själv?

Gud svarar alltid, men Han svarar på sitt sätt och det är inte alltid det svar vi vill ha, eller det vi tror vi ska få eller ett svar vi kan se förrän långt senare. Hans svar är inte beroende av oss, Han svarar för att Han älskar oss och för att vi i Hans ögon är rena från allt genom Jesus död för oss. Och genom Jesus död kan vi alltid ha en kommunikation med Gud oavsett våra fel och brister.

Internettan
9/17/13, 6:10 AM
#65

#64:

Jag svänger lite hit och dit när det gäller den här frågan, beroende på vad jag läst. Och jag håller ju med om att Gud är mycket större än hur vi beter oss och att vi inte kan styra Gud. 

Men jag ser det inte som att vi styr Gud. Jag ser det mer som att lyda Gud. Som att han styr oss genom sina svar likt en förälder som uppfostrar och lär oss sina vägar. Jag tycker att Gamla testamentet är full av berättelser som visar att Gud svarar på böner och hjälper folket när de väljer att följa Gud och göra som han vill. När de går sin egen väg går det dem illa. Både när det gäller hela folket och när det gäller enskilda personer och specifika händelser. Men så fort de vänder om och ångrar sig och vänder sig till Gud är han snabb att svara. Hade de vänt sig till Gud och samtidigt fortsatt att tillbe avgudar eller göra annat som är ont i Guds ögon så undrar jag om Gud hade hjälpt dem lika mycket?

Självklart kan vi  inte göra mer än vårt bästa och Gud ser nog till våra hjärtan mer än till våra slutresultat. Jag tror att var och en tillåts leva utifrån sin egen kristna mognad och Gud möter oss där vi är. Men om vi hela tiden "slarvar" med vårt kristna liv och inte lägger ned den tid och det engagemang som vi är kapabla att göra så kanske Gud inte välsignar oss lika mycket? Inte för att straffa utan för att visa oss något.

Sen har jag inte tillräckligt med kunskap för att säga om Bill Hybels har rätt. Och sen kan man förstås definiera "bönesvar" på olika vis. Men om man aldrig tycker att livet känns riktigt bra trots många böner om en förändring så kanske bönesvaren mer är som "läxor". För att vi ska lära oss att vi behöver förändra oss och öppna oss för Gud.

Samtidigt tror jag förstås inte på att det räcker att vi mekaniskt går och gör de rätta sakerna utan att hjärtat är med. Som en sorts teknik. Det handlar alltid om att låta den helige Ande få ta mer och mer plats inom oss. Och då kommer det andra på köpet på något vis. Men det gäller att vi "jobbar på det", tror jag. Det är lätt att stagnera och låta "köttet" ta över.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
9/17/13, 7:28 PM
#66

# 65

Men om man aldrig tycker att livet känns riktigt bra trots många böner om en förändring så kanske bönesvaren mer är som "läxor". För att vi ska lära oss att vi behöver förändra oss och öppna oss för Gud.

Jag tror att bibeln är klar med att Gud vill att vi förändra oss därför att han har tänkt oss bli lika Jesus. Förändringen sker i hans kraft. Hans omsorg går långt utöver vad vi kan tänka. Hela vårt liv är i Hans hand. Han har inte kommit in i våra liv i stunden vi bli frälsta utan har enligt Romarbrevet 8:29 Redan från början bestämde nämnligen Gud att de som kommer till honom skulle bli lika hans son, och hela tiden visste han vilka det skulle bli.  

“Början” är enligt Ef. 1 innan världens grund var lagt. Om du läser Romarbrevet 8 får du flera svar på dina funderingar. Starta gärna en ny tråd om du vill! Det är en skattkista av tröst.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
9/18/13, 8:38 AM
#67

Välkommen hit Kerstin Johansson och tack för de fina orden!  Jag tycker du också skrev väldigt bra. Att man inte bara ber i nöd, utan  tackar Herren ofta och att man ger till andra och inte bara tar emot. 🌺

Upp till toppen
Annons: