Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1833 ggr
[Juel70]
2013-08-05 15:01

Icke troende vs troende

Jag undrar hur det kommer sig att många människor som inte tror/inte vill tro på Gud säger att vi kristna "prackar" på dom en massa "trams" och sagor…

….men jag har märkt att det är ju DOM som vill övertyga oss om att Gud inte existerar och ofta att man blir kallad dåre, dum i huvudet eller att man lider av vanföreställningar.

Det är ju INTE många kristna som tvingar sig på någon med sin tro. (Undantag finns ju) 

Men jag tror det kan vara så att dom känner sig fördömda av Guds ord, för att dom inte har den fulla kunskapen/insikten om Guds nåd och kärlek.

Även om det står mycket "hemskheter" i bibeln som man inte förstår, inte ens jag för att jag levde ju inte på den tiden,  så är det det första en icke kristen koncentrerar sig på.

Typiska frågor är:

Varför tillåter Gud ondska?

Varför tillåter Gud folk att lida och dö på olika sätt?

Varför dör oskyldiga barn?

Sen när jag försöker att svara på det, så är det som om dom inte ens har läst/lyssnat på vad man har sagt och sen repeterar dom frågan om och om igen.

Är det så att Gud har tillslutit deras ögon och öron?

Tja.. vad tycker/tror ni?

Annons:
Woodland
2013-08-06 21:03
#1

Om världen hatar er, skall ni veta att den har hatat mig innan den hatat er. Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig, skall de också förfölja er. Har de bevarat mitt ord, skall de också bevara ert ord. Joh,. 15:18-20

Är det så att Gud har tillslutit deras ögon och öron?

Enligt Bibeln är alla födda död i synd och överträdelse med en tendens till synd. Så ingen människa "ser" eller "förstår" att de är syndare helt utifrån sig själva. Det krävs Guds nåd för frälsning. Guds godhet leder oss till omvändelse eller sinnesändring. Gud söker syndaren, inte tvärtom. Det var/är Guds nåd att vi vill vara Hans. Viljan ändras efter Guds nåds ingripande. 

När det står i skriften att Gud tillsluter ögon och öron är det bilden av en specifik dom över individen och/eller länder. Om detta händer ligger det i Guds händer och inom Hans hemlig kunskap.  Det kan endast urskiljas genom en gudomlig uppenbarelse. Men vi bör inte eftersträva en sådan utan lämna det i Guds händer. Vi bör fortsätta att älska de som inte tror och eller förstår och be för dem och förkunna Jesus som det enda svaret.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-08-06 21:42
#2

Tack för den bibelversen. Hade glömt den nästan  🙂 Så sant!

Ja vi bör älska vår nästa oavsett vem det är, men ibland är det svårt! 

Men det är väl en av våra lärdomar som Jesus ska hjälpa oss med.

Man behöver väl inte känna omvälvande kärlekskänslor kanske, men visa respekt, hänsyn och tålamod? Och hjälpa den som behöver hjälp.

Tack för svar Woodland 🌺

Då är jag glad för allt jag har lidit, om jag gjort det för Jesus och Tack Jesus för att jag får vara ett av dina barn ❤️

Calcifer
2013-08-07 03:57
#3

Det är precis lika illa från båda håll, beroende på i vilka kretsar du befinner dig. Det är ingen av parterna som kan se sig som mer offer än någon annan. 

Det mest vanliga brukar ju vara att kristna tycker synd om de som inte tror, och det är så fasligt nedlåtande att det är svårt att ens hitta ord.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Woodland
2013-08-07 10:46
#4

#2 Man är inte mer än människa . . . med en stor Gud! # 3 Det har inte att göra med offerrollen. (Kristna är offer idag i olika världsdelar. Det beräknas att 100 om dag få sätta livet till pga sin tro.) Men det motstånd som finns i den andliga motparten tar uttryck i värderingar, livsstil osv. Det finns ett grundläggande motstånd i våra hjärtan. Bibeln är klar med att vi föds som upproriska mot Guds väsen. Människor som lever ett väldigt moraliskt liv kan se ner på andra som inte gör det eller som är svagare. Detta gäller både om de har en religion med i bilden eller ingen alls. Bibelns varning i Petrusbrevet är att man bör inte ser ner på sin nästa för det är bevis på att man har glömt att man själv är frälst (räddad) endast av Guds goda vilja (nåden). Jag har t. ex. ofta hört de hårdaste domar mot alkoholister från de som kan hantera sin spritkonsumtion men troende nykterister är mycket mera barmhärtiga i sina bedömningar och försöker aktivt hjälper de som är fast. Att en kristen tycker synd om de som inte tror gör de därför att de vill att alla skall bli räddade och att de skall uppleva den Gudsrelation som de själva har. Det är omsorg om sin nästa och inte nedlåtenhet. Den största kärleken är att varna andra även om det uppfattas negativt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
2013-08-08 14:57
#5

Jag tror främst kritiken mot abrahamitiska religioner beror på det historiska förtryck kyrkan utövat mot människor.

I Sverige är vi lyckligtvis förskonade från religiöst förtryck idag, men man behöver inte ens ge sig utanför Europa för att hitta det i överflöd. Men det var inte länge sedan svenska kyrkan hade en annan officiell syn på ex. homosexuella.

Sen tror jag också det är viktigt att kritisera människors idéer. Det är människors idéer som styr deras handlingar. Ingen skulle komma på tanken att inte kritisera en nazist eller rasist.

viktoria91
2013-08-08 19:21
#6

När Jehovas knackar på dörren så prackar dem verkligen på en sitt trams och när en kristen tidning stoppas i dörrinkastet. Hade jag velat dem nåt hade jag sökt upp dem.

Annons:
[Juel70]
2013-08-08 19:23
#7

Undrar om dom blivit försiktigare, för senaste gångerna dom har knackat på min dörr så har dom bara gett mig en tidning. Jag brukar bara säga tack och sen slänga tidningen. Orkar inte prata och säga Nej tack, för då undrar dom varför och så vidare…

Thomthom
2013-08-08 21:22
#8

Om man gjort fel fel fel så länge, om man vet att man verkligen gjort fel mot andra människor. Till och med av vilje och likgiltighet..

Om man aldrig gått i kyrkan eller känner någon som är religiös.

Om jag vill förändra mig,  vad ska jag göra?

Vänligen,

Thomas

Woodland
2013-08-08 22:02
#9

# 5 Vi kristna är vana med kritik. Faktum är att de är få som t.ex. skulle ge sig på islam som de gör de kristna. Det går att ta till svepande analyser men tittar man på historiska skeenden kan man konstatera att alla kan inte dras över samma kam. Judarna förföljde de tidiga kristna tills de fördrevs från sitt eget land. Vissa kristna har genom tiderna förföljts av statskyrkorna där politik har haft en religös förklädnad. Och idag förföljs de kristna av vissa muslimska grupper. Förutom de ovannämnda fanns/finns ateisterna i olika politiska system som kommunism som har slaktat de kristna. Och när det gäller homosexualitet var den inte sedd med blida ögon i många hedniska kulturer i antiken. Fastän den är i fokus idag är den inte och har inte varit en kärnfråga. Den ansågs så skamlig att den knappast har nämnts. Jag tror inte den var någonting som var i centrum. Folk hade annat att tänka på.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2013-08-08 22:12
#10

# 8 Ja, du får göra som bibeln säger: bekänn dina synder inför Gud och be om förlåtelse. Den som bekänner sina synder och kallar och tror på Jesus som Herre blir omvänd och får ett nytt liv i Gud. Detta har fungerat genom alla tider!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[mwetterstrand]
2013-08-08 22:49
#11

#7

Blir man inte som troende nyfiken på hur andra troende resonerar, d.v.s. vore det inte intressant, i mån av tid, att bjuda in och få en pratstund?

Thomthom
2013-08-08 22:55
#12

Ok Woodland, låt mig göra ett ärligt försök att be om förlåtelse. Hur gör jag? Det svaret kan du omöjligen veta så frågan är dum. Men kanske ett förslag, tips på vad som är vanligt förekommande?

Vänligen,

Thomas

[mwetterstrand]
2013-08-08 23:16
#13

#9

Jag ogillar förtryck i alla dess former och försvarar varken kommunister eller judar. Men jag tycker det är högst osmakligt när kristna sätter på sig "offerkoftan" och pratar om förföljelse.

Vad sägs om korstågen, inkvisitionen, förföljelse av det judiska folket, kvinnoförtryck, tvångskonvertering i Sydamerika, förslavandet av afrikaner, tortyr under reformationen på 1500-talet, bidragen till spridningen av aids i Afrika, sexuella övergrepp på barn inom katolska kyrkan och skyddandet av skyldiga präster, förtryck och misshandel av HBTQ-personer. Bara ett urval…

Problemet är att allt detta görs med stöd av den kristna tron. Och i de flesta fall hittar man detta stöd i bibeln.

Det finns massor av goda människor som gör massor av goda saker, både kristna, muslimer, judar, hinduer, jainister, buddhister, ateister etc. Men dom gör det för att dom är goda människor, inte för att dom tror, eller inte tror, på den ena eller andra guden.

Annons:
Thomthom
2013-08-08 23:24
#14

Ja det går ju inte att lajka här Wetterstrand. Men tummen upp!

Vänligen,

Thomas

[Juel70]
2013-08-09 07:32
#15

"Vad sägs om korstågen, inkvisitionen, förföljelse av det judiska folket, kvinnoförtryck, tvångskonvertering i Sydamerika, förslavandet av afrikaner, tortyr under reformationen på 1500-talet, bidragen till spridningen av aids i Afrika, sexuella övergrepp på barn inom katolska kyrkan och skyddandet av skyldiga präster, förtryck och misshandel av HBTQ-personer. Bara ett urval…"

-----------------------------------

Jag kan heller inte förstå korstågen och inkvisitionen. För jag tycker heller inte att det är ok med något förtryck. Tyvärr finns det människor, även kristna, som kan begå hemskheter i Guds namn, men då har dom inte varit helomvända. Även djävulen kan komma i en ängels skepnad och även djävulens barn. Man kan inte göra sånt här i Guds namn, för då tillhör man inte Gud. Gud vill inte att vi ska skada någon människa alls.

Men det senare du skrev: Spridning av AIDS? Kan du utveckla det lite? Det låter mkt märkligt.

Misshandel av HBTQ personer av kristna har jag heller inte hört talas om. (USA möjligen?) Däremot har det funnits och finns fortfarande fördömanden mot HBQT personer inom kyrkan. Men jag tror många kristna människor stirrar sig blinda på att det står i bibeln att det är förbjudet att ha sex med samma kön….. VÅR uppgift som kristna är att ÄLSKA vår medmänniska. Vi har inte rätt att döma, det ska Gud göra.

Vi kommer alla bli dömda, kristen som okristen, efter våra gärningar.

[Juel70]
2013-08-09 07:39
#16

thomthom- skickat PM till dig. 🌺

[mwetterstrand]
2013-08-09 09:09
#17

#15

Man kan inte göra sånt här i Guds namn, för då tillhör man inte Gud. Gud vill inte att vi ska skada någon människa alls.

Men det är ju inte riktigt sant. Det är inte svårt att i bibeln hitta stöd för att man ska skada andra människor.

Men det senare du skrev: Spridning av AIDS? Kan du utveckla det lite? Det låter mkt märkligt.

Katolska kyrkan har i flera år drivit en kampanj i Afrika mot användandet av kondomer. Det har kraftigt försvårat arbetet med att minska spridningen av aids.

Misshandel av HBTQ personer av kristna har jag heller inte hört talas om.

I spåren av Rysslands nya antihomolag har det begåtts fruktansvärda övergrepp mot HBT-personer som öppet visat sitt missnöje. Stödet för avskyn mot homosexuella har dessa motdemonstranter sagt sig hitta i rysk-ortodox kristen tradition och i bibeln.

I Uganda ligger bl.a. evangelisten Scott Lively bakom lagförslaget om dödsstraff mot homosexualitet. Han är inte den enda pastor som öppet piskar upp hatstämningen mot homosexuella. Titta gärna på Kobras reportage från landet. Under predikningar jämförs homosexualitet med sodomi.

Sydsudan kan vara på väg att införa samma straff om religiösa extremister i landet får sin vilja igenom.

Men jag tror många kristna människor stirrar sig blinda på att det står i bibeln att det är förbjudet att ha sex med samma kön.

Jag håller med och är glad och tacksam för att de flesta troende i Sverige inte använder bibeln som moralisk kompass.

[Juel70]
2013-08-09 10:02
#18

Ja det är hemskt med all förföljelse. Jesus är definitivt inte en av dom som stöder detta. Det finns många motsättningar inom olika religioner i världen. Det finns människor som kallar sig kristna, fast dom inte är hjärtligt överlåtna till Jesus. Det finns ulvar i fårakläder, den onde i en ängels skepnad och människor som är anhängare till den onde, både medvetet och omedvetet.

Även om det i bibeln står att det är fel med homo/gay, så är det inte något vi människor ska koncentrera oss på och vi har ingen rätt att döma, utan vår skyldighet är att älska varandra, såsom Jesus älskar oss. Vi ska hjälpa dom som frågar efter hjälp, utan att tveka.

Men andra ord, att eftersträva att vara lik Jesus.

[Juel70]
2013-08-09 10:03
#19

Man kan inte göra sånt här i Guds namn, för då tillhör man inte Gud. Gud vill inte att vi ska skada någon människa alls.

Men det är ju inte riktigt sant. Det är inte svårt att i bibeln hitta stöd för att man ska skada andra människor.

Antar att du syftar på GT? Där står mycket som inte ens jag förstår 100%, men det är det nya förbundet med Jesus som vi lever efter idag.

Woodland
2013-08-09 11:48
#20

#13 Om du tycker att det är osmakligt att kristna talar om det faktum att martyrdöden och fängelse är en verklighet säger det kanske mer om dig än om oss. De är offer oavsett om du gillar det eller inte. Att bunta ihop flera tusen år av mänskligt våld och sätta en kristet etikett är lite för lätt. Religion har ofta kapats av politiska system. Och det går att göra bibeln precis till vad man vill. De Kristna själva har lidit under dessa politiska maskiner ifrån begynnelsen. Vi kan ta Ryssland t.ex. Det är inte bara en grupp som förtrycks utan många. Ser du inte att kristendomen har kapats av en nationalistisk kraft? Sedan i Afrika halshuggs kristna. I Indien mördas de och i andra sammanhang fördrivs de från sina hem. Så är det på flera håll i världen. Vi lever i en fallen värld som innebos av människor med en korrupt mänsklig natur. Jag tror inte på att människan är i grunden god. (Förresten Homosexualitet mellan män är sodomi.) Tillåt mig visa ditt resonemang med en liten demonstration av vårt kära Sverige. OBS! Detta som kommer är endast i det syftet -- Svenskarna är hemska. Dagens befolknings förfäder var grymma, människooffrande stammar som anlitades av Roms kejsare som beskydd pga deras grymhet. De invaderade länder och slaktade folk längs Volga och på Englands mark. De slaktade och krigade långt ner till Medelhavet. Deras kungar bedrev krig år efter år och använde den brända jordens teknik och lämnade död och svält efter sig. De fegade ut under andra världskriget och spelade båda sidor och vissa i deras kungafamilj var personliga vänner med nazisterna. Fångar från Norge transporterades genom deras land ner till koncentrationslägren. Men de höll uppe ett sken av neutralitet och självgodhet. . . Osv osv Betyder det att Svenskarna är värdelösa ? Du ogillar förtryck i alla dess former och det kan vi alla hålla med om men den lyxen vi har i dag av yttrandefrihet har betalats av föregående generationer genom blod, svett och tårar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[mwetterstrand]
2013-08-09 12:07
#21

#18 #19

Jo, det brukar låta så när man kritiserar bibeln generellt. Men faktum är att även NT innehåller en hel del konstigheter. Sen är det ju också så att Jesus bekräftar på många ställen gamla testamentets auktoritet genom att godkänna det som Guds ord. Vidare sammanfattar Jesus GT:s kanoniska skrifter när han hänvisar till det första och det sista mordet som skildras i den hebreiska kanon (Luk 11:50–51). För Jesus var alltså Gamla testamentet Guds ord. Det hade en alldeles central plats i hans förkunnelse och hans liv. Han dog citerande bibelställen från Psaltaren. Som uppstånden förklarade han länge Skriften för sina lärjungar på Emmausvägen och berättade vad som stod skrivet om honom i ”Mose lag”, ”profeterna”, ”psalmerna” och ”alla skrifterna” (Luk 24:27; 44–45).

1 Kor 14
Liksom överallt i de heligas församlingar skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män när de har kommit hem, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten.

2 Joh 9-11
Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling.

Matt 14
Gud har sagt: Visa aktning för din far och din mor och: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö.

För mig är bibeln en dålig källa för att leva ett gott liv.

Woodland
2013-08-09 12:40
#22

# 21 Visst bekräftade Jesus GT som Guds ord. Det har du fullständig rätt i.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: