Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2441 ggr
indra-bus
2013-07-29 20:42

Meditera/yoga

Är de farligt att göra detta?

Ja har mycket värk i kroppen så jag brukar göra detta. Meditation är väl igentligen mer mer en avslappning med lugn musik.

Yogan är som stretching inget för att få en andlig upplevelse utan för att lindra värken

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Woodland
2013-07-29 23:13
#1

När en kristen mediterar är det en aktiv reflektion över Gud som Han uppenbarar sig i Bibeln. Det finns flera instanser i t.ex. Psaltaren där David uttalar någonting om Gud och där det sedan givs tid för meditation, begrundning eller paus i psalmen. Det brukar markeras med ordet Selah. Vi har befallningen att alltid vara medvetna om vad vi gör och tänker. Varje tanke ska tas i besittning enligt NT. Därför är det faktiskt förbjudet i Bibeln att utöva österländsk meditationsteknik. I den meditationstekniken strävar man efter en tomhet i tankevärlden. Enligt indiska gurus är det omöjligt att avskilja yoga från hinduism. Varje position är en tillbedjan av de olika hinduiska gudarna. Yogans djupa andningsteknik är ett sätt att ingå i en alternativ medvetenhet. Enligt det första budordet i kristendomen och den andra i judedomen är Herren vår Gud och vi får inte har några andra gudar jämte Honom. Kan det vara klarare än så?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-07-30 06:52
#2

Stretcha kroppen, men Yoga innehåller en hel del andligt på köpet som man kanske inte vill ha.

[Juel70]
2013-07-30 06:52
#3

Om man vill följa Jesus då.

indra-bus
2013-07-30 09:34
#4

Ok, tack snälla för era svar.

Då  får jag lära mig att stretcha på något annat sätt. För de vill jag nu.

 Hur mediterar kristna ? Sitter man typ å tänker på guds vilja då?

På söndag skall kyrkan här ha yoga i naturen med yoga skolan sen pilgrims vandra tyckte detta kändes helt fel.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2013-07-30 19:06
#5

Ja, du kan meditera över t.ex. Kristi födsel, död, uppståndelse, ja i stort sett allt som hör gudsriket till. Du behöver inte nödvändigtvis sitta still. Det är det härliga, att den helige Anden är med oss och leder oss. Han uppenbarar Jesus för oss. Jag håller helt med dig om att beblanda yoga med "pilgrimsvandring" går stick i stäv med bibelnslära. Tyvärr är det så att vissa kyrkor tar till allt för att samla folk, t.o.m. en blanding som du nämner.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
2015-04-03 11:32
#6

Enligt mig är yoga gymnastik o inget annat.  Ja tillber ingen gud när jag gör gymnastik. Jag hedrar min gud genom att vårda den kropp han gett mig. oxå. O jo de kommer jag ihåg,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Barnatro
2015-04-03 16:13
#7

Intressant ämne! Jag har aldrig sysslat med yoga, men jag har lite spontana sträck och stretch övningar som jag försöker att börja dagen med och om jag tittar på klipp med hur man gör yoga är det förvirrande likt. Kanske ska tillägga att jag har kört mitt lite spontana pass sedan innan jag kollade hur yoga funkar. Är det då också fel? 🤔 

#5 Du skriver att vi enbart ska meditera över gudsriket - men tillhör inte själva livet gudsriket? Naturen, djuren, livet, kärlek. 🤔

Woodland
2015-04-03 17:45
#8

# 7

Ja allt du skriv om är en del av Guds rike och vi bör vara tacksamma! När vi tänker över dessa saker och tackar Gud för dem står vi också på en klar biblisk grund. Så har Guds folk gjort genom alla tider.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-04-03 19:21
#9

#8 Okej, men vad tror du då att människor sysslar med då de mediterar? Man sitter i stillhet, tacksamhet och kärlek till livet. Det är inte svårare än så. Sedan formulerar man det olika inom olika falanger, men det är fortfarande det man gör. 🤓

Vilket i så fall innebär att jag kan meditera om jag inte använder fel (okristliga) benämningar och jag kan utföra yoga om jag inte har gått på yogakurs och kallar det för att stretcha eller gympa. Låter lite skenheligt enligt mig.

Lite som JV som anser att de inte ska ha en del av denna världen och tror att man kan begränsa det till att inte rösta. 🤪

[Juel70]
2015-04-03 19:47
#10

#9 Det finns olika sorters meditation. En av dom är att koncentrera på en punkt i pannan, tömma alla tankar och  vissa "jordar" sig, fyller på med kosmisk energi osv osv

Barnatro
2015-04-04 08:11
#11

#10 Jorda oss gör vi när vi är ute i naturen med, det tro. Våra tankar är skapande - det finns vetenskapliga belägg för att våra hjärnor inte vet skillnaden på ifall vi tänker oss att vi är ute och sitter på mossan eller om vi faktiskt är det. Och det finns en massa belägg för vad hälsonyttan är med att vara ute. Så att medan man tänker att man "sitter i  mossan" eller jordar sig som du skriver så är det samma grej som att göra det IRL. Och jag tror att Gud vill att vi ska njuta av naturen. Återigen det är bara ORD.

[Juel70]
2015-04-04 09:21
#12

Det är skillnad på att ha tankarna hos Jesus och att fokusera på en punkt i pannan. Man får ju rannsaka sig själv.  Det är väl bra att sitta i mossan IRL, men  att föreställa sig att sitta i mossan är väl att ljuga lite för sig själv 😃

Jag kan tycka att det är skönt med fötterna i mossan, men jag "jordar" mig inte med kosmiska energier och moder naturs eneriger och positiva tankar. Däremot så lyfter jag mitt hjärta och mina tankar till Jesus och Gud och kan vara tacksam över hur vacker natur som Gud har skapat.  Men jag gör inte naturen till en del av någon kosmisk energi utan som en del av Guds skapelse och natur.

OlgaMaria
2015-04-04 09:29
#13

#12 Så det är förbjudet att drömma sig bort? Varför skulle Gud isåfall gett oss den förmågan? Det har nog hjälpt många som varit frihetsberövade att kunna tänka på andra kära och trygga platser. Jag förstår vad du vill värja dig emot, men vi kan inte begränsa vår frihet utifrån vad Andra gör. Det är som att aldrig sätta upp svenska flaggan för att rasister gör det. När jag legat på sjukhus och blivit opererad eller utsatt för något smärtsamt ingrepp eller undersökning så har jag bett mycket och tänkt på Jesus, men jag har också tänkt intensivt på mina barn och på andra roliga minnen, som när jag och min man red på elefant i Thailand. Att lura mig själv var väl lite av den önskade effekt jag ville komma åt. Tack Gud för att du gett oss förmågan att vandra iväg i våra sinnen!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Juel70]
2015-04-04 09:46
#14

#12  Jag tycker det är skillnad på att drömma sig bort / och hjärtats önskningar och skillnad på drömma sig bort/ och minnen.  Men med risk att vi glider iväg till drömmar nu.  Vi pratade om meditera och vart man fokuserar sitt hjärta och sina tankar.  Jag vet inte om att "drömma sig bort" hamnar under samma kategori.

Jag tror att om Gud ger en dröm/längtan i hjärtat, så är det som en startlinje för att så småningom komma fram till målet IRL.  Man kan ha önskningar, vissa är planterade av Gud, och andra är planterade av köttet.  Ja det är nog ett stort ämne det här.  Jag förstår vad du menar och man får väl helt enkelt göra det man har tro för. 

Jag tror inte att Jesus satt och drömde sig bort , utan levde och var i nuet. Han visste så klart var han kom ifrån (Guds rike) men han fokuserade på nuet och målet.  Guds ande är alltid i nuet.  Gud säger till oss att inte se bakåt och inte in i framtiden, utan att leva här och nu, och låta oss ledas av anden. 

Men alla gör som dom vill, men jag säger bara att det är bra att rannsaka sig själv; motiv, tankar osv.

Barnatro
2015-04-04 10:35
#15

Du tycker att det är olika saker - jag ser det som samma men beskrivet med olika ord.

Upp till toppen
Annons: