Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2283 ggr
Malinolsn
2013-07-24 21:09

Vågar inte be..

Jag har ett litet problem..
Jag vågar inte längre be Gud om hjälp.
Jag tackar honom självklart för saker som händer och sker i mitt liv, men så fort jag ber en bön om hjälp, så händer det som jag inte vill ska hända.

Detta handlar om både stora och små saker, ber jag för att inte bli sjuk, så blir jag sjuk.
Ber jag för att någon svårt sjuk ska tillfriskna, så blir personen ifråga sämre. 

Jag tänker också lite såhär, att allt som händer och sker har en mening. Men varför blir det såhär med allt som jag ber om?

Jag vill så gärna vända mig till Gud och lägga mitt liv i hans händer, men jag känner numer endast rädsla inför att be honom om hjälp, eftersom jag redan vet innan jag ber, hur det kommer att sluta.

Någon som varit med om detta? Vad ska jag göra, och hur ska jag gå vidare?
Jag går just nu igenom en väldigt svår period, och skulle behöva Guds hjälp och vägvisning mer än någonsin..

Annons:
Woodland
2013-07-24 22:59
#1

Du är inte ensam om att få uppleva att Gud liksom säger "nej". Likaså är allt gott som vi tar för givet här i livet en del av hans godhet till oss. Livet är inte lätt och man måste gå igenom mycket här nere. Vissa människor har fått mer än sin del av bekymmer. 

Om man t.ex. känner att man håller på att bli förkyld och ber att inte bli det är det mest troligt att man ändå blir det, eftersom vi alla är under naturlagarnas ordning. Om du ber att någon skall bli frisk är det inte säkert att det är Guds vilja för den personen. Han kanske vill någonting annat med den människan. Det är mycket som kräver tro att härda ut i vardagen, och ett liv av tro går ibland stick i stäv med våra önskningar och känslor. Det är det som är tufft.

Hur skulle du beskriva ditt förhållande till Gud? Tror du att vad du ber om inte ligger i linje med hans vilja för dig och det är därför du inte får ett positivt svar på dina böner?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Malinolsn
2013-07-24 23:48
#2

#1 Tack för ditt kloka svar! Det med att bli sjuk tog jag bara som ett lätt exempel, för att ni som läser skulle kunna få ett perspektiv på hur jag menar. 

Hm, din fråga är svår för mig att besvara, dels vet jag inte riktigt hur du menar, och sen är jag väldigt dålig på att förklara mig.. 
Men jag älskar Gud, och jag vill kunna lita på honom helt och hållet, jag vill bygga upp min tro igen, trots detta att jag nu tvivlar.. 
Men jag känner mig uppgiven helt enkelt, inte en enda av mina böner har blivit besvarade, utan att det motsatta inträffat.
Vill exempelvis inte hjälpa personer med bön längre, i och med att det slutar "dåligt", om jag kan uttrycka mig så.. 

Nu känner jag mig som ett litet tjurigt och bortskämt barn som inte får det man önskar på en födelsedag, men det är absolut inte så jag menar, och det är inte så jag vill att ni ska se mig..

Woodland
2013-07-25 12:27
#3

Det är bra om du fortsätter att be för andra oavsett hur du uppfattar svaren du får. Du bör absolut inte vara rädd för att be för andra. Vi människor är lyckligast när vi bryr oss om andras ve och väl. Det betyder inte att vi nödvändigtvis måste blanda oss direkt in i andras liv. Just det att du älskar Gud är det bästa av alla tillstånd man kan leva i. Många gånger är våra tvivel grundade på våra ouppfyllda förväntningar: hur Gud bör svara, vad det är vi behöver osv, osv. Vi är alla egoister och vill gärna mer eller mindre att Gud skall vara lite som en jultomte. Om vi ber som Jesus lärde - ske din vilja på jorden såsom i himlen - händer någonting med oss. Vi fokuserar inte endast på "vårt" utan på Hans intressen. Detta, att lägga ner våra önskningar för Gudsrikets bästa, är bland den största kamp en troende har. Det var en del av det som Jesus menade när Han sade att den som mister sitt liv ska finna det. Vi vet enligt NT att om vi ber till Fadern i Sonen Jesus namn och enligt Guds vilja kommer bönen att besvaras.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-07-27 17:38
#4

Jag har också varit med om det. Ett tag blev jag väldigt fundersam och undrade vad som händer. Det kan ju vara den onde som försöker förstöra. Kanske även en prövning för att testa tron?

Jag har också lärt mig att man aldrig ska säga aldrig, så för då händer just det.

När det går dåligt i bön/motstånd så kan man högt läsa upp några löften som Gud ger.

Här står lite om löften

http://www.bibleinfo.com/sv/topics/l%C3%B6ften-i-bibeln

Det finns många i psaltaren också om att när vi söker honom så ska han höra oss osv. Han är vår räddning, vårt hopp.

[Juel70]
2013-07-27 17:54
#5

1 Korinthierbrevet 10:13   

Era prövningar har inte varit övermänskliga. Gud är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga: när han sänder prövningen visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den.

Upp till toppen
Annons: