Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3426 ggr
[typellisch]
6/15/13, 11:41 PM

Frågor!

Jag har alltid varit intresserad utav religion, det är ett intressant ''ämne''. Och jag har lite frågor.
Uppskattar om ni inte dömer mig eller tycker jag är oförskämd för det är inte mina avsikter att vara, är bara nyfiken! Vill inte uppfattas som att jag kliver in här och är elak eller oförstående och dylikt. Jag respekterar alla, oavsett tro, och har ingen rätt att döma! Jag är bara väldigt nyfiken på hur ni tänker kring dessa frågor :)

1) Hur tror ni att världen hade sett ut om det inte fanns någon religion?

2) Är, enligt er, man inte troende om man inte går i kyrkan, inte bär kors och inte ber högt dagligen?

3) Hur ''finner'' (vet inte om det är rätt ord) Jesus och Gud? Hur går man till väga?

Vore intressant och se hur ni tänker om dessa frågor :) Ha en fortsatt trevlig kväll/dag!

Annons:
Highness82
6/15/13, 11:58 PM
#1

Hej hej och varmt välkommen hit.  Jättekul att du kommer hit och ställer frågor.  Tycker att du ställde rätt så bra frågor. =)   

Som svar på din första fråga så tycker jag att den här kristna killen säger det väldigt bra i undervisningen: Varför jag hatar religion men älskar Jesus - http://www.youtube.com/watch?v=1IAhDGYlpqY  

Det är endast Gud som ser till hjärtat - visst man kan se på frukten om en person är Jesu efterföljare, men i grund och botten så är det Gud som vet svaret.  Och ska jag vara helt ärligt - jag känner igen mig.  Men jag ser mig själv som troende - till och från ändå.   Men jag ska absolut förbättra mig, eftersom jag tror att det är väldigt nyttigt med gemenskap.   Dock lyssnar jag ofta på undervisningar och predikningar över webben.   

Jadu, du kan finna Jesus på olika sätt.  Genom att be till Jesus och tala med honom, genom människor som är troende, och genom att läsa Bibeln som är Guds Ord.

[typellisch]
6/16/13, 12:05 AM
#2

#1 Tack tack :) Tycker som sagt religion är väldigt spännande och var mitt favorit ämne i skolan så det är väldigt härligt att gräva runt här inne på olika artiklar och diskussioner!

Jag har själv alldeles nyligen tagit mig ur en s.k dimma jag gått i sedan vintern 2011. Jag har varit bitter och arg och mått väldigt dåligt. Det var igår jag började känna glädje igen, på bara någon timme försvann dimman och jag har ingen förklaring till varför. Allt jag gjorde var att ändra inställning och bara vara öppen mot en vän och vi pratade ut mycket, men tror inte det är anledningen till att det vände så fort för mig. Det känns inte som den anledningen alls, då det vi pratade om var mitt dåliga beteende och dylikt. Jag är bara förvirrad på hur det kunde vända så fort. I och med det har hela den här dagen varit underbar!
Det är rätt magiskt :)

Jag ska se klippet imorgon!
Tack för tydliga svar :)

Highness82
6/16/13, 12:23 AM
#3

typellisch -  Jag tror absolut att Gud berörde dig på något sätt där.  Att han öppnade dina sinnen - och ger av sin glädje och frid.

Camillhe
6/16/13, 7:57 AM
#4

Välkommen hit :)

1) Hur tror ni att världen hade sett ut om det inte fanns någon religion?

Jag vet inte. Eftersom Gud skapade världen och oss, så kan jag inte tänka mig hur denna världen skulle se ut utan Honom, den skulle liksom inte finnas. Religion i sig är inget jag uppskattar. Men en värld där Gud inte var närvarande skulle vara fruktansvärd.

2) Är, enligt er, man inte troende om man inte går i kyrkan, inte bär kors och inte ber högt dagligen?

Inget av ovanstående definierar en kristen. Utan det som betyder ngt är att man tror på Jesus och det Han gjorde för oss. Och att ha en levande relation till Honom. Jag tror det finns en hel del människor som går i kyrkan, bär kors, ber högt men som ändå inte är kristna. Och det finns många människor som inte gör ngt av det men som är kristna.

3) Hur ''finner'' (vet inte om det är rätt ord) Jesus och Gud? Hur går man till väga?
Man söker Honom, ber Honom att ge en tron på Honom, läser Bibieln och förstår vad Han gjorde för oss människor och hur vi kan ha en levande relation med Honom.

[typellisch]
6/16/13, 8:26 AM
#5

#3 Ja, jag börjar tro det med :)

#4 Tack så mycket :) Och tack för dina svar! :)

[Kathja]1
6/16/13, 1:09 PM
#6

Till en början med vill jag säga att religion hade vi klarat oss bra utan, däremot inte Gud, eller Jesus, eller varandra. Religion är det av människro skapat kring tron på Gud, och det är religionen som gör skada och som lär människor att tro på en Gud som inte är Gud.

Jag tror absolut att man kan vara troende utan att gå i kyrkan eller bära kors. Tron bor i ditt hjärta. Att be är däremot grunden för att skapa en realtion med Gud att lära känna hen och utnyttja det underbara som Gud vill ge oss alla.

Vägen till tro är nog lika många som det finns människor. Det finns de som genom ett "trollslag" blir troende. Och de finns de som genom att läsa, diskutera, vända och vrida på allt kommer fram till att de tror på Gud. Jag anser att du kan hitta Gud genom att se in i dig själv, där Gud bor, genom att vara i naturen, eller genom att gå i kyrkan - varför välja? Men viktigast är att samtala med Gud - inte förän då får du reda på vad hen vill för dig.

Annons:
Highness82
6/16/13, 2:09 PM
#7

Jag skulle vilja ta upp en sak här.  Du käre TS ställer frågan:

Är, man, enligt er, inte troende om man inte går i kyrkan.  

För att kunna förstå det fantastiska med Kristen tro så måste man nog ändra bilden av vad Kyrkan egentligen är.  Många människor idag - ser Kyrkan som en byggnad av sten.  Och man tänker: Där bor Gud.  Och vill man komma Gud nära - då ska man gå in i den byggnaden som kallas kyrka.   Denna tanke kommer från Judendomen - att Gud befann sig i templet i Jerusalem.  Det var i Templet som man kom nära Gud, templet var platsen där himmel och jord möttes.  Därför var platsen mycket helig.   Endast översteprästen fick gå in i rummet som kallades för: Det allra heligaste.   Ingen annan fick gå in där. 

Jesus Kristus dog för våra synder - och han uppstod.  Han färdades till Fadern i Himlen och sitter nu på Faderns högra sida.  Gud har sänt oss sin helige Ande - VI - som tror på Jesus Kristus är Kyrkan.  VI är den andliga  byggnad - där Kristus är hörnstenen och vi är byggstenar.   Kyrkan är Kristi Kropp - och Kristus är Huvudet för Kyrkan.  Det här är fantastiska nyheter - vi står en Afrikan som tror på Jesus Kristus närmare än vår närmaste granne  -  därför att vi har samma ande i vår kropp.  Och vi har samma Herre - Jesus Kristus.  

Så Kyrkan är inget man går till - man är en del av Kyrkan.   Lite Bibelbevis - http://www.bibeln.se/las/sok?q=Kyrkan&goto_book_2k=&goto_book_1917=&b=2k

Vad kan detta betyda?  Frihet - Gud är där som vi är - om 3 möts i Herrens namn - är Kristus mitt ibland oss.  Och det oberoende av vart vi befinner oss - det kan ske på stan, vid en strand, vid en biosalong.   Därför kan man ha Gudstjänst vid en strand, hemma hos någon osv.  Eftersom att komma Gud nära inte är beroende av en byggnad av sten - utan av en andlig byggnad av kött och blod - nämligen människor som tror och följer Jesus Kristus.

[typellisch]
6/16/13, 7:07 PM
#8

#6 Tack för att du delade med dig av dina ord :)

#7 Vilka kloka ord, fick helt nytt tänkande om kyrkan. Jag tackar :)

Highness82
6/16/13, 8:21 PM
#9

Typllisch - Om du har flera frågor så är det bara att ställa dem här i tråden - eller via en ny tråd - om du hellre känner för det. =)

[typellisch]
6/16/13, 8:22 PM
#10

#9 Tack så mycket :)

Highness82
6/16/13, 8:26 PM
#11

#10 En av anledningen till varför vi är här - har och göra med att besvara på kristna frågor från sökare.  

Självklart kan vi ha fel i det som sägs, och vi kanske inte har alla svar, men jag tror och hoppas att vi kan vara till hjälp med de saker som Bibeln säger =)

[typellisch]
6/16/13, 8:28 PM
#12

#11 Ni alla har hjälpt mig otroligt med era svar :) Har fått mer kunskap och ny syn på t.ex kyrkan och så :) Är väldigt tacksam att ni tar tid och svarar mig!

[Kathja]1
6/16/13, 8:30 PM
#13

Highness82 - vi svarar väl alla utifrån vad vi tror och sedan är det upp till var och en att komma fram till vad man själv tror. Det är alltid viktigt att hitta sin tro, sin röst, sin relation med Gud.

Annons:
Highness82
6/16/13, 8:51 PM
#14

Kathja-R - Jag vet inte om jag missförstod dig där, för det låter lite på ditt uttalande som ordspråket: Alla vägar leder till Rom.   OM det var så du tänkte - så vill jag berätta vad jag tror:

 Jag tror att det är väldigt viktigt att vi alla tror på Jesus Kristus: att vi bekänner Jesus Kristus som vår Herre och i vårt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda -  för att kunna kalla oss för Kristna.    

Självklart kan man inte tvinga någon som har bestämt sig för att tro att Jesus aldrig dog på korset, men den personen kan inte kallas kristen, därför att Jesu död och uppståndelse är en central del av den Kristna tron.  Förstår du vad jag menar?   Tog det bara som ett exempel på ditt uttalande: "och sedan är det upp till var och en att komma fram till vad man själv tror."

[Kathja]1
6/16/13, 9:00 PM
#15

Då missförstog du mig. Jag menade utifrån ditt "Självklart kan vi ha fel i det som sägs, och vi kanske inte har alla svar"  - man ska aldrig utgår ifrån någon annans sanning, utan hitta sin egen. Det innebär inte att man ska hitta på sin egen tro, bara att man behöver väga all info för att känna att den är rätt. Att säga ja tack om amen till någon annans sanning är inte att hitta sin tro. Det är att apa efter och det är inte äkta. Tro måste vara äkta. Det var vad jag menade.

Highness82
6/16/13, 9:03 PM
#16

#15  

Innan jag säger att jag förstår och håller med dig - så måste jag först ställa en fråga. För allt hänger på den frågan:   Tror du att sanningen är relativ eller absolut?

[Kathja]1
6/16/13, 9:07 PM
#17

Vissa sanningar ja, men inte alla. Inte dina och mina alla gånger, men Guds alltid.

Highness82
6/16/13, 9:21 PM
#18

#17 okej, då är jag med. =)  Vad bra att du förklarade att jag missförstod dig och jag tror att jag håller med dig i det som du säger.  

Tron ska vara personlig, och man skall tro därför att man verkligen tror och inte pga. vad andra säger eller för någon annans skull.  Men det är då också viktigt -  tror jag - att man har den tro som kan frälsa oss från döden.  :)  Tex. då det kommer till frågan: vad är kyrkan? Troende Människor eller en byggnad?  Man kan diskutera detta - men det är inget svar som egentligen ger frälsning.  Därför att tron hänger inte på att veta det svaret - utan tron hänger helt och håller på Jesus från Nasaret. =)

[typellisch]
6/16/13, 9:33 PM
#19

Tron har alltid intresserat mig. Jag har alltid trott på Big Bang och vetenskapen i sig men har varit så pass intresserad av tron att jag konfirmerade mig och det var en härlig tid i mitt liv. Religion var ett favorit ämne i skolan och jag förde konversationer med läraren medan alla andra pratade sinsemellan. Men har mer och mer fascinerat mig över att tron har funnit så himla länge! Det är så himla intressant och önskar jag kunde förflytta mig i tiden och vara med när Jesus fanns.

Jag har blivit mer öppen för tron efter att jag började må bättre för några dagar sedan. På en timme försvann ilskan och dimman och jag kände glädje. Försökte lista ut vad som hände men fann ingen lösning. Visst diskuterade jag öppet med en vän men det har jag gjort förut med och inte har det gjort mig bättre. Så nåt hände med mig och jag vet bara inte vad det var. Om det var Gud vet jag inte, det känns så men är inte säker då detta är så himla nytt för mig!

Highness82
6/16/13, 9:41 PM
#20

#19 

Här har du en till som vill förflytta sig och vara med i den tiden då Jesus levde här på jorden, det är faktiskt en anledning till varför jag läser Antik Kyrkohistoria. Jag vill liksom komma Jesus tid så nära, jag bara kan.  Och jag försöker till och från att läsa breven i Nya testamentet med historiska ögon - och inte bara med teologiska ögon.  Jag försöker dessutom läsa i GT, för att  på något sätt finna svar på varför Jesus sade eller gjorde så.     OM du skulle vilja lyssna på undervisningar som handlar om Jesus i hans tid så rekommenderar jag dig Anders Sjöberg. För han är väldigt påläst då det kommer till dessa frågor. =)  

PS redigerade inlägget lite!:P

Annons:
[typellisch]
6/16/13, 9:42 PM
#21

#20 Min bibel ligger i källaren, jag ska gräva fram den och börja läsa!

Tack för tipset :)

Highness82
6/16/13, 9:48 PM
#22

Typellisch - OM du vill - så kan du lyssna på en mycket bra undervisning som handlar om följande fråga: Hur ska man vägleda den som är ny i tron och vilka är de viktigaste byggstenarna att få med sig från början i sitt lärjungaskap? 

Jag vet inte om du ser dig själv som Kristen - ännu - Men om du vill - så kan du lyssna till denna undervisning där Niklas på ett mycket bra sätt berättar vad de viktigaste byggstenarna är att få med sig från början i sitt lärjungaskap.  

http://www.youtube.com/watch?v=UycVen83qws

Highness82
6/16/13, 9:50 PM
#23

#21 Vad härligt att höra. =)

[typellisch]
6/16/13, 9:50 PM
#24

#22 Tack tack :) Ska lyssna imorgon!

[Juel70]
6/18/13, 2:29 PM
#25

Jag har också en fråga. Vem har skrivit Moseböckerna?

Highness82
6/18/13, 3:08 PM
#26

#25 Mose skrev Moseböckerna - dock inte det som skedde efter att Mose hade dött.  Då är det någon annan som har skrivit.   Vilket är förståerligt :P

[Kathja]1
6/18/13, 3:14 PM
#27

Hittade denna infon när jag Googlade helt snabbt. "De första fem böckerna, Första t o m Femte Mosebok, är baserade på både muntliga och skriftliga källor. Enligt den judiska traditionen började israeliternas ledare Mose nedtecknandet under folkets 40 år långa ökenvandring efter flykten från Egypten. Den slutliga bearbetningen och sammanställningen av texterna gjordes av judiska präster på 500-talet f Kr." Det finns mer att läsa på sidan där detta kommer ifrån, http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/skrev.htm.

Annons:
[Juel70]
6/18/13, 8:16 PM
#28

Tack för info ! 👍

[Juel70]
6/18/13, 8:25 PM
#29

Undrar hur Jesus tänkte när han levde. Undrar om han var säker på att allt skulle skrivas ner, så att inget lades till eller togs ifrån? 

Moseböckerna, domarboken och Krönikerboken har jag svårt att förstå och det känns som att dom inte är så jätteviktiga. Det viktiga måste ju vara det Jesus sade när han levde?

I NT finns mycket för lärdom i Apg, Rom, efesier, och alla andra där. Det är bra och något man får försöka anpassa till idag.

Anledningen till att jag frågar är att jag verkligen vill veta sanningen och hur allt ligger till.

Under dom 30 år som det inte står nåt om Jesus.. Undrar om Jesus själv skrev några sparade texter?? Vad intressant det skulle vara att veta vad Jesus gjorde då 🤔

[Juel70]
6/18/13, 8:26 PM
#30

Varför skrevs evangelierna så lång tid efter Jesu död? Ja, många frågor som snurrar i huvudet :)

Woodland
6/18/13, 8:55 PM
#31

# 29 Ja, Jesus lade tonvikten på sitt Ord: både GT och NT. Han citerade GT ofta. det var bibeln för honom och det judiska folket. Bibeln är tyst om Jesus liv mellan sitt tolfte år till den tiden Han började sin tjänst vid trettio års åldern. Det som Herren har fördolt bör man lämna hos Herren. Det tillhör Herren. NT skrevs under apostlarnas livstid. Med tanke på att det är deras iakttagelser och brev som skrevs ner fick den ta sin början och slut med dem. Den sista boken är Johannes Uppenbarelsebok. Är det så långt efter tycker du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
6/18/13, 9:00 PM
#32

Hej Juel - det är just det så många tror…Evangelierna skrevs inte alls så långt ifrån Jesus död och uppståndelse som så många tror.  Så här tror jag att det låg till…

Jesus uppstod från de döda och visade sig för sina lärjungar, Han framträdde för dem efter att ha lidit döden och gav dem många bevis på att han levde, då han under fyrtio dagar visade sig för dem och talade om Guds rike.  Jesus sade bland annat detta till dem:

”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn 20och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”  Matt 28  

Under denna tid så var det ytterst få människor som kunde läsa och skriva - så att det sättet att framföra budskapet genom den muntliga traditionen var inte så dumt, enligt mig.   De som daterar evangelierna som längst ifrån själva händelsen - håller sig även dem till en datering som befinner sig inom det första århundradet.   Med andra ord: senast 70 år efter själva händelsen.    

Johannesevangeliet och uppenbarelseboken är de böcker i NT som anses ha skrivits sist - på 90 talet e Kr.  (som jag har förstått det) 

PS Jag editerar:

Om man skulle jämföra detta med andra antika verk så slår NT säkerligen allihop med hästlängder.     http://carm.org/manuscript-evidence

[typellisch]
6/18/13, 9:01 PM
#33

Jag har en fråga… detta är så märkligt för det är så nytt för mig!

Jag vet som sagt inte om jag börjar bli troende, det går i vågor.. jag är nära men inte framme, om ni förstår vad jag menar?

Igår när jag ändå satt på min yogamatta, lyssnade på klassisk, avslappnande musik så bad jag tyst för mig själv då jag redan var avslappnad och i harmoni. Bad om att få ett tecken, lite hjälp på vägen att lösa jobb-situationen för min del. Jag bad Han inte lösa allt utan jag vet att jag själv måste kämpa vilket jag gör såklart, men jag bad om lite hjälp på traven om att det snart skulle lösa sig. Idag ringde ett företag om arbetsintervju! Dock kan jag inte ta jobbet då jag har hund som måste vara på dagis och dagistiderna passar inte med arbetstiderna så får kämpa vidare. Men jag vart så snopen och chockad.

Vad tror ni det är? Vart min bön hörd eller är det bara ett sammanträffande? Jag kan också påpeka att jag inte ens har erfarenhet inom detta yrke, inget som tyder på att jag skulle passa som handen i handsken för jobbet!

Highness82
6/18/13, 9:09 PM
#34

Ja - för mig låter det verkligen som ett bönesvar typellisch.  =)

Annons:
[Kathja]1
6/18/13, 9:11 PM
#35

Självklart var du bönhörd, varför skulle du inte bli det? Be, tro och du ska få. Därför säger jag er: tro att ni skall få allt det ni ber om i er bön, då blir det så. - Markus 11:24

[typellisch]
6/18/13, 9:11 PM
#36

#34 Vad häftigt. Förlåt om jag uttrycker mig klumpigt men det är så nytt så jag blir så chockad!

[typellisch]
6/18/13, 9:12 PM
#37

#35 För det här med tro är så nytt för mig, så jag blir lite förvirrad.

Highness82
6/18/13, 9:24 PM
#38

#36 

Jag tror absolut att Gud har utvalt dig, typellisch. =) Och jag rekommenderar dig att läsa Bibeln under bön - så att Den helige Ande vägleder dig, och att du även lyssnar på en del undervisningar som är uppbyggande. Men gör allt detta OM du själv vill det. =)   

Du kan läsa Bibeln på http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt+1%3A1-28%3A20 

Vid länken: "visa listor av böcker" kan du välja mellan de olika böckerna som finns både i Gamla Testamentet och Det Nya Testamentet.   ifall du vill läsa över internet så rekommenderar jag dig den - jag använder den sidan väldigt ofta - om jag tex. vill söka på ord i Bibeln. =)

Vill även säga att jag är jätteglad för din skull Typelisch!=)  Och är det något som du undrar över - så finns vi här för dig. =) 

Gud välsigne dig!

[typellisch]
6/18/13, 9:29 PM
#39

#38 Tack så himla mycket för allting! Jag har varit så upptagen nu på senaste men när jag får tid ska jag läsa och kolla på alla klipp! 🌺

[Kathja]1
6/18/13, 9:32 PM
#40

Typellisch - Är inte så underligt att känslorna kan bli överväldigade, men det är bara att njuta av resan och bära tacksamhet och kärlek inför Gud i ditt hjärta. Så kan du ta resten allt eftersom. Gud har ingen brådska. 😎

Highness82
6/18/13, 9:36 PM
#41

#38  

Vad härligt Typellisch! Jag rekommenderar att du börjar med att se den undervisningen som jag länkade i inlägg #22 - därför att den undervisningen handlar om att vara ny i tron.  

Pastorn berättar där för oss Kristna vad vi kan ge för svar och råd till nyKristna och därför så är den undervisningen jättebra för dig som är ny - OM du anser dig tro på Kristus och har bekänt Jesus Kristus som din Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Jesus från de döda? =)  

Efter det klippet så rekommenderar jag Lärjungaskap del 2 - som är den andra undervisningen av samma tema som den första.  http://www.youtube.com/watch?v=m4MzOrpPnkU

Den undervisningen handlar om Guds underbara Nåd.

Annons:
[typellisch]
6/18/13, 9:46 PM
#42

#40 👍🌺

#41 Jag börjar sakta men säkert kommer dit :) Det tar ett tag men jag är på väg!

Highness82
6/18/13, 10:01 PM
#43

#42 - jag har bett för dig..=)  Härligt att höra att du är på väg dit. =)

[typellisch]
6/18/13, 10:02 PM
#44

#43 Tack rara du!

[Juel70]
6/19/13, 7:08 AM
#45

Typellisch, vad kul att höra att du fått bönesvar och närmare dig Gud mer och mer.🙂 Du kommer få vara med om många fler bönesvar och underbara ting! 

Speciellt den första tiden efter att du tagit emot Jesus, då Gud verkligen vill uppenbara sig för dig och sin kärlek för dig ❤️ Jag ska också be för dig. 

-----------------------------------

Tack för info om Moseböckerna , NT osv. Ja om inte Jesu levnadsår mellan 12-30 finns med, så finns det säkert ett skäl till det och får överlämnas till Gud. 

Men det är mycket jag inte förstår eftersom jag inte läst GT så jättemycket. Vill gärna förstå allting rätt. Finns det någon bra läsplan för GT?

[typellisch]
6/19/13, 8:03 AM
#46

#45 Tack 🌺

[Kathja]1
6/19/13, 8:17 AM
#47

Har inte heller super koll på GT så där kan jag inte hjälpa dig.

[typellisch]
6/22/13, 9:49 PM
#48

Jag uppdaterar lite.. jag har bett till gud att lösa det ekonomiska och visst har företag ringt dagen efter men det har inte passat (deltid eller på tider som inte passar med hunddagis).. har inte bett på länge och inget har hänt. Är det inte lite lustigt? I alla fall för mig som är ny inom tron.

Nu vart jag osäker om det heter bett ens? Det låter lite fel men jag finner inget bättre ord 😇

Annons:
[Juel70]
6/23/13, 7:47 AM
#49

Fortsätt be om att det ska lösa sig. Hoppas på Herren. Jag ska också ber för dig.

[typellisch]
6/23/13, 9:17 AM
#50

#49 Tack! 🌺

Har även märkt vilken gemenskap det är bland troende. Man stöttar och ber för varandra så enormt. Det värmer!

Upp till toppen
Annons: