Annons:
Läst 1739 ggr
Highness82
6/15/13, 4:24 PM

Egerias resebrev från det heliga landet!

Jag skulle vilja rekommendera en mycket intressant bok som jag nyligen börjat läsa.  Egeria var en Kristen kvinna som levde nångång under 300 - talet.  Hon var på pilgrimsvandring till Jerusalem, och i ett brev så berättade hon för sina väninnor vad hon har varit med om. 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9789175803425

Citerat från Egeria:

Sedan vi gått ner från Guds berg (Sinai) anlände vi till törnbusken vid ungefär tionde timmen. Detta är den buske som jag ovan nämnde, från vilket Herren i en eld talade till Mose. Där fanns många eremitboningar och en kyrka vid mynningen till själva dalen. Framför kyrkan finns en mycket angenäm trädgård som har ett överflöd av det yppersta vatten. I denna trädgård befinner sig busken. 

I närheten visas platsen där den helige Mose stod när Gud sade till honom "Lös upp dina skoremmar" (2a Mosebok 3:5). När vi kommit fram dit var det redan den tionde timmen, och eftersom det var sent på dagen kunde vi inte frambära offret. Men vi bad en bön i kyrkan och i trädgården invid törnbusken och läste motsvarande ställe ut Moses bok på samma sätt som vi brukade. Eftersom det var sent intog vi en måltid där i trädgården framför törnbusken tillsammans med de heliga männen, och så stannade vi där över natten. När vi vaknade tidigt nästa dag bad vi prästerna att offret skulle frambäras även där, vilket också skedde. 

Åh, jag rekommenderar den här boken för er som är intresserade av Kyrkans tradition på ett historiskt sätt.  Boken är full av Bibliska platser som hon besökte - och hon berättar vad traditionen säger om berättelsen och platsen, vilket jag finner intressant.  Bland annat så besökte hon platsen där Mose slog på en klippa och så skulle det komma vatten. (2a Mosebok 17:1-7 och 4 Mosebok 20:7-11) Enligt Egeria så hade det fortsatt att komma vatten från den klippan även på hennes tid och bredvid den platsen hade det byggts upp en kyrka.  Munkarna som bodde där kallades även Asketer - berättade hon.  

Mycket bra bok!=)

Annons:
Woodland
6/15/13, 6:29 PM
#1

Tack High.  Jag skall låna den från biblioteket.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
6/15/13, 7:25 PM
#2

Ja det gör du rätt i Woodland!:)  

Ang. platsen vid törnbusken - Det finns en kloster som heter: Katarinaklostret.  Kanske var det den kyrkan som Egeria besökte? 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarinaklostret

Och för att förklara en sak - När egeria talade om offret så talade hon om nattvarden.

Woodland
7/6/13, 8:32 PM
#3

Nu har jag läst den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
7/6/13, 8:49 PM
#4

#3 vad tyckte du om den?=)

Woodland
7/6/13, 8:57 PM
#5

Den var inte så dum.  Jag tyckte hennes redogörelse för gudstjänstordningarna var intressant. Men det där med alla platser som påståtts ha betydelse tog jag med en nypa salt. Hon verkar ha tagit allas ord för givet att olika saker ägde rum på olika platser och godtagit olika sägner som sanna. Jag kan skönja hur helgondyrkan utvecklades så småningom genom vad hon skrev.  Det var rejäla resor hon gav sig ut på. Det var säkert krut i damen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
7/7/13, 1:56 AM
#6

hehe ja det tror jag också woodland. =)  

tack för din sammanfattning. =)  

Nåd och frid från Gud vår Fadern och Herren Jesus Kristus.

Annons:
Woodland
7/10/13, 8:36 PM
#7

Några saker jag lade märke till: Att barndop nämndes inte i hennes redogörelse utan dopkandidaterna var av en sådan ålder att de ingick i undervisningen. Det var också intressant att dopkandidaterna fick infinna sig inför biskopen och ha någon troende församlingsmedlem som gick i god för dem innan de kunde gå vidare. Att hon nämner inte präster så ofta utan det är biskopen och diakonerna som är aktiva i gudstjänsterna osv. De finns nämligen de som anser att biskopen i NT är detsamma som pastor. Att trosbekännelsen var reserverad för de som ingick i dopundervisningen och ingenting man delade med de som var utanför gemenskapen. Fanns det något speciellt som du lade märke till i hennes berättelse?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: