Annons:
Etikettbibeln
Läst 2990 ggr
Highness82
6/14/13, 6:30 PM

Vad är Guds rike?

"Tiden är inne, Guds rike* är nära. Omvänd er och tro på budskapet." 

Säger Jesus i Markusevangeliet 1:15

Johannes döparen hade blivit fängslad och Jesus hade kommit till Galileen då han förkunnade Guds budskap som var det han sade i 1:15.  Det som Jesus anser är viktigt här - är att folket skall omvända sig och tro på Guds budskap: Att Guds rike är nära.  

Tiden är inne, omvänd er,  för Guds rike är nära.  Tro på detta budskap som är från Gud.   

Man skulle kunna ställa frågan: "Vad är Guds rike?" 

Många teologer tror att Guds rike är där Guds vilja sker. Med andra ord: Där Guds vilja sker - där är Guds rike. Som vi ber i bönen: "Tillkomme ditt rike, ske din vilja så som i himlen så ock på jorden. " 

Så när Jesus säger: "Tiden är inne, Guds rike är nära" Så kan det i så fall betyda: "Tiden är inne, Guds vilja är nära. Omvänd er och tro på Budskapet." Guds vilja var på jorden genom Jesus Kristus. Han levde helt och hållet för Guds vilja. Vill du se Guds vilja - då ska du se på Jesus Kristus.

Eller vad tror ni?  

Ibland så verkar det som att Guds rike är här - men ändå inte. Guds rike är här men det skall komma.  Låt oss med hjälp av skriften förstå: Vad säger Bibeln om Guds rike?

Annons:
[Kathja]1
6/14/13, 11:08 PM
#1

Eftersom jag tro på Guds rike som något inom oss så är det redan här, ifall vi har släppt in Gud i våra hjärtan, men inte här ifall vi inte har gjort det.

Luk 17:20: "Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: ”Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: ’Se här är det’, eller: ’Där är det’. Ty se, Guds rike är invärtes i eder.”

Highness82
6/14/13, 11:18 PM
#2

#1 Hej kathja =)   

Helt sant =)  Kan man säga att Guds rike är Jesus - och att Guds rike kom genom att Den helige Ande blev utsänd över lärjungarna på pingsten och att Guds rike kommer att komma när Jesus återkommer till jorden?  Vad tror du?

[Kathja]1
6/15/13, 8:29 AM
#3

Jag personligen tror att vi alla bär på Guds rike, alltid, hela tiden - men att det krävs att vi öppnar upp för Jesus och Gud för att nå dit. Som att de är nyckeln, men vi behöver bara se inåt för att finna det. Jag tror inte att Guds rike per se är något i det yttre, MEN att ju fler som lever i Guds rike, i det inre, m.a.o bekänner sin tro,  desto mer kommer vår värld att förändras även i det yttre. Vi kan ju inte bekänna vår tro och leva enligt den och samtidigt göra ont. Så när världen blir full att troende kommer Guds rika att synas även i det yttre.

Så tänker jag.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: