Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1905 ggr
Internettan
6/13/13, 6:38 AM

Hård och otillåtande attityd här?

I en tråd skrev någon att det inte är så lättskrivet här inne. Och det är det nog inte. Ibland är det på ett dåligt sätt, där folk faktiskt blir förnärmade. Och det är inte bra. 

Men på ett annat sätt måste det vara lite "svårskrivet" eftersom vi inte tror på en värld där allt är sant utifrån tycke och smak. Vi vill att Guds Ord och vilja ska leda oss och vi tror att det finns sant/falskt och rätt/fel. Och vi tror att det spelar roll vad vi väljer att tro.

Men sen vad den exakt rätta tolkningen är i alla frågor - det är ju inte alltid självklart. Därför ar det alltid välkommet med diskussioner. Men det betyder inte att alla alltid måste bejaka allas olika tro. Om vi "stammisar" har fel när vi "rättar" det vi tror är fel, så är det ju vi som är "de onda" och skadar. Om vi å andra sidan har rätt och "räddar" folk från att tro fel och vilka konsekvenser det kanske leder till - då är vi istället "goda".

Men vilken människa har ett tydligt facit? 

Vi måste ju agera utifrån vårt hjärta och utifrån det vi tror. Något annat alternativ finns inte. 

Eftersom den här sidan redan finns och eftersom den står för den klassiskt kristna tron så blir det ju så att vissa åsikter förs fram medan andra ses som fel. Och därför ligger det i sakens natur att det blir lite "svårskrivet". Alla åsikter ses inte som sanna och vi ser det inte som snällt och gott att säga "vad trevligt för dig att du tror så!". Det där är godhet på människors vis. På Guds vis är godhet att vara sann. Och då MÅSTE vi hålla oss till det vi tror är sant och varna för det vi tror är fel. 

Sen är det ju lite så att inom den ena tron så ryms "all tro" medan i den andra (klassiska) tron så finns bara en sann tro. Alltså är det lätt för den "ena sidan" att vara "snäll och kärleksfull" eftersom allt är okej och leder rätt till slut. Men när vi klassiskt kristna är snälla och kärleksfulla så är vi lite hårdare eftersom vi inte vill se folk gå mot det vi tolkar som mörkret.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Camillhe
6/13/13, 6:49 AM
#1

Väldigt sant skrivet. Och det ÄR svårt. Att alltid vara tvungen att stå upp för saker. Att så ofta behöva skriva; nej det här stämmer inte enligt Bibeln. Att så ofta behöva gå in och visa vad som är "fel".

Men det måste vara så. Vi kan inte kompromissa med Guds ord. Vi har ett ansvar inför Gud, att berätta om Honom, att vara tydliga med vad det faktiskt står i Hans ord.
Många ser bara oss som kalla och tillrättavisande. Jag önskar att det syntes hur mycket omsorg det ligger bakom också. Hur mycket tid som spenderas på svar och bön i de trådar som skrivs. Och hur man så gärna vill förmedla den fantastiska ofattbara, vilkorslösa kärlek som Gud har till alla människor.

Woodland
6/13/13, 9:36 AM
#2

TS och #1 

Bra skrivet.  Det är mycket omsorg bakom kulisserna, studier, bön under dagen m.m.. Tack för det ni skrev.  ❤️

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/13/13, 10:06 AM
#3

Får väl kommentera det hela eftersom det var jag som skrev att det kanske är lite svårskrivet här inne. 😎

Jag är här inne allt som oftast och kollar runt men skriver sällan därför att det fyller just ingen funktion för min del. Men så var det något som skrev att det var roligt att lita nya människor hade skrivit, därav min kommentar om svårskrivet.

För min del är det som jag har skrivit förut att jag har full respekt för er här inne och hur ni vill ha er sida - men det leder nog till att det inte sär så mycket nytt folk som skriver inlägg och kommentarer. Det finns helt enkelt inte något större utrymme för diskussioner och jag tror att de flesta som hänger på forum just gör det för att dikutera, för att lära sig nytt och växa som människor.

Men om jag tror en sak och för höra "du har fel" så lär jag inte ändra mig för det, att säga att någon har fel brukar vara ett av de sämre sätten att få människor att ändra sig. De brukar bli lite tjurskalliga då.

För som TS säger - ni tror att ni har rätt och utifrån det argumentarar ni. Och den ni argumentarar med tror också att denne har rätt. Och då kommer man sällan någon vart om man går rakt på. Det är iaf  min erfarenhet av hur människor fungerar. För som TS också skriver "Men vilken människa har ett tydligt facit? Vi måste ju agera utifrån vårt hjärta och utifrån det vi tror. Något annat alternativ finns inte." Så är det nog som så att på det sättet resonerar vi nog alla. 😉

Och sedan tror jag inte att människor som kommer hit är så intresserade av att bli räddade, de vill nog (precis som jag) prova sin tro och det gör man genom att lyssna på andra, diskutera, vända och vrida och sedan kontemplera lite över det hela.

Men som sagt då ni tycks vilja ha en sajt som förkunnar att så här är det då anser jag att jag, och alla era besökare, får respektera det. Men då blir det kanske inte så många trådar och kommentarer av andra…

Internettan
6/14/13, 5:36 AM
#4

#3:

Men om jag tror en sak och för höra "du har fel" så lär jag inte ändra mig för det, att säga att någon har fel brukar vara ett av de sämre sätten att få människor att ändra sig. De brukar bli lite tjurskalliga då.

Bra skrivet. Precis så är det ju och det var lite det jag tänkte på när jag i början skrev att det ibland är svårskrivet på ett dåligt sätt här inne, där folk blir förnärmade.

För som TS säger - ni tror att ni har rätt och utifrån det argumentarar ni. Och den ni argumentarar med tror också att denne har rätt. 

Precis. Och det blir så knepigt. Ska vi låtsas som att vi tycker alla sanningar är bra - för diskussionsglädjens skull? (Vilket kommer att leda till en sida som verkar vara positiv till allt som den klassiskt kristna tron är emot.) Eller ska vi fortsätta varna och påpeka när vi tycker att något är fel? 

Jag tror att det bara finns ett svar på den frågan. Vi måste fortsätta hålla fast vid den sanning vi tror på och vara tydlig med den. Men samtidigt kan vi göra det på ett bra och mer ödmjukt sätt och inte på ett överlägset sätt.

Och sedan tror jag inte att människor som kommer hit är så intresserade av att bli räddade, de vill nog (precis som jag) prova sin tro och det gör man genom att lyssna på andra, diskutera, vända och vrida och sedan kontemplera lite över det hela.

Men som sagt då ni tycks vilja ha en sajt som förkunnar att så här är det då anser jag att jag, och alla era besökare, får respektera det. Men då blir det kanske inte så många trådar och kommentarer av andra…

Också bra skrivet! Huvudet på spiken! Man kan nog var tydlig med sin tro på olika sätt.

"Every point of view is a view from a point."

[Kathja]1
6/14/13, 7:29 AM
#5

Man behöver låtsas att man tycker att alla sanningar är bra - det vore ju hyckleri. Men man kan uttrycka sig på olika mer eller mindre diskussionsvänliga sätt. Men som sagt, det förutsätter att det är en diskussion man vill ha, annars spelar det ju ingen roll. Vill man ha en sajt som bara informera och lär ut vad man anser är "sanningen" så behöver man ju inte diskutera en massa. 😉

Internettan
6/15/13, 9:45 AM
#6

#5:

Egentligen är nog forumet från början tänkt som en plattform för gemenskap och diskussioner mellan dem som redan tror på ett visst vis. Eller inom den klassiska trons gränser i alla fall.

Men visst är det intressant och givande att ha diskussioner, både inom den klassiskt kristna gränsen men också utanför. Det tror jag de flesta tycker. Själv gillar jag det i alla fall väldigt mycket.

Problemet är ju att Bibeln varnar för villoläror och falska profeter och när vi tycker det är tydligt att något inte ryms inom det som är kristet så måste vi ju ändå få argumentera mot det. 

Fast på ett bra sätt då. Kanske vi ska låta mindre tvärsäkra? Det är nog grejen.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
[Kathja]1
6/15/13, 1:44 PM
#7

Jag vet inte om man "ska" så mycket, det är väl bra att göra det man känner att man behöver eller mår bra av, MEN det är ju viktigt att vara medveten om att ett visst beteende genererar ett visst resultat.

I en dialog och en diskussion behöver man inte argumentera, och att vara tvärsäker och peka med hela handen och påtala att andra har FEL, brukar inte vara vägen till en dialog och därmed inte heller vägen till upplysning. Det är iaf min åsikt.

Och är man inte rädd för att tappa bort sig själv så är det ju berikande att lära om hur andra tänker och tycker.

Camillhe
6/17/13, 8:44 AM
#8

Avatar för John8

2013-06-16 22:38 #5 skrivet av John8

Så, mitt inlägg blev censurerat, borttaget. Var det stötande? En gång hade jag en diskussion med en präst, vi tyckte lika om mycket, men jag utvecklade Kristendomen utifrån min, och andras tro, som förmodligen ligger mycket nära den ursprungliga Kristendomen (där har som bekant funnits flera inriktningar).  Prästen blev smått upprörd, men mycket tagen, berörd och tagen för han insåg jag försåg honom med detaljer som plötsligt gjorde en del av Jesu ord begripliga, där fanns ett innehåll som betydde något, där fanns något som förklarade att la bitarna på plats. Men detta erkände han icke utan menade smått upprört att han minsann inte tyckte som jag. Jag respekterar prästen, försöker inte få honom att tro som jag, men ack så viktigt att skapa öppenhet. Prästen hade säkert önskat avlägsna mina rader som någon nu tagits bort av rädsla.

Om prästen var trygg i sin tro, varför blev han skakad? Det är inte något spektakulärt i det jag framför, men jag hade klassats som kättare förr. Som väl är min tro den samma som de största andliga lärarna vi har i vår tid. Allt som har sin grund i ett mekanistiskt ego kan inte överleva i en ljus medvetenhet, vare sig det är banker, stater eller religioner. Kom ihåg, religion har föga med andlighet att göra. Andlighet har inget med tro att göra. Andlighet är hur du är, tänker och samspelar med din omvärld.
Om ett inlägg raderas vore det anständigt att avlägga en förklaring.

John

1 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Highness82

2013-06-16 22:43 #6 skrivet av Highness82

John, jag såg förut att du hade skrivit i den här tråden, men jag kände just då att inlägget var lite långt och då behövde jag lite tid för att kunna läsa hela inlägget.  Därför tänkte jag: Jag läser detta senare.  Men så glömde jag såklart bort, och nu är inlägget borttaget.  =/

Tråkigt att det togs bort utan förklaring.   

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Kathja-R

2013-06-16 22:50 #7 skrivet av Kathja-R

Men snälla ni som driver denna sajten vill ni inte ha en levande sida? Nu har ni de senaste dagarna haft flera givande trådar på temat Jesus, Tro och Gud - men hur ska man ha lust att skriva här inne om man riskerar att bli deletad om man inte är helt på samma linje som er? Och hur ska ni veta vad människor egentligen tänker och tycker ifall ni inte för en dialog utan bara diktatoriskt styr och ställer?

Hur väl rimmar det med er sidas syfta att "diskuterar livsfrågor och hjälper och uppmuntrar varandra att vandra nära Gud. Du behöver inte vara kristen för att skriva här men du måste respektera och förstå att forumets grundläggande värderingar är baserade på den klassiska kristna tron" ?

Och framför allt hur väl rimmar det med Jesus och hans budskap?

~ MedarbetareLaw Of Attraction ifokus ~

Carpe Punctum

Camillhe
6/17/13, 9:46 AM
#9

John: Du ska få ett pm med en förklaring. Ibland kan det ta 24 timmar innan ett pm sänds då vi som modererar sajten måste hinna prata om det först.

Kathja: Skrivregler:  Det är inte tillåtet att propagera eller rekrytera för sekter, new age influerade rörelser och dy. Däremot får du gärna diskutera ämnena.

Till alla:

Vi kan diskutera med människor som inte delar vår tro och förklara kristen tro och var vi står och resonera kring olika synsätt, men vi tillåter inte att man svarar människor som kommer hit, sökandes, med svar som inte är grundade i Bibeln och klassisk kristen tro. Då det skulle motstrida sidans syfte. Känner ni att ni vill diskutera frågor från andra med ett budskap som inte är förenligt med klassisk kristen tro så starta istället en ny tråd.

[Kathja]1
6/17/13, 11:12 AM
#10

Vi har tydligen olika uppfattning om vad propagera och rekrytera innebär, det är tydligt. Men det är inga problem, som jag har sagt innan - det är er sida ni bestämmer hur ni vill ha den. Vi andra får väl starta en egen sida med lite högre i taket.

[John8]
6/17/13, 11:39 AM
#11

OK, jag uppskattar jag mötte respons. Nu lusläser jag inte reglerna men jag kan acceptera och respektera forum där man vill diskutera utifrån traditionellt kristna värderingar. Är det så reglerna är och avsikten är hålla diskussioner och åsikter inom dessa ramar så har jag inget där att göra. Det vore för mig som att låta mig spela tennis med ett bordtennistacket.

En gång mötte jag en kvinna som förlorat sitt barn och hon trodde att det inte kunde finnas en Gud om livet kunde gestalta sig vår fruktansvärt. Naturligtvis inte, men det går inte heller att förstå det som är Gud och vår existens om man begränsar sig till mänskliga påfund. Jag tycker personligen det låter sektbetonat om en rörelse anser att det är en guds vilja att något tråkigt skulle hända och att det finns en djävul och ondska (inte ur ett högre perspektiv i alla fall men det får jag nog inte skriva om här😎). Men visst, människan är en ung företeelse, som har oerhört mycket att lära och andligt sett är det ingen större skillnad på var vi står idag, på 1500-talet eller för två tusen år sedan. Jag hyser inget agg mot något, respekterar andras tro men det kliar i fingrarna att få öppna upp så folk får möjlighet att se något annat. Nåja, allt har sin tid och oavsett vad vi tror så hjälp vi faktiskt åt att gå framåt även om vi inte alltid förstår det. Det finns alltid något nytt att lära och jag gör det i alla fall hela tiden.

John

Woodland
6/17/13, 1:06 PM
#12

# 11

Känner ni att ni vill diskutera frågor från andra med ett budskap som inte är förenligt med klassisk kristen tro så starta istället en ny tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/17/13, 1:21 PM
#13

Jag tycker personligen inte att John gick utanför tråden, men som sagt, er sajt era beslut. Ser ingen som helst nytta med att starta trådar på en sajt som inte är intresserad av att ha en dialog.

Annons:
Upp till toppen
Annons: