Annons:
Etikettbibeln
Läst 2025 ggr
Highness82
6/13/13, 12:23 AM

Ordspråksboken 9:1-6

 Visheten har byggt sig ett hus,

hon har huggit ut sina sju pelare.

Hon har ställt till med slakt,

blandat vinet och dukat bordet.

Hon har sänt ut sina tjänsteflickor

att ropa från höjderna i staden:

”Du som är okunnig – kom!”

Till de oförståndiga säger hon:

”Kom! Ät mitt bröd

och drick vinet jag har blandat.

Överge enfalden så får ni leva,

följ förståndets väg.”

När ni läser denna text - vad tänker ni på då?

Annons:
Woodland
6/13/13, 9:37 AM
#1

Att följa Herrens väg är att gå förståndets väg.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/13/13, 10:11 AM
#2

Jag tolkar det som att man ska vara öppen och bjuda in människor till sitt bord för att dela med sig av det man har både då det kommer till mat, dryck och kunskap. Att man ska vara kärleksfull och godhjärtad inte dömande eller exkluderande.

Highness82
6/13/13, 1:43 PM
#3

Jag tror att ni båda ger samma svar på den frågan.  Du woodland skriver: Att följa Herrens väg är att gå förståndets väg.  Och du Kathja skriver: 

Jag tolkar det som att man ska vara öppen och bjuda in människor till sitt bord för att dela med sig av det man har både då det kommer till mat, dryck och kunskap. Att man ska vara kärleksfull och godhjärtad inte dömande eller exkluderande.

Det är exakt detta som Gud har gjort och gör för oss - genom sin nåd.  Gud är öppen och han bjuder in människor till sitt bord för att genom sin nåd rädda oss.  Han ger oss mat, dryck och kunskap.  Han är kärleksfull och godhjärtad, inte dömande eller exkluderad.  Och eftersom Gud är såhär mot oss - ska vi vara såhär mot andra.  Det var andeuppbyggande svar som ni båda gav - Gud talar genom er.   

Gud välsigne er båda!

[Kathja]1
6/13/13, 2:34 PM
#4

Det beror ju på hur förståndig man är. 😉

NiklasTyreso
10/4/13, 10:54 PM
#5

Det är förståndigt att följa Herrens bud. Då gör man gott både mot Gud och människor, när man älskar sin nästa så som sig själv.

----------------------------

"Överge enfalden så får ni leva, följ förståndets väg.”

I gamla testamentet är Livets väg att följa Guds bud, men i nya testamentet är Livets väg en gåva genom nåd i tron på Jesus försoningsoffer.

--------------------------------

"Visheten har byggt sig ett hus, hon har huggit ut sina sju pelare."

Ordspråksboken är en Judisk text och Judendomen har alltid hävdat att det finns sju bud som gäller alla människor, de sju noakidiska buden. http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Laws_of_Noah

------------------------------

Gamla testamentets skrifter, särskilt profetböckerna, uppmanar gång på gång det Judiska folket att vändaom från avfall och följa Guds bud.

Ett för judarna viktigt bud är att fira sabbat då det ingår att dricka vin till maten och äta särskilt bröd.

Kom! Ät mitt bröd och drick vinet jag har blandat."

Budskapet till de "oförståndiga" judar som avfallit är budskapet att åter börja fira sabbat.

I nya testamentet har sabbatens vin och bröd givit upphov till nattvarden.

---------------------------------------- 

Bara Gud vet vad som händer i framtiden. Kanske ska alla världens folk fira "sabbat" genom att ta nattvarden?

Eller kanske kommer det en dag åter stå ett tempel på tempelberget i Jerusalem dit människor från alla folk vänder sig och världens folk då firar sabbat:

"Främlingar som sluter sig till Herrenoch vill göra tjänst hos honom,älska Herrens namn och vara hans tjänare,ja, alla som iakttar sabbaten och inte vanhelgar denoch håller fast vid mitt förbund7får komma till mitt heliga bergoch glädjas i mitt bönehus,och deras brännoffer och slaktofferskall jag ta emot på mitt altare.Mitt hus skall kallasett bönens hus för alla folk."

NiklasTyreso
10/4/13, 10:56 PM
#6

Sista bibelcitatet var från Jesaja 56:6-8.

Annons:
Woodland
10/5/13, 2:46 AM
#7

#5 När jag läste sista stycket kom jag att tänka på vad Jesus sade i Johannes 4 - 21 Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. 22 Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. 23 Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. 24 Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: