Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1185 ggr
Emmyjane
2013-06-12 21:42

Fadder?

Är den någon av er här som är fadder till små barn? från 1-8 år?

Ger ni dem presenter på sin Dop dag, å iså fall vad?

Jag är inte fadder men jag tänkte adoptera min brors barn, jag har hört med deras mor och vet att de är döpta, modern är katolik så jag antar att hon kommer se milt på att de får kristna presenter på sin dopdag.

Funderar bara vad man ska börja med, böneböcker, dop ljus, kristna smycken, kristna böcker. Vill nog att det ska ha en värdefull mening och leda till uppbyggelse, men det är ju ganska små barn så man får väl starta med enkla saker som de kan relatera till.

Annons:
Camillhe
2013-06-13 06:41
#1

Jag är fadder till 2 barn. Jag brukar inte ge de ngt på deras dopdag. Då jag inte är för barndop. Jag ser det mer som att vi har en speciell relation och att deras föräldrar bad mig för att de ville att jag skulle vara en del av barnens liv. Och det är jag. Presenter får de på sin födelsedag och vid jul. :) Jag ser det inte riktigt som ngn uppgift att ge dom kristna saker. De har barnens Bibel etc. Men jag tror mer på att prata med barnen om Gud under deras liv, och att det ger dom ngt mer än kristna saker.

[Juel70]
2013-06-13 08:50
#2

Hur kommer det sig att du inte är för barndop?

Camillhe
2013-06-13 10:54
#3

Barndop gjorde man för att rädda barnets själ från helvetet, pga arvssynden. Men det anser inte jag stämmer med Guds ord. 

Barnen tillhör Jesus, och dopet är ngt man gör när man som vuxen tagit beslutet att tillhöra Jesus.

[Juel70]
2013-06-13 11:30
#4

Ja håller med dig om att vuxendopet är det viktigaste dopet i vatten.  

Existerar arvssynden idag?

[Juel70]
2013-06-13 11:31
#5

Jag tänkte om ett barn av någon anledning  dör innan den hunnit ta emot Jesus, så kan det ju vara bra med barndop?

Camillhe
2013-06-13 13:07
#6

Jag tror inte på arvssynd, dvs att människor föds med en syndbörda som sänder de till helvetet om de dör odöpta. En sån lära kan jag inte finna ngt stöd för alls i Bibeln.

Och dopet i vatten är i sig inte ngt frälsande alls varken för barn eller vuxna. Det är ngt den kristna gör för att visa att man tagit beslutet att följa Jesus. Och det är ett beslut ett barn inte kan ta.

Man blir frälst, dvs får evigt liv med Gud när man tror på Jesus och det Han gjorde för oss enligt Bibeln, och ger sitt liv till Honom. Från det ögonblicket är man frälst. Dvs räddad från döden. Och friköpt från sina synder.  Det är i det ögonblicket Gud förnyar människans ande. Och den anden kommer att leva för evigt.

Se på tjuven på korset bredvid Jesus som började tro, och där Jesus sa : Sannerligen, redan idag ska du vara med mig i paradiset.

Utan ngt dop.

Annons:
Upp till toppen
Annons: