Annons:
Etikettbibeln
Läst 1861 ggr
[Kathja]1
6/11/13, 8:21 PM

Varför skapades människan?

Nu behöver jag er hjälp, står det i Bibeln varför Gud skapade människorna? Ni är så duktiga på detta med Bibeln så jag tänker att kan några så kan ni. 🌺

Annons:
Highness82
6/11/13, 8:33 PM
#1

Det står bland annat om detta i första mosebok 1:26-28 där Gud sade:

26Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” 27Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. 28Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”

[Kathja]1
6/11/13, 8:38 PM
#2

Det där har jag läst, men det förklara väl inte varför? Bara att. Eller skapade han oss för att vi skulle härska över havets fiskar osv - varför skapade han då jorden och djuren? 🤔

Highness82
6/11/13, 8:43 PM
#3

Jo jag anser att det förklaras varför i den texten. =)  Vi skapades för att härska över allt som finns på jorden.  Och Gud i sin tur härskar över oss.     Sedan så skapades vi även för att leva i gemenskap med Gud och varann - men jag anser - att texten säger att vi skall föröka oss och lägga jorden under oss.  Härska över djuren osv. 🙂 

Eller vad säger du Kathja-R?:)

[Kathja]1
6/11/13, 8:53 PM
#4

Behövde Gud någon att ha gemenskap med - var står det? Eller var det bara för att vi skulle härska över djuren? Och då återigen, varför skapade han djuren? Och jorden? Och? Frågvisa jag har inte rätt ut frågetecknet ännu. 🤔

Highness82
6/11/13, 9:08 PM
#5

#4 Bara för att Gud skapade oss till gemenskap med honom så behöver inte det betyda att Gud skulle behöva en gemenskap.  

Lite teologi om Gud! 

Vi som tror på treenigheten ser Gud som plural i singular.  Gud är till sitt väsen en Gud men består ändå av tre personer.  Fadern och Sonen och Den helige Ande.  Dessa tre har älskat varann i en evighet eftersom Gud är Kärlek.  Kärlek innebär inte att man älskar sig själv - utan Kärlek är att älska en annan person.   Därför kan Gud vara  oföränderlig - då det kommer till Guds kärlek till oss.  

Jag tycker att det är roligt att du ställer frågor - fortsätt gärna att göra det. =)  och när det kommer till gemenskap så tror jag lite samma sak - Gud ville skapa en gemenskap - därför att Gud är en gemenskapens Gud.  Och när det kommer till Gud - så tror jag inte att Gud behöver något - Men jag tror att Gud har skapat det som Gud bland annat är till sitt väsen.   Gud är Kärlek - Gud skapar för att älska oss.  Gud är gemenskap - Gud skapar för att vara med oss.  Gud är Härskaren - han skapar för att härska över oss.   

Lite såhär tror jag att det ligger till - själva teologin kring Guds skapelse alltså!=)

[Kathja]1
6/11/13, 9:13 PM
#6

Tack! Jag tror också att Gud skapade oss för gemenskapen, men jag var ute efter ett Bibelställe. Men visst går det att få det till dem om man läser runt lite. Gillar ditt svar, det var fint.

Gud ville skapa en gemenskap - därför att Gud är en gemenskapens Gud. Och när det kommer till Gud - så tror jag inte att Gud behöver något - Men jag tror att Gud har skapat det som Gud bland annat är till sitt väsen.  Gud är Kärlek - Gud skapar för att älska oss.  Gud är gemenskap - Gud skapar för att vara med oss.  Gud är Härskaren - han skapar för att härska över oss.   ❤️

Annons:
Woodland
6/11/13, 9:24 PM
#7

Ty i honom (Jesus) skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden. Alltsammans har blivit skapat genom honom och till honom. Kol. 1:16

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
6/11/13, 9:25 PM
#8

Vad jag känner till så finns det inte direkt något bibelställe för detta - inte som helhet - men det står bland annat i Bibeln att Gud är Kärlek.  i 1 Joh 4:16 säger Johannes:

 16Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den.

Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom.

Jag har nämligen den tron att så som vi blir och ska leva i Kristus - så var vi från början skapade till att leva.  Jag tar ett exempel - Andens frukter.  Jag tror att det var såhär som vi från början var skapade till att bli, vara och leva - därför att såhär är bland annat Gud till sitt väsen.  Galaterbrevet 5:22-26 

2Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, 23ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen. 24De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med alla dess lidelser och begär. 25Om vi har andligt liv, låt oss då följa en andlig väg. 26Låt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra. 

Det vackraste texten av de alla är Paulus beskrivning av den Kärlek som kommer från Gud och som ska bli till frukt i våra liv.  Första Korintherbrevet 13 

"4Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.5Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. 6Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. 7Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

8Kärleken upphör aldrig. " 

Såhär är Gud, detta kommer vi att efterlikna genom tron på Kristus och jag tror absolut att det var såhär vi från början var skapade till att vara - varför?` Därför att vi är från början skapade till Guds avbild.

Highness82
6/11/13, 9:35 PM
#9

#7 

Håller med - man kan även säga att genom sin kärlek skapade Gud himmel och jord till Gud.  Det finns flera sidor på samma mynt.  

Allting skapades genom Kristus och till Kristus.  Hela Skapelsen är hans.  Vi skapades för att tillhöra Kristus.   Detta är svaret på Varför!

[Kathja]1
6/11/13, 9:43 PM
#10

Tack för att ni tog er tid. Uppskattas verkligen. Hade själv en känsla för att det var just av den anledningen som ni skrev, men kunde inte greppa om det helt och fullt och tänkte att det kanske var mina "önsketankar" bara.

Även om jag nu började klura på varför Jesus behövde en jord och ett gäng människor… 🤔

Highness82
6/11/13, 10:09 PM
#11

#10 

Jag tror inte att Kristus behöver denna skapelse - Men Skapelsen behöver honom.   Gud är inte beroende av något,  Gud behöver ingenting.  För ingenting fattas Gud.   Men låt oss ta ett exempel:

Behöver solen få ljus för att behöva lysa?  Solen är ljus - och vi får ljus därför att solen lyser  av sig självt.   På samma sätt tror jag att det är med Gud -  Gud behöver inte oss - men vi behöver Gud.  Och Gud är så till sitt väsen - att Kärlek, Nåd, Visdom, Glädje, Liv, Ljus - ja allt du kan tänka dig, som gör livet värt att leva - lyser upp och uppfyller oss människor genom tron på Jesus Kristus.  

Ta en titt på Jesus Kristus i Evangelierna. :)  Jag är säker på en sak - och det är att så som Jesus levde sitt liv - så var vi människor från början skapade till att vara och leva.  Och det som sker nu i Kristus, det är att vi Kristna är på väg att bli så som vi från början var skapade till att vara.   Så tror jag absolut. =)  Och det har den djupaste förklaringen i första mosebok där Gud sade: "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss" 

Woodland
6/12/13, 7:04 AM
#12

# 11

🙂 Amen!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
6/12/13, 9:31 AM
#13

Jag tror också att Gud ÄR skaparlust. Han är urkällan till all skaparlust. Om man tittar på skapelsen, så måste Gud haft väldigt kul 🙂 …Djur med långa halsar, korta halsar, långa näsor, korta näsor, prickiga djur, randiga djur, alla är dom skapta för att vara i synk med varandra och naturen och skapelsen.

Jag tror Gud fick Lust till att skapa en avbild av sig själv helt enkelt. Gud ville säkert ha en skapelse att ta hand om, att visa sin kärlek och nåd.

Sen skrev #11 bra också :)

Annons:
[Kathja]1
6/12/13, 9:34 AM
#14

Det tror jag med Juel70 - Gud har humor det är ett som är säkert!

[Starman]
6/12/13, 4:31 PM
#15

Om vi utgår ifrån att Gud skapade oss (vilket Han inte gjorde, vi har utvecklats och det är ett faktum som står bortom rimligt tvivel) så kanske det är för att, som Highness82 skriver, härska över det som finns på jorden. Enligt Bibeln. Hade du varit muslim hade du sagt att svaret var "För att dyrka Allah" ("Jag skapade jinn och människa av ingen anledning annan än att dyrka mig." - Adh-Dhariyyat 51: 56) eller om du frågar en Hindu kanske syftet är att nå Nirvana.

Hur vet ni ens att Gud skapade oss? Vad finns det för evidens som faktiskt talar för denna hypotes?

Jag vet att det finns en bok, som innehåller en massa fantastiska berättelser, men jag vet inte riktigt om jag tycker att 2000 år gamla hypoteser riktigt står sig mot de berg av hypoteser som faktiskt ger stöd till evolutionsteorin.

[Kathja]1
6/12/13, 4:38 PM
#16

Tack för svaret Starman, men nu var jag bara intresserad av vad Bibeln säger.

Highness82
6/12/13, 4:51 PM
#17

#15 Hej Starman!  

Jag har en fråga till dig: Vad finns det egentligen för evidens att Pyramiderna i Egypten blev skapade av människor?  Om jag skulle säga: Det finns inge bevis - så hade jag blivit sedd som mycket konstig. 

Men i samma veva så är det väldigt vanligt och logiskt att tro att ett helt universum blev till utan en skapare.   Kan du ge mig en anledning till varför det är logiskt att tro att pyramiderna blev till genom en skapare och inte universum?

Upp till toppen
Annons: