Annons:
Etikettbibeln
Läst 2143 ggr
[Juel70]
2013-06-07 14:12

När vi dör från jordelivet

Vissa människor tror på att man kan återfödas till denna jorden och andra säger att man som troende hamnar direkt i paradiset hos Jesus.

Jag vet  ju inte själv hur det ligger till, om det är möjligt, men jag hittade ett bibelord som kan tala för den saken. Vad talar versen egentligen om?

Finns det fler bibelord som talar om vad som händer när vi dör från jordelivet?  Tacksam för hjälp. 🙂

I Markus 9:1 står detta: 

Jesus sade till dem: Tro mig: några av er som står här just nu kommer inte att dö förrän de har sett Gud komma med kunglig makt.

Annons:
[Juel70]
2013-06-07 14:13
#1

Engelska översättningen :

Jesus went on to say, "I tell you the truth, some standing here right now will not die before they see the Kingdom of God arrive in great power!"

RobinEH
2013-06-07 15:36
#2

Så en del av de människor som Jesus talade till lever än, eller?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Woodland
2013-06-07 16:34
#3

# 1 I sammanhanget talade Jesus till sina lärjungar. Versen blev fullbordad när Jesus förvandlades på berget och syntes med Moses och Eli. Herren tog endast tre lärjungar med sig upp på berget. De fick höra Gud Fader tala om Jesus- "Detta är min älskade Son, hören Honom."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-06-08 20:11
#4

#3 Ja, fast det står ju "komma med kunglig makt" Han hade ju inte återuppstått ännu och fått makt över himmel och jord. Därför jag undrar.

[Juel70]
2013-06-08 20:14
#5

Och så säger Jesus:  några av er som står här just nu kommer inte att dö förrän de har sett Gud komma med kunglig makt.

Om nu versen menar på att det (att Jesus skulle komma med kunglig makt)  fullbordades uppe på berget, vilket inte verkar varit lång tid emellan han sade detta och när Jesus förvandlades uppe på berget.

Det låter underligt att Jesus skulle säga så, när det var så liten tid emellan det han sade och förvandlingen.

När dog dessa personer som jesus sade detta till?

Woodland
2013-06-08 21:31
#6

Det är så att lärjungarna fick se Jesus i sitt rike på berget. Han samtalade med Mose och Elia om sin nära förestående död. Fadern själv talade direkt endast två gånger i bibeln: vid Jesus dop och här. Lägg märke till den engelska översättningen i #1. Det är Guds rike som kommer, inte Jesus som kung. Här fanns lagen och profeterna representerade i dessa två vittnen och Jesus = Guds rike. Petrus dog 67 AD, Jakob Sebedees son dog 44 AD och Johannes dog ca 100 AD.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2013-06-09 11:57
#7

Tack för svar. Jag får inte riktigt ihop det. Får be om lite gudomlig hjälp att se klart. tack. 🙂

Highness82
2013-06-11 01:04
#8

Jag tror personligen att Jesus där talade om Andeutgjutelsen på Pingsten.  Guds rike är - där Guds vilja sker - och Guds vilja sker genom Den helige Andes verk.   Hänger du med?=)

Thomthom
2013-09-07 16:54
#9

Juel. Jag finner din frågeställning intressant. Följande är urdrag ifrån Johannes evangeliet:

"Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv"

Jag har tänkt en del på vad evigt liv som begrepp i Bibeln refererar till. Vad innebär det? Ett liv efter döden i gemenskap med andra kristna?

För mig som precis börjat läsa Bibeln på riktigt är det viktigt att få veta svaret på den frågan. Den har för mig blivit central. Jag hoppas på stöd från er här :)

Vänligen,

Thomthom

Vänligen,

Thomas

Woodland
2013-09-07 22:39
#10

# 9

Jag har tänkt en del på vad evigt liv som begrepp i Bibeln refererar till. Vad innebär det? Ett liv efter döden i gemenskap med andra kristna?

Evigt liv börjar när man blir ett Guds barn. Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Gud, och den som du har sänt, Jesus Kristus. Johannes ev. 17:3

Man försonas med Gud, får del av den helige Ande som en bekräftelse att man är Guds barn och skall få ta del av uppståndelsen. Genom denna övernaturliga kunskap om Gud (trons gåva) ser vi och uppskattar vad som är dolt för världen. Vi blir nya människor och förändras undan för undan tills som Paulus uttrycker det Kristus har tagit gestalt i oss. (Galaterbrevet 4:19) 

Och inte bara den, utan också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt,också vi suckar inom oss och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning. Rom 8:23

Vår gemenskap med Gud börjar då och vi delar den med andra troende oavsett var i världen de befinner sig. Vi tillhör en enda kropp. Denna andliga gemenskap sträcker sig in i självaste himlen. I Hebreerbrevet 11 kan man läsa om troshjältarna som har gått före oss. (Vi står på jättars axlar om jag får uttrycka mig så). Sedan står det Heb 12:1 När vi alltså har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger, och särskilt synden som snärjr oss så hårt, och löpa utthålligt i det lopp vi har framför oss.  

Vi kommer att förundras och förälskas av Gud evigheten igenom i gemenskap med alla de helgon från GT tider tills Herren återkommer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Thomthom
2013-09-08 18:38
#11

Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Gud, och den som du har sänt, Jesus Kristus. Johannes ev. 17:3

Okej, men jag undrar egentligen mer konkret vad Bibeln säger om ett liv efter detta, reinkarnation ungefär.

Vänligen,

Thomas

Woodland
2013-09-08 21:49
#12

# 11

Reinkarnation och uppståndelsen är inte samma sak.

Har jag förstått din fråga rätt?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kerstin Johansson
2013-09-14 23:45
#13

Grattis till att du börjat söka efter Jesus och Gud.Det är den sanna lyckan som öppnar upp vårt hjärta och vårt liv. Reinkarnation existerar inte. Det är en annan slags religion som tror på det och inte den kristna läran som Jesus talar om. Vi lever bara ett liv här på jorden. Det som andra upplevt eller pratar om är villfarelser från det onda. Han vill ju hela tiden få oss bort från den kristna läran. Nu citerar jag inte direkt efter något bibelstycke men vet att det står nåt i liknelse med att:

De döda vet inget om världen, dvs när vi dör från jordelivet "sover" vi alltså.  Och är inte vid medvetande. Men när Jesus Kristus kommer tillbaka så ska han ju döma levande och döda. Och det är då som vi som TROR på HONOM får ett evigt liv. Då kommer vi till fadern och möter säkert andra troende… Dem som INTE TROR "Döms till den eviga elden". Men det gäller också att följa budorden. Och att försöka vara syndfri.. Att ialla fall göra sitt bästa.. Vilket inte alltid e så lätt tyvärr…  Men sen jag började gå mer i kyrkan och be så känner jag riktigt närvaron av Gud Fader och Jesus. Det är underbart.. 

Det är verklig Kärlek… HAN ÄR ALLTID MED OSS….

Frid vare med ER mina kära bröder och systrar <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: