Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1933 ggr
siaames
6/1/13, 9:25 PM

Ikoner.

Är det någon som har målat en ikon?

Annons:
siaames
6/1/13, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

-

Woodland
6/2/13, 6:56 PM
#2

Inte jag.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/5/13, 8:44 PM
#3

Vad duktig du är! Har aldrig målat någon men gillar dem, har några som jag har köpt.

siaames
6/6/13, 2:12 PM
#4

Det är min pappa som har målat den men tack!:)

RobinEH
6/6/13, 10:55 PM
#5

En liten fråga som är halvt OT.

Hur kommer det sig att profeter och Jesus ofta avbildas med långt hår?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

siaames
6/7/13, 10:26 AM
#6

#5 För enligt den Judiska traditionen och i Nazaret klippte männen inte sitt hår. Och man ansåg att det kom Guds nåd och kraft genom håret,därför avbildas Kristus och profeterna med långt hår.denna tradition togs upp i kristendomen Därför har Ortodox kristna präster långt hår och skägg.

Annons:
RobinEH
6/7/13, 10:36 AM
#7

#6

Hur går detta ihop med det som står i 1:a Korinthierbrevet 11:14-15: "Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja."?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Juel70]
6/7/13, 2:04 PM
#8

Här står lite om Simson som också hade långt hår, som en kvinna sedan klippte av medan han låg och sov.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/simson.htm

[Juel70]
6/7/13, 2:06 PM
#9

När Simson vaknade upptäckte han att hans krafter lämnat honom. Naturligtvis hade inte hans långa hår i sig självt haft några magiska krafter - långt hår var alla nasirers yttre tecken på att de var nasirer - utan det berodde snarare på att han, genom att berätta för Delila att han var nasir, hade försatt sig själv i en situation som ledde till att han svek sina nasirlöften. Därmed upphörde hans nasirskap, hans speciella relation till Israels Gud, och de förmågor som varit knutna till hans uppgift försvann.

siaames
6/19/13, 7:35 PM
#10

http://ikoner.hemsida24.se/

Besök gärna denna hemsida.

Upp till toppen
Annons: