Annons:
Etikettbibeln
Läst 2215 ggr
Highness82
2013-05-17 17:03

Är evangelierna baserade på ögonvittnen?

Jag vill börja med att säga att det i grunden är omöjligt att bekräfta till 100 % att evangelierna är baserade på ögonvittnen, lite tråkigt men sant.  För att vi verkligen ska veta med säkerhet så hade vi varit tvungna att vara där och se med egna ögon vilka som skrev evangelierna.   Men de är redan skrivna och oavsett vilka som skrev ned evangelierna så är dem idag tyvärr döda.  

Från början så var alla de fyra evangelierna anonyma, det är bland annat på grund av evangeliernas anonymitet som många menar på att evangelierna inte är baserade på ögonvittnen. De säger bland annat: Man vet inte vilka som skrev evangelierna och de skrevs långt efter det att ögonvittnena levde på jorden.  

Det som talar för att evangelierna är baserade på ögonvittnes skildringar är att den Kyrkliga traditionen säger det - och att Markus och Lukas sägs vara författare.  De här två personerna var inte Jesus lärjungar, Lukas var (enligt Kyrkans tradition) följeslagare av Paulus och Markus var följeslagare till Petrus.   OM kyrkan skulle hitta på några författare - så skulle de säkerligen ha valt Petrus, Maria från Magdala, Maria Jesus mor, Jakob eller någon annan.  Men istället säger kyrkohistorien att det var Markus och Lukas som skrev ned sina evangelier.  St. Papias som hade varit lärjunge till Aposteln Johannes själv skrev i ett brev:

"När Markus blev Petrus tolk, skrev han noga ner allt han upptecknat av Kristi ord och gärningar, dock inte i ordning. Ty han hade varken hört eller följt Herren men följde senare Petrus. Denne undervisade i korta berättelser men inte för att göra en ordnad framställning av Herrens ord. Därför gjorde sig inte Markus skyldig till något fel när han bara nedtecknade en del allteftersom han mindes. Men en sak var han angelägen om, nämligen att varken utelämna något av det som han hade hört eller återge det fel." 

Om vi nu tittar lite på Markusevangeliet - så kan man lägga märke till olika saker som faktiskt pekar mot att Markus fick sitt material från Petrus själv - för det första så nämner Markus, Petrus där han borde ha varit ögonvittne.  Skulle man se saken ur Petrus synvinkel så är Markusevangeliet i perfekt vinkel för det.  Ett exempel på detta är Markus 14:37 där Jesus säger du till Petrus:

När han kom tillbaka fann han att de sov, och han sade till Petrus: ”Simon, sover du? Orkade du inte hålla dig vaken en enda timme?

I Markusevangeliet så framstår det som att Jesus endast talar till Petrus, medans han talar till allihop i de andra evangelierna.  Man ser på saken utifrån Petrus synvinkel, helt enkelt.  

En annan intressant sak i skriften som enligt mig tyder på att Markus skrev ned det som Petrus själv sade är att i Apostlagärningarna kapitel 10 vers 34 - 43 så ställer sig Petrus upp och predikar.  Petrus förkunnar där en kronologisk beskrivning av det som påminner om Markus evangelium.  Läs Petrus predikan och jämför den sedan med Markusevangeliet - det är i kronologisk ordning.

Annons:
[Juel70]
2013-05-20 11:13
#1

Vi har ju den helige ande som ska undervisa oss också, och som ska uppenbara sanningen i ordet till oss. Det finns säkert troende människor som inte ens äger en bibel men leds av den heliga ande.

Tack det var intressant info.

Highness82
2013-05-20 17:04
#2

Juel70 - jag håller helt med dig.  Den helige Ande är den absolut viktigaste vägledaren inom Kristen tro. Men tyvärr så tror ju inte alla att Den helige Ande existerar.

Highness82
2013-05-20 17:15
#3

Nu tänkte jag ta upp en intressant sak till.  

Tal Ilan som är en judisk historiker, har skrivit en bok som heter Lexicon of Jewish Names in Late Antiquity (2002) Och enligt henne så var de 9 mest populära namnen hos män och kvinnor i Galileen och Judeen under Jesu tid dessa: 

MÄN

1. Simon/Simeon

2. Joseph/Joses

3. Lazarus

4. Judas

5. John

6. Jesus (Yeshua)

7. Ananias

8. Jonathan

9. Matthew/Matthias

Kvinnor

1. Mary

2. Salome

3. Shelamzion (related to Salome)

4. Martha

5. Joanna

6. Sapphira

7. Berenice

8. Imma

9. Mara  

Låt oss med hjälp av Bibeln, se hur dessa namn beskrevs i evangelierna. Jag ska ge er en hint:  Med tanke på att Simon var ett  av de absolut populäraste namnen så borde författaren ha använt sig av något mer - för att beskriva vilken Simon det är som hänsyftas i texten.  Hänger ni med? 

I Matteus 4:18 står följande  

När han vandrade utmed Galileiska sjön fick han se två bröder,Simon som kallas Petrus och hans bror Andreas. De stod vid sjön och fiskade med kastnät, för de var fiskare.

Här kan man se att författaren använde sig utav två tecken som pekar mot att läsaren skall förstå vilken av alla Simon som det handlar om,   Simon som kallas Petrus och han har en bror som heter Andreas.  Bland Jesu lärjungar så fanns det två som hette Simon - Simon Petrus och  Simon Kananaios

Bara i Matteus så räknas 5 olika Simon upp.  Simon Petrus, Simon Kananaios, Simon som är Jesus ena broder, Simon den spetälske, och Simon från Kyrene.   Det som är intressant är att namnen används på ett sätt som de skulle ha använts på den tiden.  Ta tex.  namnet Jesus.

Första gången i matteusevangeliet som folk talar OM Jesus istället för MED Jesus säger de såhär:

"  ”Det är profeten Jesus från Nasaret i Galileen.”  Matt 21:11 

Ett annat ställe då Jesus beskrivs med en plats - är när Petrus förnekar Jesus.  

"Petrus satt ute på gården. En tjänsteflicka kom fram till honom och sade: ”Du var också tillsammans med Jesus från Galileen.”

Så när folket talar med någon om  Jesus  - då kallade de Jesus för "Jesus från Nasaret" Eller: Jesus från Galileen" Eller: "Jesus, Josefs son."      Och detta är små detaljer som pekar mot författarnas trovärdighet - de kände till att namnet Jesus var vanligt i Palestina och Judeen.   Och de kände till att Simon var vanligt i Palestina.

Highness82
2013-05-20 17:19
#4

Ta tex. detta intressanta - När Jesus är i Nasaret så kallar han för: "Jesus, Josefs son."  När Jesus är utanför Nasaret kallas han för: "Jesus från Nasaret" Och när han är utanför Galileen så kallas han för: "Jesus från Galileen" 

Just dessa saker - är små detaljer som spelar roll i det stora.  Och dessutom skriver dem på ett sätt som man antar att folk skulle säga.

Upp till toppen
Annons: