Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2339 ggr
[[corro]]
2013-05-11 17:45

Svenska Kyrkan

Måste bara säga att svenska kyrkan gör ett super bra jobb! Tar hand om så många, och att så många ställer upp - religösa som icke religiösa så verkar alla välkomna. Tycker det är fint gjort, och ville bara skriva ner det, om någon annan kände som jag!

Annons:
kau
2013-05-13 23:31
#1

Kan tyvärr inte hålla med. Svenska kyrkan är en döende kyrka som har en stort antal icke kristna arbetare. Jag har själv mött mycket personal som är icke religiösa, och som 17 år så vart jag inbjuden att bli konfirmations ledare. Jag sa raskt nej. dem konfirmations ledarna jag möta trodde inte ens på Gud som var lite ironiskt och gjorde narr av Bibeln. Jag har läst svar på frågor som kyrkan svara på av ungdomar. Inga av svaren var Bibliska alls.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2013-05-14 16:46
#3

# 1 Många präster skulle delvis hålla med dig. Att ha varit en statskyrka har sina fördelar och nackdelar. Med det sagt finns det många djupt troende medlemmar i SK. Det finns också präster som kämpar för att hålla kyrkan levande fast de måste förvalta arvet från den tiden då politiker bestämde vem som skulle leda kyrkan och vad som borde läras ut.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Moa-]
2013-05-14 18:32
#4

Jag sekunderar helt corro, alla skall vara välkomna! Det är ju en del av det kristna budskapet… =P 

Hur människor skall bemötas är betydligt mer fundamentalt än huruvida människor tror att jorden skapades på 6 dagar. (Vissa människor verkar märkligt besatta av att tolka även helt orimliga saker bokstavligt…)

kau
2013-05-14 18:36
#5

#3 Jag vet att det finns djupt troende medlemmar. Och jag är även medveten om att det finns präster som håller kyrkan levande. Men att dem måste böja sig för politik ibland är ingen ursäkt. Bibeln är noga med att vi inte ska böja oss för icke troende och länder. Plus om dessa präster är seriösa så kan dem gå med andra kyrkor. Svenska kyrkan är ju knappast den enda kyrkan i Sverige. Tänk att i Afghanistan är det olagligt att konvertera till kristendom men folk gör den ändå och vissa dör tack för det. Och här vågar vi inte ens ställa oss upp mot små saker som vigsel av samkönade par.

[Moa-]
2013-05-14 18:38
#6

kau; hur kan ett juridiskt bindande avtal för allas lika värde och fria val vara fel enligt dig? Jag kommer aldrig att förstå denna inskränkthet.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
kau
2013-05-14 21:29
#9

Starman kalla oss fundamentalister men jag kallar oss troende kristna.

[Starman]
2013-05-14 21:34
#10

#9

Och du kallar implicit den som inte delar din tro till punkt och pricka för "ingen sann kristen". Du är medveten om det, va?

kau
2013-05-14 22:34
#11

Starman jag har inte sagt det. Jag sa troende kristen inte sann. Plus så ja. jag anser inte att du är kristen om du tar bort och lägger till saker så att det passar dig i Bibeln som Hbt kristna gör.

[Starman]
2013-05-14 23:31
#12

kau

Men kära nån, då.

Tycker du det är okej att sälja sin dotter som slav? Det är helt okej om du frågar Bibeln.

Om du inte tycker det, så är du ingen sann kristen.

kau
2013-05-14 23:47
#13

Starman lagen gäller inte kristna.

Annons:
[Starman]
2013-05-14 23:56
#14

kau

Du menar att det är försvarbart för en man att sälja sin dotter som slav?

Bibeln har inget som helst problem med det.

2 Mosebok 21:7-11

"Om en man säljer sin dotter som slavinna, ska hon inte bli fri efter sex år, så som männen blir."

kau
2013-05-15 00:07
#15

Starman jag återkommer imon. Jag springer inte iväg men är för trött för att tänka sov otroligt dåligt föra natten.  Du får svar imon ok?

[Starman]
2013-05-15 00:10
#16

kau

Det blir en spänd väntan!

Natti, natti, låt inte spaghettimonstret äta upp dig. 😉

[Starman]
2013-05-16 01:19
#17

Med spaghettimonstret menade jag såklart mitt argument i interrogativ form. Det verkar som att det åt upp kau. 😢

Självklart är det inte på något sätt försvarbart för en far att sälja sin dotter som slav.

Förutom om man frågar Bibeln.

Kryddis
2013-05-16 04:34
#18

Men, Starman kau skrev ju igår kl 00:07 att hen skulle svara dig "imon" och det är ju idag, eller hur? Så, inte vara ledsen än finns det både tid och hopp. ;)

På oförekommen anledning skall jag käka pasta senare idag. :)

Internettan
2013-05-16 05:26
#19

#17:

Självklart är det inte på något sätt försvarbart för en far att sälja sin dotter som slav.

Nej, men jag tror att människorna själva hade skapat detta system från början. Gud handlar med och genom människor och verkar i den miljö som människorna har skapat åt sig. Han begränsar dock reglerna för dem, oftast för de svagares skull så att de rika inte kan bete sig hur som helst mot dem.

När det gäller slavinnorna handlar det kanske om att kvinnor hade svårare att försörja sig själva och inte blev "fria" på samma sätt som männen blev det. Bibeltexten du hänvisar till ser ju ut som att den fokuserar på slavinnor som köps för att bli hustrur och däri ligger en förpliktelse för mannen att sörja för sin kvinna. Hur skulle det gå för en fri men "begagnad slavinna" på den tiden? Han som köpte slavinnan från början fick ta hand om henne eller se till att någon annan gjorde det. 

Man kan inte läsa Bibeln som om allt i den är Guds vilja. Mycket i Bibeln handlar om människors vilja och hur Gud interagerar med människorna. Och det hade säkerligen aldrig fungerat om Gud plötsligt skulle ändra på precis allt i människornas samhälle och försöka få dem att bli som änglar från en dag till en annan. Han handlade nog på det sätt som var bäst med tanke på att få människorna med sig i sin plan.

"Every point of view is a view from a point."

[Starman]
2013-05-16 16:54
#20

#19

Om det finns en Gud och denne har en plan, så måste jag säga att jag finner denna Gud och hans plan extremt ondskefulla.

Annons:
Woodland
2013-05-16 17:13
#21

OBS! Diskussionen om slaveri är OT här. Fortsätt med det här istället. Men diskussion om Svenska kyrkan får/bör fortsätta här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: