Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2364 ggr
[Boxman]1
5/5/13, 10:04 PM

Evolutionsteorin -- ett faktum?

I en annan tråd skriver användaren Internettan så här:

"Om du vill att jag ska tro att evolutionsteorin är ett faktum så är det ditt jobb att argumentera för det".

Och visst kan jag argumentera för evolutionsteorin, om så önskas. Ta bara nedstående betingelser, till exempel:

* Människan har trasiga rester av de gener andra djur använder för att bilda äggula.

* Människor och schimpansers gen för C-vitaminsyntes är ödelagd på exakt samma sätt, trots att gener kan gå sönder på tusentals olika sätt.

* Tandlösa fåglar har fortfarande rester av gener för tandemalj.

* Människor och schimpanser har inte mindre än fyra varianter av retroviruset HERV-K i sitt genom.

* Människor och schimpanser har en ψη--globingen som är ödelagt på exakt samma sätt, trots att gener kan gå sönder på tusentals olika sätt.

Det räcker alltså alldeles utmärkt med molekylärbiologiska jämförelser för att få visshet om vårt evolutionära förflutna.  Till detta kan dessutom läggas det faktum att fossillagret tydligt vittnar om en glidande övergång från apliknande anfäder till människa. Här finns ett överflöd av övergångsformer: Australopithecus, Homo Habilis och Homo Erectus. Dessutom finns gott om rudiment; som blindtarm, visdomständer, ögon hos blinda djur, vingar hos flyktlösa fåglar, och stora mängder icke-kodande DNA och pseudogener. Det faktum att allt liv på jorden har ett genemsant ursprung är alltså ett synnerligen välbelagt faktum.

Den som här nu har invändningar, och menar att vi istället skall förkasta evolutionsläran, får då istället själv presentera substantiella argument och belägg, och visar varför allt detta inte fungerar som extremt stark evidens för gemensamt ursprung. Det duger alltså inte att bara lägga ut ett smatterband av frågor som evolutionsförespråkare skall förväntas ha ett svar på. Kunskapsluckor och olösta frågor finns överallt inom alla vetenskapliga discipliner; det finns ingen vetenskaplig teori som har svar på precis allt.

Annons:
Gurky
5/5/13, 10:26 PM
#1

I nuläget finns det ingen teori som är starkare. Vetenskapens styrka är att den SKA ifrågasättas, det är det som gör att den faktiskt kan beskriva vår omgivning så exakt som den kan och den är hela tiden utvecklas.

pinku
5/6/13, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
[Starman]
5/6/13, 2:00 PM
#3

#2

Citatet kommer förresten från boken "Så Gick Det Till" (en. Titel "The Greatest Show On Earth: The Evidence For Evolution"). 

Jag rekommenderar alla som har ett intresse av att lära sig vad evolutionsteorin går ut på att läsa den.
Särskilt om man bär på den stora missuppfattningen att det inte finns några evidens som talar för att den är giltig, kan det vara angeläget att läsa den.

Woodland
5/6/13, 8:22 PM
#4

Tack skall ni har för era inlägg här. Jag rekommenderar att om någon vill fortsätta denna diskussion gå då till forumet "Vetenskap". MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: