Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2147 ggr
Joppo
2013-04-29 19:33

Att hota barn och unga med Djävulen och Helvetet

[Avknoppning från tråden "Avalon"]

Efter att ha läst [tråden Avalon] så undrar jag lite vad ni har för policy när det kommer till att hota unga* med djävulen och helvetet. TheresiaW skriver till exempel såhär: "Om det lockar dig att du skulle vara en av översteprästinnorna från Avalon, ja, då har djävulen träffat precis rätt."

Tycker ni att det är moraliskt riktigt att hota unga med att de är lockade av djävulen? Tycker ni att dessa typer av skriverier hör hemma på iFokus med tanke på att det besöks av många barn? Ur ett vuxet perspektiv vore ju saken lite annorlunda, eftersom de flesta kan resonera sig fram till att de mesta som står i Bibeln är sagor, men denna förmåga till kritiskt tänkande är ju inte lika utvecklad hos barn och unga.

En annan sak som gör denna fråga aktuell, är att vi tidigare diskuterat "farligheten" i att låta barn leka "Anden i glaset". I det fallet så verkade de flesta av er anse att det kunde vara farligt att låta barnen leka denna lek. Tror ni inte att det kan vara lika farligt för en ung person att utsättas för hotet att för evigt bli grillad av en sadistisk ängel i en svavelgrotta? Jag måste säga att jag tycker det är rätt allvarligt att säga såna saker till barn, speciellt med tanke på att det inte finns någon evidens överhuvudtaget för att svavelgrottan eller Djävulen existerar.

* TS ser ganska ung ut om man utgår från hennes presentation. Nu tror jag inte att hon tar någon skada av era skriverier, men jag är ändå intresserad om ni har några gränser när det kommer till sånt här.

Annons:
Camillhe
2013-04-29 19:41
#1

Jag tycker det är tråkigt att det upplevs som hot. På denna sidan är kristen tro verklighet.

Vi kan inte ta avstånd från det vi tror för att det kan upplevas kontroversiellt. Inte heller för att barn eventuellt kan läsa. Hela internet är fullt av  saker som barn inte kan ta till sig och där måste föräldrarna gå in och ta sitt ansvar. Tråkigt nog finns det föräldrar som inte gör det, men vi kan inte anpassa internet efter det.

Vi kan inte anpassa vår tro för att den ska passa andra. Det går inte.

Vår tro är baserad på Bibeln som Guds ord, och det måste (och vill vi) stå för.

Woodland
2013-04-29 20:24
#2

Joppe du skrev - Tror ni inte att det kan vara lika farligt för en ung person att utsättas för hotet att för evigt bli grillad av en sadistisk ängel i en svavelgrotta?

Var hittar du hotet i tråden?

TheresiaW skriver till exempel såhär: "Om det lockar dig att du skulle vara en av översteprästinnorna från Avalon, ja, då har djävulen träffat precis rätt."

Du tog meningen ur sitt sammanhang. Vi har talat om djävulen för att klargöra den kristna ståndpunkten i ämnet såsom TS frågade efter.  Ingen har hotat med "grillning". # 44 var ett inlägg som började med - Sanningen är den att du är skapad av Gud till en unik människa, och du kommer bara i en upplaga, en gång. Gud har en fantastisk plan för ditt liv och han vill förändra världen genom dig. Allt det Gud tänker är långt bättre än vi kan förstå.- och slutade med - Men Gud tänker något mycket bättre för dig.

Jag läser bara omsorg om personen häri.

Tycker ni att dessa typer av skriverier hör hemma på iFokus med tanke på att det besöks av många barn? 

Du tror inte på det metafysiska. Det vet vi. Varningar är befogade med tanke på faran att påverkas negativt av ockult praxis särskilt om personen har en underliggande åkomma som depression, eller är bipolar eller schizofren. Detta kan försena att man söker hjälp när man "ser" andar eller varelser, personer osv. Man tillskriver det till sin "gåva" och håller det inom den lilla sfären av initierade. Föräldrarna kanske blir de sista att veta om de inte själva är inblandade i ockulta utövningar.

En person som stod mig nära var schizofren.  Varningssignalerna kom i ungdomen och efter en kris senare i livet blommade det ut för fullt. Han såg och talade med många döda.  De var lika verkliga för honom som jag var. Han hade aldrig beblandat sig med det ockulta men hade han gjort det hade det blivit etter värre. Och om "gåvan" försvinner med mediciner sitter man i en svår sits: skall man bli "frisk" och förlora denna gåvan eller strunta i medicinering och fortsätta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2013-04-29 20:42
#3

Ur min synvinkel är det ett allvarligt hot att säga till ett barn att det riskerar att hamna i helvetet om det inte gör som Jahve vill. Många barn som inte förstår sammanhanget till ett sådant hot blir antagligen livrädda. Detta är förvisso en ankedot, men den beskriver ändå tydligt vad jag menar:

"Being fondled by the priest simply left the impression (from the mind of a 7 year old) as ‘yucky’ while the memory of my friend going to hell was one of cold, immeasurable fear. I never lost sleep because of the priest – but I spent many a night being terrified that the people I loved would go to Hell. It gave me nightmares." *

Dock förstår jag att det blir komplicerat för er att ta avstånd från det om ni utgår från att Bibeln är sann. Jag undrade mest om ni hade någon uttalad policy i frågan. Bland många andra troendesajter på iFokus så verkar man ha en lite mer restriktiv syn på onda övernaturliga fenomen. ÖN tillåter t.ex inte diskussioner om demoner och liknande. 

*,

http://www.richarddawkins.net/foundation_articles/2012/12/22/physical-versus-mental-child-abuse

Joppo
2013-04-29 20:53
#4

För övrigt menar jag att något kan tolkas som ett hot även om det är gott menat. Jag tror också att TheresiaW menade väl med det hon skrev, men samtidigt kan jag inte skaka av mig obehaget av att se någon påtala för en ung person denne blir lurad av Djävulen.   

FYI: Mitt alias är Joppo med ett o på slutet. Inte e.

Woodland
2013-04-29 22:23
#5

JOPPO! Länk mot länk bara för att nyansera källan http://www.guardian.co.uk/commentisfree/belief/2009/nov/02/atheism-dawkins-ruse

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: