Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1741 ggr
Woodland
4/24/13, 10:09 PM

Guds folk idag?

**Flyttat hit från annan tråd enligt skrivreglerna på sajten.
**

# 133

så är den personens leverne främst en sak mellan honom eller henne och Gud! Inte mellan honom/henne och mig eller en kristen församling och Gud… Skillnaden mellan dessa två är väsentlig och viktig för varje kristen person att förstå.

Detta har inget bibliskt stöd. Självdisciplin är nödvändigt för den troende. Församlings disciplin är en stadfäst auktoritet av Herren själv. (Matt 18:18)

Woodland

Scouts svar

Till#136 som skrev:

# 133

så är den personens leverne främst en sak mellan honom eller henne och Gud! Inte mellan honom/henne och mig eller en kristen församlingoch Gud… Skillnaden mellan dessa två är väsentlig och viktig för varje kristen person att förstå.

Detta har inget bibliskt stöd. Självdisciplin är nödvändigt för den troende. Församlings disciplin är en stadfäst auktoritet av Herren själv. (Matt 18:18)

Woodland

Min uppfattning är att det har bibliskt stöd. 

Det är riktigt att församlingen har en stadfäst auktoritet, och ja, just det, i Herren. Dvs i gemenskap med Jesus. (inget av detta står det dock något om i Matt 18:18, iaf inte vad jag kan se eller höra…)… Men var finns den kristna församlingen egentligen idag, som lever så som Jesus och apostlarna visade? På mycket få platser på jorden går såna församlingar att finna. Den tråkiga sanningen är att det finns nästan ingen ren kristen församling idag. Det finns däremot en väldans massa församlingar som är lika besmittade som fariséerna var på sin tid.

Här har du och jag, Woodland helt olika uppfattningar. Och jag hävdar med bestämdhet att den institutionalisering som kyrkan i alla dess former har genomgått har enbart varit av ondo. Och därigenom har nästan all den sanna kraften i ordet sipprat ut och istället har det blivit ett regelverk, som ersatt den andliga gemenskap och relation som församlingen skulle utgöra mellan människorna och människorna och Jesus. 

Och i skenet av det så har det jag skriver stöd i Bibeln. För en sann kristen person har också gemenskap med Jesus och kan inte bara läsa hans ord utan också höra det och lära sig göra det i all sin kraft. Inte bara prata om det och försöka övertyga andra om det. Den dan som den kristna församlingen och dess medlemmar reser sig upp igen och blir till ljus, ska jag vara de förste att hålla med dig om att den också kommer att få komma in i den auktoritet som du hänvisar till. Men där är vi definitivt inte idag… Idag finns bara små små värmeljus och en å annan ljudande cymbal, å Gud ger inte mer kraft till var och en än vad vi är förtroende värda… 

Men denna diskussionen är off topic och inget jag vare sig vill fortsätta dra i långbänk här eller i någon annan tråd. Jag har riktat mig till trådskaparen enbart och de som utifrån ett icke kristet perspektiv har frågor kring detta. Sen återstår det att se vem av oss som drar dessa människor närmre Gud eller än längre ifrån… Oavsett så kommer vår Gud att döma oss båda, men vi är inte satta att döma varandra.

Vad gäller din och min uppfattning så tycker jag därför att vi som vanligt kan låta vara vid att din uppfattning om vad som är sann kristendom skiljer sig ifrån min. Så bara för att du tycker om att kriga med bibelverser tänker inte jag gå emot min Herres vilja och möta dig i det. Det jag skrivit har stöd både i Ordet och i helig ande. Det grundar sig inte minst på att du ska älska din nästa såsom dig själv. För så älskar Gud oss kristna och så även varenda människa som ännu inte är kristen, vare sig den är muslim, ateist, sökare, homosexuell, otrogen eller talar eller tänker fördömande tankar bakom folks rygg eller vad den än kan tänkas göra för synd…

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
4/25/13, 7:50 AM
#1

Den tråkiga sanningen är att det finns nästan ingen ren kristen församling idag.

Det har aldrig funnits en fysisk församling på denna jord som är 100% ren någonsin. Inte ens Jesu lärjungar kunde uppfylla det kravet och de vandrade med Gud själv! 

Det är ledsamt att läsa ditt inlägg, inte för dina pikar mot mig, men pga tonen. Vi är alla fulla av fel och brister, det är där nåden kommer in.

Och det finns gemenskap i de olika kyrkorna och människorna där älskar Gud och sina medmänniskor. I ett hus finns många olika kärl. Ingen är perfekt och NT varnar att det kan finnas riktiga rötägg i en kyrkogemenskap för folk kan söka sig dit för olika orsaker, men de är tack och lov i minoritet. Vi kan inte se in i individens hjärta, urskilja bakomliggande motiv, läsa tankarna osv. men vad vi kan urskilja är om en kyrka håller sig till sanningen i Guds ord. Men allt arbete (frivilligt för det mesta) och offrande till inhemska och utländska behövande är bevis på kärlek till sin nästa.

Konsekvenserna av ditt resonemang blir att Gud har misslyckats med sitt rike. Men Gud har inte misslyckats för det. Bör vi sluta uppmana andra att vända sig till Honom? Är det fel att predika evangelium såsom det alltid har gjorts?  

Men denna diskussionen är off topic och inget jag vare sig vill fortsätta dra i långbänk här eller i någon annan tråd. 

Om du  skriver ett inlägg som är off topic flyttas det enligt skrivreglerna.

Scout, du är så välkommen att ha en uppfattning här som skiljer sig från min. Och det är inte att "kriga" med bibelverser när man diskuterar.  Men skriver du ett inlägg har alla rätt att kommentera.  Det bara är så. Vill du replikera till TS och inte ha efterföljande diskussioner eller kommentarer är det bättre att PM personen som skapade tråden istället för att skriva ett inlägg som är öppet i forumet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: