Annons:
Etikettjesus
Läst 12527 ggr
[Viiicksen]
3/2/13, 11:53 AM

Kristna Filmer

Kom med era tips om kristna filmer som ni tycker är bra!

Några av mina favoriter:

- Fireproof

- The Grace Card

- Not Easily Broken

- Courageous

Sen har jag namn på några filmer som jag inte sett, 

finns det någon som sett dem? Bra budskap?

- Som maskrosfrön för vinden

- The Blind Side

- No Greater Love

- To Save a Life

- The Encounter

- What if

Fler tips?

Kommentarer gällande nämnda filmer?

Annons:
Emmyjane
3/2/13, 6:22 PM
#1

De har jag aldrig hört om men jag undrar varför Narnia inte är med?

[Viiicksen]
3/2/13, 7:22 PM
#2

Narnia är bra, men det är inget tydligt budskap enligt mig. Filmerna som jag listat har riktiga kristna budskap :) Sen finns ju Left Behind och the Passion of the Christ, men de känner ju de flesta redan till. Jag vill ha lite nytt och fräscht :)

Jojaton
3/3/13, 10:43 AM
#3

#2 Filmerna har inte det, men böckerna har ett väldigt tydligt budskap. Facing the Giants, To Save a Life, Pay it Forward, Matrix… Jag är egentligen inte så mycket för kristna filmer, gillar dock att hitta "gömda budskap" i andra filmer. Min pappa är proffs på det - han har haft ett helt års konfaundervisning med paralleler till Harry Potter!

Johanna - Instagram

Emmyjane
3/9/13, 8:54 AM
#4

Både Harry Potter och Sagan om ringen har kristna budskap.

Camillhe
3/9/13, 9:33 AM
#5

Det får du gärna utveckla EmmyJane

Jojaton
3/9/13, 1:26 PM
#6

#5 En utvald som är den enda som kan övervinna ondskan, Frodo i Sagan om Ringen (han är den enda som är stark nog att föra Ringen till Mordor, Harry Potter är den enda som *spoiler* kan döda Voldemort (en del av Voldemort finns i Harry, som måste dö för att det onda ska försvinna, för att sedan uppstå som en "ny" människa utan det onda (Voldemort) i sig))

Harry kan även fungera som en parallell till kristna, i den "vanliga" världen är han värdelös, mobbad och utstött. I vår vanliga värld är vi också bara en i mängden, utan egentligt värde, men hos Gud är vi oersättliga, älskade och det är där vi hittar vår roll i livet - precis som Harry hittar sin roll och sitt värde i trollkarlsvärlden.

Harrys mamma och Gandalf är symboler för hur Jesus dog för att rädda oss, Harrys mamma gav sitt liv för att rädda Harry, Gandalf sitt liv för att rädda resten av sällskapet.

osv.

Johanna - Instagram

Annons:
Camillhe
3/10/13, 4:25 AM
#7

Jag håller inte alls med. Bara för att det finns en ond person med och en god som kan besegra den onda, har jag mycket svårt att se en kristen underton. Narnia anser jag har ett ganska tydligt kristet budskap men där har Lewis tagit med typiska kristna händelser som Aslans död, återuppståndelse etc och Aslan har många Kristuslika drag. Och framförallt är Narnia skrivet av en kristen författare.

Tolkien och Lewis var mkt goda vänner, men Tolkien hade inte alls ngn tanke att lägga in en kristen undermening i sina böcker.

Inte Rowling heller.

Det är ju fritt fram att tolka in saker hur man vill, men jag tycker nog att man ska titta på vad författarna faktiskt trodde på och om det var deras intention att lägga in ett kristet budskap.

Jojaton
3/10/13, 1:34 PM
#8

#7 "I ett brev från den 2 december 1953 skriver Tolkien att Sagan om ringen är ett religiöst och katolskt verk. Till en början var det omedvetet, med vid revisionen av boken blev det medvetet." Källa

Tolkien är väl också kristen, det var ju med hans hjälp CS Lewis blev kristen från början?

Johanna - Instagram

Jojaton
3/10/13, 3:40 PM
#9

Gandalfs död och uppståndelse är väl väldigt likt Aslans kan jag tycka, och Dumbledore citerar Bibeln ett par gånger. Jag vet att folk har olika syn på sånt här, men för mig är sånt här starkare än "rent kristna berättelser "- just för att jag tycker det är så intressant att folk blir så påverkade av Bibeln. Sen kan jag hålla med dig också, men vare sig JK Rowling (tex, Tolkien var ju faktiskt kristen under tiden han skrev Sagan om Ringen) är kristen eller inte, har hon ju väldigt tydligt blivit inspirerad av bibeln.

Johanna - Instagram

Internettan
3/15/13, 8:28 AM
#10

En del säger att alla dessa filmer (och dataspel) som handlar om häxor, trollkarlar, vampyrer mm har ett motsatt underliggande budskap än det kristna. Det tjänar, enligt dem, till att få folk (våra barn) att se häxkonst och trolldom som något gott. Man skapar en ond och en god sida där även de goda använder sig av och vinner med hjälp av trolldom. Alltså börjar vi se det ockulta som något man kan använda för goda syften (det blir liksom "tvättat" och accepterat) och öppnar oss för det. Och det vill inte Gud, men det vill Satan. 

Själv har jag ingen aning om hur man ska tänka. Ser bara att man kan tolka väldigt olika.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
3/15/13, 2:51 PM
#11

En satanistisk präst i San Francisco blev intresserad av det okulta efter att han som barn tittat på en tecknad serie "warlock" . Han blev frälst och förvandlad efter några år som aktiv i fiendens tjänst. En eftereffekt av H. Potter serien var att det anordnades skolor i trollkonst för barn. Vissa barn tar det för vad det är -en saga, men för andra kan det vara till stor skada. Jag har mött kvinnor som skiljer på vita häxor oxh svartkonst men det är samma källa till båda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emmyjane
3/19/13, 9:28 PM
#12

Jag håller med Jojaton!

Är trolldom ett problem för er?

Vad är nattvarden?

Camillhe
3/20/13, 4:23 AM
#13

DIskuterade detta haromkvallen med mina kristna vanner som tycker mycket om bade Tolkien och Harry Potter. 

Jag har svart for Tolkien, inte pga religiosa overtygelser utan helt enkelt for att blir uttrakad av bade bockerna och filmerna. Rowlings Harry Potter daremot alskar jag. Tolkien far jag ta tillbaks mitt uttalande om, du har helt ratt att han var kristen och menade att skriva bockerna dels med symbolik fran kristen tro och dels vavde han in sina upplevelser fran andra vardskriget. Rowling anser jag inte ha haft en kristen intention med sina bocker, utan jag ser det som ren saga.

Men overlag anser jag att de flesta fantasybocker inte ar speciellt skadliga. Vi manniskor behover fa fantisera oss in i sagovarldar och jag tror inte att barn blir negativt paverkade av tex Harry Potter.

Annons:
[kaffebönan]
3/22/13, 12:16 PM
#14

"Som maskrosfrö för vinden" är jätte bra!! Man gråter dock en massa,både jag och min man grät!

[Viiicksen]
3/22/13, 3:08 PM
#15

Är det någon här som brukade se på "Story Keepers" som barn? Eller någon som har barn som har tittat på det? Jag kollade på det hela tiden som liten. 

Sen var det någon serie med Johan, Sara och Peter som reste tillbaka till Jesu tid. Någon som minns vad filmerna hette? :)

Jojaton
3/22/13, 7:15 PM
#16

#15 Vet inte om det är den, men när jag behövde vara hos pappa efter skolan när han jobbade (han är präst) så tittade jag alltid på några tecknade filmer om barn som reste tillbaka till olika bibelberättelser, med hjälp av deras bibel tror jag. Minns att jag älskade dem!

Johanna - Instagram

[Viiicksen]
3/23/13, 10:15 AM
#17

#16 De jag tittade på gjorde någon slags arkeologisk utgrävning (introt) där de hittade en port som tog dem tillbaka i tiden. Har för mig att det var en produktion av Hanna Barbera, skulle vara roligt att få tag i namnet på serien! :)

Camillhe
3/25/13, 4:01 PM
#18

Har ocksa ett vagt minne av de dar serierna, vi far forsoka klura tillsammans.

Jojaton
3/25/13, 4:56 PM
#19

#17 Inte säker på att jag känner igen det, tror att de i "min" serie åkte tillbaka till olika bibelberättelser med hjälp av deras bibel, antagligen var det väl pappan/morfarn/farfarn eller något sådant som berättade så levande att det verkade som att de var med i berättelserna. Har ett vagt minne av att de hade med sig en hund också, men kan ha blandat ihop det med andra filmer.

Johanna - Instagram

skycap
3/25/13, 10:28 PM
#20

Filmer där någon spelar jesus då?

Jag såg någon eller några när jag var liten(minns inte om det var samma, flera gånger) Den måste vara minst 15-20 år gammal, mycket sannolikt äldre än det!

Den utspelades vad jag kan minnas vid den tiden då han fanns, kanske var det så att han blev korsfäst också i den. 

Jag minns mest att jag blev nyfiken och var tvungen att se klart den.

Annons:
[Viiicksen]
3/26/13, 4:50 PM
#21

#18 "The Greatest Adventure - Bibeln Äventyr" ! Så heter serien med Johan, Sara och Peter som reser tillbaka vid en utgrävning.

#19 Det är inte "Äventyrsdalen" du menar? Har själv inte sett serien, men hört talas om den.

#20 Vad menar su med någon som spelar Jesus? Tecknad film eller vad är det för typ?

skycap
3/26/13, 9:02 PM
#22

#21

Ja det var väl luddigt skrivet av mig, som vanligt🙂 

Jesus är med i filmen, och den är inte tecknad. 

Minns inte så mycket mer, tänkte om någon av er känner till sånna filmer.

Emmyjane
4/6/13, 1:51 PM
#23

Någon som såg serien bibel i påsk?

[kaffebönan]
4/8/13, 4:24 PM
#24

Jag såg den, jätte bra tycker jag!!

Highness82
5/8/13, 10:04 PM
#25

Jag kan rekommendera några som jag tror att många har sett.  

1. Passion of the Christ

2. Vägen till Betlehem

3. Gospel of John

4. The book of revelation

[Viiicksen]
5/9/13, 9:55 AM
#26

#25 Jag tycker om Passion of the Christ, förutom två konstiga scener och det är först när Satan går runt och håller ett barn när Jesus plågas och vid ett annat tillfälle när det är några små barn som gestaltar demoner. Tycker inte riktigt om det och förstår inte vad det ska innebära.

Är det någon som har sett "Testament - Bible in Animation", en serie med ett antal filmer i tecknat och med "dockor". Kolla en bit av videon för ett smakprov. Serien visades på Svt 1 på 90-talet.

Highness82
5/9/13, 12:40 PM
#27

#26 Jag kan hålla med om att det är underligt.  Jag förstår inte heller detta.  Dock har jag inte tänkt på det innan:P  

Kan även rekommendera filmserien The Bible.  Den som gick på svt nu under påsk.  Jag såg första delen inatt och blev riktigt imponerad av hur de hade gjort den filmen.   Trailer till dem som kanske har missat den.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
justin429
10/2/13, 9:29 PM
#29

hjälp, hur kan jag ta bort denna kommentar?

justin429
10/2/13, 9:37 PM
#30

 filmen "Luther". Som namnet kanske avslöjar behandlar filmen Luthers liv och verk. Jag tycker det var en spännande film.

Sedan kan jag väl också rekommendera filmen "Ostrov". Den handlar om en man som lever ett asketiskt liv nära ett kloster.

"Kingdom of Heaven" av Ridley Scott. En film om som behandlar korstågen och den tidens många dimensioner.

Allt gott!

[ellenhellstrom]
1/6/14, 6:30 PM
#31

Tack för alla tips! Ska kolla på många filmer nu!

Jag skulle vilja lägga till A Walk To Remember

Highness82
1/8/14, 4:28 PM
#32

Kan även rekommendera en film som ska visas på Bio i Mars nu till våren.  Noah - http://www.youtube.com/watch?v=6qmj5mhDwJQ

[Juel70]
1/9/14, 9:17 AM
#33

Jag tycker att det är viktigt att det finns ett tydligt budskap om Kristus i kristna filmer. Säger som Internettan, att ha med häxor, trolldom och annat öppnar inte ögonen för Jesus, utan för trolldom och häxeri.

Bibeln varnar för trolldom, spådom, tala med de döda osv..

Upp till toppen
Annons: