Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3023 ggr
[typellisch]
3/1/13, 8:02 PM

katolik och inte katolik?

Är nyfiken bara. vad är skillnaden mellan katolik och inte katolik? :) Jag har mina aningar (katoliker tror på påven, biktar sig m.m). Vill gärna ha mer info. religion intresserar mig väldigt mycket :).

Annons:
Woodland
3/1/13, 8:56 PM
#1

Påven leder den Romersk katolska kyrkan med huvudsäte i Rom. Dessutom finns de som kallas bl.a. Ortodoxa i östra medelhavet och mellanöstern och vidare kyrkor i Nord Afrika. Här i Sverige räknas Svenska kyrkan, Baptister, Metodister m.fl till Protestanterna. De kristna kyrkorna i resten av världen är associerade med dessa. Det finns mycket att skriva om detta och jag hjälper gärna till. Det blir enklare om du ställer specifika frågor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[typellisch]
3/1/13, 9:01 PM
#2

Oj :). Jag ska googla på det du skrev imorgon när jag sitter vid datorn så återkommer jag gärna med frågor :)! Tack tack

[typellisch]
3/2/13, 2:14 PM
#3

#1 Här kommer en drös av frågor!

  • Vad är påvens uppgift?
  • Vad tror ortodoxa på, vad är det för skillnad mellan ortodoxa och kristna? Eller är det samma tro eller finns det någon skillnad?
  • Baptister och metodister, vad är det för skillnad mellan dom och de kristna? Samma där, är det samma tro eller finns det någon skillnad mellan dom?

Varför sätter man ut olika namn om alla i grund och botten tror på samma Gud och Jesus? Har dom olika namn för att det är någon skillnad mellan dom alla?

Religion är som sagt himla intressant och har alltid tyckt om det. Men nu på senaste har jag googlat och läst och så :). Men det vore kul att samtala med någon/några här om hur dom ser på allt.

[typellisch]
3/2/13, 2:33 PM
#4

#1 Och sedan denna fråga såklart som jag glömde:

  • Vad gör en katolik annorlunda jämfört med en kristen?
Woodland
3/2/13, 4:58 PM
#5

Vad gör en katolik annorlunda jämfört med en kristen?

När du använder ordet "kristen" antar jag att du menar evangelisk kristen eller?  Den Romersk katolska kyrkan anses vara kristen för att den bekänner sig till en treenig Gud, Jesus Kristi inkarnation, död, uppståndelse och andra tillkommelse.  Den har med tiden avstigit från en solid biblisk grund genom att lägga till olika saker i trosutövningen  som saknar grund i skriften och gör dessa saker bindande för alla de troende.  Dessa saker kommer vi säkert att beröra om diskussionen fortsätter här.

Vad är påvens uppgift?

Påven anses av sin egen kyrka vara dess överhuvud och Kristi ställföreträdare på jorden.  (Som Protestant och bibeltroende anser jag att den Helige Ande är det.) Han anses vara direkt arvtagare till Aposteln Petrus ämbete.  Allt detta har tillbakavisas av de andra kyrkorna utifrån skriften och historien. 

Vad tror ortodoxa på, vad är det för skillnad mellan ortodoxa och kristna? Eller är det samma tro eller finns det någon skillnad?

Om jag tar RKK mot Ortodoxa först - De ortodoxa kyrkorna underordnar sig inte Rom (Påven) därför att de förnekar påvlig auktoritet över dem.   De ortodoxa kyrkorna identifieras som flera olika nationaliteter (regioner):  Rysk, Grekisk, Byzantine osv.   Det blev en schism mellan de Ortodoxa och Roms biskop och kyrka för länge sedan.  Schismen gällde bl.a. Filioque klausulen som ansågs av de Orto. vara emot apostlarnas lära.  En kort beskrivning är att den Helige Ande sändes av Fadern och Sonen.  Ett annat skiljeämne var påskfirandet.   De Ortodoxa brukar fira Påsk utifrån en tradition som tillskrevs Aposteln Johannes. De använder ikoner för att påminna om helgon och rökelse i sina gudtjänster och talar om ett "gudomliggörande" av den troende.  Deras präster får gifta sig och nattvarden ges till barn.   De sätter inte Jesu moder, Maria, över något annat helgon.  De lägger inte den lika stor vikt vid Jesu födelse eller död utan vid Hans uppståndelse.  Det finns väldigt mycket mer som du kan läsa här

Baptister och metodister, vad är det för skillnad mellan dom och de kristna? Samma där, är det samma tro eller finns det någon skillnad mellan dom?

Båda grupperna är kristna.  Baptisterna har varit de som har lidit mest förföljelse genom tiderna och har kallats för ana-baptister.  De utför endast bekännelsedop, dvs. döper vuxna som kan vittna om en omvändelse. När Europa hade ett starkt kyrkostats system blev många martyrer därför att de vägrade att döpa barnen.  Barn döpta skulle räknas som medborgare till statsmakten och medlemmar i kyrkan på samma gång. Baptisterna har flera olika inriktningar och samfunden i olika länder har olika uttryck i detaljer.

Metodister döper barn.  Metodistkyrkan är inte lika gammel som baptisterna men kan räkna sina rötter till Wesley bröderna på 1700-talet.  Det finns både förenande metodister och evangeliska metodister i världen. Hemsidan ovan är för förenade metodister (United Methodist).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[typellisch]
3/2/13, 5:08 PM
#6

Heliga Ande? Vad är Heliga Anden? Ett ''väsen'', en inre tro?

Annars var det väldigt mycket information och helt nytt för mig :)! Tack för den, ska läsa igenom allt lite senare med.

Annons:
Woodland
3/2/13, 7:23 PM
#7

Artikeln "de kristnas Gud" förklarar mera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[typellisch]
3/2/13, 7:30 PM
#8

#7 Tack :). Ska läsa!

Upp till toppen
Annons: