Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1477 ggr
emmaaslund
2/11/13, 11:14 PM

Tro på vad?

Detta forum är inte något som jag vanligtvis är aktiv på, men jag snubblade in här ikväll och har kikat på lite trådar och diskussioner. Jag är själv inte kristen eller troende, däremot vill jag tro på något slags liv efter döden och jag är övertygad om att det finns någon slags andevärld och en "andra sida" - det är min tro.

Även om jag själv inte är troende så tycker jag att religion kan vara mycket intressant och jag fick en del funderingar när jag läste i trådarna här.

En av dem funderingarna var hur Er tro ser ut - vad är det ni troende faktiskt tror på? Jag har förstått att det finns de som tror nästan helt enligt Bibeln och de som sedan har en lite "allmännare tro" (?).

Men åter till min fråga, vad är det Ni tror på?

Är det på Gud i sig, att han har inflytande över våra liv och att han faktiskt skapade världen?

eller 

att det finns något större, något gott i världen. Någon mening med allt, och inte nödvändigvis Gud eller Jesus.

(Nu är ju detta Jesus i Fokus, men då jag inte riktigt vet hur kristendomen "fungerar" så vet jag inte om man ser på Gud och Jesus som faktiska ting eller om de kan vara "en tro på något")

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Annons:
Woodland
2/12/13, 12:10 AM
#1

Är det på Gud i sig, att han har inflytande över våra liv och att han faktiskt skapade världen?

Ja, med mera.  

Vi välkomnar fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2/12/13, 12:15 AM
#2

Jag kan inte svara för alla medlemmar, eller alla som skriver här, för det är en väldigt blandad kompott.

Men vi som driver forumet (Woodland-sajtvärd och jag-medarbetare), tror på Bibeln som Guds ord och på en väldigt personlig Gud.

Forumets grundsyn är att Jesus är Guds son (och Gud), att Bibeln är Guds ord, att vi blivit frälsta genom att Jesus älskade oss så mycket att Han dog för våra synder, så att vi kan få evigt liv.

Vi tror att Jesus är verksam i dag och att vi får ha en nära relation med Honom.

emmaaslund
2/12/13, 12:24 AM
#3

#1 & #2   Intressant att höra måste jag säga :) Det är så långt ifrån vad jag är van att tala om då jag aldrig haft någon troende i min närhet.

Vad menas med ett evigt liv? En tro på att det finns ett "efter-liv"?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Mirjam76]
2/12/13, 9:34 AM
#4

#3 Evigt liv med Gud får man när man tror på Guds son Jesus Kristus.

Ty av nåd är ni frälsta, genom tron, inte av er själva, en Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. Ef.2:8-9

Men Gud, som är rik på barmhärtighet, har älskat oss med så stor kärlek att fast vi var döda genom våra överträdelser har han gjort oss levande tillsammans med Kristus - av nåd är ni frälsta- och uppväckte oss med Honom och gett oss en plats i himlen genom Jesus Kristus. 

Ef. 2:4-6

[Mirjam76]
2/12/13, 9:40 AM
#5

Kan slänga in dessa också 

Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft. ….. Jag ska göra de visas vishet om intet, och det förståndigas förstånd skall jag utplåna. 1 Kor 1:18-19

Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. 1 kor 1:21

Woodland
2/12/13, 12:46 PM
#6

Kan bara instämma med Camillhe och Mirjam76. Den som är Guds barn äger evigt liv här och nu. Efter jordelivets slut återförenas vår ande med Gud och vi får se Jesus såsom Han är. Efter döden behöver Herrens barn inte längre

tro

för att de får se och uppleva allt vad de har hört och hoppas på uppfyllas med råge.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
emmaaslund
2/12/13, 1:11 PM
#7

#3 "Ty av nåd är ni frälsta, genom tron, inte av er själva, en Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. Ef.2:8-9"

Hur blir man frälst? Jag menar, jag som själv inte är troende, har jag inte fått denna Guds gåva? Eller handlar det om egen insikt om en tro på Gud? Att insikten i sig leder till frälsningen och att det först då blir en gåva?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Camillhe
2/12/13, 1:42 PM
#8

Det bibelstycket handlar om är att frälsningen är en gåva så tillvida att man inte kan förtjäna den genom tex goda gärningar. Gud har gett oss gåvan och det är upp till var och en att ta emot den.

Hur man blir frälst är svårt att svara på, rent konkret handlar det om att tro på Jesus som Guds son, tro på Hans död för våra synder, ångra sina synder och lämna sitt liv till Gud. Men det du undrar är kanske mer, hur gör man för att tro? Och jag tror att du delvis svarat på det, att det handlar om en insikt. Att tro på någon som man inte tror på verkar lite som ett moment 22. Men ofta väcks ett intresse först och sen försöker man förstå och sen får man den s.k. insikten dvs man börjar tro på Gud.

emmaaslund
2/12/13, 2:15 PM
#9

#8 Tack för svar :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Woodland
2/12/13, 2:19 PM
#10

#7

Och som ett litet tillägg till Camillhes utmärkta förklaring . . 

Tro är en gåva och man söker Givaren (det kallas ibland att be).  Han talar till oss i vårt sinne och resonerar med oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: