Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2237 ggr
Woodland
2013-01-18 23:28

Farshid Fathi

Farshid Fathi blev anhållen 26 december 2010 tillsammans med 22 andra kristna i Tehran och andra områden. Efter intensiva förhör frigavs tio av dessa därför att de skrev på ett dokument där de lovade att avstå från kristna aktiviteter.  Senare frigavs elva till.  Fashid var den ende som blev kvarhållen i fängelset fastän hans familj betalade en stor borgenssumma.

Han fälldes för agerande mot den nationella säkerheten genom medlemskap i en kristen organisation, insamling av medel, propagerande mot regimen och genom att hjälpa till att sprida kristendomen i landet.  I Mars 2012 dömdes han till sex års fängelse. Fastän han anklagades för religösa överträdelser försökte regimen få det att se ut som politiska aktiviteter.

Fashid, en kristen konvertit från Islam, tillbringade nästan ett år inspärrad i en ensamcell.  Hans överklagande har avslagits och han är dömd att tillbringa resten av tiden i Evin fängelset.  Farshid är en lysande kämpe för Kristus.  Sonen till en ayatollah som han delade cell med kommenterade i en YouTube video att Fashid hade ett ljuvligt sinnelag och var “en man efter Guds eget hjärta.”

Fashid är gift med Leila och har två barn, Rosana och Bardia. Be för Rashid och hans familj.  Be för styrka och skydd över dem alla.

Detta inlägg är ett av flera angående de som fängslas för sin tro i världen.  Det är endast för information och därför stängt för kommentarer.. Ändringar av Fashids omständigheter kommer att postas här.  Glöm honom inte!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2013-11-05 18:06
#1

Farshid fick reda på att ett rykte gick att han hade klagat i fängelset och skrev ett brev: Hur kan jag klaga över mitt lidande när mina bröder och systrar betalar ett högt pris för sin tro över hela världen? Jag fick nyligen höra att många människor dödades utanför en kyrka i Pakistan. Jag fick också höra en ung syster i Kristus berätta hur hon förlorade hennes familj för evangeliets skull och fortfarande är villig att återvända för att dela de glada nyheterna (evangeliet). När jag ser alla dessa troshjältar hur kan jag då klaga över mitt lidande? Tack så hjärtligt för era böner, stöd och kärlek.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-04-30 17:54
#2

Hans lidande fortsätter i Evin fängelset. 

I April 2014 ville han hjälpa en medfånge som hade blivit slagen av fängelsevakterna. Väktaren hindrade honom och stampade på Farshids bara fot med sin stövel. Hans fot och tå blev brutna. I tre dagar fick han utstå smärtan innan han tilläts medicinsk behandling.

Han skrev: ”Fastän jag var i svår smärta tog jag detta som en gåva av Gud att komma ur fängelset om även för några timmar. Naturligtvis förlåter vi dem för allt de har gjort mot oss därför att vi följer Den som säger 'Fader, förlåt ..' Snälla be för mig för att jag lär känna honom och vara funnen i honom och hans uppståndelsekraft.”

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-09-04 10:45
#3

Enligt Mohabat News förflyttades Farshid från Evin prison till Rajaei-Shahri fängelse i en annan stad - Karaj. – den 19 Augusti.

Orsaken till förflyttningen är inte känd men det är ett fängelse där de de värsta kriminella fångarna är isolerade enligt Mohabats källa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2015-01-28 08:34
#4

Farshid Fathi har dömts till ytterligare ett år i fängelse. 

Det extra året börjar avtjänas direkt efter det sex år långa fängelsestraff som han för närvarande är dömd till. Han kommer nu att släppas i december 2017 istället för december 2016. 

VOM-partnern Elam Ministries rapporterar att det pålagda straffet härrör från en räd på fängelset i april 2014 under vilket Farshid skadades. 

Efter protester från utomstående överfördes Farshid från Evinfängelset till Rajai Shahrfängelset i augusti 2014. Några dagar efter ankomsten blev han falskt anklagad för att ha besuttit alkohol under sin tid på Evinfängelset, och den 29 december dömdes han till ytterligare fängelsetid.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2015-07-15 22:05
#5

Det verkar som att Farshid Fathi kommer att frisläppas tidigare än väntat. Han fick ett skriftligt meddelande från kriminalvården att han kan förvänta sig ett tidigt frisläppande i December 2015 istället för det tidigare datumet December 2017.

Be att de fängelseansvariga håller sitt ord och frisläpper honom senast December 2015 och att Gud kommer att fortsätta att använda Farshid i dessa sista månader han har kvar i fängelset.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2015-12-29 22:27
#6

Farshid Fathi släpptes ur fängelset i tid till att fira jul med sin familj. Underbart!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2016-05-09 15:02
#7

Fashid har lämnat Iran men äktenskapet höll inte och han är nu skild från Leila.   Be för Rashid och hans familj.  Be för styrka och skydd över dem alla.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: