Annons:
Etikettbibeln
Läst 3238 ggr
Highness82
1/7/13, 6:30 AM

Han som har Davids nyckel i Bibeln!

Jag är lite intresserad utav vad det faktiskt betyder.  Vad betyder denna nyckel?  Och vilken status har han som bär nyckeln?  Det finns två ställen i Bibeln som talar om just Davids nyckel och vad han som bär den kan göra med den - och jag tänkte att vi skulle gå igenom dem nu.  Den mest kända av dem är nog uppenbarelseboken 3:7 där det står följande:

"Och skriv till ängeln för församlingen i Filadelfia:

Så säger den helige,  den sannfärdige,  han som har Davids nyckel,  han som öppnar så att ingen kan stänga och stänger så att ingen kan öppna.

Sedan talar Gud i Jesaja 22:22 och där säger han följande:

"I hans vård skall jag lämna nyckeln till Davids kungahus.  Där han öppnar skall ingen stänga, där han stänger skall ingen öppna.

Vad tror ni att detta betyder?

Annons:
[ILJ69]
1/7/13, 4:03 PM
#1

Kan det vara nyckeln till Davids ätt, guds utvalda/välsignade folkled man pratar om? Också nyfiken på betydelsen.

Woodland
1/7/13, 7:31 PM
#2

Ja, delvis.  Nyckeln är en symbol för auktoritet, regerande och ägande. ( I många länder överlämnar borgmästaren "stadens nyckel" som en hedersgest för den som har gjort sig förtjänt av extra uppmärksamhet på ett positivt sätt.)

Nyckeln här öppnar dörrar för evangelision, människors hjärtan och vägen till Herrens rike, gemenskap i kyrkan.

Nyckeln används också för att stänga.  Herren stänger ute de som gladeligan fortsätter i sin synd och vägrar omvända sig, länder för ordets förkunnelse, kyrkans gemenskap för de som inte tror, m.m..

När det står "han som öppnar så att ingen kan stänga och stänger så att ingen kan öppna." visar detta att allt ligger under Hans suveräna vilja och plan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
1/8/13, 12:41 AM
#3

Tack för era svar. Tror jag har förstått detta bättre nu. =)

Upp till toppen
Annons: