Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1540 ggr
[ILJ69]
1/3/13, 10:01 PM

Liten fråga..

Vad heter möjligtvis ängeln i uppenbarelseboken som rår över sådd och skörd (tillväxt)?

Håller på målar en akrylmålning av den ängeln, så behöver veta Glad Tack på förhand!

Annons:
[ILJ69]
1/3/13, 10:12 PM
#1

(Änglarna som häller ut Guds vredes skålar)

Woodland
1/4/13, 12:07 AM
#2

Det finns inga namn i Uppenbarelseboken för änglarna som häller ut vredesskålarna.  De är inte i centrum.  Uppenbarelseboken handlar om Jesus, Guds Lamb, (Upp 5) som har triumferat över allting. Jag kan inte få nog av den dramatiska scenen i Upp. 5.

Bibeln berättar inte så mycket om änglarna.  Vi kan urskilja visa detaljer genom beskrivningar i Ordet om olika himmelska varelser.  Änglar, som betyder budbärare, är av olika rang och har olika funktioner.   Mikael och Gabriel nämns. Mikael är den som beskyddar Guds Israel. Gabriel kom till människor med viktiga upplysningar i GT och berättade om Jesu inkarnationen för Maria.  Lucifer var en kerub som genom upproret blev motståndaren eller Satan.

Nu vet jag att du inte ber till änglar osv.  Flört Paulus varnade de tidiga kristna för att syssla för mycket med änglar.  Gnostikerna höll på med det. De fantiserade ang. olika rang, nivåer och namn och tillbad dem.   Vi ser varningen i Kolosserbrevet 2.   I hela kapitlet lägger Paulus tonvikten på Jesus Kristus. Sedan i vers 18 kom varningen mot änglatillbedjan.  Det finns de som tror att de kan befalla änglar, men det kan man inte.  Änglarna lyder endast under Herren.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[ILJ69]
1/4/13, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack Woodland… Jag håller på målar en tavla. Jag målar abstrakta drömbilder och oftast så målar jag bara vad som kommer.

Nu blev det en ängel i ett fält med växter, och vet inte vad jag ska döpa den till Glad Då kom jag på att den liknade berättelsen om Guds sändebud som hällde ut sina skålar lite varstans på jorden. Men denna i min tavla ser mer ut att välsigna skörd och växtlighet.

Den är inte klar.. det var länge sen jag målade nu, så jag måste bättra på den. Man tappar tekniken när man inte målat på länge, men här är den.

Kanske ni har tips på vad den kan heta? Glad

[ILJ69]
1/4/13, 10:34 AM
#4

Nej, jag tillber inte änglar, men jag har varit med om vid några tillfällen då jag bett till Gud i nöd, att Gud skickat änglar att hjälpa mig.

Då minns jag att jag frågade dom:

-Vem är ni?

-Vi gör bara Gud Faderns vilja.

Det är något jag alltid kommer bära med mig, för jag var i stor nöd då och jag fick även budskap från änglarna. Detta hände när jag var barn.

Internettan
1/4/13, 11:06 AM
#5

Åh, vilken fin tavla! Och fin berättelse om änglarna.

Har inget förslag tyvärr.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
1/4/13, 2:28 PM
#6

Det första som kom till mig när jag såg tavlan var glädje över naturens skönhet.  Den är målad i varma färgstarka toner och figuren har händerna utsträckta i glädje och lovprisning.

Så mycket för konstens subjektiva tolkningar.  Flört

Jo, jag har också upplevt varningar i Afrika.  Jag var halv-vaken och fick en idé att kolla vad det var som fick missionärens hund att skälla, men hörde liksom ett tilltal "Gå inte dit."  Jag tänkte "Jag har pyjamas på mig och nattliga giftormar fanns i gräsmattan" så jag gick och la mig igen.  Nästa morgon fick jag se att myggnätet till fönstret i vardagsrummet var uppskuret. Grannen hade blivit rånad under samma natt. Tjuvarna brukade ha stora machetes på sig så jag bedömer det som ett potentiellt farligt läge.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[ILJ69]
1/5/13, 3:12 AM
#7

Skrattande (Kärlek och hjärta) (finns ju inte såna symboler här.. men härligt att höra att du också upplevt Guds nåd, kärlek och närhet.

Jag minns fortfarande hur Änglarna som Gud sände sade till mig att "det var ännu inte min tid" men att jag skulle få välja mellan liv och död i vuxen ålder.. och det har redan hänt. Nu kan det bara bli bättre och jag behöver inga mirakel för att tro. Miraklet är ju jag! Glad

[ILJ69]
1/5/13, 3:27 AM
#8

Ni kanske tycker att jag framhäver mig själv mycket och hur mycket jag upplevt med Gud.

DÅ kan jag säga, att jag är oerhört TACKSAM… Finns inga ord för det. Jag vet att många tror utan att ha upplevt särskilt mycket. Jag VET INTE varför jag fått uppleva så mycket .. och vad jag har för uppgift.. men jag är ödmjuk. Jag vill berätta om det Gud gjort för mig, men jag vill inte framhäva mig själv.

Jag har spått i händer, jag har pratat med andar, fastän jag trodde på Jesus, fastän jag visste att det var fel..

Men Jag har hittat rätt igen, det är huvudsaken. Jag vet att Gud gett mig mycket vishet på många olika sätt. Och är jag perfekt? Nej.

Men jag har bett,   min själ söker Gud hela tiden och jag vill inte göra fel.  Men vem skulle vilja vara perfekt? Ingen kan ju vara perfekt. Gud vet ju sin väg för Mitt liv.  Om man vore perfekt i all mening, så skulle man ju hamnat i himmelen direkt.

Men idag har jag lämnat en man som förtrycker mig och nedvärderar mig. Och det känns rätt. Jag har bett om det.. I och med att jag redan lever i synd .. varit gift två gånger och nu  lever jag med en man som inte vill äkta mig och nedvärderar mig.

Jag fick en dröm om att Gud har en man åt mig som kommer att älska och respektera mig för den jag är. Då ska jag vara tålmodig och vänta på honom. Och jag litar verkligen på Guds val av man till mig, för han känner ju MIG.

Jag vet att jag är i en tid av stor förändring. Då kan man falla , men jag vet att kommer att stå upp igen.  Gud känner mig.. om han brydde sig om att skicka några änglar när jag var 8 år och inte ville leva.. och säger till mig att min tid inte är kommen och att jag har en uppgift. Då vill jag ta den på största allvar. Men samtidigt vet Gud, allt jobbigt jag gått igenom i livet,. att  han inte kan skynda på mig, utan allt kommer i den tid det kommer… i Guds tid.

Men jag söker Gud hela tiden i min själ, därför vet jag, att Han är  i mig.

Och jag kan unna mig lite att vara stolt över det. Glad

[ILJ69]
1/5/13, 3:34 AM
#9

Men Gud vet själv, att han har en mycket svår utmaning att hitta en man åt mig som passar mig… för jag är inte lätt att hitta man åt, så envis som jag är. Jag är även totalt villig att leva ensam, bara för gud.. men Gud vet att jag inte kommer att klara av det. För jag behöver kärlek.

Jag kommer att få många barn, fast jag bara har två biologiska och nu är dom vuxna.

Jag vet vad Gud lovat mig om jag följer honom. Det kan låta väldigt självhävdelse-fullt, men så är det.

Woodland
1/5/13, 9:03 AM
#10

Jag vet att jag är i en tid av stor förändring. Då kan man falla , men jag vet att kommer att stå upp igen.  Gud känner mig.. om han brydde sig om att skicka några änglar när jag var 8 år och inte ville leva.. och säger till mig att min tid inte är kommen och att jag har en uppgift. Då vill jag ta den på största allvar. Men samtidigt vet Gud, allt jobbigt jag gått igenom i livet,. att  han inte kan skynda på mig, utan allt kommer i den tid det kommer… i Guds tid.

Änglabesök är fint men större är att Jesus dog för dig.  Han bryr sig om dig.

Det märkliga med att vara kristen är att desto mer man ägnar sig åt andra desto lyckligare blir man.  Med helgelsens verk få man större och större glädje genom att glömma bort sig själv och hjälpa andra.  Han är med dig på vägen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
1/5/13, 3:04 PM
#11

Tack för allt du berättar ILJ69! Vi ber för dig att du ska kunna gå igenom den här tuffa tiden tillsammans med Jesus. Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: