Annons:
Etikettjesus
Läst 2406 ggr
Camillhe
12/12/12, 2:55 PM

Ska människor få nya namn i himlen?

I en annan tråd skrivs det såhär:

Scout:

"andra skrivningar där man kan förstå att när väl himmelriket utbreds så blir vi alla de vi ursprungligen var uttänkta att bli och vi får tom vårariktiga namn…"

Det här får du gärna förklara vad du menar med, Scout?

Det nämns dels i Korinthierbrevet (jag komer inte ihåg på rak arm var, men korinthierbreven är så underbar läsning, så de kan med fördel läsas i sin helhet…;) ), men tydligast står det om det i Uppenbarelseboken, där Jesus talar om vilka förberedelser som församlingarna och människorna behöver göra inför hans återkomst och föreningen mellan bruden och brudgummen ska ske…(I sin helhet handlar de kapitlen om helgelse och vikten av att låta sig renas ifrån all dold synd i sitt inre och att vara trofast till Jesus, (även bland de som anser sig tillhöra Honom och anser att de följer Honom). Att vinna seger är att vinna helgelse).

Tex:

Uppenbarelseboken 2:17

Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Den som vinner seger, åt honom skall jag giva av det fördolda mannat; och jag skall giva honom en vit sten och ett nytt namn skrivet på den stenen, ett namn som ingen känner, utom den som får det."

Svar:

Nej, vi ska inte få nya namn eller som en del skriver "våra riktiga namn".  Man måste dels förstå innebörden samt se till helheten i uppenbarelseboken när man ger sig in i den.

Upp 2:17 säger

Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Den som vinner seger, åt honom skall jag giva av det fördolda mannat; och jag skall giva honom en vit sten och ett nytt namn skrivet på den stenen, ett namn som ingen känner, utom den som får det.»

Först och främst så måste vi förstå vad den vita stenen stod för på NT's tid. Dels kunde man ge gåvor till varandra i form av stenar som man skrivit ngt fint på, dels användes svarta och vita stenar i en anonym röstningsprocess. Vita stenar betydde att man röstade för ngt och svarta emot. Alla la sin röst och sen räknade man respektive färg.

Egentligen så är ovanstående inte så viktigt i sammanhanget men alltid bra med lite bakgrundshistoria.

Angående namnet så syftas det inte på att människor ska få ett nytt namn utan det handlar om att Jesus ska ha ett nytt namn, och det är Hans namn som ska stå "på den vita stenen". Detta blir tydligt om vi läser Upp 3:12

Den som vinner seger, honom skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig mer lämna det; och jag skall skriva på honom min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ned från himmelen, från min Gud, så ock mitt eget nya namn.

Och Upp 19:12

Hans ögon voro såsom eldslågor, och på sitt huvud bar han många kronor och hade ett namn där skrivet, som ingen känner utom han själv.

Vad texterna förmedlar är närheten till Jesus som vi ska få ha, Han ska till och med ge oss sitt namn, en kärlekshandling för att visa hur väl vi ska få lära känna Honom .

Annons:
[Norpan88]
12/12/12, 3:22 PM
#1

Jag tycker mig också ha läst på flera ställen att Gud har ett speciellt nytt namn för alla Guds barn som vi får när vi kommer till Guds rike. Jag ska kolla lite i bibeln online.

Rent kärleksmässigt så tycker man(jag) att Gud borde ha smeknamn (dolda, som bara Han vet). Men man vet ju inte. Jag som förälder har många fina smeknamn på mina barn: Diamanter, prinsessa, tofsvipa, lillplupp osv Glad

Jag har fått höra (genom profetia i en församling + privat) hur Gud har tilltalat mig/kallat mig, något fint. (Ska inte säga vad det är) Men väldigt vackert är det.

Det var iallafall intressant diskussion. Jag följer för att lära mer.

[Norpan88]
12/12/12, 3:23 PM
#2

En annan lite lustig sak är att jag bytte förnamn 1997 när jag blev frälst, men det gjorde jag inte för att jag blev frälst, utan det hade jag bestämt innan.

scout
12/12/12, 3:30 PM
#3

Camillhe: Om du ska citera mig, så ska citaten vara korrekta. Dvs där ska inte göras några egna tillägg i form av fetstilar eller någonting annat.

Dessutom så har jag ingenting att tillägga i ämnet och anser heller inte att mina inlägg avseende ett helt annat ämne i en annan tråd ska läggas till grund för en annan diskussion som ska ske över mitt huvud.

Vill andra diskutera den frågan så står det de fritt. Men jag har inte gett mitt tillstånd till att mina inlägg ifrån andra trådar ska få ligga till grund för det.

Alltså anser jag att det vore mer korrekt om du själv tog upp ämnet som du vill diskutera utan att citera mig öht. Och ska jag citeras, så ska det ske korrekt. Annars strider det emot citaträtten under tryckfrihetsförordningen.

scout

Camillhe
12/12/12, 3:33 PM
#4

Scout, titta i ditt inlägg 32 i andra tråden så ser du att jag inte fetstilat någonting. Det har du gjort i ditt inlägg. Jag har endast kopierat ditt inlägg utan att ändra något.

Du har gett ditt tillstånd eftersom du är medlem på iFokus. Om du läser igenom skrivreglerna så ser du vad du gått med på som medlem.

Innehåll:

Du godkänner att iFokus publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.

scout
12/12/12, 3:56 PM
#5

Det är skillnad att använda material i en tråd och citera det och skriva om det där. En helt annan att rycka det ur sitt sammanhang, delvis omformulera det eller ändra i det på typografiskt sätt och skapa en ny tråd. Och jag är ledsen, forumregler i all ära. Men tryckfrihetsförordningen och citaträtten gäller även internetforum. Det är nämligen lag, vilket står över regler…

Du är välkommen att låta dig inspireras till att skapa nya trådar i detta ämne. Men ska du citera mig, så ska det ske korrekt.

Personligen tycker jag däremot att det är verkligen inte snyggt att skapa nya trådar med innehåll ifrån andra trådar såhär.

Jag har reagerat på det förut när andra medlemmar drabbats på det sättet. Och jag tycker det är mycket osnyggt gjort och inte värdigt ett forum som dessutom utger sig för att verka i Jesu namn… Tidigare när detta skedde i början, så tillfrågades man i tråden om man tyckte det var ok. Det är ett snyggt sätt att agera. Det här är inte det. Och i det avseendet blir det i mina ögon helt ointressant vilka regler man försöker luta sig mot. Det handlar om vad som kan anses anständigt och vad som skapar en trivsam diskussionsmiljö. Och vad som inte gör det.

För övrigt anser jag din tolkning av Uppenbarelseboken inte stämmer överens med det jag hör i Anden när jag läser texten. Men jag får ingen indikation eller ledning ifrån Anden att ge mig in i den diskussionen. Så därför gör jag inte det.

Varför det också kanske hade varit bättre att tillfråga mig innan det skapas nya trådar såhär. Jag hoppas ju att även moderatorerna ser till att ta sig tid att lyssna till Anden innan man agerar utifrån eget huvud…

Camillhe
12/12/12, 4:18 PM
#6

Det är skillnad att använda material i en tråd och citera det och skriva om det där. En helt annan att rycka det ur sitt sammanhang, delvis omformulera det eller ändra i det på typografiskt sätt och skapa en ny tråd.

Vänligen visa vad som är omformulerat och ändrat typografiskt!

Annons:
Camillhe
12/12/12, 5:05 PM
#7

Norpan: läs gärna om ämnet, det är intressant, men också viktigt att komma tillrätta med anser jag då många sekter och  rörelser inom mysticismen använt sig av " människans nya riktiga namn" myten på många olika (ofta destruktiva) sätt.

Frasen "nytt namn" eller "new name" (jag använder www.blueletterbible.org med KJV på engelska när jag studerar) finns endast i 3 verser i Bibeln.

Jes 62:2

Upp 2:17

Upp 3:12

Ingen av dessa verser handlar om att vi människor ska få nya namn i himlen.

Woodland
12/12/12, 7:26 PM
#8

Scout, Du har kanske missuppfattat skillnaden mellan en medlemsroll och sajtvärden /medarbetares roll här på forumet. Det är inte du (i detta fall) som bestämmer vad som är off-topic eller inte. Du anklagar Camillhe för att inte ha citerat dig korrekt. Det är upp till bevis från din sida. Det underlättar för läsarna om dom kan se ursprungsinlägget för att kunna sätta sig in i ämnet. Dina rättigheter har inte överträtts här, Camillhe har inte agerat osnyggt, och dina synpunkter om hur vi sköter sajten är noterade. Din antydan att endast du lyssnar till Anden lämnar jag för övriga läsare att bedöma.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
12/12/12, 7:57 PM
#9

Det är ju inte så viktigt kanske att veta om Gud har smeknamn eller inte, men jag skulle nästa tro att Han har det, för han är ju skaparen, som skapat giraffer med långa halsar, randiga djur, prickiga djur, blommor i olika färger.. namngett Adam och Eva osv.

Denna kommentar har tagits bort.
Camillhe
12/13/12, 12:03 AM
#11

Nu är det såhär att när ngn gått väldigt OT i en tråd så flyttar vi inlägget till en ny tråd för att kunna behålla den röda tråden i den ursprungliga tråden. Det enda jag borde gjort annorlunda är att jag borde tagit bort Scouts inlägg och även mina ang nytt namn från den gamla och flyttat de till den nya tråden.

Människor kommer alltid att bli upprörda, och vi kan aldrig tillfredställa alla. Att flytta inlägg när de går OT är vår policy och det är så det fungerar här. Nu börjar det bli OT även i denna tråden och jag föreslår att klagomål pmas till Medarbetare och Sajtvärd istället för att förstöra trådar med annat innehåll eller lägg klagomål och råd om hur du anser att sajten bör skötas i en ny tråd.

Denna tråden handlar om namnfrågan och inlägg om andra saker kommer att raderas eller flyttas.

Upp till toppen
Annons: