Annons:
Etikettbibeln
Läst 4275 ggr
[Gesus]
2012-12-10 14:48

Gud och Adam

Hej

Hur är/var det, skapade gud Adam efter sin egen avbild och senare Eva för att Adam behövde hjälp och inte skulle vara ensam?

1 Mos 1:27 "Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne…"

1 mos 2:18 – Och herren gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.”

Följdfrågor kommer naturligtvis…

Annons:
OlgaMaria
2012-12-10 14:58
#1

Gud skapade Adam och Eva till sin avbild, ja. Vi avspeglar tillsammans Gud, män och kvinnor.

Och ja, han skapade kvinnan till en jämlik hjälpare till Adam, så att han inte skulle vara ensam, ja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
2012-12-10 16:11
#2

Om Jahve skapade Adam till sin avbild, varför inkluderade han en massa rudimentära organ så som svanskota, blindtarm och visdomständer? Jag trodde er gud anses vara perfekt, vilket gör det konstigt att han skulle ha detta evolutionera "skräp" i sin kropp.

[Norpan88]
2012-12-10 16:17
#3

Kan ju hända att svanskotan och blindtarmen har haft en funktion nångång i tiden och att den förminskats genom evolutionen och därmed inte har någon funktion längre. Då bör ju dom genom evolution så småningom försvinna helt.

Joppo
2012-12-10 16:49
#4

Du menar alltså att Jahve har svans och äter gräs*? Det har jag aldrig hört förut :)**

* Visdomständerna och blindtarmen antas ju härstamma från en sådan diet.

** Jag förutsätter att denna perfekta varelse inte utvecklas evolutionärt. Om man är perfekt så lär det ju inte behövas.

Woodland
2012-12-10 16:52
#5

# 2

Vem har konstaterat att dessa kroppsdelar är "skräp"?

Svanskotan har en funktion.  Den skyddar slutet på ryggraden.  Jag vet detta av egen erfarenhet.

Blindtarmen är en del av kroppen som skyddar matsmältningsprocessen.

Sedan efter syndafallet blev allting berört av döden och förfall.

Afrikanerna jag kände hade glädje av sina visdomständer när det tuggade i sig kycklingben och därigenom tillgodogjorde sig kalken i benen.  De kunde inte smälta mjölk.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2012-12-10 17:02
#6

Ja, vem har konstaterat att vi har skräp i våra kroppar!?

Darwin hade en förfärligt lång lista på onödiga kroppsdelar. Tror man idag visat att de flesta av dessa fyller en funktion, om inte alla.

Googlade lite snabbt och hittade att blindtarmen har en funktion för vårt immunförsvar, att svanskotan fäster vid muskler som håller upp våra inre organ i bålen och att visdomständer får plats mycket bra i munnen hos folkslag som lever naturligt (äter och gnager på kött) till skillnad från oss moderna människor som lever av jordbruk. Då är en extra tand ett välkommet tillskott.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Joppo
2012-12-10 17:06
#7

#5 Godfried Roomans, professor i medicinsk ultrastrukturforskning vid Uppsala Universitet, är expert på människans anatomi anser att du har fel: http://www.evolutionsteori.se/kreationism/rudimentara-organ/

Tror du bokstavligen att Syndafloden har ägt rum?

OlgaMaria
2012-12-10 17:12
#8

Jo, men han resonerar utifrån vad han inte vet. Dvs, han kan inte förklara varför alla saker i vår kropp finns, men det betyder inte att det inte finns en förklaring. Listan på "onödiga" organ har som sagt hela tiden krympt. Det kanske den kommer fortsätta göra?

Sen har han ju redan en fast teori om VARFÖR vi har ondöiga organ och blir därmed i behov av förekomsten av onödiga organ… så så länge som han inte vet varför vi har en grej så kan han säga att den är onödig. Men jag skulle säga att vi inte vet varför vi har den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gesus]
2012-12-10 17:24
#9

Ja Joppo har en bra poäng där.

Vad jag främst tänkte på var att om vi är "hans" avbild (för det är väl ingen tvekan om att den påstådda guden är en man isåfall), men vi är två olika kön, en hane och en hona, då borde "gud" också vara det, eller?

Och sen tycker jag det är viktigt om Eva skapades senare som sägs i bibeln. Dvs om Adam var tänkt att vara den enda människan på jorden först.

1 mos 2:18 – Och herren gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.”

Joppo
2012-12-10 17:24
#10

#8 Nu hänger jag inte med. Hans resonemang bygger främst på att vi är besläktade med med andra däggdjur, vilket i sin tur pekar på att vi härstammat från samma "urdjur". Nu skulle väl Jahve teoretiskt sett ha kunnat mosa in en massa rudimentärt jox i oss av någon outgrundlig anledning, men det förefaller synnerligen osannolikt.

"Sammanfattningsvis finns det 45-50 strukturer i människokroppen som anses rudimentära. Dessa rudimentära strukturer stärker människans evolutionära släktskap, i synnerhet med andra däggdjur."

scout
2012-12-11 03:24
#11

#10 Joppo skrev:

"Sammanfattningsvis finns det 45-50 strukturer i människokroppen som anses rudimentära. Dessa rudimentära strukturer stärker människans evolutionära släktskap, i synnerhet med andra däggdjur."

Men detta är ju formulerat som en teori. Något som anses vara ngt är inte detsamma som att det är det…

På samma sätt kan man formulera en teori om att det finns ett antal strukturer i kroppen som vi inte vet exakt vad för funktion de har.

Tex kan man ju peka på att vi fortfarande inte ens vet allt om hur vår matsmältning fungerar och vi vet bara en bråkdel av allt som finns att ta reda på hur vitaminer fungerar och hur exakt vårt blodsocker fungerar osv osv… Blotta kunskapen om det är inte ens hundra år gammal…

Vetenskap i all ära, men den vet inte så mycket den heller…

Vetenskapligt förhållningssätt till livet skiljer sig däremot ifrån ett bibliskt förhållningssätt till livet, på så sätt att om man har vetenskapen som religion så anser man att om en Gud finns så har den en skyldighet att bevisa sig för mig som människa. Medan om man har en biblisk grundad tro, så anser man att jag som människa har en skyldighet att söka mig till min Gud som har skapat mig…

Det är i grunden skillnaden mellan tro och vetenskap.

Därför blir såna här diskussioner där man som kristen s a s ska ställas till svars för diverse saker som ev talar för eller emot empirisk bevisning för att den bibliske Guden finns eller ej, tämligen meningslösa… För om man räknar sig som kristen så har man oavsett empiri, kommit till tro på att Gud faktiskt finns. Och då förändras ens synsätt i enlighet med det jag skrev i förra stycket… Dvs vetenskap och empiri minskar i betydelse för att jag som person minskar i betydelse i förhållande till Gud som jag som kristen tror i bemärkelsen "litar till", finns.

Det är bara den som inte har tro som anser sig vara större än Gud… eftersom den inte tror, eller hoppas att Gud finns… Medan för den som tror finns Gud… Och då förhåller sig allt till det och inte tvärtom…

scout
2012-12-11 03:43
#12

#9 Gesus skrev:

Vad jag främst tänkte på var att om vi är "hans" avbild (för det är väl ingen tvekan om att den påstådda guden är en man isåfall), men vi är två olika kön, en hane och en hona, då borde "gud" också vara det, eller?

Och sen tycker jag det är viktigt om Eva skapades senare som sägs i bibeln. Dvs om Adam var tänkt att vara den enda människan på jorden först.

1 mos 2:18 – Och herren gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.”

I Gud omfattas både han och hon. Utifrån skrivningar bla i NT där Jesus talar om att man i himlen inte lever i parrelationer, och andra skrivningar där man kan förstå att när väl himmelriket utbreds så blir vi alla de vi ursprungligen var uttänkta att bli och vi får tom våra riktiga namn… så är min gissning att kön kanske inte har så stor betydelse längre utan att vi i föreningen med Gud blir mer fulländat till "hans" avbild…

Vi vet inte om Gud har kön eller inte. Han omnämner sig själv som "jag är". Och mer noggrant än så får vi inte Honom beskriven avseende det. Att det i skrifterna blivit Han och inte Hon är nog mer en fråga om språk än om att människan har full kunskap om vad "jag är" egentligen innebär… Begreppet "hen" är ju bara några månader gammalt… bara som ett skämtsamt exempel…;)

Allt som Gud gör på jorden har på ett eller annat sätt sin spegelbild i det himmelska… Att Adam inte skulle behöva vara "allena" är på så sätt en spegelbid av att Gud skapat människan och skapat livet på jorden för att han inte vill vara allena… Dvs man kan på så sätt säga att Gud skapar Adam för att inte själv vara allena. Och för att uttrycka det, så skapas Eva för att inte Adam ska vara allena… Målet med skapelsen är förening. Förening mellan Gud och människan. Förening mellan människorna i form av äktenskapet och den sexuella akten är en spegelbild på föreningen som Gud har som mål för människan och Gud. Därför står det också att man och kvinna inom äktenskapet ska "bli ett" Dvs man och kvinna tillsammans utgör föreningen som är en spegelbild på Gud…

Man kan också säga att man och kvinna uttrycker olika delar av Guds personlighet. I Gud finns både det maskulina och det feminina. Både det hårda och det mjuka. Både styrka och mildhet. Både vrede och försoning. Och på samma sätt är män och kvinnor olika i våra personligheter. Tillsammans kan vi bilda en helhet i förening med Gud.

Gud skapade mycket annat liv innan Adam skapades… så för Gud är inte detta med att vara först det som är det primära… Det blir däremot lätt så i mänskliga konstruktioner… För vi är i allmänhet besatta av såna saker som att vara först, störst, viktigast osv… Men för Gud är någonting annat alltid viktigast. Och det sammanfattat i ett enda ord är: Förening. Och då förening i kärlek och liv, som ju är hans signum…

Jag hoppas att detta iaf kan svara på dina frågor, oavsett om du vill hålla med om livsåskådningen att Gud finns eller inte… Detta är iaf en förklaring till varför formuleringen ser ut som den gör i Bibeln…

Camillhe
2012-12-11 08:22
#13

"andra skrivningar där man kan förstå att när väl himmelriket utbreds så blir vi alla de vi ursprungligen var uttänkta att bli och vi får tom våra riktiga namn…"

Det här får du gärna förklara vad du menar med, Scout?

Annons:
OlgaMaria
2012-12-11 09:07
#14

#9 Jag tror inte att själva könet är vår främsta likhet med Gud. Kön har vi för att kunna fortplanta oss. Men jag tror att vi avspeglar Gud bättre som två än som en. Även familjen avspeglar Gud. Vi har fått förmågan att älska våra barn, och det vittnar om Guds kärlek till oss. Poängen med skapelseberättelsen i det här avseendet tror jag inte handlar om att Gud "kom på" att han skulle skapa kvinnan utan att berätta för oss att kvinnan behövdes och och varför. Den gifte mannen jämförs med Jesus i NT och jag tror att man kan dra en parallell mellan kvinnan och den helige Ande också. I skapelseberättelsen beskrivs hon som en hjälpare. När Jesus förklarar den helige Ande för lärjungarna kallar han den för Hjälparen. Jesus och dha är Gud och mannen och kvinnan avspeglar denna relation, de är iaf tänkta att göra det. Kvinnan jämförs också med församlingen i relation till sin man men det ena motsäger inte det andra, det är bilder som kompletterar varandra. Även mannen ingår i bilden av Jesu "brud". Jesus fanns före Adam och vi vet att Jesus uppenbarat sig i något som liknar ens manskropp (både före och efter sin jordevistelse), så det kan nog vara så att mannen är mer lik Gud utseendemässigt. Men både kvinnan och mannen är skapade till Guds avbild och bilden var inte komplett förrän kvinnan blivit till så hon avspeglar antagligen något mer än bara utseendet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Norpan88]
2012-12-11 09:37
#15

Scout, Theresia, tack för underbart förklarat, Nu fick även jag en klarare bild av hur allt ligger tillGlad

[Gesus]
2012-12-11 10:06
#16

#12 Visst är det bra med en tro. Man kan ändra och fixa till den precis hur man vill…

Men om vi ska vara till guds avbild, då borde han också vara två som kan para/föröka sig, vad är annars avbilden.

Jag kan inte se likheten/avbilden med en ensam gubbe som sitter i himlen utan kropp och "lever" i evighet, allvetande, allsmäktig med mera med mera.

Och bibeln, den används som ett smörgåsbord där det plockas bara det man vill. Är det något som passar den som tror på det, då står det så i bibeln och då är det minsann bra och så. Passar det inte så vimlar det av ursäkter och undanflykter, det är plötsligt "bildligt talat" och man kan tolka det som man vill osv.

Men det är svårt att komma undan att Adam skapades ensam först, och sen skapades Eva för att hjälpa honom och så att han inte skulle vara ensam!

Var det då tänkt att just Adam skulle vara ensam och levt för evigt, fast alla djuren skapades två och två för att föröka sig?

Man kan också undra hur Adam "såg ut" när han skapades. Hade han genitalier och tex könsdrift med mera för att föröka sig, eller modifierades dom/det dit senare när han fick en hona?

Ditt svar är knappast en "förklaring" på något, det är bara vad du hittat på för att kunna tro på det! Och frågorna du besvarar är just att man kan ändra hur man själv vill för att få ihop det, trots att det finns en bok som ska vara en sorts manual…

[Gesus]
2012-12-11 10:06
#17

#12 Lite OT men du skriver "kärlek och liv, som ju är hans signum"

Kan du inte ge några exempel på det, jag kan ge massor av exempel på våld och död med mera från honom… Han leder väl tex gigantiskt stort över Satan, om man jämför hur många dom dödat.

[Norpan88]
2012-12-11 10:41
#18

Sedan skickade de till honom några fariseer och herodesanhängare, som skulle snärja honom med frågor. 14De kom och sade till honom: ”Mästare, vi vet att du är uppriktig. Du faller inte undan för någon och ser inte till personen utan lär oss verkligen Guds väg. Är det rätt eller inte att betala skatt till kejsaren? Skall vi eller skall vi inte göra det?” 15Men han förstod att de hycklade och svarade: ”Varför vill ni sätta mig på prov? Ta hit en denar och låt mig se på den.”16De räckte fram en, och han frågade: ”Vems bild och namn är detta?” – ”Kejsarens”, svarade de. 17Jesus sade: ”Ge kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud.” Då häpnade de över honom.

Markus 12: 13-

OlgaMaria
2012-12-11 11:04
#19

#16 Bara för att du inte kan förstå hur Bibeln kan förstås och tolkas på ett hederligt sätt så betyder inte det att den inte kan förstås och tolkas på ett hederligt sätt. Jag tror att du har mycket mindre bibelkunskap än oss kristna du pratar med här inne och det är ganska högmodigt att påstå att vi tolkar Bibeln på ett ohederligt sätt, för att den ska passa OSS. Nej, vi vill alla underordna oss Bibeln och gör så efter bästa förmåga OCH tror att det går. Vem som helst som har bristfällig kunskap i ett kompiicerat ämne kan göra sådana påhopp som du just gjorde… man har helt enkelt en för bristfällig bild och missar att se den logik och de samband som mer insatta kan se. Det betyder inte att man inte kan diskutera men det behövs lite ödmjukhet för det man inte är så värst insatt i.

Det står ingenstans att Gud skapade mannen för att leva ensam men sedan insåg att han måste ordna till detta. Det står att Gud skapade mannen först och sedan kvinnan, för att mannen behövde kvinnan. Det finns inget i detta som säger att det var Guds mening att mannen skulle leva själv. Isåfall hade han inte skapat kvinnan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2012-12-11 11:06
#20

Bibeln beskriver för övrigt Jesus som en stötesten som många faller på men som för oss blivit hörnstenen som ger räddning. Gud har vetat hela tiden att många kommer att snubbla på Jesus och förkasta honom och att Bibeln kommer att framstå som ett virrvarr för många.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Gesus]
2012-12-11 12:19
#21

#19 Vad är mitt "påhopp" och på vad? Och jo jag har skaplig koll på bibeln och förstår hur vissa tolkar den. Precis som dom själv vill!

Det är du som säger tolka ohederligt, jag har bara sagt att bibeln tolkas precis som det passar var och en och inte som det står. Skulle du tolka bibeln som det står, så skulle man tex få ha slavar och prygla dom hur mycket man vill så länge dom inte dör bara.

Jag menar att det plockas det som passar och det andra bortförklaras. Borde inte allt i bibeln vara gällande ocn inte bara vissa delar?

Och JO! Det står klart och tydligt att Eva skapades för att det var inte bra att Adam var ensam bl.a!

1 mos 2:18 – Och herren gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.”

Så därför undrar jag hur Adam skapades först, med eller utan genitalier?

Antingen skapades han med och då var det redan tänkt att han skulle få en hona (och varför då komma på senare att han behövde en hjälp och sällskap?), eller så skapades han utan eftersom det tydligen inte var planerat med en hona från början. Och då måste han ha modifierats senare, och fått genitalier tillagda!

Eller?

[Gesus]
2012-12-11 12:25
#22

#19 "man har helt enkelt en för bristfällig bild och missar att se den logik och de samband som mer insatta kan se."

Menar du tex den logik där djuren kan tala, att alla djuren på planeten fick plats på en båt och utan att äta upp varandra, att Adam och Eva fick två söner som sen fortplantade sig med..? Och att Jesus var död i tre dagar och tre nätter mellan fredag kväll och söndag morgon..?

Med mycket mera…

OlgaMaria
2012-12-11 12:31
#23

Läs vad jag skrivit om Adam och Eva igen..

Det står ingenstans att Gud skapade mannen för att leva ensam men sedan insåg att han måste ordna till detta.

Givetvis skapades Adam med sina könsorgan direkt, därför att kvinnan ingick i Guds plan från början!

Det är svårt att ha en slav och prygla denne när Bibelns syn på slavar är att de är älskade bröder och systrar! (Filem 1:16)

Det är inte jag utan du som rycker verser och tolkar som du vill. Bibeln funkar inte på det sättet. Du behöver förstå HELA Bibeln och framför allt behöver du förstå dess upphovsman.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Norpan88]
2012-12-11 12:33
#24

Gesus, jag vet inte riktigt vart du vill komma nånstans… att Gud gjorde fel när han skapade mannen först, eller att Gud gjorde fel som skapade kvinnan, eller att kvinnan är underordnad mannen??

Gesus, jag tyckte Scout uttryckte det väldigt bra…

Allt som Gud gör på jorden har på ett eller annat sätt sin spegelbild i det himmelska… Att Adam inte skulle behöva vara "allena" är på så sätt en spegelbid av att Gud skapat människan och skapat livet på jorden för att han inte vill vara allena… Dvs man kan på så sätt säga att Gud skapar Adam för att inte själv vara allena. Och för att uttrycka det, så skapas Eva för att inte Adam ska vara allena… Målet med skapelsen är förening. Förening mellan Gud och människan.

Gud har stor skaparlust som bottnar i kärlek och fulländning.

[Gesus]
2012-12-11 12:34
#25

#19 "Nej, vi vill alla underordna oss Bibeln och gör så efter bästa förmåga OCH tror att det går."

Men alla dom här grejjerna med, en kvinna som har mens och kläder i olika material och att jobba på sabatten tex, hur fixar du det?

3 Mos 19:19 Jag är Herren. Mina stadgar skall ni hålla. Du skall inte bära kläder som är vävda av två slags garn.

Och här är några fler fina från bibeln, lever du/ni efter dom också?

3 Mos 20:18 Om en man har samlag med en kvinna under hennes mens och blottar hennes blods källa, skall båda utstötas ur sitt folk

3 Mos 15:29 Den åttonde dagen efter mens skall hon lämna två duvor till prästen att offra som syndoffer och brännoffer inför Herren.

1 Kor 14:34-35 kvinnorna skall tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger

Tit 2:4 Kvinnor skall vara anständiga, rena, husliga, goda och att underordna sig sina män, så att inte Guds ord blir smädat

Mark 7:10 Visa aktning för din far och din mor och: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö

[Gesus]
2012-12-11 12:39
#26

#24 Tja jag är bara lite intresserad av hur ni "förklarar" alla motsägelser i bibeln…

OlgaMaria
2012-12-11 12:46
#27

#25 Jag tycker att den ursprungliga frågeställningen för den här tråden är intressant, men för dig handlar det uppenbarligen bara om ett litet problem i Bibeln som du är intresserad av hur vi ställer oss till. När vi ger svar på det kommer du med fler. Jag är tyvärr inte intresserad av att i detalj försöka förklara för dig allting om hur Bibeln bör tolkas och läsas. Jag är intresserad av att diskutera Bibelns budskap. Detta med skapelseberättelsen, Adam och Eva, att vi är Guds avbild m.m. är jättespännande, men det verkar inte alls vara det för dig annat än ur ett ifrågasättande perspektiv. Trist, och fruktlöst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Gesus]
2012-12-11 15:35
#28

#27 Svara gärna på #25

Och svara gärna på hur det var med Adams genetalier och om han skapades före Eva som det står och isåfall varför inte skapa bägge samtidigt som jag förstår alla djuren gjordes…

Sen kommer ju nästa problem med historien när Adam och Eva fick två söner… Varför skriva så om det inte var så..?

Jojaton
2012-12-11 18:44
#29

#28 Vad är problemet med att Eva och Adam fick två söner? Det står i Bibeln att de flick fler barn, och bara för att det inte står i Bibeln kan Gud mycket väl ha skapat fler människor.

Johanna - Instagram

[Gesus]
2012-12-11 18:56
#30

#29 Nej inget problem om inte barnen förökade sig med varandera eller föräldrarna och att det är OK..!

Woodland
2012-12-11 19:40
#31

Det är så G. att bibeln blev skriven över en +1500 års tidsperiod.  Riken uppkom och föll.  Yttre omständigheter ändrade sig.

Det du citerar här ovan är till största del de levnadsregler som Israel fick.  Vissa av reglerna och lagarna i Gamla Testamentet är universella och gäller alla folk för evigt.  Andra inte.  En rätttrogen jude idag stenar inte äktenskapsbrytare osv.  De lyder under lagarna av de länder som de bor i.

Men alla lagar kan sammanfattas i Jesus befallning av att älska sin nästa såsom sig själv men att man måste älska Gud mest of allt.

De kristna lyder under det nya förbundet. De kristna har också ett högt krav på sig enligt Bibeln.  T.ex.  äktenskapsbrottets gärning var synd i GT tider men Jesus sade att blotta tanken är som att begå synden.

Det du frågade efter från 1 Kor 14 gäller mötesordningen i de nya kyrkorna under Apostlarnas tid.  Folk (kvinnor) visste inte hur de borde bete sig.  De ropade ut frågor  till sina män tvärs över rummet under predikans gång.  Det störde mötesordningen.  De skulle hålla tyst under mötena och fråga sina män om en förklaring till undervisningen när de kom hem

Titus gäller ännu idag.    Och ja, kristna kvinnor bör underordna sig sina män. Men det betyder kanske inte vad du tror.  Ett lyckat äktenskap är när någon till sist ger sig i en disput och ger efter till någon annan.  Kvinnan skall ha respekt för mannen men han har befallningen att älska henne så mycket så han kunde offra sitt liv som Jesus gjorde för kyrkan.  Så vilken av de två har det tyngsta uppdraget tror du?

Jesus uttalade det du skrev från Mark 7.  Han citerade Mosebokens befallning. Men det är oklart om det straffet gällde i Israel under hans dagar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

scout
2012-12-12 14:20
#32

#13 Camillhe skrev:

"andra skrivningar där man kan förstå att när väl himmelriket utbreds så blir vi alla de vi ursprungligen var uttänkta att bli och vi får tom vårariktiga namn…"

Det här får du gärna förklara vad du menar med, Scout?

Det nämns dels i Korinthierbrevet (jag komer inte ihåg på rak arm var, men korinthierbreven är så underbar läsning, så de kan med fördel läsas i sin helhet…;) ), men tydligast står det om det i Uppenbarelseboken, där Jesus talar om vilka förberedelser som församlingarna och människorna behöver göra inför hans återkomst och föreningen mellan bruden och brudgummen ska ske…(I sin helhet handlar de kapitlen om helgelse och vikten av att låta sig renas ifrån all dold synd i sitt inre och att vara trofast till Jesus, (även bland de som anser sig tillhöra Honom och anser att de följer Honom). Att vinna seger är att vinna helgelse).

Tex:

Uppenbarelseboken 2:17

Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Den som vinner seger, åt honom skall jag giva av det fördolda mannat; och jag skall giva honom en vit sten och ett nytt namn skrivet på den stenen, ett namn som ingen känner, utom den som får det.

Camillhe
2012-12-12 14:38
#33

#32 Det här är en viktig sak och en allvarlig feltolkning, därför gör jag en ny tråd om ämnet. LÄNK

AliennaII
2012-12-12 15:01
#34

#33 Det här är en viktig sak och en allvarlig feltolkning, därför gör jag en ny tråd om ämnet.

VEM avgör/bestämmer vilka tolkningar av bibeltexter som är RÄTT…?

Annons:
scout
2012-12-12 15:24
#35

#16 Gesus skrev:

#12 Visst är det bra med en tro. Man kan ändra och fixa till den precis hur man vill…

Ditt svar är knappast en "förklaring" på något, det är bara vad du hittat på för att kunna tro på det! Och frågorna du besvarar är just att man kan ändra hur man själv vill för att få ihop det, trots att det finns en bok som ska vara en sorts manual…

Nu känner vi ju till sen tidigare att projektion är Gesus specialitet… Dvs det hen själv gör försöker hen beskylla andra för att göra… Det är klassiskt och lätt att gå i fällan…

Att fixa till och ändra som man vill och hitta på är alltså ngt som Gesus gör i syfte att skapa förvirring.

Och precis som jag skrev i mitt inlägg, så är det också det som skiljer den som inte tror ifrån den som tror. För tror man på Gud, så ser man sig inte som så viktig att man kan tillåta sig fix och ändring av det som står och man tolkar inte själv heller, utan ju mer man växer till i sin andliga mognad, desto mer tolkar Anden texten åt en.Dvs det blir mindre och mindre jag/ego och mer och mer Han/Anden.

Den som inte tror men vill förkasta Guds ord är de mest bokstavstrogna fariseerna som finns…Och de tolkar och vänder och vrider på allt. Men det som avslöjar är just att man vill att Gud ska utgå ifrån dem… Dvs Gesus vill att Gud ska anpassa sig efter hur hen ser på tillvaron. Inte tvärtom. Och det är då som tolkningarna alltid blir fel… Å det kommer de att bli till dess Gesus själv får en uppenbarelse om Sanningen och det glada budskapet, Evangelium. Och eftersom det frustrerar honom att inte de troende ser på tillvaron såsom hen gör, så försöker hen projicera sina egna (alltid felaktiga) tolkningar på de troende..

Men jag accepterar inte att Gesus gör sig till tolk för hur det kristna Ordet uppenbaras för mig som kristen. Det har han ingen kunskap eller insikt om. Och bör därför hålla sin mun när det gäller det. Dvs med vad rätt har han att påstå att någon här, som tror, hittar på sina egna tolkningar.

Det är ingenting annat än projektion. Dvs den enda som hittar på är Gesus.

Men om vi ska vara till guds avbild, då borde han också vara två som kan para/föröka sig, vad är annars avbilden.

Du har inte förstått, dvs kan eller vill inte se vad begreppet avbild innebär utifrån Ordet.

Jag kan inte se likheten/avbilden med en ensam gubbe som sitter i himlen utan kropp och "lever" i evighet, allvetande, allsmäktig med mera med mera.

Uttryckt lite mer begripligt för här blir det tydlig att detta handlar om dig personligen; Du saknar förmåga att förstå. (Och det är tämligen uppenbart).

Det betyder däremot inte att det är någon annans uppgift att begripliggöra det för dig. Det betyder att det är upp till dig att vilja söka uppenbarelse eller att välja att inte göra det.

Och bibeln, den används som ett smörgåsbord där det plockas bara det man vill. Är det något som passar den som tror på det, då står det så i bibeln och då är det minsann bra och så. Passar det inte så vimlar det av ursäkter och undanflykter, det är plötsligt "bildligt talat" och man kan tolka det som man vill osv.

Bibeln är näring och närhet till Gud för den som tror. Den står uttryckligen att den som inte tror inte kan eller får se hemligheterna som den rymmer. Alltså är Bibeln inte vare sig en manual, ett smörgåsbord eller en "sales pitch" för icke troende. Utan manna för de som hört i bemärkelsen fått uppenbarelse om Evangelium och väljer att ta emot Ordet och bli kristna. De kristna är givna Helig Ande som är den enda som kan ge uppenbarelse om innehållet i Ordet. Det står även uttryckt så att en lekman kan förstå det i texten…

Det står också tydligt så att även en nyfrälst kan förstå det att Gud uppenbarar sitt Ord bit för bit för de troende. Dvs man serveras inte hela Sanningen på ett bräde. Utan pusselbit för pusselbit uppenbarar Anden Guds Ord för sina barn. Och det sker i takt med att jag som kristen underkastar mig Honom mer och mer.

Som du förstår så kan den som är obstinat och som vill få bestämma över Gud inte höra eller se ett dugg… Gud väntar till du ödmjukar dig nog för Honom. Och det gäller både den som är kristen och den som inte tror.

Bottom Line; Du som inte tror kan inte hämta kunskap om Gud ur Bibeln. Det finns ingen genväg. Först måste du höra Evangelium. Och inte heller det går med förstockade öron…

Men det är svårt att komma undan att Adam skapades ensam först, och sen skapades Eva för att hjälpa honom och så att han inte skulle vara ensam!

Var det då tänkt att just Adam skulle vara ensam och levt för evigt, fast alla djuren skapades två och två för att föröka sig?

Återigen egen tolkning av Gesus som anser att hens sätt att förstå denna enda mening lösryckt ur sitt sammanhang, (ett sammanhang som löper genom hela Bibeln). Och får hen en förklaring som är anpassad för icketroende öron, så viftar hen bort den såsom ngt som hittas på…

Slutsats; hen vill inte förstå den fördjupade meningen med att skapa Adam först och Eva ur hans revben. Hen vill istället se det som ngt som är negativt och applicera den brist på jämställdhet som världen skapat genom att inte höra Guds Ord och projicera det på de troende och på Gud.

Man kan också undra hur Adam "såg ut" när han skapades. Hade han genitalier och tex könsdrift med mera för att föröka sig, eller modifierades dom/det dit senare när han fick en hona?

Varför är detta så viktigt? Jo för det bottnar i en vilja att få kontrollera Gud, att genom att förstå alla tekniska detaljer kring Gud, så kan man känna sig större än Han…Alternativt förkasta Hans existens och därmed kunna göra sig själv viktig på andras bekostnad. För en troende är detta totalt oviktigt. Dvs Gud kan ha fått skapa Adam och Eva precis hur Han vill! Jag älskar Honom och tillhör Honom ändå och är så i grunden tacksam för att Han har valt att ge dig och mig Liv.

Men utifrån vad Bibeln säger och Anden uppenbarar, så hänvisar jag till det jag skrev i inlägget #12 och även till det som Theresia och Woodland skrivit i ämnet. Dvs Adam skapades först men med syfte att bli ett med Eva som fick sitt liv genom hans revben. Dvs att man och maninna ska bli ett och representera Gud tillsammans på jorden. Alltså att skapelsens krona, dvs människan var uttänkt ifrån början att vara två, precis som djuren som människan ifrån början var satt att råda över…

Könet har i sig däremot mycket liten betydelse för Gud vad avser evigheten. Könet behövs bara för förökning. Dvs när den här tidsåldern är slut och Gud breder ut sitt evighetsrike, så sker ingen förökning mer. Och då tappar också könet sin betydelse helt.

[Gesus]
2012-12-12 15:49
#36

Ja precis som jag skrev innan!

Ditt svar är knappast en "förklaring" på något, det är bara vad du hittat på för att kunna tro på det!

Visst är det bra med en tro. Man kan ändra och fixa till den precis hur man vill…

scout
2012-12-12 16:02
#37

#36

Och projektionerna fortsätter… i all oändlighet… dvs det du gör försöker du skriva över på de som tror…

Men det gör inget… Gud älskar dig ändå…;)

(vilket du kommer att ta som en projektion… men den är ärligt menad…).

Joppo
2012-12-12 16:18
#38

_#35

"Varför är detta så viktigt? Jo för det bottnar i en vilja att få kontrollera Gud, att genom att förstå alla tekniska detaljer kring Gud, så kan man känna sig större än Han"

Jag anser att du totalt missförstått varför vi "hedningar"(mitt nya favoritordFlört)_ ifrågasätter er tro i just denna fråga. Varför skulle vi vilja känna oss större än något som vi inte tror existerar?

Jag tror den främsta anledningen till att er och andra skapelseberättelser ifrågasätts, beror på att den vetenskapliga evidensen pekar åt ett helt motsatt håll. Bevisen för att evolutionen ägt rum är också enormt solida. Richard Dawkins har sagt en väldigt klok angående detta:

"Evolution could so easily be disproved if just a single fossil turned upp in the wrong date order. Evolution has passed this test with flying colours."

[Norpan88]
2012-12-12 16:42
#39

Kan bara hålla med Scout, det håller på i evighet, och även om icke troende får svar, så tror dom inte på svaret. Därför är ju det egentligen rätt lönlöst Obestämd

Det står ju att om dom inte tar emot ordet så ska man vända sin kappa och gå och skaka dammet av sig.. men detta är ju det troendes forum, så här går vi ingenstans Skrattande

Jag kan svara ibland, om jag känner mig manad, men jag är inte lika påläst, men Gud har gett mig lite vishet Glad Men i det stora hela känns det onödigt.

[Gesus]
2012-12-12 17:51
#40

#37 Ja du kan hitta på att jag gör en massa grejer också, och svartmåla mig… (och du är ju helt ute och yrar om att jag skulle projicera)

Men det spelar ingen roll, allt du säger är ju ändå bara som DU hittat på och tolkat det för att det ska passa dig!

Vilken gud menar du skulle älska mig, och hur vet du det

[Gesus]
2012-12-12 17:53
#41

#39 Ser att Norpan88 är glad för att plocka lite vad som står i bibeln och svänga sig med det som det skulle vara något sorts "sanning" eller vad…

Annons:
[Norpan88]
2012-12-12 18:03
#42

#41 jopp, det är min sanning Glad

Du har ju själv vigt ditt liv åt skepticism. Har sett dig inne på dom sidorna + sett din blogg.

[Gesus]
2012-12-12 18:03
#43

Men för att återgå till trådämnet

Hade Adam genitalier mm från början?

+ varför skapades dom inte samtidigt, som alla djuren?

Woodland
2012-12-12 18:17
#44

# 43

Ja, Adam hade genitalier.

Människan är den enda skapade varelse som är skapad ”till Guds avbild”.  Människan har en enastående position och är kronan på hela skapelsen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
2012-12-12 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Adam var fulländad när han skapades. Eva likaså!  Jag tycker Gud är fantastisk Glad Tänk alla djur och växter som han också skapade.. .randiga, prickiga, med långa halsar, korta halsar.. simmande, flygande, krälande… ja det bara fortsätter.

Gud är skaparlust i all fulländning. Tänk alla invecklade organ vi har.. synorganet, hjärnan, hjärtat.. ja allt i sin helhet! Ära till Gud! Glad

Gud har tilldelat mig lite skaparlust också :) Här är en tavla jag målat till Guds ära. Det är en människa som sträcker ut sina händer i fulländad lycka och kärlek till Gud.

Jag vill även höja stämningen lite Flört

Woodland
2012-12-12 20:17
#46

Tack Norpan! Jag ler när jag ser vilka glada färger du valde. Ett mycket upplyftande motiv….glädje och frihet i lovprisning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2012-12-12 20:33
#47

Gesus, jag har svarat på din fråga om Adams könsorgan i #26. Missade du det?

Gud ville ju att Adam skulle ägna sig åt några andra saker innan han fick träffa Eva. =) Som att namnge djuren och lära sig om Edens lustgård. Sen var det dags.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gesus]
2012-12-12 20:45
#48

Mycket fin/snygg tavla Norpan88

#47 Nej jag kan inte se ditt "svar"…

Sen ja Adam hade nog jobbigt när han skulle döpa alla dom djuren och insekterna också… Fantastiskt att han redan då hade ett så utvecklat språk att han kunde det. Men undrar var det språket försvann sen när Homo erectus och ergasterna osv kom

Tror du han var på plats där djuren är eller skapade gud dom och han namngav  och sen placerade gud ut dom?

Typ isbjörn nordpol, pingviner sydpol, lejon Afrika, tigrar Asien osv ;-]

Annons:
OlgaMaria
2012-12-12 20:53
#49

#23 menade jag…

Givetvis skapades Adam med sina könsorgan direkt, därför att kvinnan ingick i Guds plan från början!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2012-12-12 21:32
#50

En underbart vacker tavla Norpan! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gesus]
2012-12-13 10:57
#51

#49 "Givetvis skapades Adam med sina könsorgan direkt, därför att kvinnan ingick i Guds plan från början!"

Nja det verkar inte så om man läser i bibeln. Där står inget om att han hade "planerat" att göra det sen, tvärtom, att han "upptäckte" att det inte var "gott" att Adam var alena och behövde hjälp…

1 mos 2:18 – Och herren gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.”

#49 "Guds plan" Vad är den, den har inte funkat så bra va, när han tex fick döda allt och alla med syndafloden..?

Ser att du där skriver - "framför allt behöver du förstå dess upphovsman."

Vem ska det vara, vem har skrivit bibeln?

Och på tal om avbild, hur ser gud ut, jag tänker på om han inte är varken man eller kvinna eller både och?

Hade du/ni några funderingar på djuren, om dom döptes på plats eller placerades ut efteråt?

Woodland
2012-12-13 13:25
#52

Att Adam hade ett välutveckat språk är inget problem att förstå om man tror på skapelseberättelsen.  Han talade med Gud och Eva.  Hans intelligens var inte begränsad av synden som kom in i världen senare.

Adam namngav de djur som Gud  förde fram inför honom (1 Mos 2:20) och inte alla arter som Gud skapade.  Vi vet detta därför att kap. 2 har att göra med Adams närområde: han skulle namnge djuren som ett tecken på suveränitet över dem (1 Mos. 1:28).   Vi vet inte hur länge tiden i Eden varade och djuren som fanns där behövde inte visa upp de beteenden vi ser idag,  de åt t. ex. inte varandra innan fallet.  Sedan när Adam och Eva blev utestängda ut från lustgården gav sig djuren också av.   Även växtligheten på jorden blev påverkad.  Efter syndafallet växte törnen och tistlar ur marken.

Skillnaden mellan oss är bl.a. att vi betraktar världen och cosmos utifrån våra två helt olika positioner och tolkar den naturliga världen utifrån dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: