Annons:
Etikettbibeln
Läst 1383 ggr
Candela
2012-12-09 16:31

Har du läst igenom bibeln från pärm till pärm?

Vill först påpeka att jag inte anser att det finns någon prestige i att ha läst hela bibeln, för jag vet att det finns många kristna (framförallt unga) som kan få lite prestationsångest av en sån här tråd. Min fråga är av ren nyfikenhet.

Jag började själv i 1 Mosebok i november och har kommit till 2 Kungaboken nu. Har inte gjort detta förut (för jag har känt att det varit så oerhört tråkigt och ett "framtvingat" sätt att läsa bibeln på), men upptäcker nu att det är oerhört spännande. Det är så mycket som var år sen jag läste sist, och en del har jag ju inte läst alls förut.

Vill uppmuntra folk att testa! Glad

Ser att svarsalternativen inte fick plats, dessa är det:

  • Ja, jag har börjat i 1 Mosebok och slutat i Uppenbarelseboken
  • Jag har läst igenom alla böcker och brev från början till slut, men inte i kronologisk ordning
  • Jag håller på just nu
  • Nej
Annons:
Camillhe
2012-12-09 16:39
#1

Jag har läst Bibeln ett par gånger, men alltid genom att blanda GT och NT. Jag tror man lär sig lite mer när man läser "blandat" och kan se sammanhangen mellan GT och NT. Fanns en Bibelläsningsplan när jag var ung där man hade kapitel från GT och NT, och genom att följa den läste man igenom hela Bibeln.

Kanske finns fortfarande, ska googla.

Tycker inte det ska vara prestige i att ha läst hela Bibeln, däremot tror jag det är väldigt positivt att göra det ngn gång i sitt liv.

Candela
2012-12-09 16:44
#2

#1

Jag fick en sån bok en gång för längesen. Tog mig aldrig igenom denObestämd För min del läser jag olika mycket från dag till dag. Vissa delar är ju rätt spännande, så där kan man fastna i 10-15 kapitel i sträck. Medan andra delar är sega att ta sig igenom.

OlgaMaria
2012-12-09 17:58
#3

Jag har haft den intentionen några gånger men kommit av mig på olika ställen. Aldrig tagit mig hela vägen till NT på det sättet.

Den bästa och roligaste "plan" jag följt när jag läst Bibeln tycker jag är bra för att:

1. Man kan välja ganska mycket vart man vill läsa
2. Man kan välja själv hur mycket man vill läsa varje dag
3. Man får hålla sig i en del av Bibeln så länge man vill
4. Om man tröttnar kan man hoppa någon annanstans

Vet inte om jag kan hitta den här planen på något sätt men det är enkelt att göra en själv. Gå till den här sidan. Gör åtta lappar och skriv ner alla bibelböckerna uppdelade på de här lapparna efter uppdelningen på den här sidan (Upp kan gå med i sista lappen så det blir 8 och inte 9 lappar). Sen lägger man alla lappar vid de första böckerna på lapparna i sin bibel. Lappen får följa med som ett bokmärke medan du läser. När du kommit till sista boken på alla lappar så har du läst igenom Bibeln.

Man kan välja själv vid vilken lapp man vill läsa och hur länge man vill hålla sig där… men man kan ju läsa ett evangelie i ett taget t ex och sen plöja lite i moseböckerna/någon profetbok. Och så kan man läsa lite grann ofta i Vishetslitt.

Jag tycker den är så bra för jag gillar att läsa (de flesta) böcker i sin helhet, men om jag trots allt tröttnar nånstans så är det lätt att hålla glädjen levande genom att hoppa någon annanstans. Och så kan jag komma tillbaka till det "tråkiga" stället efter ett tag när jag fått förnyat intresse för den biten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Norpan88]
2012-12-09 18:11
#4

Jag började med att läsa evangelierna och sedan resten av NT. Sen har jag läst GT i efterhand, men lite mer ur historisk synvinkel. Finns mkt där man har svårt att förstå.

Ska snart läsa GT igen ur en annan synvinkel, vilken vinkel det blir får Gud visa.

Jojaton
2012-12-12 13:05
#5

Nej, jag började med det för nått år sen, kom till 5 Mosebok tror jag, sen tappade jag rutinen och bokmärket, och har inte orkat ta upp det igen.

Johanna - Instagram

Highness82
2013-01-06 02:57
#6

För cirka två år sedan så började jag den förste Januari att läsa tio kapitel om dagen med start vid första Mosebok.  Jag läste ut hela Gamla testamentet inom några månader.  Sedan slutade jag.

Jag tror att jag har läst hela Nya testamentet, men inte kronologiskt.  Men funderar lite på att börja läsa tio kapitel om dagen ur Nya testamentet.  Men anyway - jag valde svar 2 "Jag har läst igenom alla böcker och brev från början till slut, men inte i kronologisk ordning"

Annons:
Upp till toppen
Annons: