Annons:
Etikettbibeln
Läst 1893 ggr
[Norpan88]
2012-12-06 22:17

Frågor..

Nu har jag lite frågor i ryggsäcken Glad

-Vad är apokryferna? Hittade det i bibeln.se i deras avancerade sök.

-Har ni hört talas om Theodicéproblemet? Vad handlar det om exakt?

Vem har skrivit trosbekännelsen?

Tackar på förhand. kram

Annons:
Camillhe
2012-12-07 00:39
#1

Apokryferna

Det finns apokryfer både i samband med gamla och nya testamentet. Det är texter som påminner mycket om bibelböcker men som inte blev accepterade att tas med i Bibeln då de inte var "stabila".

En del kyrkor har med en del apokryfer i sina läror, du kan läsa mer här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apokryferna

Theodieceproblemet:

  1. Om gud finns finns en varelse som är omnipotent, omniscient och fullkomligt god.
  2. Fanns en sådan varelse skulle det inte finnas någon ondska (han skulle veta när den uppstod, han skulle vilja förhindra den, och han skulle *kunna* göra det.
  3. Men det finns ondska
  4. Alltså finns inte den kristna guden

Trosbekännelserna:

Det finns flera olika trosbekännelser, de skrevs på kyrkomötena av kyrkofäderna där man definierade den kristna tron då det var mycket villoläror i omlopp.

Den apostostoliska trosbekännelsen har ursprunget i Rom ca 200 ef. Kr :

  • Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
    himmelens och jordens skapare.

  • Vi tror ock på Jesus Kristus,
    hans enfödde Son, vår Herre,
    vilken är avlad av den Helige Ande,
    född av jungfrun Maria,
    pinad under Pontius Pilatus,
    korsfäst, död och begraven,
    nederstigen till dödsriket,
    på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
    uppstigen till himmelen,
    sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
    därifrån igenkommande till att döma
    levande och döda.

  • Vi tror ock på den helige Ande,
    en helig, allmännelig kyrka,
    de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
    de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Amen

Nicaenska trosbekännelsen antogs vid det första konciliet i Konstantinopel (år 381):

  1. Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;
  2. och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, (Gud av Gud,) ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;
  3. och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern (och Sonen), på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig/katolsk och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.
Woodland
2012-12-07 08:10
#2

"Theodieceproblemet" är en filosofisk konstruktion utan föränkring i bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
2012-12-07 09:05
#3

Tack så mycket för hjälpen Glad

Jag hade aldrig hört talas om thedicéproblemet förut, men råkade på det. Inte heller apokryferna.

Känns som om man lär sig mkt nytt nu. Känner mig som en sån där bil som man drar bakåt och så bara svischar man iväg framåt Glad

Även hittat många bra bibelappar, så nu läser jag bibeln större delen av dagen kan man säga :)

OlgaMaria
2012-12-07 09:59
#4

Åh vad härligt med bilbelläsningen! Det är så fantastiskt i såna tider när man inte kan få nog av Guds ord! :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2012-12-07 18:00
#5

# 3

Psalm 1!  Flört

# 4

Instämmer helt!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Candela
2012-12-09 16:41
#6

Theodieceproblemet är faktiskt något man kan grubbla över. Ännu en fundering jag har kring detta är att om Gud har bestämt och vet all framtid, hur kan han då ångra saker han gjort (som det står att han gör på många ställen i GT)? Han borde ju på förhand ha vetat att han skulle komma att ångra detFlört

Annons:
[Norpan88]
2012-12-09 17:38
#7

Ja, outgrundliga äro Herrens vägar. Glad Det kan vi nog bara få svar på när vi är i himmelen. Människan är ju nyfiken och vill veta allt, men måste vi verkligen veta allt? Jag vet inte själv Glad Om jag inte förstår nåt, så brukar jag be Jesus att uppenbara sanningen för mig och ofta får jag till mig saker i mina drömmar där Jesus berättar saker för mig.

Ibland genom bibelord, och ibland genom att gå och samtala med Jesus i tankarna.

[Norpan88]
2012-12-09 17:40
#8

En gång för många år sedan när jag samtalade med Jesus och frågade om visshet i en sak, så fick jag till mig:

-Du får veta det du behöver veta, inte det du vill veta.

(Det jag frågade, kanske inte var i enlighet med Guds vilja)

Woodland
2012-12-09 18:48
#9

# 6

Theodieceproblemet är faktiskt något man kan grubbla över.

Egentligen inte för Gud definierar själv vad som är gott och ont.  Människan kan inte begränsa en omnipotent, omniscient och fullkomligt god Gud.

Som det står skrivet - Romarbrevet 9:14-24

. Ännu en fundering jag har kring detta är att om Gud har bestämt och vet all framtid, hur kan han då ångra saker han gjort (som det står att han gör på många ställen i GT)? Han borde ju på förhand ha vetat att han skulle komma att ångra det

Har du läst denna artikel?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
2012-12-10 09:20
#10

woodland, ska läsa din artikel.

Men jag har fnulat lite på Theo-problemet nu. Enligt sannolikhetsteorin så borde svaret vara enkelt, eftersom frågan är svår och komplicerad.

En lätt fråga har ofta ett komplicerat svar, en svår fråga brukar ha ett okomplicerat svar. Nu menar jag livsfrågor generellt, inga vardagliga frågor.

"Att tro är så lätt så det blir svårt" står det nånstans i NT.

Upp till toppen
Annons: