Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2025 ggr
[Norpan88]
12/4/12, 1:59 PM

Tillbaka

Lång har min resa varit, full av berg av dalar och fällor.

Men nu har jag verkligen bestämt mig för att följa Jesus igen. Jag har ju varit på avvägar och glidit in på andra läror och levt på ett inte så sunt sätt.

Men det känns som om jag hittat tillbaka nu och jag har en ny glädje inom migGlad

Det känns som om jag länge har blundat och försökt hitta min egna väg, men Jesus är sanningen, vägen och livet.

Har avsagt mig allt ockult och lägger det bakom mig och ser framåt. Ska försöka hitta en kyrka att gå till där jag bor. Be gärna för mig att det flyter på, så att jag inte möter på alltför mycket motstånd.

Kram från mig.

Annons:
Camillhe
12/4/12, 2:44 PM
#1

Blir glad av att läsa om ditt beslut.  Ibland kanske man måste få ta den där extra svängen runtom allt för att kunna hitta tillbaka.

Jag svarar här på din fråga i din andra tråd för jag vet inte riktigt om videon är lämplig och tyvärr kan vi inte bara ta bort videor utan måste då ta bort hela inlägget.

Du frågar:

Vad gör jag för att arbeta på min frälsning (hålla sig undan synd)

Hur tänker ni kring denna video? Ska man ens titta på sånt här?

Jag blev iallafall rädd. Vill verkligen inte hamna i helvetet! Hur vet man att man är räddad?

Frälsningen är en gåva, om du har tagit emot den gåvan så är du frälst, dvs du tillhör Jesus. Frälsningen är också ett beslut man tar. Man väljer att ta emot. Frälsningen är inte beroende av känslor. Jag tror att vi människor alltid från och till kommer att känna tvivel inför om vi verkligen är frälsta, vi kan i perioder känna oss "långt från Gud", tvivla. Men ett beslut står fast, och våra känslomässiga bergochdalbanor har inte ngn betydelse. Så har vi gjort som det står i Bibeln (1917):

Rom 10:9 Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.

Då är vi räddade.

Att hålla sig ifrån synd är nog omöjligt, vi är inte perfekta. Men att försöka att älska varandra, och oss själva kommer vi långt med. Att inse vikten av förlåtelse och ha samtal med Gud och be Honom forma oss, är det vi kan göra.

Jag ska titta på din video nu, återkommer sen.

OlgaMaria
12/4/12, 2:58 PM
#2

Så härligt att läsa! Gud välsigne dig på din väg!! Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
12/4/12, 3:20 PM
#3

Jag hade också tänkt posta Rom 10:9 till dig. Så enkelt är det att veta. =)

Ang. videon du postade så tror jag det är ett äkta samtal mellan en pastor och en demon, men jag ställer mig lite frågande till innehållet. Demoner är experter på att blanda lögn och sanning. Jag vet inte riktigt om det är meningen att vi ska känna medlidande med demoner och liksom bli bekymrade över deras tillstånd. Det tror jag vi ska lämna åt Gud. Bibeln befaller oss att kasta ut demoner, inget annat. Kanske ville demonen försöka vinna medlidande hos pastorn för att försvaga denne så att han inte skulle ha kraft att kasta ut demonen, och demonen visste vilka knappar den skulle trycka på för just den pastorn. Jag vet inte riktigt. Tror inte att man ska bygga läror efter vad demoner säger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Norpan88]
12/4/12, 3:34 PM
#4

Tack för Rom 10:9.

Nej man ska inte känna medlidande med demoner. Deras öde är ju redan fastställt, vad jag har förstått.

Ja man får göra så gott man kan som troende. För mig tror jag det viktigaste är att hålla tron levande. Be och läsa bibeln ofta.

Har ni några bra tips på bra pastorer på nätet, tex youtube gudstjänster eller sådant?

[Catori]
12/4/12, 3:51 PM
#5

Känner stor varm glädje med dig Norpan,har känt det på mig länge att Jesus skulle bli den väg du väljer och många intressanta samtal har vi haft på olika andliga sajter.

Önskar dig allt gott på livets och din andliga resa,härligt att finna sin rätta väg till slut.Allt gott till dig Kyss

[Norpan88]
12/4/12, 5:11 PM
#6

Tack Catori, och tack för gulliga nallen.Glad kram

Annons:
OlgaMaria
12/4/12, 5:12 PM
#7

Bra predikningar på svenska:

http://newlife.nu/sv/media.html

Gillar Joyce Meyer (med video):

http://www.joycemeyer.org/broadcasthome.aspx

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Norpan88]
12/4/12, 5:14 PM
#8

Tack Theresia, ska kika direkt Glad

Camillhe
12/4/12, 5:28 PM
#9

Anser att Joyce Meyer är direkt olämplig. Ska man lyssna/läsa hennes undervisning, kan man läsa det här också:

http://www.deceptioninthechurch.com/word-faith.html#jmeyer

[Norpan88]
12/4/12, 5:38 PM
#10

Ja man får känna sig fram med hjälp av HA. Ta bara emot det som är sant och bra.

[Catori]
12/4/12, 5:40 PM
#11

Kram tillbaka fina Norpan Kyss

Vill dela med mig av en låt som en god bekant till mig skrev under sin livstid.Med honom och hans familj finns underbara minnen kvar och den här sjöng vi ofta hemma hos dom i Otilia Adelborgs gården i Gagnef.Idag finns inte Nils med oss men vilka fina minnen han gav mig under hela min uppväxt som jag bär med mig djupt i mitt hjärta.

Hans visor är så fantastiskt underbara.En man som verkligen kunde klä orden och få ut budskap till alla.Mina minnen med Nils är fantastiska,tänk vad han stöttade mig under min svåra tid i skolan med mobbning.Hans musik är tidlös och det finns något för alla att finna i dessa fina texter oavsett man är Kristen eller valt en annan väg inom tro eller icke tro.

Glöm inte bort att änglarna finns med Nils F Nygren Glad

Woodland
12/4/12, 5:59 PM
#12

Hej Norpan!

Vad roligt att du har vänt dig till Herren igen.  Det gläder mig.  Mycket!  Glad

Gällande videon du la up här finner jag att väldigt mycket i den överensstämmer dåligt med skriften. Det framkommer i tillvägagångsättet och detaljerna, men bry dig into om det.  Det finns alldeles för många med ett osunt intresse för Satan och demoner nu för tiden.  Vi bör hålla våra ögon på Gud.

Jag får hålla med Camillhe att Joyce Meyer är inte en person jag skulle rekommendera. Jag själv lyssnade till henne i flera år tidigt 2000 tal så jag vet vad hon lär ut.  Hon är en väldligt underhållande talare men hon blandar ihop pyskologi med ett urvattnat evangelium och förkunnar inte med läror i sin undervisning.  Det finns bättre.

Jag tror nästan att om du läser själv istället för att se på olika YouTube klipp hade det varit bättre för dig. Vi behöver alla stilla oss inför Gud och Hans ord.   Får jag föreslå att du läser Johannes Evangelium från början?  Dyker det upp frågor kan vi hjälpa till här.

Det är bra att du finner en kyrka där du bor.  Har du någon kyrka i din bakgrund? Under tiden som du ber till Herren kommer Han att leda dig dit du är ämnad att vara.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
12/4/12, 6:08 PM
#13

Ska jag vara ärlig så kände jag nåt som tog emot med Joyce Meyer, men kunde inte sätta fingret på vad exakt.Obestämd Ja, jag håller med, man ska hålla fokus på Jesus. Man tjänar inget på att titta på negativa videos.

Jag kollar runt lite på nätet, läser bibeln osv. Det finns många kyrkor här. Precis bakom huset där jag bor finns nåt som heter Exodus missionscenter, men jag vet inte vad det är för nåt. Det ser ut som om dom har möten 3 ggr i veckan.

Sen pingstkyrkan och svenska kyrkan och katolska kyrkan. Tänkte gå på nåt möte  i pingstkyrkan framöver och känna mig fram.

Annons:
Camillhe
12/5/12, 12:05 AM
#14

Vill du berätta vilken stad du bor i så kanske vi kan tipsa dig om kyrkor…

Pingstkyrkor kan variera väldigt, jag är själv pingstvän i grunden men eftersom det är väldigt mycket upp till pastorerna i varje kyrka att utforma församlingen så kan en del pingstkyrkor vara extremt karismatiska medans andra är mer teologiska. Jag försökte hitta info om Exodus mission men hittade ingenting.

Joyce Meyer m. fl. tillhör en extremkarismatisk riktning som har mycket New Age inlblandat i sina läror och tyvärr har många frikyrkor i Sverige importerat en del av de lärorna. Och för dig som lämnat New Age bakom dig kan det vara ganska farligt att hamna i ngt sånt.

Jag tror att Den Helige Ande visar oss, men jag tror inte vi ska förlita oss helt på det. Gud har gett oss möjligheten att studera och ta reda på fakta, internet är ett fantastiskt bra redskap och jag tror att Han vill att vi ska använda oss av intellektet som Han gett oss också. Och hamnar man bland människor som tror på ett extremt sätt, kan det vara svårt att "stå emot".

Var rädd om dig Norpan, och våga ifrågasätta och läsa på om du känner dig tveksam till läror eller beteenden :)

Upp till toppen
Annons: