Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3258 ggr
Joppo
2012-11-30 11:09

Varning! Julkalendern är farlig!

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article15854435.ab;jsessionid=2FC276B37FB166B5A3A4F7FDD1AFFC8F

I ett församlingsblad går en katolsk kyrkoherde ut med en varning till föräldrarna att årets Julkalender innehåller ockulta inslag:

"Som troende kristen tycker jag att "anden i glaset" är den dummaste leken barn kan hålla på med. Med tanke på att den kan få mycket allvarliga konsekvenser för människans andliga och psykologiska välbefinnande. Det enda jag vill är att uppmärksamma föräldrar om att vara med när barnen se detta och förklara. "Anden i glaset" kan vara inkörsporten till spiritism och allt det ockulta"

För det första borde han nog läsa på lite om den ideomotoriska effekten. Dessutom reagerar jag på hans formulering "mycket allvarliga konsekvenser för människans andliga och psykologiska välbefinnande". Är det inte långt mycket värre att indoktrinera sina barn att de kommer att hamna i eldgrottan om de inte hänger sig åt den kristna Guden i förhållande till att leka "Anden i glaset" om man är rädd om sina barns psykologiska välbefinnade?

Diskussionsunderlag: Vad har ni som är kristna för åsikt om årets julkalender? Hur ni ställer er till att indoktrinera barn med religiösa budskap? Anser ni att de ska få bilda sig en egen uppfattning om vilken tro de ska välja eller ska föräldrarna aktivt "överföra" sin tro på sina barn?

Annons:
Linnea
2012-11-30 11:19
#1

Jag är inte troende, råkade bara hamna här när jag såg detta inlägg som nytt. Faktiskt är det så att de som tror mycket på andar, spöken mm (även om de inte tror på gud) anser att anden i glaset är något man inte ska ägna sig åt. Man vet nämligen aldrig vem som svarar…

I övrigt så tycker jag inte att man ska opponera sig så mycket om man själv ägnar sig åt gudadyrkan där man mer eller mindre skrämmer sina barn för att dom ska tro på det. Inte rätt väg att gå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
2012-11-30 11:21
#2

Det är en svår och subjektiv avvägning mellan indoktrinering och information. Som förälder informerar man ju barnen om vad man tror på, inte bara aktivt i form av "föreläsningar" utan genom hela sin livsstil och de regler man tillämpar inom familjen. Man kan inte begära av en religiös familj att den ska ge saklig och korrekt information om andra åskådningar.

Däremot tycker jag inte att föräldrar bör förhindra att barnen kommer i kontakt med andra åskådningar på andra håll, i skolan, hos bekanta eller liknande. Om barnen kommer hem med undringar om varför andra tänker, tror och gör på andra sätt, så ligger det makt uppå att säga: "För att de tror på ett annat sätt än jag gör." Om man säger "För att de tror på ett annat sätt än VI gör", så är man redan farligt ute. Och om man säger "För att de tror fel och ska brinna i helvetet och du får inte träffa dem mer" så är man så illa fel ute att det är fråga om man är lämplig att ha hand om barn.

Det kan inte vara lätt för den som är troende (oavsett tro) att varsamt visa barnen dels att man tycker att den egna tron är den rätta och samtidigt lämna öppet för barnen att bilda sin egen uppfattning. Men jag anser att man är skyldig att göra.

Camillhe
2012-11-30 11:29
#3

Jag tycker det är tråkigt att de ska utöva anden i glaset i julkalendern. Eftersom jag tror på en andevärld, så tror jag att människor genom att utöva ockultism kan öppna upp sig för onda andar. Däremot är jag ganska skeptisk till att "anden i glaset" faktiskt fungerar, men om jag hade barn hade jag inte tillåtit dom att göra "leken".

Ang. indoktrinering så hoppas och tror jag att det är ytterst få människor som försöker skrämma sina barn till kristen tro genom att hota med helvetet. Dels tror jag inte att metoden att skrämma någon till tro fungerar, dels så får ju barnen knappast en sund kristen tro av sådana metoder.

Men som kristen vet jag inte hur det skulle vara möjligt att inte "aktivt föra över sin tro på sina barn". Man lever ju ett liv där Gud tar stor plats och barnen blir ju påverkade. Men när de blir större måste det finnas utrymme och plats för barnen att ifrågasätta och få välja själva. Det är lite kärnan i kristen tro att du själv valt, ingen kan välja åt dig.

OlgaMaria
2012-11-30 12:06
#4

Jag tycker det är beklagligt att SVT tagit med detta i julkalendern. Både kristna och new ageare är överens om att Anden i glaset inte är att leka med. Det är oansvarigt av svenska folket att bara skratta åt kritiken fast man inte har någon koll själva. Det är ju våra barn det handlar om.

Anden i glaset är en sak som jag tycker är särskilt upprörande att de har med. Sen tycker jag att det är onödigt mycket spöken i barnkultur ändå. Fattar inte vad det ska vara bra för. Barn har tillräckligt mycket fantasi själva och vissa kan bli ordentligt skrämda av ganska harmlösa saker.

Bra om föräldrarna sitter med och tittar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2012-11-30 12:39
#5

Ja Theresia, frågan är om det ens hjälper om föräldrarna sitter med. Detta är bara ett bevis på hur fantasilösa de som sitter i ledningarna på TV bolagen är att de måste ta till rena ockulta utövningar! Vad är skillnaden mellan indoktrinering och uppfostran och kan man ens skilja dem åt. Sen när det gäller indoktrinering….vad tror ni reklam är? Reklam använder statistik, undersökningar, "trigger", undermedvetna budskap placering, dold och öppen osv. Ingen undkommer indoktrinering. Ja, kristna skall uppfostra sina barn i sin tron precis som andra föräldrar i andra religioner gör. Uppfostran är en förälders plikt för om man inte gör det kommer någon annan och gör det på ett eller annat sätt. Och nej, det betyder inte per automatik att barnen följer tron.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2012-11-30 13:56
#6

Jag tycker det tillhör god uppfostran att upplysa barnen om att "Anden i glaset" enkelt kan förklaras med den ideomotoriska effekten. Ett experiment man kan göra är att först leka några rundor "Anden i glaset" med öppna ögon och därefter göra samma sak fast med ögonbindel, vilket generar ett helt random resultat. Penn & Teller gör detta i ett av sina program.

#5 Skillnad mellan indoktrinering och uppfostran anser jag vara hur man lägger fram det. Vid indoktrinering uppmanas inte kritiskt tänkande och ifrågasättande, vilket jag anser att man gör vid god uppfostran. Jag tycker Gronstedt skrev en bra sak om detta tidigare:_

"För att de tror på ett annat sätt än jag gör." Om man säger "För att de tror på ett annat sätt än VI gör", så är man redan farligt ute."_(angående andra människors tro).

Annons:
OlgaMaria
2012-11-30 15:31
#7

#6 Detaljerna kring själva glaset, om det rör sig osv, är inte det mest väsentliga för mig. Det väsentliga är vad som händer vid sidan om det. Antingen tror man på en andlig verklighet eller så gör man inte det. Det är där skiljelinjen går, inte vid hur man ser på vad som händer med glaset.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
2012-11-30 15:41
#8

#7 Fast om du förstår att glaset rör sig genom mänsklig påverkan så borde du ju inse att det inte är några övernaturliga krafter inblandade?

Förvisso falsifierar denna förklaring inte andeteorin som sådan, men den visar ju ändå för barnen att "Anden i glaset" inte är något som man behöver vara rädd för eller kan ge några direkta konsekvenser. Det bästa är väl ändå att förklara saker för barnen utifrån verkligheten och inte lura i dem felaktigheter?

OlgaMaria
2012-11-30 15:47
#9

Jo, men vi har olika uppfattningar om vad som är verkligt.

Även om nu glaset skulle röra sig genom mänsklig påverkan vilket jag varken vill hålla med om eller säga emot (tror det kan vara både och), så säger det inte att det inte är några övernaturliga krafter inblandade (inte nödväntigvis i flyttandet av glaset men i akten som sådan).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
2012-11-30 16:17
#10

Om nu inte förflyttningens art övertygar dig så finns det ju andra sätt få fram om något övernaturligt är inblandat.

Till exempel skulle du kunna fråga anden om någon information som inte är synlig för deltagarna i rummet. Ni skulle kunna skriva ett slumpvist valt nummer på ett dolt block som anden kan läsa av och sedan vidarebefodra till er. Om anden inte kan göra detta, så pekar detta ytterligare på att det inte är några övernaturligheter inblandade.

Nu vet jag inte om du sett filmen, men tycker du inte att det är konstigt att leken inte fungerar när deltagarna får sina ögon förbundna? Om det varit en ande inblandad borde hen väl kunna föra pekaren rätt oavsett bindel eller inte? Anden borde väl också märka att brädet roterats 180 grader?

OlgaMaria
2012-11-30 17:11
#11

Att ägna sig åt att "avslöja" andar borde inte barn ägna sig åt. Det kan bara den som är övertygad om att andar inte finns uppmuntra till. När jag var barn hade jag en kompis som ägnade sig åt anden i glaset. Hon sa att anden var en gammal man, och att han visat sig för henne några gånger plus lite annat oförklarligt. Oavsett vad man tror om det tycker jag inte att det är en önskvärd situation för ett barn. Om det nu bara skulle vara fantasier så kan man förstå att barn kanske inte mår bra av att få idéer kring en grej som anden i glaset. Men jag tror inte att det min vän upplevde var fantasier, tyvärr.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
2012-11-30 17:40
#12

#11 Oki doki.

En fråga angående det här med andar: Jag har hittills trott att spöksnack inte stöds inom kristendomen. Stämmer detta eller inte? Utifrån den kunskap jag har så hamnar man antingen i himlen eller helvetet och kan alltså inte stanna kvar på Jorden i något slags mellanläge.

Om ni tror det går att kommunicera med andar, varför är ni då negativt inställda till det? Borde det inte gå att vara både kristen och andetroende?

Camillhe
2012-11-30 17:54
#13

Andar och spöken är inte riktigt samma sak. Det finns goda och onda andar (änglar och demoner), men det finns inga andar som är döda människor även om onda andar kan utgöra sig för att vara det.

Annons:
OlgaMaria
2012-11-30 18:37
#14

#12 Vi är emot det därför att Bibeln är emot det. Den ende ande vi vill ha samröre med är den helige ande, Gud själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
2012-12-01 11:22
#15

#13 Ok. Hur ställer du/ni dig till de medier som påstår sig kommunicera med de kristna änglarna förresten? Är det inkompatibelt med er tro också?

#14 Alright. Jag tänkte att er gud inte skulle bry sig om ni pratade med de andar vi pratar om nu(dvs döda människor). De påstås ju inte vara andra gudar eller några andra "farligheter". Är det någon speciell bibelvers som explicit fördömer spöksnack förresten?

Camillhe
2012-12-01 12:11
#16

Ja, det är helt inkompatibelt. Jag tror inte de kommunicerar med "kristna" änglar. De kommunicerar (OM de ens kommunicerar med ngn annan än sig själva) med onda andar som möjligtvis utgör sig för att vara något annat.

5 Mos 18:9-12:

”När du kommer in i det land som HERREN, din Gud, ger dig, skall du inte lära dig att handla enligt dessa folks vedervärdiga seder. Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. Ty avskyvärd för HERREN är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.”

OlgaMaria
2012-12-01 14:52
#17

2 Kor 11:14 Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel.

Givetvis kan det finnas genuina änglabesök precis så som det står om i Bibeln, men där personer har en ängel som guide t ex är totalt obibliskt. Vi ska inte på något sätt söka kontakt med änglarna eller tillbe dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gesus]
2012-12-09 21:37
#18

Om det är spöken som flyttar glaset VARFÖR måste man hålla på glaset då?

Samma med alla andra fejkade grejer, trollbord Ouija board osv…

[Norpan88]
2012-12-10 09:29
#19

Jag har inte kollat på julkalendern, men det låter hemskt om Anden i glaset är med. Det kan ju locka barn och ungdomar att göra något som dom inte förstår är farligt.

Dumt val av julkalender tycker jag.

[Gesus]
2012-12-10 10:15
#20

#19 Hur skulle anden i glaset kunna vara farligt?

Annons:
[Norpan88]
2012-12-10 10:55
#21

Gesus,

man släpper in/öppnar dörren för okända andar och demoner. Även demoner kan låtsas vara en släkting osv. Det är ju farligt beroende på vad för nåt man släpper in, som kan orsaka en massa förödelse i ens själ och psyke.

[Gesus]
2012-12-10 11:49
#22

#21 Jag hoppas du skojar med mig/oss Du kan inte på allvar tro på detta trams

Att demoner och annat, om dom skulle finnas, skulle styras av att barn leker med ett glas

Kan du inte visa något "fall" där något "farligt" hänt pga anden i glaset!

Och då kan du såklart skippa alla anekdoter och rykten

Camillhe
2012-12-10 12:05
#23

Nej demoner styrs inte av att ett barn leker med ett glas, däremot kan det vara som att öppna en dörr och säga: välkommen in i mitt liv.

Eftersom du Gesus, inte är troende så är det omöjligt för dig att förstå vår tro, men om du tittar på det från ett ickereligiöst perspektiv så har du säkert sett att många människor skrivit att de mått dåligt psykiskt av att göra anden i glaset?

För mig är det måendet efteråt tillräckligt "farligt" för att jag ska tycka att det är dumt att göra sådana lekar.

Jag tror inte att anden i glaset fungerar, hittills har jag aldrig sett något bevis på det. Men trots det tycker jag inte att lekar där man försöker åkalla andar är lämpliga.

[Norpan88]
2012-12-10 14:02
#24

#22 Jag vet en ung tjej som lekte Anden i glaset, och hon blev "hemsökt" och deprimerad. Hon fick inte vara ifred för demonen, som även gjorde henne deprimerad.

[Gesus]
2012-12-10 14:31
#25

#23 Såvisst är det perfekt, är man inte troende så drabbas man aldrig av dessa tokerier…! Det visar ju bara att allt bara sitter i skallen och ingen annanstans.

Samma som med helvetet, det funkar ju bara att hota med till dom som tror på det…

#24 Som jag sa, "Och då kan du såklart skippa alla anekdoter och rykten"

Sluta tro på allt sånt trams, ni mår bara dåligt av det ju

OlgaMaria
2012-12-10 14:55
#26

#25 Någonting ligger det i det. Även demoner kan inte påverka oss särskilt mycket om vi inte tillåter dem. Men därför kan väl också du tycka att det är olämpligt att visa sånt här på ett barnprogram? Om barn börjar tro på att de kan få kontakt med andar kanske det leder till dåliga konsekvenser?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
2012-12-10 15:21
#27

Jag tycker det snarare är direkt olämpligt att lura i barn att de kan få i sig demoner eller onda andrar om de håller på med detta. Det bästa är väl att avdramatisera det hela och pedagogiskt förklara att "Anden i glaset" är en harmlös lek som fungerar pga den ideomotoriska effekten. Då vet de ju att det inte farligt och dessutom en helt poänglös lek, eftersom det är de själva som styr glaset. Detta om något borde väl göra er kompis Jahve nöjd och belåten.

Angående demonsnacket får ni väl ändå ta och ge er. Det är ju lika mycket en sagofigur som enhörningar och bumbibjörnar.

Annons:
[Norpan88]
2012-12-10 15:39
#28

Joppo, det kan vara svårt att uttala sig om man varken upplevt Gud eller demoner. Det bästa är att fråga dom som varit med om det, om man nu verkligen vill söka och veta.

Joppo
2012-12-10 16:07
#29

Varför skulle det vara svårt? "Anden i glaset" kan mycket enkelt förklaras på ett fullständigt rationellt och icke övernaturlig sätt. Varför ska man då skrämma upp sina barn med att det är farligt? Att dessutom förbjuda något brukar ju som bekant ha motsatt effekt på barn.

Att tro sig vara besatt av en demon är inte detsamma som att verkligen vara det. Folk tror ju på alla möjliga konstiga saker som inte är förankrade i verkligheten. Sen tycker jag det är synnerligen osunt att lura i psykiskt svaga människor att de innehåller demoner. Sådana idéer hör medeltiden till och bör aktivt motarbetas, eftersom de genererar en massa onödigt lidande.

[Norpan88]
2012-12-10 16:13
#30

Joppo, du talar utifrån denna världens verklighet. Det finns även en andlig verklighet. Tror man inte på den, så gör man inte det… men varför försöka övertala oss om att allt är trams.

Jag säger som dom i Dragons Den (tv)

-Therefore Im out. (från denna diskussion)Glad

Joppo
2012-12-10 16:26
#31

Det finns bara en verklighet. Om det finns andar eller något övernaturligt så är det inkluderade i den verkligheten(vilket jag betvivlar, men det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning om).

Anledningen till att jag engagerar mig är för att det finns en helt normal förklaring till "Anden i glaset" och att jag tycker det är dumt att lura i barn att leken är farlig. Om du mot förmodan vill ha en rationell förklaring råder jag dig att titta i videon som jag postade tidigare.

Hejdå!

[Norpan88]
2012-12-10 16:30
#32

Joppo, för mig räcker det med att läsa bibeln :)

OlgaMaria
2012-12-10 17:05
#33

#31 Vi tror det finns demoner och du tror inte det. Men för oss har det inte ett skvatt att göra med Anden i glaset så det spelar liksom ingen roll hur det funkar eller inte funkar. Vi tror att det finns demoner framför allt för att Bibeln beskriver det, och det finns inget Anden i glaset i Bibeln.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
2012-12-10 17:15
#34

#33 Det är ju enorma mängder med moderna saker som inte nämns i Bibeln. Menar du att de också borde förbjudas? Borde det förresten inte anses farligt att använda en dator? Det finns ju en stor risk att du då utsätts för påverkan från till exempel hedningar som mig eller från någon av de andra tusentals religioner som människan hittat på?

Annons:
[Gesus]
2012-12-10 17:18
#35

#31 Ja precis lika dumt som att lura barn om att bibeln skulle vara annat än påhittade historier. Och sen använda den som någon sorts "belägg"…

Skulle bibeln vara "sann" med mera, då ska väl ALLT i den vara det, eller?

OlgaMaria
2012-12-10 17:21
#36

#34 Hm. Okej… Anden i glaset går under kategorin ockulta grejer, spådom och söka råd hos de döda - och det förbjuder Bibeln. Jag ser inget i Bibeln som talar emot användandet av datorer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gesus]
2012-12-10 17:32
#37

#36 Jag ser inget i bibeln om tex att inte ha slavar, att inte slå sin fru och slavar, att inte våldta och att inte stena dom som jobbar på sabbaten?

3:e Mosebok 25:24-26 “Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig. Ni får också köpa barn till invandrare som är tillfälligt bosatta hos er och sådana i deras familjer som föds i landet. De förblir er egendom, och dem kan ni lämna i arv åt era barn som deras egendom; dem kan ni hålla som slavar för all framtid”

2:a mosebok, 21:20-21. ”Om någon slår sin träl eller sin trälinna med en käpp, så att den slagne dör under hans hand, så skall han straffas därför. Men om den slagne lever en eller två dagar, skall han icke straffas, ty det var hans egna penningar.”

Camillhe
2012-12-10 18:20
#38

Joppo och Gesus:

Regler specifika för Jesus i Fokus:

  • Sajten har en kristen grund och du förväntas respektera detta även om du inte delar tron.
[Gesus]
2012-12-10 19:09
#39

Var/hur "respekterar" jag inte det?

[Norpan88]
2012-12-10 19:45
#40

Camillhe, kan hålla med. Detta är väl inte ett sajt där man som kristen ska behöva ställas "mot väggen" av personer som bara vill ifrågasätta för att det är "skoj". Tycker konversationen spårar ur.

Spectabile
2012-12-10 21:40
#41

För att återgå till julkalendern. Till er som tycker att det är en harmlös lek för barnen med anden i glaset oavsett om det fungerar eller ej, så vill jag bara säga: många barn kan få mardrömmar av det hela. Tycker ni inte det är skäl nog för att inte ha med sådana handlingar i just ett sådant program som julkalendern? Förresten så läste jag någonstans att SVT själva uppmanade föräldrar att sitta med på de otäckaste avsnitten.

Ett sunt bondförnuft räcker långt, eller hur?

Annons:
[Gesus]
2012-12-10 21:43
#42

#41 Undrar hur många barn som får mardrömmar när dom hotas med att hamna i helvetet?

Joppo
2012-12-10 22:01
#43

#41 Det sunda bondförnuftet säger väl att det är bättre att berätta att leken är harmlös och visa detta genom några enkla experiment(exempelvis ögonbindel)? Att hålla på och lura barnen att det är farligt kommer väl snarare att skapa en lust att testa det samt göra så att barnen får mardrömmar.

Varför krångla till det med en massa vidskepelse när den fysiska verkligheten har svaret?

Sen kan du också fundera på frågan som Gesus ställde. Den anser jag är långt mycket mer allvarlig än moralstormen mot julkalendern. Samma sak tycker jag gäller för fundamentaliskt troende som tutar i sina barn att homosexualitet är "syndigt".

Camillhe
2012-12-10 22:37
#44

Föräldrar som hotar sina barn med helvetet skulle inte jag se som kristna. Visst finns det sådana människor men de tillhör nog oftast sekter. Överlag är det nog ovanligt att kristna hotar någon med helvetet, om de inte är oerhört fungamentalistiska, och sådana fundamentalister tar jag ett stort avstånd från.

[Gesus]
2012-12-11 09:07
#45

#44 Det är väl inte bara föräldrar och tex präster som hotar barn och alla andra, det står i bibeln och hela kristendomen handlar väl om att tillbe Jahve annars hamnar du i helvetet!

Eller?

[Norpan88]
2012-12-11 09:42
#46

Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.

Matt 6:33

Woodland
2012-12-11 10:18
#47

Egentligen så ligger det till på det viset att bibeln varnar för att gå förlorade. Helvetet är ett uttryck av en plats eller tillsstånd.  Teologerna/bibelärorna är lite oense om det. Bibeln berättar inte så mycket i detaljer om livet efter detta.  Det gäller inte att "tillbe" Gud utan att omvända sig för annars är inte ens tillbedjan godtagbar av Gud.

Däremot kan en förälder inte hota med helvetet.  Jesus sade att endast Gud har makten i det avseendet precis som det är endast Gud som kan genomföra en förbannelse över individer och nationer.

Det finns bekännande kristna som inte tror på varken djävul, helvete eller demoner. Dessa saker är inte skärningspunkten på något vis.  Alla föds som syndare. Det stora frågan är hur man ställer sig till Jesus Kristus.  Allt hänger på det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Gesus]
2012-12-11 11:54
#48

Ja som sagt, det är det som är det fina med att TRO. Man kan fixa till och hitta på precis som man vill så det passar en…

Man kanske inte kan hota med helvetet, men man kan hota med en påhittad gud som skickar dig i helvetet om du inte tror på honom…

Rädda barnet från helvete genom att misshandla det: ”ge honom aga och rädda honom från dödsriket” Ords 23:13-14

Matt 13:42 Änglarna skall rensa från alla som bryter mot lagen och kasta dem i brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder

Luk 12:5 Jag skall tala om för er vem ni skall frukta. Frukta honom som kan döda och sedan har makt att kasta ner i helvetet. Ja, jag säger er: honom skall ni frukta.

Annons:
[Norpan88]
2012-12-11 12:42
#49

Gesus, det är ingen vanlig värdslig fruktan det talas om i Luk 12:5.

[Gesus]
2012-12-11 15:38
#50

#49 Nehej, vad är det för fruktan då?

Men då är det OK att hota med evig eld och tandagnissel?

Och dom andra då. Jag kan ta upp fler om du vill…

Sara D
2012-12-12 18:13
#51

Hej hej!

Tänkte bara kika in med en läk till min blogg om varför jag anser det vara historiskt korrekt att ha en julkalender om andar och spöken. Glad

http://saraduppils.blogspot.se/2012/12/julen-de-dodas-dag.html

OlgaMaria
2012-12-12 20:35
#52

#51 Historiskt eller inte. Jag gillar det inte! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gesus]
2012-12-12 20:46
#53

#52 mfl Vad tycker ni om alla påstådda medium som påstår att döda människor snackar med dom?

Jag vet att det inte gillas i bibeln…

Camillhe
2012-12-12 20:54
#54

Jag tror inte att medium får kontakt med andar. Oftast tror jag det är coldreading och att människor som söker sig till medium har en så stark längtan att få kontakt med sina saknade att de tar till sig det som sägs och får det till att stämma genom att göra om det lite.

Men visst, jag tror det finns en andevärld. Och när medium åkallar döda människor tror jag de kan öppna upp sig för onda andar. (Inte samma sak som att bli besatt av demoner.)

Döda människor tror jag inte att det är möjligt att kontakta, och jag tror inte heller att de går omkring som spöken här på jorden.

Som kristna är vi förbjudna att ha med medium att göra enligt Bibeln. men oavsett vilken religion man har, tror jag det är osunt.

OlgaMaria
2012-12-12 20:55
#55

#53 Att de ägnar sig åt kommunikation med demoner. :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Norpan88]
2012-12-12 21:21
#56

Jag har pratat med andar och upplevt andar, men har lagt allt sådant åt sidan nu för att följa Jesus. Det ger mig absolut inget att prata med andar.

Jag har alltid varit lyhörd inåt kan man säga. Det är lätt att hamna fel ibland, men om Gud säger att det är fel att ha kontakt med de döda, så vill jag gå Gud till viljes. Men tydligen enligt bibeln så kan man få kontakt med de döda, annars skulle det inte stå i bibeln.

Men jag kan berätta att när jag flyttade till min nya lägenhet där jag bor nu, så upplevde jag obehag och kände av en lång man. Det hände lite konstiga saker här och jag kände att det inte var frid i lägenheten.

Då ringde jag henne som bott här innan och frågade om hon upplevt nåt konstigt. Jaaaa, sade hon lite förvånad.. vad dårå? Det var en av anledningarna till att vi flyttade, svarade hon.

Då berättade jag att jag också upplevt konstiga saker, förnimmt en lång man, hört, sett saker.

Då berättade hon att hon SETT en lång man böja sig över henne när hon låg i sängen och att hon kände att hon inte fick luft. Sen hade hon frågat grannar om något hänt i min lägenhet.

Då hade hon fått veta att en olycklig man hade hängt sig i min lägenhet!Förvånad Det var ju verkligen inte trevligt att höra.

Jag hade hemskt jobbigt ett tag, men han är borta nu. Nu är det frid i min lägenhet.

Jag vet inte, kanske kan människor fastna på nåt sätt om dom begått självmord…

Men det är inget jag vill fokusera på. Jag var öppen för andar DÅ, men nu är jag öppen för Jesus och vill inte släppa in något annat.

Jag har avsagt mig allt som har med andar och spådom att göra.

OlgaMaria
2012-12-12 21:30
#57

#56 Man vet ju inte om andarna (anden) var där före mannen hängde sig eller inte. :-/ Jag tror inte att människo-andar fastnar på det sättet.

Skönt att det är bra nu och att det råder frid i lägenheten. Tack vare att du nu följer Jesus. Då kan inget annat ha utrymme där du är. =) Frid och glädje över dig! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Saga85
2012-12-14 19:59
#58

#51 Tvärgillade det där. De flesta (alla?) kristna högtider kan spåras tillbaka till äldre religioner och högtider.

Nu har jag inte kollat på årets julkalender, mest pga jag inte har en tv och inte tänkt på att spana in den. Men tyckte ju om förra Mysteriet, så får kanske ta och kolla in den.

Men…Anden i glaset? Det var ju sådana lekar tillsammans med Svarta Madam och spå i kort/stenar (hur många barn får jag när jag blir stor) man lekte som barn. Minns hur vi blev skräckslagna på skoltoan då vi lekte Svarta Madam och någon råkade spola (inte så konstigt med tanke på att vi var fem-sex stycken inne samtidigt) eller hur det plötsligt lät som om något kom krypande mot oss på toan hos grannen och sedan insåg att det var hamstern som sprang i sitt hjul.

Aldrig att jag fått mardrömmar av dessa lekar, men dock har jag fått svårt att sova pga (porslins)dockor i samma rum.

Vi kanske skulle ta och bannlysa barnprogrammet Trasdockorna  Förvånad

Internettan
2012-12-22 18:02
#59

Ett exempel på vad som kan hända när man leker Anden i glaset:

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=985&PID=416

Oavsett hur det gick till låter det inte som något man själv skapar eller orsakar. Inte heller är det särskilt sannolikt att personen i artikeln inbillar sig, minns fel eller ljuger.

Demoner och andar är definitivt inte sagor (hur kommer man fram till det på ett objektivt sätt?) och det finns många vittnesmål om detta. Vetenskapen har väl mest en icke-ståndpunkt i saken så den kan man väl inte konsultera?

"Every point of view is a view from a point."

[Gesus]
2012-12-22 20:34
#60

#59 "Demoner och andar är definitivt inte sagor"

Nä, inte vampyrer och varulvar heller, va..?

"Ehwa tycker att Sveriges Television ska stänga ner julkalendern på en gång.
– Jag menar allvar. De kan väl ta in någon gammal adventskalender istället som Teskedsgumman eller Petsson och Findus som de här barnen inte har sett. Det som är mystiskt är benäget att fastna hos barn, säger Ehwa Fransson."

Skärpning nu…

Camillhe
2012-12-23 01:10
#61

Gesus, att skriva skärpning nu är otrevligt. Du behöver inte ha samma tro, men du måste kunna respektera att vi tror att demoner och andar är en verklighet. Ingen försöker påtvinga dig den tron.

[Gesus]
2012-12-23 10:41
#62

Tja nu menade jag iofs skärpning till hon som vill stänga ner julkalendern, för det är väl för tramsigt

Sen, alla har rätt att tro på precis vad dom vill ja. Och jag har lika mycket rätt att tycka att det är fånigt!

Annons:
Woodland
2012-12-23 11:49
#63

När detta med julkalendern var som hetast hade Göteborgs-Posten en artikel med uttalanden från psykologer om hur farligt ockult praxis är för de som är svaga.

Jag tror inte på varulvar eller vampyrer men det finns definitivt de som gör det och lever såsom dessa varelser finns.  På missionsfälten har man sett folk som är helt trollbundna och lever i fruktan för dessa andemakter.  När folket har omvänt sig till Kristus bli de fria och utvecklas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Gesus]
2012-12-23 12:29
#64

Jag vet inte, men jag har inte sett några kristna/religiösa som "rasar" på alla dessa påstådda medium överallt som påstår att döda människor snackar med dom.

Jag kollar ju en del på dessa bedragare, men har som sagt inte sett någon religiös som reagerar på det (se min blogg om ni vill)

Det är ju inte ok enligt bibeln att snacka med spåmän och andepratare tex Varför är där ingen som reagerar på alla dessa?

När det tex reageras så kraftigt på anden i glaset, som bara är en lek på skoj, medans dessa charlataner påstår att det är på riktigt…

Och borde inte det vara farligt för "de som är svaga"..?

OlgaMaria
2012-12-23 12:36
#65

#64 Enligt min erfarenhet är de flesta medium medvetna om att den etablerade kyrkan inte godtar det de håller på med, men de bryr sig inte om det. Och folk som tittar på de där programmen är väl vuxna människor och har de inte en kristen tro så tror jag inte de bryr sig om kristna varningar. Det är en enormt stor skillnad mot julkalendern där barn är målgruppen och enormt många kollar. Hörde att 3,5 miljoner människor tittar på julkalendern i år.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2012-12-23 12:40
#66

Men det kommer absolut varningar mot detta och allt vad new age heter från kristet håll hela tiden men kanske inte så högljutt. Anledningen till att varningarna nu har fått genomslag handlar ju om att julkalendern berör och engagerar så många, annars skulle man aldrig skriva om dessa varningar i media.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2012-12-23 12:49
#67

annars skulle man aldrig skriva om dessa varningar i media.

Så sant, så sant!  Särskilt med tanke på att de flesta kanaler som visar ockulta program är intresserade av antalet tittare - money talks!

Likaså med allt kring  Y2K, 12.12.12 osv.  Det finns de som tjänar enorma belopp på folks rädsla och vidskepelse.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2012-12-23 13:48
#68

#64 Bara för att mediumskap är emot min religion kan jag ju knappast "springa runt" på olika mediala sidor och bråka med dom s.k. mediumen. Om de inte har min tro spelar det ju inte ngn större roll för dom att Bibeln talar om det som farligt och fel. Och att gå till en sida med fokus på ockultism och kritisera människor utifrån min religion känns ganska fel. Även om jag inte gillar tron eller beteendet så har de lika stor rättighet att tro som dom gör, som min rättighet att tro på Jesus. Vi har sällan eller aldrig "medium" här inne. Jag tror det beror på att de är väl medvetna om vad kristna anser om det.  Däremot kommer många människor in som är involverade i New Age och där kan det bli starka diskussioner.

Jag tycker man ska respektera människors tro och deras forum. Däremot så tycker jag verkligen illa om när människor utger sig för att vara mediala och tjänar pengar på folks saknad efter sina anhöriga. Men de lär knappast sluta med sitt "arbete" för att jag bråkar med dom på deras forum.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
JonasDuregard
2013-01-04 14:48
#70

#67, 68 Ni talar om att ni ogillar människor som tjänar pengar på att utnyttja rädsla, vidskepelse och saknad, och då speciellt medium och andra new-age relaterade strömmningar.

Känner ni till att liknande saker förekommer under kristen regi (människor använder i princip samma trick fast "i jesu namn" så att säga)? Hur ser ni på det? Känner ni till några konkreta exempel på (självutnämnt) kristna föreningar man ska akta sig för?

Woodland
2013-01-04 15:12
#71

# 70

Känner ni till att liknande saker förekommer under kristen regi (människor använder i princip samma trick fast "i jesu namn" så att säga)? Hur ser ni på det?

Ja, det har alltid funnits sådana inom den kristna kyrkan.  Nya Testamentets författare har varnat för dem och hela det apologetiska arbetet inom kyrkan är riktat bl.a. mot falska läror, profeter och predikanter.  Jag ser på detta med vrede och en stark önskan att rädda folk från dem.

Känner ni till några konkreta exempel på (självutnämnt) kristna föreningar man ska akta sig för?

Jehovas Vittnen och Mormoner, som betraktar sig själva som kristna.  Men Camhille är mera kunnig än jag gällande detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2013-01-04 18:10
#72

Ja visst finns det, tyvärr. John of God är ett ganska aktuellt exempel, där man tjänar extrema summor på att låtsas bota folk via ngn form av new ageig mixad kristendom.

Men även här i Sverige finns det en hel del av sånt. En del handlar om att tjäna pengar, andra handlar om att dra in människor i verksamheten.

Konkreta exempel är alltid svårt. Men sekter tycker jag att man ska akta sig för väldigt noga. Man kan titta på FRIs hemsida tex, där står ganska bra med information om många destruktiva rörelser. http://www.fri-sverige.se/

Sen är det lite svårt, jag är personligen väldigt anti trosrörelsen/Livets ord där man lärt ut framgångsteologi, dvs där man befaller Gud att ge pengar/makt etc, men en del hävdar att Livets ord "blivit bättre" nu.

Även Pingstkyrkor kan vara sekteristiska, de flesta är inte det, men problemet med en del samfund här i Sverige är att vem som helst kan kalla sig för tex Pingstkyrka, det finns ingen lag som säger att man måste tro, eller ha ngn speciell agenda för det, och då kan det gå väldigt illa om ledningen drar åt ett specifikt håll. Knutby är ett starkt och hemskt exempel på det.

JonasDuregard
2013-01-04 18:37
#73

Men jag menade mer regelrätt kristendom, förutom själva profiten då. Det första jag tänkte på var egentligen väckelsepastorer i USA.

"Konkreta exempel är alltid svårt."

Varför?

"Man kan titta på FRIs hemsida tex, där står ganska bra med information om många destruktiva rörelser."

Där finns några som nog kan räknas som "renodlat" kristna utan inslag från new-age eller andra trossystem. Till exempel ICC (Kristi Församling på svenska). Även Livets Ord, Knutby-församlingen (osäker på hur renlärig den senare är/var) och Plymouthbröderna listas.

Jag är intresserade av om människor här över lag anser att till exempel livets ord är en farlig sekt?

Jag får också en känsla av att några av er anser att new-age som sådant står att skylla för mediums hänsynslösa beteende, och då undrar jag om ni även anser att krsitendomen helt eller delvis står att skylla för de kristna motsvarigheterna.

Camillhe
2013-01-04 19:04
#74

Enkelt svar på ditt första varför: För att jag inte känner till så många som jag kan namnge. Visst läser man om sånt då och då men man ska minnas namn också för att kunna ge konkreta exempel.

Jag håller personligen med FRI om de flesta rörelser de listar. Hur definierar du "renodlat" kristna rörelser?
ICC är för ny för mig, (jag börjar bli gammal) så jag är inte insatt. Det finns mängder av "kristna läror" som jag personligen inte anser är bibliska. Men det är ju utifrån hur jag tolkar Bibeln. Att en rörelse hävdar att de är kristna betyder inte att de är det. Men allt beror ju på vad man definierar som kristen tro.

När jag placerar en rörelse i kategorin sekt använder jag mig gärna av Roy Wallis 7 kännetecken för att definiera sekt.

  1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
  2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
  3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
  4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
  5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
  6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
  7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Alla "kännetecknen" behöver inte stämma in och det finns fler sätt att religionssociologiskt försöka kategorisera sekter, samfund och kulter.

Hamnar Livets Ord, Knutby och Plymouthbröderna under definitionen? Ja, det anser jag. Anser alla det? Nej säkert inte.

Ang din sista kommentar så håller jag inte riktigt med. Jag beskyller inte New Age i sig för någonting. Det är bara ett begrepp man använder för att kategorisera. Det är ju individen som utför det hänsynslösa beteendet som är ansvarig för det, oavsett vilken religion hen hävdar att hen följer.

Woodland
2013-01-04 19:30
#75

På grund av vändning tråden tagit väljer vi att starta en ny tråd som härleder från inlägg # 67 och framåt.  Välkomna dit!

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: